AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #1 Skrevet 7. mars 2022 Hei, jeg har fått tilbud om fast jobb og jeg liker virkelig jobben, men ønsker meg egentlig noe annet. Har søkt på «drømmejobben» og har fått intervju der før (takket nei) og lurer på om jeg skal takke nei til tilbudet og satse på at jeg får jobb der jeg har søkt… Synes det er kjempeskummelt for plutselig står jeg uten jobb, eller jeg har alltids vikarjobber så er egentlig ikke helt krise. Må bestemme meg før slutten av uken. Anonymkode: 90fb7...daa
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #2 Skrevet 7. mars 2022 Takk ja til jobben, trekk deg dersom du får den andre jobben. Anonymkode: 52396...741 15
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #3 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk ja til jobben, trekk deg dersom du får den andre jobben. Anonymkode: 52396...741 Takk for svar! Hva mener du med å trekke seg? Skal jeg si fra til sjefen at jeg venter svar fra andre? Kommer 100% til å velge den fremfor Anonymkode: 90fb7...daa
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #4 Skrevet 7. mars 2022 (endret) Du forhandler om lønn/avtalevilkår på jobben du har blitt tilbudt. Du signerer kontrakt. Om du går rulbud om drømmejobben då ringer du og sier du har fått tilbud om annen jobb og trekker deg fra stillingen. Da går tilbudet til den som er innstilt som nr 2. Anonymkode: 4b648...5f7 Endret 7. mars 2022 av Rhodiola for å fjerne sensitive opplysninger - Rhodiola, mod. 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #5 Skrevet 7. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du forhandler om lønn/avtalevilkår på jobben du har blitt tilbudt. Du signerer kontrakt. Om du går rulbud om drømmejobben då ringer du og sier du har fått tilbud om annen jobb og trekker deg fra stillingen. Da går tilbudet til den som er innstilt som nr 2. Anonymkode: 4b648...5f7 Hei, takk for svar. Nå har jeg ingen erfaring med å forhandle så vet ikke hvordan det funker. Er også ung og nyutdannet (begge jobbene er relevante) og vet ikke hva jeg kan forhandle på. Er vel ikke lov å bare trekke seg om man har skrevet kontrakt? Om jeg ikke får den andre jobben så kommer jeg til å ta denne og søke på andre jobber mens jeg har den. Anonymkode: 90fb7...daa Endret 7. mars 2022 av Rhodiola for å fjerne sitering av sensitive opplysninger - Rhodiola, mod.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #6 Skrevet 7. mars 2022 Takk ja og be om å få trekke deg om du får den andre. Du har som du sier "ikke lov" til å bryte kontrakten, men du har uansett 2 ukers oppsigelsestid i prøvetiden og kan si opp første dag i teorien. Ingen er interessert i å ansette noen for 2 uker uansett. Anonymkode: 3189d...514 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #7 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk ja og be om å få trekke deg om du får den andre. Du har som du sier "ikke lov" til å bryte kontrakten, men du har uansett 2 ukers oppsigelsestid i prøvetiden og kan si opp første dag i teorien. Ingen er interessert i å ansette noen for 2 uker uansett. Anonymkode: 3189d...514 Det er sant! Det kan jeg gjøre. Men er ikke sikkert de ønsker å ansette meg om de vet jeg velger noe annet om jeg får muigheten. Tror uansett det går fint for dem da de har mange mulige kandidater Anonymkode: 90fb7...daa
missmcbeal Skrevet 7. mars 2022 #8 Skrevet 7. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det er sant! Det kan jeg gjøre. Men er ikke sikkert de ønsker å ansette meg om de vet jeg velger noe annet om jeg får muigheten. Tror uansett det går fint for dem da de har mange mulige kandidater Anonymkode: 90fb7...daa Men du sier selvfølgelig ingenting før du evt. får den andre jobben. Så det er ingen grunn til at du skal si dette på forhånd. Du risikerer både at de trekker tilbudet om du sier noe sånt, eller at det skaper et dårlig forhold til arbeidsplassen og sjef visst du ender opp med å ikke få den andre jobben og starter likevel. Ja det er kjipt å si ja og signere kontrakt også plutseleg si opp, men som andre sier her så har du 14 dagers oppsigelsestid i prøveperioden, så de vil neppe at du starter for 14 dager om du får den andre jobben og trekker deg før du faktisk har startet. Om det er noen trøst så er det mange som har stått i den posisjonen og gjort det samme, og jeg har vært en av de heldige på andre siden. Jeg fikk