AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #1 Del Skrevet 7. mars 2022 Jeg har nylig opprettet ASK i banken min, og tanken er å prøve meg frem med fondssparing. Pr nå har jeg et innskudd på 250kr i mnd, bare for å komme i gang. Planen min er langsiktig sparing, dette kan gjerne bli stående til jeg går av med pensjon el.l (er 36 nå så det er en del år til). Men jeg er helt grønn på hva jeg bør se etter i valg av fond? Jeg valgte Skagen global A med en gjennomsnittlig avkastning på 12,78% siste 5 år. Er det et ok fond, bør jeg fordele på flere? Føler meg virkelig grønn på dette 😄 Anonymkode: dac70...388 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KapteinJ Skrevet 7. mars 2022 #2 Del Skrevet 7. mars 2022 For en som ikke kan noe, velg et globalt indeks fond, både DNB og KLP Global Indeks er bra, kjenner ikke til Skagen (er det et indeksfond? Hva er kostnadene?) Indeksfond er billige, og har god avkastning over tid. Aktivt forvaltede fond er sjeldent verdt det, og bør om du skal eie de inngå i en mer balansert portefølje av fond. Om du bare eier global indeks er det helt ok, men jeg ville kanskje hatt noe Norge Indeks med også. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #3 Del Skrevet 7. mars 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har nylig opprettet ASK i banken min, og tanken er å prøve meg frem med fondssparing. Pr nå har jeg et innskudd på 250kr i mnd, bare for å komme i gang. Planen min er langsiktig sparing, dette kan gjerne bli stående til jeg går av med pensjon el.l (er 36 nå så det er en del år til). Men jeg er helt grønn på hva jeg bør se etter i valg av fond? Jeg valgte Skagen global A med en gjennomsnittlig avkastning på 12,78% siste 5 år. Er det et ok fond, bør jeg fordele på flere? Føler meg virkelig grønn på dette 😄 Anonymkode: dac70...388 Skagen-fondene er for dyre. Kjøp heller KLP-fond. Anonymkode: 4d9e4...8d9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #4 Del Skrevet 8. mars 2022 KapteinJ skrev (14 timer siden): For en som ikke kan noe, velg et globalt indeks fond, både DNB og KLP Global Indeks er bra, kjenner ikke til Skagen (er det et indeksfond? Hva er kostnadene?) Indeksfond er billige, og har god avkastning over tid. Aktivt forvaltede fond er sjeldent verdt det, og bør om du skal eie de inngå i en mer balansert portefølje av fond. Om du bare eier global indeks er det helt ok, men jeg ville kanskje hatt noe Norge Indeks med også. DNB global indeks går bare ned og ned nå Anonymkode: ccf96...153 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #5 Del Skrevet 8. mars 2022 Med tanke på hvordan krigen påvirker økonomien om dagen …bør jeg vente med å flytte pengene i fond ? Anonymkode: 0194a...7b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #6 Del Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Med tanke på hvordan krigen påvirker økonomien om dagen …bør jeg vente med å flytte pengene i fond ? Anonymkode: 0194a...7b4 Min tanke er at dersom du har en langsiktig spareplan er det ingen fare, de vil etter all sannsynlighet stige igjen på lengre sikt. Anonymkode: dac70...388 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #7 Del Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Skagen-fondene er for dyre. Kjøp heller KLP-fond. Anonymkode: 4d9e4...8d9 Takk for tips! Leste litt om det og la inn en bytteordre og flyttet til KLP Anonymkode: dac70...388 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #8 Del Skrevet 8. mars 2022 I disse krigstider, og potensiell enda mer krig ville jeg gått for BGF World mining A2. Har hatt god inntjening både på lang sikt og nå i disse krisetider. Minuset er 1,66 % i avgifter. Men så tjener du inn dette på mye høyere inntjening Anonymkode: b07a2...490 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå