Gå til innhold

Hvilke (organiserte) fritidsaktiviteter deltar deres 12-13-åring på?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jenta vår vil slutte med både håndball og korps, og jeg ser at de fleste vennene hennes også er i ferd med å slutte på sine aktiviteter. Hun sier at skolen og lekser tar mer tid, og dessuten er hun lei etter mange år. Litt trist, synes jeg, men jeg ser jo at motivasjonen ikke er der lenger.

Lurer litt på om dette er vanlig, altså at mange slutter med organisert aktivitet i den alderen?

Anonymkode: 7573d...e7e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min trettenåring spiller fotball 2-3-4 ganger i uka. Tolvåringen spiller piano en gang i uka, trommer en gang, svømming og fotball to ganger hver (pluss kamp/stevner). Det er for mye, og vi prøver å få han til å slutte på en av idrettene. Ingen av de gjør noe annet enn vanlige lekser av skolearbeid, tar maks en halvtime om dagen for den yngste og den eldste gjør det stort sett ferdig i skoletida. Ser ikke ut som det er noe spesielt frafall på noen av lagene deres, men har inntrykk av at det er mange som slutter når de begynner på vgs.

Anonymkode: de467...773

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jenta vår vil slutte med både håndball og korps, og jeg ser at de fleste vennene hennes også er i ferd med å slutte på sine aktiviteter. Hun sier at skolen og lekser tar mer tid, og dessuten er hun lei etter mange år. Litt trist, synes jeg, men jeg ser jo at motivasjonen ikke er der lenger.

Lurer litt på om dette er vanlig, altså at mange slutter med organisert aktivitet i den alderen?

Anonymkode: 7573d...e7e

Mine gikk på fotball og svømming. Men 13-14år så sluttet de. Prøvde andre ting men de ville ikke. Mye lekser og det er helt ok. De er aktive ellers.

Anonymkode: b51c2...ccb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mine gikk på fotball og svømming. Men 13-14år så sluttet de. Prøvde andre ting men de ville ikke. Mye lekser og det er helt ok. De er aktive ellers.

De fleste i klassen har sluttet eller slutter på ting og etter den ble større. Noen få går på fotball og teater. 

Skrevet

Datteren min sluttet på håndball da hun var ferdig på ungdomsskolen våren i fjor... Men det hadde jo vært korona osv, så det siste halvannet året før det var det jo ikke mange vanlige treninger.... Mye frafall der også, men om det var korona, at de ble eldre, at det ble nye trenere osv og organiseringen ble endret, det vet jeg ikke. Motivasjonen dalte ihvertfall på mange.

AnonymBruker
Skrevet

13-åringen har sluttet, er aktiv på egenhånd (feks slalåm).

Anonymkode: 89a5b...a7b

AnonymBruker
Skrevet

Min 13-åring går på svømming, de trener tre ganger i uka. Frem til februar, gikk hun også på turn, men sluttet da alle andre i hennes kull var sluttet. Det var ikke like gøy lengere å trene det når hun var den eneste i sitt kull. 

Virker som om at mange slutter med ting og tang når de når en viss alder. 

Anonymkode: b3733...ee5

AnonymBruker
Skrevet

Synes det virker som at enten slutter barn helt eller så øker de treningsmengden.  Min 7. klassing tilhører den siste. Trener 4-5 ganger i uka på vinteren. Ingen igjen på trinnet som er med på samme aktivitet som henne lenger. 

Anonymkode: 43740...da7

• Liker 1
Skrevet

Min 13-åring er med i speideren og kodeklubb. Jeg ser det samme som deg, at mange slutter på fritidsaktiviteter i denne alderen og spesielt de som driver med idrett. Jeg tror kanskje det er fordi idretten forventer satsing når man når den alderen og at mange lag ikke har rom for de som driver med idrett fordi det er gøy og for å holde seg i form og ikke ønsker å bruke 3-4 ettermiddager i uken + mange helger på trening/kamper. Det synes jeg er veldig synd. I tillegg tar lekser og lesing/øving til prøver og framføringer mer tid på ungdomsskolen enn det gjorde på barneskolen og da er det kanskje nettopp fritidsaktiviteter som må vike. 

AnonymBruker
Skrevet

Problemet med det meste av idrett, er at dess eldre de blir, dess mer fokusert på resultater blir det. Lag skal toppes, uttak, turneringer, cup osv. Å bare delta for å ha det gøy blir ikke nok. Det blir for seriøst.

Vi bytta til hip-hop på dansestudio og karate. Da de var rundt 8-10 år gamle. Det holder de på med enda, som 12-14 åringer. :) 

Både eldste og yngste er interessert i tegning og grafikk, og begynte i høst på et kurs hos Kulturskolen. Digital tegning/grafikk.

Anonymkode: 946e6...7d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

12-åringen min går på visuell kunst gjennom kulturskolen, og et kor. Håper hun fortsetter med disse aktivitetene, for hun er dårlig på å være sosial, og mye alene etter skolen.

Anonymkode: a1a7e...7b8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...