drømmejobben fordi en kandidat plutselig trakk seg rett før oppstart en gang. Det resulterte i at jeg fikk jobben siden det hastet og jeg kunne starte raskt. Man må være litt kynisk i arbeidslivet for å sikre seg best. Endret 7. mars 2022 av missmcbeal 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #9 Skrevet 7. mars 2022 missmcbeal skrev (5 minutter siden): Men du sier selvfølgelig ingenting før du evt. får den andre jobben. Så det er ingen grunn til at du skal si dette på forhånd. Du risikerer både at de trekker tilbudet om du sier noe sånt, eller at det skaper et dårlig forhold til arbeidsplassen og sjef visst du ender opp med å ikke få den andre jobben og starter likevel. Ja det er kjipt å si ja og signere kontrakt også plutseleg si opp, men som andre sier her så har du 14 dagers oppsigelsestid i prøveperioden, så de vil neppe at du starter for 14 dager om du får den andre jobben og trekker deg før du faktisk har startet. Om det er noen trøst så er det mange som har stått i den posisjonen og gjort det samme, og jeg har vært en av de heldige på andre siden. Jeg fikk drømmejobben fordi en kandidat plutselig trakk seg rett før oppstart en gang. Det resulterte i at jeg fikk jobben siden det hastet og jeg kunne starte raskt. Man må være litt kynisk i arbeidslivet for å sikre seg best. Åja, jeg skjønte nå. Kan prøve det, men føler meg som en kjip person uansett hva jeg gjør egentlig. Men er også kjipt å si nei, tilfelle jeg får den andre, også ender jeg med å ikke få den andre… Det har du rett i, man må egentlig bare være litt kynisk. Anonymkode: 90fb7...daa
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #10 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Åja, jeg skjønte nå. Kan prøve det, men føler meg som en kjip person uansett hva jeg gjør egentlig. Men er også kjipt å si nei, tilfelle jeg får den andre, også ender jeg med å ikke få den andre… Det har du rett i, man må egentlig bare være litt kynisk. Anonymkode: 90fb7...daa Tenkte også på en ting for det er en mnd siden søknadsfristen gikk ut på «drømmejobben», burde jeg evt ringe dit og legge litt press på dem siden jeg har fått tilbud et annet sted? Anonymkode: 90fb7...daa
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #11 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du forhandler om lønn/avtalevilkår på jobben du har blitt tilbudt. Du signerer kontrakt. Om du går rulbud om drømmejobben då ringer du og sier du har fått tilbud om annen jobb og trekker deg fra stillingen. Da går tilbudet til den som er innstilt som nr 2. Anonymkode: 4b648...5f7 Du kan jo ikke signere om du skal trekke deg!? Anonymkode: 0b61c...fa9
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #12 Skrevet 7. mars 2022 ikke nevn den andre jobben. Takk ja og signer kontrakt. Får du den andre jobben sender du skriftlig oppsigelse til dem (altså ikke nevn "trekke deg" fordi du har skrevet kontrakt og da må du si opp stillingen). Bare si at du var i to prosesser samtidig og ønsket i utgangspunkt denne stillingen, men når du også fikk den andre så har du bestemt deg for at du ønsker å satse der De gir den da til nr 2. Anonymkode: 358fd...366 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #13 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk ja og be om å få trekke deg om du får den andre. Du har som du sier "ikke lov" til å bryte kontrakten, men du har uansett 2 ukers oppsigelsestid i prøvetiden og kan si opp første dag i teorien. Ingen er interessert i å ansette noen for 2 uker uansett. Anonymkode: 3189d...514 Jeg har 30 dager oppsigelse i prøvetiden. Anonymkode: 0b61c...fa9
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #14 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tenkte også på en ting for det er en mnd siden søknadsfristen gikk ut på «drømmejobben», burde jeg evt ringe dit og legge litt press på dem siden jeg har fått tilbud et annet sted? Anonymkode: 90fb7...daa Ja, det kan være lurt. I det minste hør hvor de er i prosessen og om du er med videre. Hvis du ikke engang har vært på intervju der bør du garantert takke ja til den jobben du allerede har fått tilbud om Anonymkode: 358fd...366 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #15 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, det kan være lurt. I det minste hør hvor de er i prosessen og om du er med videre. Hvis du ikke engang har vært på intervju der bør du garantert takke ja til den jobben du allerede har fått tilbud om Anonymkode: 358fd...366 Har blitt intervjuet til intervju hos dem før, og de syntes det var synd at jeg takket nei. Er tredje gangen de har utlyst nå. Anonymkode: 90fb7...daa
