Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i dag gravet i haugevis med papirer og logget meg inn på utallige inkasso nettsider. Dette er det jeg skylder som jeg vet om. 

• Lowell 5 000 kr (halvparten av husleie 2500kr ikke betalt på grunn av forsen sendt meldekort, resten er renter) 
  • Intrum tidligere lindorff  19 000 kr  (ikke møtt legetimer 5000kr, kredittkort (6000kr renter), en på 780 som jeg ikke vet hvorfor resten er renter
  • Lånekassen 192 385 kr 

Jeg kommer sannsynligvis ende opp som helsefagarbeider, med redusert stilling. Tror jeg fortrekker da jeg ikke leste, bare kastet inkasso brevene i en kasse i boden. Hva hjelper det å vite når jeg har null sjans å betale nå og i nærmeste fremtid? 

Anonymkode: 4fd05...9e3

AnonymBruker
Skrevet

Om du hvertfall betaler et minimum og snakker med kreditorene så ØKER hvertfall ikke gjelden din. 

Kjipt å kaste det så plutselig er du skyldig 15 gang så mye om få år

Anonymkode: 4d3f5...c5a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Start med å betale ned de to første punktene dine, det er den dyreste gjelden. Lag en plan og ta kontakt med kreditorene dine og forklar situasjonen, be om en avtale. Jeg har tidligere fått god avtale hos blant annet Lindorff da jeg hadde vanskelig med å betale gjeld, de var meget behjelpelig. Det er ikke uoverkommelig. Du kan sette betalingsutsettelse på studielånet, så ville gjort det inntil jeg hadde betalt den andre gjelden. For total oversikt over gjeld logg deg inn på offentlig skatteregister. 

Anonymkode: 42611...823

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Der er måter å komme ut av det på og betale minst mulig renter og gebyrer.  De fleste på KG derimot foretrekker å ikke foreta seg noe og at det går til lønnstrekk. 

Anonymkode: 82207...cfc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Der er måter å komme ut av det på og betale minst mulig renter og gebyrer.  De fleste på KG derimot foretrekker å ikke foreta seg noe og at det går til lønnstrekk. 

De fleste på KG (som de fleste i landet) har ikke forbruksgjeld og de har styr på den gjelda de ellers har.

Anonymkode: 19f8c...110

• Liker 2
Skrevet

Meld inn betalingsutsettelse på lånekassens hjemmeside. Det kan du gjøre 36 ganger. Om du ikke gjør det koster det 280kr i måneden i gebyr. Ring alle kreditorene dine og forklar situasjonen din, at du har litt økonomiske problemer. Er du heldig får du redusert rente og en betalingsavtale. Følg den. 

Det er ikke spesielt store beløp du har, så med litt struktur og disiplin bør det gå bra. Dropp alle unødvendige kostnader og utgifter

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Første pri må være summen for uteblitt på legetime for den dobler seg i rekordfart. De er antageligvis ikke særlig samarbeidsvillige. Lindorf kan være å snakke til om å forhandle om utsettelse. Hva kan du gjøre for å øke inntekten din? 

Lånekassen kan som nevnt over utsettes. 

Gjelden er ennå liten så det er absolutt håp. Kan du ta en jobb som gir høyere inntekt enn helsefag? Og hvorfor ikke full stilling? Og om du ikke har 100% arbeidsevne så kan du kanskje få aap for resten? 

Anonymkode: 143be...e0f

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du satse på å være helsefagarbeider i redusert stilling? Om du må jobbe redusert av helsemessige grunner er jo helsefagarbeider et utrolig dårlig valg. Å jobbe som helsefagarbeider er hardt for kroppen og kan også være hardt for psyken om det er der problemet ligger.

Anonymkode: 19f8c...110

AnonymBruker
Skrevet

Første to ordner du med å snakke med dei og bli enige om en nedbetalingsplan. Det er ikke så mye penger.

Dei 190 til utdanning går vel rimelig greit når du er ferdig med utdanningen og i jobb.

Anonymkode: d2b1a...e04

AnonymBruker
Skrevet

Kun 14.000 kr her er problemgjeld... Altså, det burde være helt overkommelig. Ring de to investorene og få til en avtale. 

Studiegjeld er ikke problemgjeld. Den hadde jeg ikke stresset noe med, men betalt ned i ro og fred. Du kan evt. be om betalingsutsettelse mens du betaler ned til de to kreditorene. 

Anonymkode: d1b74...6a1

• Liker 2
Skrevet

1. Betalingsutsettelse hos lånekassen, dette er enkelt, problemfritt og lånet blir ikke avskrekkende mye dyrere. 

2. Ring kreditorene og legg frem saken, gjerne si: "Jeg har XXXX i måneden dere kan få, kan vi få til en avtale?" Da vil de se at de kan få pengene sine og at du er villig til å betale. 

3. Senk skuldrene, gi deg en klapp på nevnte skulder og tenk at du har vært flink, at dette ordner seg, og at du i det store bildet ikke har så mye gjeld.. 

AnonymBruker
Skrevet

Ring kreditorene og tilby å betale litt hver måned, få til en avtale. Hvor du f eks betaler 500kr i måneden per kreditor. 

Lånekassen tar du betalingsutsettelse på.

Sett opp et budsjett så ser du hvor mye du har å rutte med. 

Dette ordner seg.

Anonymkode: 67718...211

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har i dag gravet i haugevis med papirer og logget meg inn på utallige inkasso nettsider. Dette er det jeg skylder som jeg vet om. 

• Lowell 5 000 kr (halvparten av husleie 2500kr ikke betalt på grunn av forsen sendt meldekort, resten er renter) 
  • Intrum tidligere lindorff  19 000 kr  (ikke møtt legetimer 5000kr, kredittkort (6000kr renter), en på 780 som jeg ikke vet hvorfor resten er renter
  • Lånekassen 192 385 kr 

Jeg kommer sannsynligvis ende opp som helsefagarbeider, med redusert stilling. Tror jeg fortrekker da jeg ikke leste, bare kastet inkasso brevene i en kasse i boden. Hva hjelper det å vite når jeg har null sjans å betale nå og i nærmeste fremtid? 

Anonymkode: 4fd05...9e3

Har gjelden til Lånekassen gått til statens innkrevingssentral (inkasso), eller er det bare at du HAR denne gjelden? Hvis du har misligholdt lånet til Lånekassen er det det første du må ordne opp i. Staten står først i rekka av kreditorer og er den verste kreditor du kan ha, du får ikke betalt på den andre gjelden så lenge det er uoppgjort. Hvis det bare er sånn at du HAR lån i Lånekassen men den ikke er misligholdt, er det ikke noe problem. Da søker du bare om betalingsutsettelse. Det er enkelt og du trenger ingen grunn. 

De andre kreditorene må du kontakte direkte. Lag et budsjett, finn ut hvor mye du kan (må) bruke på nedbetaling av gjeld per måned. Forhandle deg fram til en nedbetalingsplan og lavere rente. 

Det ser ut til at det er mye som ikke er på stell - mange legetimer du ikke har møtt til og som du ikke har betalt for, regninger til inkasso… det er nok lurt at du prøver å rydde opp i det grunnleggende også.

Anonymkode: 2a335...b56

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Inkasso selskapene tar gjerne gebyr for å lage en nedbetalingsplan. De har også større inntjening på å si nei til avtale og la det heller gå til lønnstrekk..så hvorfor bare ikke følge loven. Det er gratis. 

Lag et budsjett over hvordan du er lovpålagt å fordele når du er insolvent.  betal og dokumenter det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...