Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kommer an på når på dagen du la inn salgsorden. Som hovedregel er det et tidspunkt på morgenen som må holdes for å selge til dagens kurs, f eks klokken 8:30. Etter dette tidspunkt, gjelder kursen dagen etter. 

Anonymkode: 8dd2f...0b9

Okej tack för svar :) 

jag la in ordern idag Kl 12 typ, men får bara vänta och se. Kanske jag får en chock on några dagar 😂

Anonymkode: b76a0...368

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selg alt og gå tungt inn på gull og Equinor. 

Anonymkode: c84b1...5e4

Ja, det var lurt. Kjøp med tapte penger ting som er på bratt opptur :ironi:

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjøper heller mer nå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Okej tack för svar :) 

jag la in ordern idag Kl 12 typ, men får bara vänta och se. Kanske jag får en chock on några dagar 😂

Tja, skulle ikke Ukraina og Russland ha noen samtaler i dag? Kan hende markedene ser litt lyst på det, og du får en liten opptur i morgen. Litt mindre minus i morgen enn i dag?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Selg alt og gå tungt inn på gull og Equinor. 

Anonymkode: c84b1...5e4

Kan det funka för metaller och ädelmetaller som börjar ta slut också? Eller bara guld? 

AnonymBruker
Skrevet

Det er galskap å selge nå. Tapet er altfor stort til det. Bunnen er straks nådd. Og kommer plutselig meldingen om at Russland trekker seg ut av Ukraina, noe som ikke er usannsynlig da det holdes fredssamtaler annenhver dag, så spretter børsene opp igjen. Mens du heller valgte å "sikre" tapet ditt og sitter utenfor den bråe oppgangen som vil komme.

Har du ventet helt til nå så sitter du i igjennom det. Økonomien står seg godt. Fallet er faktisk ikke så dramatisk i seg selv. Til nå kan det kalles en liten korreksjon. Knapt nok det. Tåler dere ikke korreksjoner som følge av krig, pandemi osv så har dere investert for mye utifra hva dere tåler å risikere. Slutt å logg dere inn, og la børsene seile sin egen sjø. Tenk 3, 5, 8, 10, 15 år fram i tid. Det som har skjedd hittil i 2022 er knapt en liten peak nedover iløpet av alle årene som vil komme.

Anonymkode: 79c10...c69

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan det funka för metaller och ädelmetaller som börjar ta slut också? Eller bara guld? 

Kuler og krutt er sikkert heller ikke så dumt. Kongsberg kommer til å tjene godt.

Anonymkode: c0630...2a7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kuler og krutt er sikkert heller ikke så dumt. Kongsberg kommer til å tjene godt.

Anonymkode: c0630...2a7

Hva lager Kongsberg av våpen, og kuler og krutt?

Anonymkode: 91168...edc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Putin har sendt aksjemarkedet utfor stupet. Fondene våre er blodrøde og dette er nok bare starten. Vurderer å selge alt og sikre de siste års gevinst og heller starte på igjen når det har roet seg.

Er det en panisk handling? Bør vi sitte stille i båten og fortsette månedlig sparing? 

Anonymkode: 7c434...8e2

Det er jo altfor sent å selge nå! Da realiserer du tapet - og ingen vet når det snur. Det kan skje plutselig, og stigningen kan bli bratt. Se bare på hva som skjedde i 2020. 
Fond er ikke egnet for trading, det er for langsiktig sparing. Sitt stille i båten. Eller, hvis du blir veldig stressa og/eller trenger pengene snart - selg nå. Og ikke kjøp deg inn igjen. Sett pengene på konto i stedet. 

Anonymkode: a5796...98c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Super tid å fortsette å spare på 😄 dobler innbetalingene disse månedene.

Anonymkode: 66010...558

Skulle ønske at jeg hadde hatt penger tilgjengelig til å doble innbetalingen. 🤪 Da hadde jeg gjort det samme. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er generelt høye råvarepriser nå. Metaller, mineraler, hvete. 