Fireflies Skrevet 7. mars 2022 #16 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du kan jo ikke signere om du skal trekke deg!? Anonymkode: 0b61c...fa9 Det blir en oppsigelse hvis TS får den andre jobben.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #17 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har blitt intervjuet til intervju hos dem før, og de syntes det var synd at jeg takket nei. Er tredje gangen de har utlyst nå. Anonymkode: 90fb7...daa Men har du søkt igjen? Hvorfor takket du nei til intervju sist ? Trenger ikke være redd for å trekke seg/si opp i prøvetiden- er mye vanligere enn hva du skulle tro🙂 Anonymkode: 9c1ff...63b 1
missmcbeal Skrevet 7. mars 2022 #18 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Tenkte også på en ting for det er en mnd siden søknadsfristen gikk ut på «drømmejobben», burde jeg evt ringe dit og legge litt press på dem siden jeg har fått tilbud et annet sted? Anonymkode: 90fb7...daa AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har blitt intervjuet til intervju hos dem før, og de syntes det var synd at jeg takket nei. Er tredje gangen de har utlyst nå. Anonymkode: 90fb7...daa Om det faktisk er 1 mnds siden søknadsfristen gikk ut, så er det litt rart du ikke har hørt noe, særlig om de har lyst den ut for 3.gang. Det er mulig de ikke vil innkalle deg på nytt da de kanskje tror de kaster bort tiden sin om du har takket nei fra før. Men jeg er litt forvirret nå - har du søkt på nytt nå etter du takket nei etter forrige intervju? For om du har vært på intervju, også takket nei - så blir du ikke kalt inn på nytt igjen selv om de har lyst ut stillingen på nytt, med mindre du faktisk har søkt på nytt. Og kanskje siden du har gitt avslag på samme stilling før, så kanskje de tror det er en feil at søknaden din har kommet inn på nytt. Jeg tror jeg ville tatt den telefonen om jeg var deg, og hørt hvor langt de har kommet i prosessen. Selv i offentlige stillinger er det lenge å gå 1 mnd uten å bli innkalt. For meg høres det ut som du absolutt bør takke ja til den andre stillingen. Jeg lurer også på hva det er som gjør til at den jobben du takket nei til før, plutselig er blitt drømmejobben?
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #19 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men har du søkt igjen? Hvorfor takket du nei til intervju sist ? Trenger ikke være redd for å trekke seg/si opp i prøvetiden- er mye vanligere enn hva du skulle tro🙂 Anonymkode: 9c1ff...63b Takket nei fordi jeg fikk annen jobb, men har angra hver dag siden. Har søkt igjen ja. Skulle selvsagt stå «invitert til intervju» Anonymkode: 90fb7...daa
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #20 Skrevet 7. mars 2022 missmcbeal skrev (1 minutt siden): Om det faktisk er 1 mnds siden søknadsfristen gikk ut, så er det litt rart du ikke har hørt noe, særlig om de har lyst den ut for 3.gang. Det er mulig de ikke vil innkalle deg på nytt da de kanskje tror de kaster bort tiden sin om du har takket nei fra før. Men jeg er litt forvirret nå - har du søkt på nytt nå etter du takket nei etter forrige intervju? For om du har vært på intervju, også takket nei - så blir du ikke kalt inn på nytt igjen selv om de har lyst ut stillingen på nytt, med mindre du faktisk har søkt på nytt. Og kanskje siden du har gitt avslag på samme stilling før, så kanskje de tror det er en feil at søknaden din har kommet inn på nytt. Jeg tror jeg ville tatt den telefonen om jeg var deg, og hørt hvor langt de har kommet i prosessen. Selv i offentlige stillinger er det lenge å gå 1 mnd uten å bli innkalt. For meg høres det ut som du absolutt bør takke ja til den andre stillingen. Jeg lurer også på hva det er som gjør til at den jobben du takket nei til før, plutselig er blitt drømmejobben? Ja, er også bekymret for at de ikke tar meg seriøst siden jeg har avslått tidligere. Flere grunner til det! Jeg har angret mye på at jeg ga avslag, og nå er jeg mer der at jeg burde hvertfall prøve så kan jeg heller finne ut at det ikke var riktig for meg, enn å bare angre på at jeg ikke går for det Anonymkode: 90fb7...daa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå