AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #1 Del Skrevet 7. mars 2022 Etter at min migrene fikk et verre og kronisk preg, så føler jeg at alt er kaos, det hjelper ikke på saken at jeg bor alene. Hender det at dere blir så kognitivt ute at dere er forvirra, tuller med medisiner, ikke husker hva dere har tatt, ikke skjønner hva dere burde ha tatt, ikke klarer å vurdere om det er grunn til å ringe legevakt spesielt ved langvarige anfall, ringer og ikke klarer å forklare ordentlig på grunn av smerter eller andre ting? Anonymkode: 500f7...aaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 7. mars 2022 #2 Del Skrevet 7. mars 2022 (endret) Nei, så bortkommen i hodet har jeg aldri blitt av migrene. Jeg har hatt migrene i hele mitt voksne liv, altså over 30 år. Jeg bruker Maxalt Rapitab mot migrenen, og den fungerer sånn tålelig greit. Noen ganger virker den så den tar hele anfallet unntatt følelsen av uvelhet (smerten forsvinner), andre ganger (en sjelden gang)virker den ikke. Det kommer nok litt an på hvor tidlig i anfallet jeg tar den. Har aldri tullet med medisiner eller ringt legevakten over noe som har med migrene å gjøre. Endret 7. mars 2022 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #3 Del Skrevet 7. mars 2022 Million skrev (2 minutter siden): Nei, så bortkommen i hodet har jeg aldri blitt av migrene. Jeg har hatt migrene i hele mitt voksne liv, altså over 30 år. Jeg bruker Maxalt Rapitab mot migrenen, og den fungerer sånn tålelig greit. Noen ganger virker den så den tar hele anfallet unntatt følelsen av uvelhet (smerten forsvinner), andre ganger (en sjelden gang)virker den ikke. Det kommer nok litt an på hvor tidlig i anfallet jeg tar den. Har aldri tullet med medisiner eller ringt legevakten over noe som har med migrene å gjøre. Ok, godt å høre for din del. Hadde det sånn i mange år jeg også. Men fikk en forverring og ingenting er som før. Anonymkode: 500f7...aaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 7. mars 2022 #4 Del Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ok, godt å høre for din del. Hadde det sånn i mange år jeg også. Men fikk en forverring og ingenting er som før. Anonymkode: 500f7...aaa Kanskje du bør bestille time hos en spesialist? Jeg vet ikke hva slags leger som er eksperter på migrene, men... kanskje nevrolog? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #5 Del Skrevet 7. mars 2022 Million skrev (Akkurat nå): Kanskje du bør bestille time hos en spesialist? Jeg vet ikke hva slags leger som er eksperter på migrene, men... kanskje nevrolog? Jeg venter på time hos nevrolog, men fikk ikke time før i mai. Ikke med min alvorlighetsgrad engang. Det er syke ventelister. Nei, ikke foreslå privat. Har ikke råd. Anonymkode: 500f7...aaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalevala Skrevet 7. mars 2022 #6 Del Skrevet 7. mars 2022 Ja, dette er ikke uvanlig ved kronisk migrene. Anbefaler å følge Hodepinedagbok på snapchat, der treffer du flere med kronisk migrene som deler dagene sine. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #7 Del Skrevet 7. mars 2022 Kalevala skrev (4 minutter siden): Ja, dette er ikke uvanlig ved kronisk migrene. Anbefaler å følge Hodepinedagbok på snapchat, der treffer du flere med kronisk migrene som deler dagene sine. Greit å vite at jeg ikke er den eneste. ❤️ Anonymkode: 500f7...aaa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #8 Del Skrevet 7. mars 2022 Jeg er ikke fullt så ille som deg, men jeg kan forstå deg. Jeg sliter veldig med kortidsminnet grunnet kronisk migrene, så har laget et system på medisinen, som gjør at jeg har kontroll. Jeg glemmer alt mulig, fra gjøremål til navn på mennesker og ting, så det er slitsomt. Noe jeg aldri har gjort, derimot, er å kontakte legevakt pga migrene. Selv om det er så smertefullt at jeg "tror" jeg dør, vet jeg jo at jeg ikke gjør det. Og om jeg ikke får i meg mat en dag eller to, går det bra. Jeg følges opp av nevrolog nå, men hadde hatt migrene i 25 år, uten å få hjelp. Det gikk så langt at kroppen kollapset, og da ble det fortgang. Har i snitt 20 migrenedager i mnd, og har derfor ca 10 dager uten smertelindring. Fører dagbok. Bruker Aimovig og isoptin forebyggende (har prøvd mye forskjellig først), og skal prøve ny runde med botox igjen. Selv om vi ikke