newman01 Skrevet 8. mars 2022 #41 Skrevet 8. mars 2022 11 hours ago, AnonymBruker said: Hva lager Kongsberg av våpen, og kuler og krutt? Anonymkode: 91168...edc De lager missiler og våpenkontrollsystemer. Penguin er en meget ettertraktet liten rakker. Ellers lager de fjernstyrt mitraljøse som skyter 12,7 ammo i et forrykende tempo fra amerikanske biler. Også har de angrepsvåpen til F35, den festlige JSM-missilen. Og NSM-varianten til fregatter. Den er så avansert at den nesten ikke er synlig på radar, og så sleip at den klarer å manøvrere unna antiluftskyts. Så båten er omtrent dødsdømt. Så Kongsberggruppen var en fin investering i forkant av Krim-invasjonen.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #42 Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Mine fond går bare opp og opp de. Anonymkode: 4d8de...050 Ok. Anonymkode: 06a14...222
Stina234 Skrevet 8. mars 2022 #43 Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Putin har sendt aksjemarkedet utfor stupet. Fondene våre er blodrøde og dette er nok bare starten. Vurderer å selge alt og sikre de siste års gevinst og heller starte på igjen når det har roet seg. Er det en panisk handling? Bør vi sitte stille i båten og fortsette månedlig sparing? Anonymkode: 7c434...8e2 Ikke selg, vent, det tar litt tid men de kommer opp igjen.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #44 Skrevet 8. mars 2022 newman01 skrev (7 timer siden): De lager missiler og våpenkontrollsystemer. Penguin er en meget ettertraktet liten rakker. Ellers lager de fjernstyrt mitraljøse som skyter 12,7 ammo i et forrykende tempo fra amerikanske biler. Også har de angrepsvåpen til F35, den festlige JSM-missilen. Og NSM-varianten til fregatter. Den er så avansert at den nesten ikke er synlig på radar, og så sleip at den klarer å manøvrere unna antiluftskyts. Så båten er omtrent dødsdømt. Så Kongsberggruppen var en fin investering i forkant av Krim-invasjonen. Hadde du investert i Nammo, hadde du gjort et bedre. Det er der det lages missiler, ammunisjon og pengiun rakketter. Våpenstasjonen minus våpen er KDA sin, de setter den sammen på Kongsberg, men delene lages andre steder. Om du skulle lure på hvorfor jeg vet såpass, har jeg inngående kunnskaper om dette. Men ikke spør, du får ikke svar uansett på hva du skulle lure på. Anonymkode: 91168...edc
newman01 Skrevet 8. mars 2022 #45 Skrevet 8. mars 2022 21 minutter siden, AnonymBruker said: Hadde du investert i Nammo, hadde du gjort et bedre. Det er der det lages missiler, ammunisjon og pengiun rakketter. Våpenstasjonen minus våpen er KDA sin, de setter den sammen på Kongsberg, men delene lages andre steder. Om du skulle lure på hvorfor jeg vet såpass, har jeg inngående kunnskaper om dette. Men ikke spør, du får ikke svar uansett på hva du skulle lure på. Anonymkode: 91168...edc Nammo får man ikke investert i, siden det er eid av AS Norge og Patria. Nå ser det imidlertid ut til å gå med underskudd, og på toppen en ivrig eier som tar ut 210 millioner i utbytte også...
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #46 Skrevet 8. mars 2022 newman01 skrev (3 timer siden): Nammo får man ikke investert i, siden det er eid av AS Norge og Patria. Nå ser det imidlertid ut til å gå med underskudd, og på toppen en ivrig eier som tar ut 210 millioner i utbytte også... Bare husk at vedkommende har inngående kunnskaper men at du ikke må spørre for du får ikke svar uansett hva du lurer på, da🤪 Anonymkode: 66010...558
newman01 Skrevet 8. mars 2022 #47 Skrevet 8. mars 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Bare husk at vedkommende har inngående kunnskaper men at du ikke må spørre for du får ikke svar uansett hva du lurer på, da🤪 Anonymkode: 66010...558 Veldig sant. Godt jeg ikke lurte på noe da. Men skulle gjerne hatt litt info om hvordan man får kjøpt aksjer i selskapet, samt hvorfor det er så bra å eie aksjer i akkurat det selskapet, som har litt rart regnskap...
