Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir jo sjokkert når det ikke er jordmødre eller at det er sykehus som kan ta imot mor som skal føde. Er Norge elendig på dette? sommer stengt etc. 

Er det forskjell på privat sykehus og offentlig? for jeg orker ikke denne terrorisering som kun Norge kan stelle i stand. 

Jeg vil planlegge å flytte der det er tilgang på et sykehus, og personell med fokus på mennesker og kultur. 

Anonymkode: f95aa...470

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hæ?

Anonymkode: ec7b4...2fc

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Private sykehus i Norge tar ikke imot fødsler. Kun offentlige. Og de fleste avdelingene er svært medikaliserte og har lite tro på det naturlige. Sjekk ut ABC avd på østlandet, eller lignende jordmorstyrte enheter. Eventuelt sjekk ut hjemmefødsel.

Anonymkode: b1afb...cb8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har født på et lite lokalsykehus på vestlandet og et stort universitetssykehus på østlandet, og begge steder hadde de plass i herberget, lot meg føde helt naturlig uten noen unødvendige inngrep og var superflinke. Ingen stor grunn til panikk tror jeg. 

Anonymkode: 22404...5fb

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Skal du privat må du ut av Norge 

Anonymkode: f240f...dab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har født på et lite lokalsykehus på vestlandet og et stort universitetssykehus på østlandet, og begge steder hadde de plass i herberget, lot meg føde helt naturlig uten noen unødvendige inngrep og var superflinke. Ingen stor grunn til panikk tror jeg. 

men jeg mener det er lange distanser fødende mor må reise eller vite på forhånd hvem som har god praksis enn at man blir satt i et helikopter for å få tilgang til et enkelt sykehus. Jeg synes Norge har feil fokus og lite praktisk forståelse at det ikke har lyst til å bo i østlandet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skal du privat må du ut av Norge 

Sverige? eller Finland?

AnonymBruker
Skrevet

Har bare gode opplevelser med fødsel på lokalsykehus, fødte sist i november -21, jordmor var inne hos meg hele tiden, hadde med en sykepleiestudent, som jeg samtykket til. Var en veldig fin opplevelse. 

Anonymkode: adb9a...054

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

men jeg mener det er lange distanser fødende mor må reise eller vite på forhånd hvem som har god praksis enn at man blir satt i et helikopter for å få tilgang til et enkelt sykehus. Jeg synes Norge har feil fokus og lite praktisk forståelse at det ikke har lyst til å bo i østlandet. 

Men du vet jo selv hvor du bor? Og skal du flytte og det er viktig for deg å bo et sted hvor det er fødeavdeling, så er det jo bare å bosette seg et sted hvor det er fødeavdeling?

Jeg forstår ikke helt problemstillingen din tror jeg, kanskje du kan forklare litt nærmere? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sverige? eller Finland?

Sverige? Haha, der kjører folk rundt i taxi med rier og prøver å finne et sykehus som har plass. I Norge har man i alle fall garantert fødeplass.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Men du vet jo selv hvor du bor? Og skal du flytte og det er viktig for deg å bo et sted hvor det er fødeavdeling, så er det jo bare å bosette seg et sted hvor det er fødeavdeling?

Jeg forstår ikke helt problemstillingen din tror jeg, kanskje du kan forklare litt nærmere? 

jeg mener det skal være unødvendig at man skal vite at det er fødeavdeling der eller ikke.... det skulle være det mest naturligste at et lokal sykehus har alt tilbud befolkningen trenger. 

AnonymBruker
Skrevet
Mnjah skrev (2 minutter siden):

Sverige? Haha, der kjører folk rundt i taxi med rier og prøver å finne et sykehus som har plass. I Norge har man i alle fall garantert fødeplass.

garantert fødeplass når det er sommerstengte sykehus og må sette av gårde i en helikopter. 

AnonymBruker
Skrevet

Hjemmefødsel? Med god kontakt med en jordmor kan dette kanskje være beste løsning?

Jeg har født alle mine tre på Ullevål, fantastisk alle tre gangene. 

Anonymkode: 19e97...a29

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

jeg mener det skal være unødvendig at man skal vite at det er fødeavdeling der eller ikke.... det skulle være det mest naturligste at et lokal sykehus har alt tilbud befolkningen trenger. 

Ja, men så er det dessverre slik nå. Ting kan om gjøres om på over natten. Folk er heller ikke villig til å betale enda mer skatt for at en liten kommune med 30 fødsler i året skal ha samme tilbud som en kommune med 1000 fødsler i året. 

Da må du finne ut hva du ønsker. Er fødested viktigere enn stedet du ønsker å bo?

Anonymkode: ec7b4...2fc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og hvor skal du skaffe kompetent personell til å bemanne alle disse små fødeplassene da? 

Anonymkode: 9127c...c37

• Liker 3
Skrevet

Norge er et lite land, jo flere fødeavdelinger jo mindre kompetanse på hvert sted. Det er ikke nok spesialisert personell til å drive masse fødeavdelinger. Hjelper ikke med fødeavdeling hvis det ikke er trygt å føde der (kompetanse). Og for å ha kompetanse må det være nok fødsler slik at det blir mengdetrening. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er et spørsmål om økonomi. Er du villig til å betale mye mer skatt enn i dag for å få til dette?

Anonymkode: d4679...aa7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Private sykehus i Norge tar ikke imot fødsler. Kun offentlige. Og de fleste avdelingene er svært medikaliserte og har lite tro på det naturlige. Sjekk ut ABC avd på østlandet, eller lignende jordmorstyrte enheter. Eventuelt sjekk ut hjemmefødsel.

Anonymkode: b1afb...cb8

Jeg har veldig god erfaring fra Kalnes sykehus i gamle Østfold. Har hatt tre fødsler der, og jordmor var inne hos meg hele tiden. De har badekar med dempet belysning, og ingen har pushet lystgass eller noe annet av smertestillende. 

For min del er det en trygghet i å være på sykehus, og jeg ville ikke hatt hjemmefødsel. Kjenner en trebarnsmor som hadde to enkle fødsler bak seg. Alle trodde tredje fødsel skulle gå like greit, men det ble hastekeisersnitt(?) da babyens puls plutselig sank og babyen måtte ut med en gang. (Skriver ikke flere detaljer for å anonymisere.)

Anonymkode: 478f2...e82

• Nyttig 1
Gjest GulSol
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Mange plasser i bygdenorge går det årevis mellom hver fødsel. Den jordmora har kanskje bedre nytte av seg en annen plass. 

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

garantert fødeplass når det er sommerstengte sykehus og må sette av gårde i en helikopter. 

Fortsatt bedre enn å føde i gangen på sykehuset i Gøteborg 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...