Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Putin har sendt aksjemarkedet utfor stupet. Fondene våre er blodrøde og dette er nok bare starten. Vurderer å selge alt og sikre de siste års gevinst og heller starte på igjen når det har roet seg.

Er det en panisk handling? Bør vi sitte stille i båten og fortsette månedlig sparing? 

Anonymkode: 7c434...8e2

AnonymBruker
Skrevet

Solgte alt før jul 😎🕺💃 Hadde jeg fremdeles hatt fond, så hadde jeg fortsatt som før. Tenk heller at det er "billigere" å kjøpe seg opp nå enn tidligere.

Anonymkode: 865af...7d9

• Nyttig 1
Skrevet

Spørs vel om du tenker å spare mye lenger eller om du trenger pengene snart

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi solgte en del for noen dager siden. På sikt så tenker jeg at verden kommer på riktig spor igjen men tror det kommer til å ta laaaaang tid. Så vi solgte for å ha penger tilgjengelig dersom vi får behov for dem.

Anonymkode: ec07c...9b9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har penger i fond, og alle er i minus. 

Men de skal få stå, så får jeg bare håpe at de kryper oppover igjen, sakte men sikkert. 

Når jeg satte de inn, var det meninga de skulle stå 5-6 år, så holder meg til det. 

Uansett gidder jeg ikke selge nå med tap - men usikker på om jeg skal fortsette månedlig sparing nå

Anonymkode: 35ba5...853

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Super tid å fortsette å spare på 😄 dobler innbetalingene disse månedene.

Anonymkode: 66010...558

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har penger i fond, og alle er i minus. 

Men de skal få stå, så får jeg bare håpe at de kryper oppover igjen, sakte men sikkert. 

Når jeg satte de inn, var det meninga de skulle stå 5-6 år, så holder meg til det. 

Uansett gidder jeg ikke selge nå med tap - men usikker på om jeg skal fortsette månedlig sparing nå

Anonymkode: 35ba5...853

Det er nettopp nå du skal fortsette i henhold til planen. Putter du inn penger i nedgang så går oppgangen mye raskere.

Anonymkode: 66010...558

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Derfor jeg _aldri_ sparer i fond.

Anonymkode: 41686...56a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine fond går bare opp og opp de.

Anonymkode: 4d8de...050

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har gått fra avkastning på 27 % til 0,45 % 😄 Men det er veldig langsiktig sparing, pengene går til bolig til sønnen min. Han er 3 år nå, så jeg kan nok like gjerne la pengene stå og vente på bedre tider 😄

Anonymkode: 2b643...022

• Liker 5
Skrevet

Det er derfor du må sjekke avkastning de siste fem år, eller siste to årene! Å sjekke avkastning dag for dag og selge på bunn er dårlig strategi...

• Liker 5
Skrevet

Å selge under pandemi, krig og annet er som regel snarvei til tap. 

På generelt grunnlag anbefales det å sitte rolig i båten, med mindre du virkelig trenger pengene på kort sikt og ønsker å begrense tapet. 

De som solgte seg ut av fond i begynnelsen på pandemien har gått glipp av 30% avkastning

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Haha, fondene i minus sier dere. Da kan dere ikke ha spart lenge. Hvis dere tror at avkastningstallene vi har sett de siste 3 årene er slik det fungerer så tar dere feil. Man sparer ikke i fond på samme måte som man driver med aksjer, det er langsiktig. Aksjene mine har jeg selvsagt solgt. Og puttet noe av pengene i fond! 😊  Fondene rører jeg ikke, ikke før jeg skal pensjoneres, og knapt nok da. Hvis man følger med på fond daglig så har man et problem.

Dere kommer til å selge med tap og panikkjøpe i det det snur og vi får dager med 5% vekst. Smart!

Anonymkode: fd6c8...f1e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vel, våre fond er ment for pensjon, så vi har et 15-20 års perspektiv på dem. Vi setter ikke inn penger vi ikke har råd til å tape. Selger ikke, kjøper heller mer akkurat nå.

Anonymkode: 181f1...0f1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg også solgte veldig mye rundt jul, da Oslo børs bikket 1200 poeng. Var ingen vei å gå nå annet enn nedover. Nå skal jeg se når vi kanskje er ved neste bunnotering, men det er vanskelig å si. Er redd for at inflasjonskrisen spiser opp kontantene og kontantgevinstene.

Anonymkode: e71f8...a1d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har økt 1 gang i måneden til 4 ganger i måneden på den faste sparingen og leser økonominyheter med liv og lyst. Nå får jeg mer for pengene mine.

Dette går over. Akkurat som 11.09.2001, finanskrisen 2008, pandemi 2020, og nå krig og skyhøye oljepriser. 

Jeg ser omtrent aldri på hvor mye eller lite fondene mine øker med, men regulerer heller nivået på den månedlige sparingen utifra den økonomiske situasjonen i verden.

Anonymkode: 8dd2f...0b9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg også solgte veldig mye rundt jul, da Oslo børs bikket 1200 poeng. Var ingen vei å gå nå annet enn nedover. Nå skal jeg se når vi kanskje er ved neste bunnotering, men det er vanskelig å si. Er redd for at inflasjonskrisen spiser opp kontantene og kontantgevinstene.

Anonymkode: e71f8...a1d

Nå er ikke akkurat Oslo Børs den børsen som dagens situasjon har rammet hardest. Heller motsatt. 

Av mine fond er det vel kun KLP AksjeNorge som går i pluss.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi solgte en del for noen dager siden. På sikt så tenker jeg at verden kommer på riktig spor igjen men tror det kommer til å ta laaaaang tid. Så vi solgte for å ha penger tilgjengelig dersom vi får behov for dem.

Anonymkode: ec07c...9b9

En sak jag undrar över. Jag sålde fonderna mina idag och står brytdag idag 15.30. Betyder det att fonden blir sålt för prisen som står idag innan 15.30? 

första gången jag säljer fond på nordea no

Anonymkode: b76a0...368

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En sak jag undrar över. Jag sålde fonderna mina idag och står brytdag idag 15.30. Betyder det att fonden blir sålt för prisen som står idag innan 15.30? 

första gången jag säljer fond på nordea no

Anonymkode: b76a0...368

Kommer an på når på dagen du la inn salgsorden. Som hovedregel er det et tidspunkt på morgenen som må holdes for å selge til dagens kurs, f eks klokken 8:30. Etter dette tidspunkt, gjelder kursen dagen etter. 

AnonymBruker
Skrevet

Selg alt og gå tungt inn på gull og Equinor. 

Anonymkode: c84b1...5e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...