Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, hvordan kan man spørre på en vennlig måte om hvorfor jeg ikke passet godt nok til stillingen og derfor ikke ble innkalt på intervju? Eller er ikke dette innenfor? 

Anonymkode: 6f6c5...0d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei, hvordan kan man spørre på en vennlig måte om hvorfor jeg ikke passet godt nok til stillingen og derfor ikke ble innkalt på intervju? Eller er ikke dette innenfor? 

Du kan selvsagt spørre. Men husk at dette ikke trenger å handle om at du "ikke passet godt nok til stillingen". Det kan bare hende at det var mange som passet godt, og at de måtte velge noen av dem.

AnonymBruker
Skrevet

Du får neppe noe mer svar enn at det var andre kandidater som var bedre kvalifisert. Arbeidsgiveren kan jo ikke utlevere de andre søkerne heller. 

Anonymkode: 6eb9a...9e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja du kan jo prøve. Men sørg for at du gjør det på en bra og ikke dårlig møte. Feks si at du har søkt mange jobber nå uten å komme i intervju, så du lurer på om du kan få noen tips til hvorfor du ikke ble innkalt hos dem. Så du får endret på søknaden  din

Anonymkode: c8564...46b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, høyst sannsynlig var det andre som var bedre kvalifisert.

Anonymkode: 36855...6f0

AnonymBruker
Skrevet

Ja man kan spørre, men man bør være ytterst ydmyk. Dvs. Forklare at man spør fordi man  virkelig ønsker en slik jobb og ønsker å forbedre seg, CV etc.

Anonymkode: e1ee8...769

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går jo an å spørre, men sjansen for at man får et nyttig svar er kanskje mindre.

En arbeidsgiver i rekrutteringsprosess har jo hverken ansvar for eller tid til å være noen «karriererådgiver» dessverre. Tenk om man skulle gitt lange begrunnelser til alle som ikke ble valgt? Standardsvaret er jo at det var noen andre som var bedre kvalifisert eller at man etter en totalvurdering valgte noen andre å kalle inn til intervju denne gangen. Også er du sikkert «velkommen til å søke igjen en annen gang». 

Det er jo egentlig alltid så enkelt, ikke sant. Når man ikke ble kalt inn til intervju så var det noen andre de hadde mer tro på. Å gå noe dypere blir jo gjerne vanskelig uten å utlevere de andre søkerne. 

Anonymkode: 92ff3...6e4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Jeg har bestemt meg for å ikke spørre 🙈 Bare litt demotiverende å ha søkt på 70 jobber og kun vært innkalt på tre intervjuer 😭

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Takk for svar alle sammen. Jeg har bestemt meg for å ikke spørre 🙈 Bare litt demotiverende å ha søkt på 70 jobber og kun vært innkalt på tre intervjuer 😭

Jeg hadde spurt hadde jeg vært deg. Vært ydmyk. Jeg synes det viser engasjement. Uansett synes jeg folk tenker for mye på det. Enten får du svar eller ikke. Det kan hjelpe deg videre i prosessen. 

Anonymkode: c9f30...94f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter på andre siden av bordet, og dette spørsmålet dukker som regel opp i de aller fleste rekrutteringsprosesser. Både fra mennesker som ikke ble innkalt til intervjuet. 

Jeg tar meg ikke tid til å besvare spørsmålet dersom det er åpenbare grunner (mangel på stillingskvalifikasjoner). Ofte dukker dette spørsmålet opp fra nyutdannede, og da er forklaringen at det rett og slett er folk som har lang arbeidserfaring som får jobben. Det er som regel da ikke noe galt i vedkommende som har søkt, det er bare mange andre som er mer attraktive med sin erfaring.

Dersom du har søkt på 70 jobber uten å få napp. Bør du gå over CV og søknad, kanskje du kjenner noen som kan se over før du sender neste gang? 

Anonymkode: 66447...4ff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.3.2022 den 10.34):

Du kan gjøre hva du vil, men å mase noe mer på arbeidsgiveren i etterkant av en søkeprosess er ikke attraktivt. 

Dessuten kan jeg svare på spørsmålet ditt: "Det var andre som var bedre kvalifisert og/eller hadde mer erfaring enn deg. Prøv igjen en annen gang."

Anonymkode: 355c4...344

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...