Gå til innhold

1 år og 4mnd gjesper masse på morgenen etter han har våknet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt på 16 mnd som gjesper mye på morgenen når han våkner.

Hans dagsrytme er som følger:

Våkner mellom 06.30 og 07.30 (noen ganger avviker jo det selvfølgelig)

Dupp i barnehagen 11.30-13.15 (sover sjeldent mer enn 1,5 time)

Legger seg for kvelden mellom 18.00-18.30

Noen netter våkner han midt på natta og trenger å bysses i søvn igjen, andre ganger ikke.

jeg er redd han får for lite søvn, men han vil ikke sove mer på dagtid. De har prøvd i barnehagen og vi har prøvd hjemme. Han nekter også å legge seg tidligere enn kl 18-18.30,han er rett  og slett ikke trøtt før den tid.

Noen med erfaring eller tips?

Anonymkode: 97148...2c5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge han ikke virker veldig trøtt om ettermiddagen, får han sikkert nok søvn. 

Mange av oss har litt tungt for å starte om morgenen, jeg gjesper mye selv, men så kommer det seg når systemene er igang. :) 

Anonymkode: a7d74...ff0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjesper masse om morgenen helt uavhengig av om jeg har sovet fire eller ti timer den natta.. virker som om hjernen bare trenger ekstra oksygen for å dra igang for dagen. 

Anonymkode: e7683...a57

AnonymBruker
Skrevet

Barn i den alderen trenger 12-14 timer søvn hver natt. Han legger seg jo tidlig og våkner relativt sent sammenlignet med mi på samme alder som legges mellom 19-19:30 og oftest våkner mellom 05-06. Mi sover til gjengjeld 2-2,5 t på dagtid. Skulle gjerne byttet med deg om det er en trøst😆 jeg gjesper også mye om morgenen, mange gjør det.. tar jo litt tid å våkne ordentlig😊

Anonymkode: a68ef...9a1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barn i den alderen trenger 12-14 timer søvn hver natt. Han legger seg jo tidlig og våkner relativt sent sammenlignet med mi på samme alder som legges mellom 19-19:30 og oftest våkner mellom 05-06. Mi sover til gjengjeld 2-2,5 t på dagtid. Skulle gjerne byttet med deg om det er en trøst😆 jeg gjesper også mye om morgenen, mange gjør det.. tar jo litt tid å våkne ordentlig😊

Hvert døgn skulle det stå!

AnonymBruker
Skrevet

Er huset ditt normalt godt ventilert, ts?

Jeg ville heller antatt at rommet er for dårlig ventilert enn at barnet får for lite søvn. Har dere ikke moderne ventilasjon - luft før barnet legger seg, før du legger deg og åpne vinduet når barnet våkner. 

Anonymkode: ce48f...21a

AnonymBruker
Skrevet

Hehe! 😂 vi har en kar som hater å sove på dagtid, det er alt for mye spennende som skjer 🙈 problemet med det er jo at vi så vidt rekker middag og kvelds før det er natta… skulle gjerne sett at han var våken litt lengre - men har ingen intensjon i å holde han våken bare for min egen del. 
Ja det gjør jo det.. er bare så redd for st han får for lite søvn, men han justerer vel det selv egentlig. Mammahjertet slutter aldri å bekymre seg for noe, uansett hvor lite eller dumt ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Er huset ditt normalt godt ventilert, ts?

Jeg ville heller antatt at rommet er for dårlig ventilert enn at barnet får for lite søvn. Har dere ikke moderne ventilasjon - luft før barnet legger seg, før du legger deg og åpne vinduet når barnet våkner. 

Anonymkode: ce48f...21a

Helt nytt hus med ventilasjon ☺️ Det er god og frisk luft der inne gjennom hele natten.

AnonymBruker
Skrevet

Gjesping er mer enn bare trøtt. Det betyr at man slapper av, kvitter seg med spenninger, gir en form for avreagering. Mange ting:)
At han gjesper mye betyr nok ikke at han får for lite søvn😄

Anonymkode: 5ff2a...d61

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en gutt på 16 mnd som gjesper mye på morgenen når han våkner.

Hans dagsrytme er som følger:

Våkner mellom 06.30 og 07.30 (noen ganger avviker jo det selvfølgelig)

Dupp i barnehagen 11.30-13.15 (sover sjeldent mer enn 1,5 time)

Legger seg for kvelden mellom 18.00-18.30

Noen netter våkner han midt på natta og trenger å bysses i søvn igjen, andre ganger ikke.

jeg er redd han får for lite søvn, men han vil ikke sove mer på dagtid. De har prøvd i barnehagen og vi har prøvd hjemme. Han nekter også å legge seg tidligere enn kl 18-18.30,han er rett  og slett ikke trøtt før den tid.

Noen med erfaring eller tips?

Så lenge han ikke virker trøtt så er det vel greit for han. Mange gjesper tidlig om de har mye eller lite søvn. Morgentrøtt heter det. Noen trenger mye og noen trenger lite søvn. Er barnet ellers fornøyd? Mine trengte lite søvn på dagtid og sluttet tidlig med dupp! Høres ut som han sover greit da om natten.

Anonymkode: c6d7a...baf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...