AnonymBruker
Skrevet

Haha, fondene i minus sier dere. Da kan dere ikke ha spart lenge. Hvis dere tror at avkastningstallene vi har sett de siste 3 årene er slik det fungerer så tar dere feil. Man sparer ikke i fond på samme måte som man driver med aksjer, det er langsiktig. Aksjene mine har jeg selvsagt solgt. Og puttet noe av pengene i fond! 😊  Fondene rører jeg ikke, ikke før jeg skal pensjoneres, og knapt nok da. Hvis man følger med på fond daglig så har man et problem.

Dere kommer til å selge med tap og panikkjøpe i det det snur og vi får dager med 5% vekst. Smart!

Anonymkode: fd6c8...f1e

Man er ikke uerfaren eller "dum" på fondsmarkedet bare fordi man er i minus nå. Vi feks tok ut pengene fra fond for et drøyt år siden for å investere i eiendom. Noe av overskuddet ble re-investert i fond i løpet av høsten. Å være i minus i perioder i starten er en del av gamet. Det kan være mange grunner til at man ikke har vært lenge på markedet.

Nå skjønner jeg jo at kommentaren mest sannsynlig ikke var rettet mot meg, men det å ikke ha "spart lenge" i fond er jo ikke akkurat noe å håne folk for. Alle må starte en plass. Man ler ikke av folk som er i minus i et marked som potensielt står ovenfor 3. verdenskrig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hva lager Kongsberg av våpen, og kuler og krutt?

Vel, alt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sparer til pensjon om 30 år så lar dem stå👍

Anonymkode: 68e75...a47

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg skulle solgt fondene hver gang de dippet noen prosent på en uke så hadde jeg aldri eid fond. 

Anonymkode: d8585...7a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, alt.

Feil, de lager ikke noe av dèt, men en del annet som du tydeligvis ikke har peiling på. Kongsberggruppen har ikke laget våpen etter Krag Jørgensen

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Feil, de lager ikke noe av dèt, men en del annet som du tydeligvis ikke har peiling på. Kongsberggruppen har ikke laget våpen etter Krag Jørgensen

Jeg skjønner at den enkle "ironien" ikke skinner helt igjennom på kvinneguiden og at du er en bokstavelig person. 

Jeg tenker at når noen bruker ord som "våpen, kuler og krutt" så er det ikke spesifikt "kuler og krutt" vedkommende mener men at det er en måte å snakke enkelt rundt krigføringsvåpen på. Kongsberggruppen leverer tross alt en hel del omfattende våpenteknologi som brukes i moderne krigføring selv om de ikke produserer patroner og pistoler lengre. 

Men for all del, du må gjerne gå inn bokstavelig og utdype om det er viktig for deg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg skjønner at den enkle "ironien" ikke skinner helt igjennom på kvinneguiden og at du er en bokstavelig person. 

Jeg tenker at når noen bruker ord som "våpen, kuler og krutt" så er det ikke spesifikt "kuler og krutt" vedkommende mener men at det er en måte å snakke enkelt rundt krigføringsvåpen på. Kongsberggruppen leverer tross alt en hel del omfattende våpenteknologi som brukes i moderne krigføring selv om de ikke produserer patroner og pistoler lengre. 

Men for all del, du må gjerne gå inn bokstavelig og utdype om det er viktig for deg.

Er du for at det sprees usannheter? Det er ikke så himla mange som vet hva de virkelig lager, av de som henger her inne. Men jeg vet mer enn hva du liker å tro.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er du for at det sprees usannheter? Det er ikke så himla mange som vet hva de virkelig lager, av de som henger her inne. Men jeg vet mer enn hva du liker å tro.

Hvis du er usikker på om Kongsberggruppen overlever så grove usannheter som at de produserer "våpen, kuler og krutt" må du gjerne sende dem en mail og informere dem om bekymringene dine.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis du er usikker på om Kongsberggruppen overlever så grove usannheter som at de produserer "våpen, kuler og krutt" må du gjerne sende dem en mail og informere dem om bekymringene dine.

Hvofor skulle jeg være bekymret?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...