ser så mye bedring, er iallefall anfallene litt kortere nå enn før. Anonymkode: 99044...12e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #9 Del Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er ikke fullt så ille som deg, men jeg kan forstå deg. Jeg sliter veldig med kortidsminnet grunnet kronisk migrene, så har laget et system på medisinen, som gjør at jeg har kontroll. Jeg glemmer alt mulig, fra gjøremål til navn på mennesker og ting, så det er slitsomt. Noe jeg aldri har gjort, derimot, er å kontakte legevakt pga migrene. Selv om det er så smertefullt at jeg "tror" jeg dør, vet jeg jo at jeg ikke gjør det. Og om jeg ikke får i meg mat en dag eller to, går det bra. Jeg følges opp av nevrolog nå, men hadde hatt migrene i 25 år, uten å få hjelp. Det gikk så langt at kroppen kollapset, og da ble det fortgang. Har i snitt 20 migrenedager i mnd, og har derfor ca 10 dager uten smertelindring. Fører dagbok. Bruker Aimovig og isoptin forebyggende (har prøvd mye forskjellig først), og skal prøve ny runde med botox igjen. Selv om vi ikke ser så mye bedring, er iallefall anfallene litt kortere nå enn før. Anonymkode: 99044...12e Takk for at du svarte! Bortsett fra en anfall for åtte år siden, så har jeg ikke trengt å kontakte legevakt før de siste 1,5 månedene. Tre turer dit og tre ganger telefonkontakt. Vil du si litt mer om hvordan kroppen din kollapset? Anonymkode: 500f7...aaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #10 Del Skrevet 7. mars 2022 Jeg har heller aldri mistet bevisstheten av migrene før, men det har skjedd nå i vinter. Anonymkode: 500f7...aaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #11 Del Skrevet 7. mars 2022 Holder du kontakten med fastlegen og oppdaterer om forverringer og disse problemstillingene? Kan hende det er noe fastlegen kan sette i stand som kan hjelpe deg i ventetiden. Jeg vet ikke om dette er noe f.eks. hjemmesykepleie kunne hjulpet med, men det vet sikkert fastlegen. Anonymkode: 9aff8...e81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #12 Del Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Holder du kontakten med fastlegen og oppdaterer om forverringer og disse problemstillingene? Kan hende det er noe fastlegen kan sette i stand som kan hjelpe deg i ventetiden. Jeg vet ikke om dette er noe f.eks. hjemmesykepleie kunne hjulpet med, men det vet sikkert fastlegen. Anonymkode: 9aff8...e81 Jeg har hatt tett kontakt med fastlege siden januar. Tviler vel på om hjemmesykepleie er et godt alternativ. Anonymkode: 500f7...aaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #13 Del Skrevet 7. mars 2022 Hender det at dere blir så kognitivt ute at dere er forvirra? Ja. tuller med medisiner, ikke huske hva dere har tatt, ikke skjønner hva dere burde ha tatt? Nei. Ikke klarer å vurdere om det er grunn til å ringe legevakt spesielt ved langvarige anfall? Min vurdering er at det aldri er grunn til å ringe til legevakta. Det er det grusomste stedet under et pågående anfall; sterkt lys, masse folk, masse lyd, varmt, sterke lukter, i beste fall måtte sitte og vente på en pinnestol i timevis. Ved kjent migreneanfall får man vel bare beskjed om å ta to paracet (!) og se det an. Ringer og ikke klarer å forklare ordentlig på grunn av smerter eller andre ting? Jeg kan ikke gjøre godt rede for meg under et anfall. Det er for smertefullt til at jeg klarer å snakke ordentlig. Anonymkode: 04dec...4e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #14 Del Skrevet 7. mars 2022 Har levd med migrene i 35 år, har flere dager pr mnd med enn uten Men fungerer bra med medisiner selv om jeg er litt småfjern på jobb får jeg gjort alt jeg skal, jeg er så vant med det at en vanlig dag er mer uvanlig. Ja jeg blir forvirret, jeg er sliten, lys og lyder er heftig og jeg vil bare hjem til et mørkt stille soverom. Ringer aldri legevakt. Har blitt oppringt ambulanse to ganger ved dobbeltsidet migrene fordi legen var redd for hjerneslag. Har også tatt MRI som påviser skader på hjernen som følge av migrenen, men jeg er høyst oppegående utenom midt i de værste anfallene før medisisnene er inntatt. Anonymkode: 0b257...411 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #15 Del Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Ikke klarer å vurdere om det er grunn til å ringe legevakt