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #48 Skrevet 9. mars 2022 Jeg valgte å kjøpe mer nå som det er blodrøde tall. Fondene mine er det ikke noe å gjøre noe med. Jeg trenger de ikke før jeg pensjonerer meg om 30++ år. Anonymkode: a045d...439
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #49 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 7.3.2022 den 20.55): Man er ikke uerfaren eller "dum" på fondsmarkedet bare fordi man er i minus nå. Vi feks tok ut pengene fra fond for et drøyt år siden for å investere i eiendom. Noe av overskuddet ble re-investert i fond i løpet av høsten. Å være i minus i perioder i starten er en del av gamet. Det kan være mange grunner til at man ikke har vært lenge på markedet. Nå skjønner jeg jo at kommentaren mest sannsynlig ikke var rettet mot meg, men det å ikke ha "spart lenge" i fond er jo ikke akkurat noe å håne folk for. Alle må starte en plass. Man ler ikke av folk som er i minus i et marked som potensielt står ovenfor 3. verdenskrig. Anonymkode: 66010...558 Jeg har heller ikke sagt at man er uerfaren eller dum? Jeg får gjenta meg selv da; Hvis fondet er totaltsett i minus, gitt den eventyrlige globale veksten som har vært, så har man ikke spart lenge. (i et fondsperspektiv) Det er bare å se historisk avkastning. Jeg ler av folk som ikke har spart lenge, får panikk og selger nå med tap. Det er helt bakvendt av hva man bør gjøre. Jeg har vært i gamet lenge og lært leksa mi. Men si at man startet med fondsparing for under 1 år siden (Finnes fond som ikke har positiv avkastning siste året) og er totalts ett i minus. Nei, det er ikke noe å le av, enig i det. Men da må man heller ikke selge nå! Heller kjøpe mer. Anonymkode: fd6c8...f1e
Trolltunge Skrevet 11. mars 2022 #50 Skrevet 11. mars 2022 Det er tre ting som bare forsvinner automatisk ut av konto, og så tenker jeg ikke på de pengene overhodet; En del tusen til fond, en mindre sum til krypto og en mindre sum til lotto. Gevinst eller ikke vil vise seg på sikt, men den sikten er langt frem i tid. Krypto og lotto regner jeg egentlig bare som gambling, og brukt opp og glemt, og så får det være en hyggelig overraskelse om fremtiden viser noe annet. Hva fondene har utrettet er det mange år til jeg trenger å tenke på. Jeg fortsetter som vanlig. Tenker ikke på de pengene. Ute av synet, ute av sinn. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #51 Skrevet 11. mars 2022 Trolltunge skrev (1 time siden): Det er tre ting som bare forsvinner automatisk ut av konto, og så tenker jeg ikke på de pengene overhodet; En del tusen til fond, en mindre sum til krypto og en mindre sum til lotto. Gevinst eller ikke vil vise seg på sikt, men den sikten er langt frem i tid. Krypto og lotto regner jeg egentlig bare som gambling, og brukt opp og glemt, og så får det være en hyggelig overraskelse om fremtiden viser noe annet. Hva fondene har utrettet er det mange år til jeg trenger å tenke på. Jeg fortsetter som vanlig. Tenker ikke på de pengene. Ute av synet, ute av sinn. Jeg gjør akkurat det samme, minus Lotto. Anonymkode: a5796...98c 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #52 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har heller ikke sagt at man er uerfaren eller dum? Jeg får gjenta meg selv da; Hvis fondet er totaltsett i minus, gitt den eventyrlige globale veksten som har vært, så har man ikke spart lenge. (i et fondsperspektiv) Det er bare å se historisk avkastning. Jeg ler av folk som ikke har spart lenge, får panikk og selger nå med tap. Det er helt bakvendt av hva man bør gjøre. Jeg har vært i gamet lenge og lært leksa mi. Men si at man startet med fondsparing for under 1 år siden (Finnes fond som ikke har positiv avkastning siste året) og er totalts ett i minus. Nei, det er ikke noe å le av, enig i det. Men da må man heller ikke selge nå! Heller kjøpe mer. Anonymkode: fd6c8...f1e Enig med deg. Å selge i minus fordi man plutselig får kalde føtter er ikke spesielt oppegående. Anonymkode: 66010...558
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #53 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Men si at man startet med fondsparing for under 1 år siden (Finnes fond som ikke har positiv avkastning siste året) og er totalts ett i minus. Nei, det er ikke noe å le av, enig i det. Men da må man heller ikke selge nå! Heller kjøpe mer Startet i juni 2021, har null planer om å selge. Man vet at det er en liten risiko for tap uansett... Men kjipt at fondet nå er verdt merkbart mindre nå enn ved kjøp. Anonymkode: 0c0fc...e42
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #54 Skrevet 12. mars 2022 Trolltunge skrev (20 timer siden): Det er tre ting som bare forsvinner automatisk ut av konto, og så tenker jeg ikke på de pengene overhodet; En del tusen til fond, en mindre sum til krypto og en mindre sum til lotto. Gevinst eller ikke vil vise seg på sikt, men den sikten er langt frem i tid. Krypto og lotto regner jeg egentlig bare som gambling, og brukt opp og glemt, og så får det være en hyggelig overraskelse om fremtiden viser noe annet. Hva fondene har utrettet er det mange år til jeg trenger å tenke på. Jeg fortsetter som vanlig. Tenker ikke på de pengene. Ute av synet, ute av sinn. AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg gjør akkurat det samme, minus Lotto. Anonymkode: a5796...98c Jeg og. Fond, krypto og lotto 🤭 Vi skal kjøpe hus innenfor en ganske kort tidsperiode, så vurderer å endre litt på fordelingen slik at noe går inn på sparekonto. Alternativet er å sette dem inn i stablecoins og stake (kanskje en del av det?), men der er det foreløpig for mye personlig usikkerhet rundt skatt og slikt til at jeg tør. Men er fristende med den høye renta man får! Anonymkode: 2c358...72b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå