Gå til innhold

Kan man drikke typ 30 ml med rødvin? Tre spisesjeer/et lite eggeglass?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg lurer 🤔 det er vel kun alkoholen som er potensielt skadelig, og ved så små mengder får man vel ikke i seg noen mengder alkohol som kan være skadelige? 

Drikker så å si aldri alkohol til vanlig, og om jeg drikker blir det med et kvart glass ca, for er rett og slett ikke særlig glad i smaken, og misliker å være beruset, om så bare ørlite. 

Men, så har jeg fått skikkelig rødvinscraving i graviditeten av alle ting 😅 tror det er noe med syrligheten som frister skikkelig 😅

Så, ja, derav spørsmålet i tittelen 😅

Anonymkode: 267e0...d9d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Et eggeglass (!) med rødvin er helt ok.

Anonymkode: e6a9e...19c

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville heller laget mat med rødvinseddik hvis det er smaken som frister. Tenker spesielt på at det kan bli lett å tenke "bare litt til går sikkert bra…". 

alkohol er farlig for fosteret og kan gi ALVORLIGE skader. Vi vet ikke hvor små mengder alkohol som utgjør risiko. 

Anonymkode: 7988d...d22

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

alkohol er farlig for fosteret og kan gi ALVORLIGE skader. Vi vet ikke hvor små mengder alkohol som utgjør risiko. 

Et eggeglass med rødvin gir ikke fosterskader.

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Null alkohol når man er gravid, https://www.helsenorge.no/gravid/gravid-og-alkohol/

Anonymkode: 7c012...294

Det er selvsagt det generelle rådet, men et eggeglass kan umulig skade. (Selv hadde jeg aldri tatt et eggeglass en gang, men kun fordi jeg ikke hadde hatt glede av et eggeglass med rødvin.)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Null alkohol når man er gravid, https://www.helsenorge.no/gravid/gravid-og-alkohol/

Studier viser at ett glass bare har positive effekter.

Man må likevel gå ut med null-toleranse. Da mange bare tar ett glass til.. 

Anonymkode: 0fa94...7fb

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes alkoholfri vin. Det kan du drikke.

• Liker 28
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser for meg ost og kjeks, og å sitte og nippe mimiminislurker 😅 hadde vært så godt! Skal fint klare å holde meg unna OM det er 

Ville heller laget mat med rødvinseddik hvis det er smaken som frister. Tenker spesielt på at det kan bli lett å tenke "bare litt til går sikkert bra…". 

Har seriøst aldri hatt problemer med å begrense alko, så tror det i så fall hadde gått veldig bra. Ville i såfall målt nøye opp. Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes alkoholfri vin. Det kan du drikke.

Ikke det samme 🤮

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke det samme 🤮

Men rødvinssaus var faktisk en god idé... Mmmm. Da sies det vel at alkoholen evaporerer? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror kanskje jeg heller ville vurdert å gjøre som jeg gjør, dersom jeg skal smake mye vin eller kjører bil. Bruk en spyttebakk. Trenger ikke være mer avansert enn at du har et krus eller en pappkopp ved siden av, og spytter i. Da kan du få hele smaken av vinen, noe du ikke gjør i et eggeglass, uten å få i deg alkoholen. Funker når man kjører bil, så antar det funker for gravide også?

Anonymkode: 56aa1...d7e

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, jeg lurer 🤔 det er vel kun alkoholen som er potensielt skadelig, og ved så små mengder får man vel ikke i seg noen mengder alkohol som kan være skadelige? 

Drikker så å si aldri alkohol til vanlig, og om jeg drikker blir det med et kvart glass ca, for er rett og slett ikke særlig glad i smaken, og misliker å være beruset, om så bare ørlite. 

Men, så har jeg fått skikkelig rødvinscraving i graviditeten av alle ting 😅 tror det er noe med syrligheten som frister skikkelig 😅

Så, ja, derav spørsmålet i tittelen 😅

Nm

Endret av sicario
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke det samme 🤮

Ta en tur på polet og be om hjelp. Jeg er helt sikkert på at de, ut fra dine preferanser, klarer å anbefale en god alkoholfri rødvin du kan kose deg med.

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror kanskje jeg heller ville vurdert å gjøre som jeg gjør, dersom jeg skal smake mye vin eller kjører bil. Bruk en spyttebakk. Trenger ikke være mer avansert enn at du har et krus eller en pappkopp ved siden av, og spytter i. Da kan du få hele smaken av vinen, noe du ikke gjør i et eggeglass, uten å få i deg alkoholen. Funker når man kjører bil, så antar det funker for gravide også?

Tenkte mer på beskrivelse av mengde, enn at jeg skulle drikke fra selve eggeglasset 😛 men ja, det kunne vært en idé. Bare virker litt unødvendig hysterisk, da jeg aldri kan se for meg at 30 ml kan påvirke noen ting. 

Siden jeg drikker så lite til vanlig tror jeg at jeg skal få ganske mye nytelse ut av 30 ml 😅 så trenger ikke mer 😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Studier viser at ett glass bare har positive effekter.

Dette er motbevist flere ganger. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
Momma skrev (2 minutter siden):

Ta en tur på polet og be om hjelp. Jeg er helt sikkert på at de, ut fra dine preferanser, klarer å anbefale en god alkoholfri rødvin du kan kose deg med.

Har enda til gode å smake en alkoholfri vin som ikke smaker dårlig saft.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Momma skrev (Akkurat nå):

Bare virker så unødvendig, om det ikke finnes noen som helst slags forskning på at så små mengder kan være skadelig 🤔 og alkoholfri vin er jo ikke kjent for å være særlig godt eller å smake det samme. spør litt på generelt grunnlag og, fordi jeg er oppriktig nysgjerrig på hvilke mengder som skal til. 

• Liker 2
Skrevet

Har enda til gode å smake en alkoholfri vin som ikke smaker dårlig saft.

Jeg har fått god rådgivning fra polansatte, og har smakt opptil flere gode alkoholfrie viner. Nevner at jeg er ganske kresen på vin.

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare virker så unødvendig, om det ikke finnes noen som helst slags forskning på at så små mengder kan være skadelig 🤔 og alkoholfri vin er jo ikke kjent for å være særlig godt eller å smake det samme. spør litt på generelt grunnlag og, fordi jeg er oppriktig nysgjerrig på hvilke mengder som skal til. 

Skjønner, men jeg synes likevel at du skal gi det en sjanse. Det er en myte at all alkoholfri vin smaker høgg.

Ikke at jeg tror det lille eggeglasset gjør noen skade, altså, så det er sagt.

Endret av Momma
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...