Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen krangler altfor mye, og har gjort det lenge. Hvis vi ikke gjør noe, blir det helt uutholdelig for både oss og barna. Men vi er begge skilt fra før, og har dårlige erfaringer og følelser for familieverkontoret. Finnes det et annet alternativ? Nå må det og sies at jeg også gruer meg for å rote opp i alt grums, fra skittent kjøkken til drama i slekta, skulle ønske vi bare kunne slå en strek over alle krangler og starte på nytt. 

Vi har vært sammen i ca 10 år, hadde det fabelaktig fint de første årene, og vi passer sammen som hånd i hanske, men de siste årene har det skjedd mye rundt oss som har slitt oss helt ut, og det har skapt dårlig stemning og ingen nærhet mellom oss. 

Noen tips? 

Anonymkode: 6b2d8...413

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Beklager, men mitt tips er enten skilsmisse eller særbo.

Jeg har i likhet med deg dårlig erfaring med familievernkontor, og meg bekjent finnes det ikke alternativer. Om man da ikke skulle være så heldig at man har en privatpraktiserende, dyktig psykolog/familieterapeut e.l. i nærheten.

Anonymkode: c1781...b5d

AnonymBruker
Skrevet

Så fint at dere ønsker å ta tak i utfordringene deres! Alternativet er da kanskje parterapi hos privat terapeut. Det er nokså dyrt, og man er jo heller garantert  at man har kjemi med terapeut og må kanskje bytte. Kan det være en ide å prøve familievernkontoret og se om dere har kjemi med den terapeutene dere får? Dere kan jo avslutte og gå over til det private når som helst😊

Anonymkode: e9ed6...be2

AnonymBruker
Skrevet

Mulig det går an å snakke med en prest, faktisk? Noen av dem har utdanning i familieterapi, tror jeg. 

Anonymkode: 0b62d...49f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler dere da å ringe anonymt til barnevernet og drøfte med de. De kan gi masse tiltak hjemme med veiledning og hjelp til dere. Som du skriver er du bekymret for om det går utover barna deres. 

Mange her på kg som er veldig motstandere av barnevernet, men hvis man er åpen og ønsker hjelp kan de bidra godt. De tar heller ikke vekk omsorgen og flytter barn med mindre det er svært alvorlige saker. Her høres det mer ut som det er behov for hjelp og veiledning :)

Anonymkode: dc622...c82

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg anbefaler dere da å ringe anonymt til barnevernet og drøfte med de. De kan gi masse tiltak hjemme med veiledning og hjelp til dere. Som du skriver er du bekymret for om det går utover barna deres. 

Mange her på kg som er veldig motstandere av barnevernet, men hvis man er åpen og ønsker hjelp kan de bidra godt. De tar heller ikke vekk omsorgen og flytter barn med mindre det er svært alvorlige saker. Her høres det mer ut som det er behov for hjelp og veiledning :)

evt har mange kommuner familiesenter/familiens hus som gir foreldreveiledning og hjelp. Det er lavterskel 😊 de skreddersyr ut fra deres behov. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode svar, alle sammen!

Er det noen som har egne erfaringer med familievernkontoret eller andre instanser, både private og offentlige? 

Er det mulig å få tilbake nærhet ved å snakke ut? Eller har noen erfaringer med å reparere forholdet på andre måter? 

Anonymkode: 6b2d8...413

AnonymBruker
Skrevet

Vi har erfaring med familievernkontoret i to forskjellige kommuner. Første følte vi ikke hjalp så veldig- hun brukte teknikker som ikke passet oss helt. Andre gang hjalp det veldig, vi fikk hjelp til å forstå hverandre, til å bryte mønstre og finne nye måter å kommunisere på. Krevde endel på hjemmebane også- måtte ofte minne hverandre på hva vi lærte på familievernkontoret . Noen venner av oss gikk i 6 måneder og har det også veldig mye bedre. Et annet vennepar gikk i privat regi- de måtte bytte terapeut en gang  da mannen ikke var komfortabel/hadde kjemi med terapeuten. Den andre terapeuten var til stor hjelp.

Anonymkode: e9ed6...be2

Gjest Hottentått
Skrevet

Helsestasjon har ofte familieterapeuter som lavterskeltilbud for småbarnsforeldre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...