AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #1 Skrevet 7. mars 2022 Fikk nettopp vedtak om avslag på sykepenger for en lengre periode med sykemelding i høst 😭😭 Hva skjer da, sykepengene er allerede betalt ut av arbeidsgiver! Må jeg betale de tilbake? Er det vanlig å trekke de fra kommende lønninger? Uff, har aldri vært borti noe sånt før... jeg har en kronisk sykdom, men prøver så godt jeg kan å være flink og stå på. I perioder klarer jeg ikke jobbe 100%, i høst var jeg 20% sykemeldt et par måneder. Problemet er at jeg har to jobber, hovedjobben som er ganske krevende, og en ekstrajobb en lørdag i måneden, som er veldig enkel. Den klarer jeg som regel å gjennomføre uansett, og den er god for helsa mi (hyggelig miljø og jeg kommer ut og treffer folk). Så kom problemet, mens jeg var sykemeldt fra den ene jobben, jobbet jeg 8 timer på den andre jobben, fordelt på to lørdager. Det er jo i utgangspunktet ikke noe i veien for det, man kan være sykemeldt fra en jobb og fremdeles gå på en annen. Men visste dere at minimum for sykemelding er 20%, og at om man jobber mer enn 80% mister man retten på sykepenger? Det visste ikke jeg! Så de 4 timene en lørdag i måneden gjør at jeg ikke får noen sykepenger for de to månedene jeg var sykemeldt.... Dritt! Hadde jeg visst det hadde jeg ikke tatt de ekstra vaktene, eller bedt legen om 30% sykemelding. Dyr lærdom. Anonymkode: 4d3e6...dcd
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #2 Skrevet 7. mars 2022 Jeg klarer virkelig ikke å synes synd på deg. Du jobber 120% og ble sykemeldt for å jobbe 100% og klager over å ikke få sykepenger for de 20%? Du vet at det er vanlig å jobbe 100%? Hvis du har en sånn jobb som sliter deg ut så du ikke klarer å jobbe 100% så bør du redusere stillingen din. Håper virkelig leger er flinke til å fange opp sånne som deg og ikke gi dem sykemelding. Men tommel opp for Nav som er blitt flinkere til å oppdage snyltere! Anonymkode: 15b96...69d 8 1 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #3 Skrevet 7. mars 2022 Dersom du «i perioder ikke klarer å jobbe 100%» så er første bud at du sier opp ekstrajobben din. Hvorfor skal arbeidsgiver fra jobb nr. 1 betale deg sykepenger (i arbeidsgiverperioden) fordi du sliter deg ut ved å jobbe mer enn 100%? Anonymkode: 56a50...717 4 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #4 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men visste dere at minimum for sykemelding er 20%, og at om man jobber mer enn 80% mister man retten på sykepenger? Det visste ikke jeg! Dette burde du ha googlet. Jeg er også kronisk syk og skjønner godt hva du mener, men du er selv ansvarlig for å holde deg innenfor reglene vi alle må holde. Har ikke noe å si hvor lett ekstrajobben er, dette er dessverre din skyld. Veldig kjipt da! Anonymkode: 349ca...5f3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #5 Skrevet 7. mars 2022 Men om jeg forstår det riktig: du jobbet vel da tilnærmet 100% tilsammen? Det høres helt rett og rimelig ut 🤷♀️ Hadde du sittet uten inntekt i 2 mnd er jo saken en annen. Og ja, pengene må betales tilbake til arbeidsgiver om du fikk utbetalt timer du ikke har jobbet. Anonymkode: 76bc1...5ba
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #6 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg klarer virkelig ikke å synes synd på deg. Du jobber 120% og ble sykemeldt for å jobbe 100% og klager over å ikke få sykepenger for de 20%? Du vet at det er vanlig å jobbe 100%? Hvis du har en sånn jobb som sliter deg ut så du ikke klarer å jobbe 100% så bør du redusere stillingen din. Håper virkelig leger er flinke til å fange opp sånne som deg og ikke gi dem sykemelding. Men tommel opp for Nav som er blitt flinkere til å oppdage snyltere! Anonymkode: 15b96...69d Hvordan får du 1 dag i måneden til å bli 20% stilling? Jeg jobber 102,5%, maks, for jeg vil gjerne stå på og være til nytte selv om jeg er syk. Jobben sliter meg ikke ut. Sykdommen kommer og går, helt uavhengig av jobben. Du mener jeg bør redusere stillingen min selv om jeg har MASSE kapasitet mye av tida, fordi jeg har redusert kapasitet noe av tida? Hvordan er det samfunnsnyttig? Jeg er helt åpen med legen min, vi spiller heldigvis på lag. AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Men om jeg forstår det riktig: du jobbet vel da tilnærmet 100% tilsammen? Det høres helt rett og rimelig ut 🤷♀️ Hadde du sittet uten inntekt i 2 mnd er jo saken en annen. Og ja, pengene må betales tilbake til arbeidsgiver om du fikk utbetalt timer du ikke har jobbet. Anonymkode: 76bc1...5ba Jeg jobbet nærmere 82%, og mister 20% inntekt fordi jeg jobbet 2% for mye... Men da har jeg lært å ikke strekke meg noe særlig ekstra. Anonymkode: 4d3e6...dcd 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #7 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Dersom du «i perioder ikke klarer å jobbe 100%» så er første bud at du sier opp ekstrajobben din. Hvorfor skal arbeidsgiver fra jobb nr. 1 betale