Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboer vil ikke og orker ikke lage mat. Han har ett barn fra tidligere som bor 50% med oss. Jeg er drittlei av ansvaret. Hva skal jeg gjøre? Hvor kan jeg sende han for grunnleggende opplæring/kurs? 

Anonymkode: 88310...372

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan la være å lage mat du også. Finnes mase god brødmat som krever lite. Med litt egg og ekte appelsinjuice får man i seg det meste man trenger. 

Anonymkode: 62c0d...8c2

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Lag mat sammen. Prøv å finne ut hvorfor istede for å anklage han bare for å være lat. Ofte er det en grunn bak. Hvis han før har fått mye tyn og klaging på matlagingen sin, er det grunn nok til å styre unna. 

Prøv å møt han istede for å rakke ned. 

Anonymkode: 1eef0...0d5

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Enkel matematikk. Den som ikke lager mat, spiser heller ikke. 

Anonymkode: 29574...b37

• Liker 39
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Samboer vil ikke og orker ikke lage mat. Han har ett barn fra tidligere som bor 50% med oss. Jeg er drittlei av ansvaret. Hva skal jeg gjøre? Hvor kan jeg sende han for grunnleggende opplæring/kurs? 

Du tullet sikkert. Men min mann hadde null interesse for matlaging, og han tok flere kurs på kulinarisk akademi. Nå har han både kunnskap og interesse 😊 En periode laget han kun mat hvis vi skulle ha gjester, mens nå lager han det meste av hverdagsmiddagene også.

Anonymkode: d1d3a...968

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Lag mat han ikke liker. 

Anonymkode: 34c40...fc2

• Liker 25
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Da begynner du å servere brødskiver til middag  og sier at du heller dessverre ikker orker eller liker å lage mat.

Han må jo sørge for at sitt barn får mat.

Eller er du ansatt på kjøkkenet hos ham.

Etterhvert kan dere dele på det. 

Anonymkode: 62b86...8ba

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Lag mat han ikke liker. 

Anonymkode: 34c40...fc2

Da blir han sur.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Bli særboer ;) Dette visste du vel før dere ble samboere? 

Anonymkode: 84c13...6ab

Nei. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. 

Joda. Men du trodde alt skulle endre seg med tiden.

Av oss alle er det bare du som er sjokkert over at det ikke skjedde.

Anonymkode: 602eb...28d

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Du kan la være å lage mat du også. Finnes mase god brødmat som krever lite. Med litt egg og ekte appelsinjuice får man i seg det meste man trenger. 

Anonymkode: 62c0d...8c2

Jeg klarer meg fint uten middagsmat. Det gjør ikke sambo og sønnen. Jeg nekter å lage middag noen ganger, stikker ut i middagstiden, er opptatt med trening, jobb el. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da blir han sur.

Det var vel hensikten? Han skal bli så sur av å få mat han ikke liker, at han skjønner at han også må lage mat. Faren er vel at han da lager mat som du ikke liker, og så blir det stillingskamp i skyttergraver. 

Det forslaget om å bli særboere er antagelig bedre.

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du tullet sikkert. Men min mann hadde null interesse for matlaging, og han tok flere kurs på kulinarisk akademi. Nå har han både kunnskap og interesse 😊 En periode laget han kun mat hvis vi skulle ha gjester, mens nå lager han det meste av hverdagsmiddagene også.

Anonymkode: d1d3a...968

Hadde vært bra å sende han på et kurs sånn at han får mestring og kanskje interesse. Har ikke funnet noe sånt her for noen på det stadiet han befinner seg på. 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Lag mat sammen. Prøv å finne ut hvorfor istede for å anklage han bare for å være lat. Ofte er det en grunn bak. Hvis han før har fått mye tyn og klaging på matlagingen sin, er det grunn nok til å styre unna. 

Prøv å møt han istede for å rakke ned. 

Anonymkode: 1eef0...0d5

Jeg tenkte det samme selv. Det kan jo være at det er til det beste for dere alle at han ikke lager mat og at han vet det.

AnonymBruker
Skrevet

Du lager maten, han tar klesvasken og oppvasken. I hjemmet har man forskjellige roller. 

Anonymkode: 02037...c02

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Hulderen skrev (1 minutt siden):

Det var vel hensikten? Han skal bli så sur av å få mat han ikke liker, at han skjønner at han også må lage mat. Faren er vel at han da lager mat som du ikke liker, og så blir det stillingskamp i skyttergraver. 

Det forslaget om å bli særboere er antagelig bedre.

Jeg liker han ikke når han er sur. Han kan steke kjøpepizza og koke nudler, det er alt. Av og til er det ok nok for meg, men man blir jo dritt lei i lengden. 

Skrevet

Er det andre oppgaver i huset du kan bytte mot å lage mat? 

Her i huset har vi ganske delte oppgaver (ikke kjønnsdelte). Han handler og lager mat - jeg maler hus og tar plenen. Jeg har styr på alt til ungene - han fikser alt med bilene. (så er vi noe fleksible - jeg lager faktisk mat om han ikke er hjemme, og han klipper plenen om jeg er borte fire uker i mai). 

Så om han nekter å lage mat hadde jeg iallefall prøvd å fått noe igjen for det. 

Kanskje hjelper det samboerforholdet å være litt mer pragmatisk?

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
nisselue skrev (3 minutter siden):

Jeg tenkte det samme selv. Det kan jo være at det er til det beste for dere alle at han ikke lager mat og at han vet det.

Jobber med saken… Da må det tvang til og eksplisitte beskjeder. Selv da lurer han seg ut i stuen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...