Gå til innhold

Oppsigelsestid er to mnd. Kan jeg si opp i dag og slutte om fire mnd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Begynner oppsigelsestiden automatisk fra den dagen jeg sier opp?

Jeg skal begynne i ny jobb om fire måneder, men oppsigelsestiden min er på kun to mnd. Kan jeg si opp i dag og sette avslutningsdato om fire mnd i stedet for to?

Det er så vanskelig å holde for meg selv at jeg skal bytte jobb.

Anonymkode: 2bf62...150

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan du. Samtidig så kan det kanskje være greit å vente med å levere den formelle oppsigelsen, fordi da har du mulighet til å ombestemme deg dersom noe skulle skje. Enn så lenge er det bare du som kan velge å slutte, men har du først levert oppsigelsen, kan du ikke nødvendigvis trekke den uten at arbeidsgiveren din går med på det. Det går jo an å gi en muntlig og uformell beskjed til arbeidsgiver og andre kolleger om planen, og at den formelle oppsigelsen vil komme når tiden nærmer seg.

Da får også arbeidsgiver litt bedre tid til å finne noen å sette inn i din rolle, og ta de med på opplæring.

Anonymkode: ac922...914

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg skal begynne i ny jobb om fire måneder, men oppsigelsestiden min er på kun to mnd. Kan jeg si opp i dag og sette avslutningsdato om fire mnd i stedet for to?

Nei det kan du ikke bestemme selv. Har du to måneders oppsigelse kan du ikke kreve at arbeidsgiver beholder deg utover det. Du kan spørre om det er greit. Mange er mentalt ferdig den dagen de leverer oppsigelsen og er veldig lite produktive i oppsigelsestiden, så det kan være en risiko å ta for arbeidsgiver. 

Anonymkode: 80d97...199

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville lukket munnen grundig og sagt opp to mnd før.... Hadde ikke tatt sjansen.

Egentlig er det jo bra for arbeidsgiver, som har lengre tid på å finne en erstatter (som kanskje har tre mnd oppsigelsestid der vedkommende er). Men jeg hadde allikevel ventet.

Anonymkode: 1a3d5...6ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du må jo ikke levere oppsigelsen i dag da. Men hvis du VET at du ikke kommer til å angre, så kan du jo informere sjefen om at du kommer til å levere oppsigelse om 2 mnd pga start i ny jobb om 4 mnd. Da får de tid til å utlyse stillingen din osv. Det er jo veldig greit å være ryddig og "på lag" med din nåværende sjef og hvert fall ikke å la sjefen finne ut av dette fra noen andre, veiene deres kan tross alt krysses senere.

Anonymkode: fedf4...28c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg har sagt opp jobb før med dato når det er lengre frem enn oppsigelsestiden. da tok jeg først en samtale med sjefen og fortalte det før jeg leverte oppsigelsen. Jobb jeg trivdes i og hadde god relasjon med leder, og slikt ble det en fin tid på slutten (fikk en jobb som var mer relevant til utdanning). 

Dvs leverer oppsigelse med dato for siste arbeidsdag. 

Da har arbeidsgiver god tid til å finne ny person. 

Anonymkode: 26997...19c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må jo ikke levere oppsigelsen i dag da. Men hvis du VET at du ikke kommer til å angre, så kan du jo informere sjefen om at du kommer til å levere oppsigelse om 2 mnd pga start i ny jobb om 4 mnd. Da får de tid til å utlyse stillingen din osv. Det er jo veldig greit å være ryddig og "på lag" med din nåværende sjef og hvert fall ikke å la sjefen finne ut av dette fra noen andre, veiene deres kan tross alt krysses senere.

Anonymkode: fedf4...28c

De fleste arbeidsplasser tør ikke å ansette en ny person før de har skriftlig oppsigelse. Hva hvis den personen ikke slutter likevel og de ikke har råd til å ha to ansatte? 

Anonymkode: 26997...19c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...