deg sykepenger (i arbeidsgiverperioden) fordi du sliter deg ut ved å jobbe mer enn 100%? Anonymkode: 56a50...717 Jeg har for det meste veldig stor arbeidskapasitet. Jobben sliter meg ikke ut, og er ikke grunnen til at jeg i perioder har redusert kapasitet. Det er sykdommen som fluktuerer, og jeg hadde hatt like gode og dårlige perioder om jeg hadde sitti hjemme på ræva hele tida. Det virker lite samfunnsnyttig å ikke bruke kapasiteten jeg har fordi jeg i perioder er dårlig? De dårlige periodene kommer uansett. Anonymkode: 4d3e6...dcd 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #8 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan får du 1 dag i måneden til å bli 20% stilling? Jeg jobber 102,5%, maks, for jeg vil gjerne stå på og være til nytte selv om jeg er syk. Jobben sliter meg ikke ut. Sykdommen kommer og går, helt uavhengig av jobben. Du mener jeg bør redusere stillingen min selv om jeg har MASSE kapasitet mye av tida, fordi jeg har redusert kapasitet noe av tida? Hvordan er det samfunnsnyttig? Jeg er helt åpen med legen min, vi spiller heldigvis på lag. Jeg jobbet nærmere 82%, og mister 20% inntekt fordi jeg jobbet 2% for mye... Men da har jeg lært å ikke strekke meg noe særlig ekstra. Anonymkode: 4d3e6...dcd Skjønner det er kjipt, men du har selv ansvar for å sette deg inn i regelverket. Anonymkode: 1c5c0...ec1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #9 Skrevet 7. mars 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg jobbet nærmere 82%, og mister 20% inntekt fordi jeg jobbet 2% for mye... Men da har jeg lært å ikke strekke meg noe særlig ekstra. Det er lærdommen du tar med deg?! Herregud så barnslig? Jeg ville råde deg til å heller ta med lærdommen det er å måtte ta ansvar for egen tilværelse. Ta ansvaret det medfører å bli sykemeldt, ved å sette seg inn i reglene. I det minste må du ta til deg at du ikke kan være under 20% sykemeldt. Men neida, du har lært å ikke strekke deg noe ekstra... Lurt. Anonymkode: 6238c...b8b 7
Antonetta Skrevet 7. mars 2022 #10 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fikk nettopp vedtak om avslag på sykepenger for en lengre periode med sykemelding i høst 😭😭 Hva skjer da, sykepengene er allerede betalt ut av arbeidsgiver! Må jeg betale de tilbake? Er det vanlig å trekke de fra kommende lønninger? Uff, har aldri vært borti noe sånt før... jeg har en kronisk sykdom, men prøver så godt jeg kan å være flink og stå på. I perioder klarer jeg ikke jobbe 100%, i høst var jeg 20% sykemeldt et par måneder. Problemet er at jeg har to jobber, hovedjobben som er ganske krevende, og en ekstrajobb en lørdag i måneden, som er veldig enkel. Den klarer jeg som regel å gjennomføre uansett, og den er god for helsa mi (hyggelig miljø og jeg kommer ut og treffer folk). Så kom problemet, mens jeg var sykemeldt fra den ene jobben, jobbet jeg 8 timer på den andre jobben, fordelt på to lørdager. Det er jo i utgangspunktet ikke noe i veien for det, man kan være sykemeldt fra en jobb og fremdeles gå på en annen. Men visste dere at minimum for sykemelding er 20%, og at om man jobber mer enn 80% mister man retten på sykepenger? Det visste ikke jeg! Så de 4 timene en lørdag i måneden gjør at jeg ikke får noen sykepenger for de to månedene jeg var sykemeldt.... Dritt! Hadde jeg visst det hadde jeg ikke tatt de ekstra vaktene, eller bedt legen om 30% sykemelding. Dyr lærdom. Anonymkode: 4d3e6... er ikke så mye du får gjort med det nå desverre. Det hadde ikke vert mulig for deg å få litt høgre stilling i den jobben som er lettere, å gå ned i stilling i den tyngre jobben. Kanskje du slipper å vere så mye sykmeldt selv om du har kronisk sykdom? Regner ikke med den tyngre jobben hjelper noe på 🙈
appelsinjuice Skrevet 7. mars 2022 #11 Skrevet 7. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvordan får du 1 dag i måneden til å bli 20% stilling? Jeg jobber 102,5%, maks, for jeg vil gjerne stå på og være til nytte selv om jeg er syk. Jobben sliter meg ikke ut. Sykdommen kommer og går, helt uavhengig av jobben. Du mener jeg bør redusere stillingen min selv om jeg har MASSE kapasitet mye av tida, fordi jeg har redusert kapasitet noe av tida? Hvordan er det samfunnsnyttig? Jeg er helt åpen med legen min, vi spiller heldigvis på lag. Jeg jobbet nærmere 82%, og mister 20% inntekt fordi jeg jobbet 2% for mye... Men da har jeg lært å ikke strekke meg noe særlig ekstra. Anonymkode: 4d3e6...dcd Dette tror jeg flere av oss overså i startinnlegget Oppfattet at du jobbet 120% stilling. Men dersom du jobbet 82% stilling så forstår jeg at det oppleves urettferdig, ja. Det du har lært bør kanskje være å få en sykmelding for ekstrajobben også, når du har dårlige perioder. Endret 7. mars 2022 av appelsinjuice 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #12 Skrevet 7. mars 2022 Hva trykket du på siden du fikk avslag? Skrev du ikke bare nei på at du jobbet ikke fullt? Anonymkode: 8565b...fad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå