Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har denne på veggen på kjøkkenet. Har egentlig aldri spurt noen da jeg kjøpte om hva det er. 

Den står på 2. sparer jeg litt strøm ved å ta den ned på 1? 

47E82716-18D1-431B-A2F8-B3B0F7AFA644.jpeg

Anonymkode: b1125...d80

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det der er ikke én "duppeditt", men to. Den øverste er en strømmåler og den nederste er bryteren til en varmekabel, en stråleovn eller noe lignende.

Anonymkode: 633ad...cc1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bryteren kan også være til varmtvannstanken f.eks.

Anonymkode: 633ad...cc1

• Liker 1
Skrevet

Virker som om du bor i en eldre leilighet.  Den nederste bryteren kan også være til varmtvannstanken. Var det i en leilighet jeg bodde i tidligere. Da var tanken på kjøkkenet. Virker den kw-måleren, så er det enkelt for deg å følge med på hvor mye strøm du bruker!

Skrevet

Har du varmekabler på kjøkkenet? For det ser ut til å være bryteren til varmekabler (eller lignende).

Bryteren på 3 trekker mest strøm, på 0 er de av. Og da blir det kaldt.

Måleren øverst viser hvor mange kilowatt de trekker i nåtid. Og du vil da se at nåla går opp og ned når du beveger bryteren.

Skrevet

Bestemor og bestefar hadde en slik måler og bryter på kjøkkenet. Husker at måleren ikke måtte gå over 3 kw/h eller deromkring, for da ble det dyrere strøm eller noe. Bryteren under var til varmtvannsberederen, slik at den enkelt kunne justeres ned eller skrus av om mange ting var i bruk samtidig.

Skrevet

Hvis den er til varmtvannberederen kan du bare la den stå på III, du sparer ikke noe strøm på å ha den på I eller II. Det eneste som skjer er at varmtvannet bruker lengre tid på å bli varmt igjen etter bruk.

AnonymBruker
Skrevet
Antlers skrev (2 minutter siden):

Bestemor og bestefar hadde en slik måler og bryter på kjøkkenet. Husker at måleren ikke måtte gå over 3 kw/h eller deromkring, for da ble det dyrere strøm eller noe. Bryteren under var til varmtvannsberederen, slik at den enkelt kunne justeres ned eller skrus av om mange ting var i bruk samtidig.

Hvis måleren gikk over 3kw hos dine besteforeldre, så fikk de overforbruk, noe som var mye dyrere enn ellers. Bygde hus i 1977 og da var det fremdels standard å sette inn en sånn måler. Hadde stålkontroll på strømforbruket den gangen.

Anonymkode: 2c937...368

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis måleren gikk over 3kw hos dine besteforeldre, så fikk de overforbruk, noe som var mye dyrere enn ellers. Bygde hus i 1977 og da var det fremdels standard å sette inn en sånn måler. Hadde stålkontroll på strømforbruket den gangen.

Anonymkode: 2c937...368

Ja, det høres riktig ut :) Husker det var mye som måtte "times og tilrettelegges", enda så få elektriske greier de hadde på den tiden. De fyrte i hovedsak med ved til og med.

AnonymBruker
Skrevet

Aaah.. Jeg har ikke varmekabler på kjøkkenet, men jeg har varmtvannsbereder ja. Den øverste delen «fyker» opp og ned når jeg bruker komfyr, vannkoker ol. Ser ikke den beveger seg når jeg bruker andre ting i leiligheten.

Er det det beste å bare ha den på 3 da? Det blir ikke dyrere å ta den fra 2 til 3? Den har stått på 2 siden jeg kjøpte for 3 år siden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Aaah.. Jeg har ikke varmekabler på kjøkkenet, men jeg har varmtvannsbereder ja. Den øverste delen «fyker» opp og ned når jeg bruker komfyr, vannkoker ol. Ser ikke den beveger seg når jeg bruker andre ting i leiligheten.

Er det det beste å bare ha den på 3 da? Det blir ikke dyrere å ta den fra 2 til 3? Den har stått på 2 siden jeg kjøpte for 3 år siden. 

Varmtvannsberederen din bruker høyere effekt på 3, men siden vannet da blir varmet fortere opp bruker den effekten i kortere tid. Resultatet blir det samme mhp. energiforbruket.

Eneste grunnen til å ha den på 2 er om sikringene ryker om den står på 3.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...