spesielt ved langvarige anfall? Min vurdering er at det aldri er grunn til å ringe til legevakta. Det er det grusomste stedet under et pågående anfall; sterkt lys, masse folk, masse lyd, varmt, sterke lukter, i beste fall måtte sitte og vente på en pinnestol i timevis. Ved kjent migreneanfall får man vel bare beskjed om å ta to paracet (!) og se det an. Ts her. Har vært på legevakt når anfallet ikke går over av seg selv for mer smertestillende, og for å kunne utelukke hjerneslag. Da er jeg langt forbi alt jeg kan ta hjemme. Og de har vært hensynsfulle på legevakt. Kort ventetid, ro og dempet lys. Anonymkode: 500f7...aaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 7. mars 2022 #16 Del Skrevet 7. mars 2022 Jeg har ikke diagnosen migrene, men sliter periodevis med hodepine, svimmelhet og utmattelse. På det verste har jeg opplevd latenstid, problemer med kortidshukommelse, ordletingsproblemer, problemer med å forstå hva folk sier og hva som skjer rundt meg, emosjonelle respons som ikke passer til situasjonene. Det er fryktelig ubehaglig, og gir meg en følelse av å ikke være meg selv. Som oftest har jeg mulighet til å trekke meg tilbake og slappe av hjemme når det blir slik. Men har skjedd at jeg er ute blant folk og på farta, det er ikke noe særlig. Verste var når jeg ble slik på en to ukers speiderleir i UK. Hadde bare lyst til å booke hotell og isolere meg vekk da... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalevala Skrevet 8. mars 2022 #17 Del Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Da er jeg langt forbi alt jeg kan ta hjemme Kanskje du kan be fastlegen eller nevrologen din om å legge en plan for hva du skal gjøre hvis du havner i en slik situasjon igjen? Noen får spesielle medisiner til å ha hjemme til bruk i nødsfall. Men hvis du er redd for hjerneslag, må du selvsagt ringe 113. Tipset mitt over gjelder bare der du er sikker på at det er migrenen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalevala Skrevet 8. mars 2022 #18 Del Skrevet 8. mars 2022 Anonymbruker*** skrev (15 timer siden): Jeg har ikke diagnosen migrene, men sliter periodevis med hodepine, svimmelhet og utmattelse. Her er en enkel test du kan ta. Det er viktig å få en diagnose på hodepinen din, for det er nøkkelen til riktig behandling. https://www.instagram.com/p/CaiMX35qWZM/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #19 Del Skrevet 8. mars 2022 Kalevala skrev (Akkurat nå): Kanskje du kan be fastlegen eller nevrologen din om å legge en plan for hva du skal gjøre hvis du havner i en slik situasjon igjen? Noen får spesielle medisiner til å ha hjemme til bruk i nødsfall. Men hvis du er redd for hjerneslag, må du selvsagt ringe 113. Tipset mitt over gjelder bare der du er sikker på at det er migrenen. Ja, jeg skal ta det med både fastlege og nevrolog. Men har ikke time hos spesialist før i slutten av mai. Jeg har en slags plan og vet hvilke medisiner jeg kan ta, men det blir likevel surr noen ganger når migrenen slår til på den måten at alt blir kaos. Dette med mistanke om hjerneblødning surrer det jo til enda mer. Det er blant annet derfor jeg har vært på legevakt tre ganger den siste tiden og vært på nippet til å bli lagt inn. Hatt telefonkontakt noen ganger også. Det har fungert helt greit. Bortsett fra siste gangen hvor jeg var så dårlig og forvirret at jeg knapt klarte å forklare hvorfor jeg ringte og legen var bare dritsur og truet med å bare legge på fordi nølte med å svare og sa jeg ødela for andre som ventet på ham. Venter på svar fra MR. Anonymkode: 500f7...aaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #20 Del Skrevet 8. mars 2022 Hei TS, Ja det hender hodet ikke fungerer, at "bommullen" tar over sammen med smertene og alt annet slutter fungere. Da er det også vanskelig å huske, derfor skriver jeg alltid ned når jeg har ekstreme anfall.. Min nevrolog har alltid sagt at et migreneanfall som ikke går over på de medisinene jeg har og som varer over flere dager ikke er OK, da skal jeg ta kontakt med legevakt. Og det fungerer bra for meg. Jeg har botox, og forebyggende sprøyte pluss smeltetabletter for rask lindring i tillegg til muskelavslappende da migrene ofte forverres av spenningene som skjer i musklaturen. Anonymkode: 73bdf...827 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå