Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Klarer ikke bestemme meg. Hva burde jeg gå for? Blir ikke klokere av å lese alt det negative her inne :(

Anonymkode: a535c...fe0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde valgt øk.ad.

Mye stress i sykepleien, turnus samt jobbing helligdager osv. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg studerer sykepleien og jeg trives så godt! Er selvfølgelig et krevende studie (og et krevende yrke generelt), men det er likevel spennende, givende og engasjerende. Som ferdigutdannet sykepleier er man jo også sikret jobb - og det finnes jo så mange plasser å jobbe på som spl. Må ikke jobbe på et sykehjem resten av sin karriere f.eks. ;)  Anbefaler det så absolutt på det varmeste!

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler ikke sykepleier, samtidig som at jeg har hørt det er stor konkurranse for jobber innen økonomi. Som sykepleier kan du fort tjene 300k over grunnlønn i overtid, men du må tåle alt av kroppsvæsker, intimkontakt, pasienter du noen ganger skulle ønske det var lov å skrike tilbake til (desverre må du bare stå i det 🙄). Er mye negativt, stort sett, men spennende, mye interessante caser, adrenalinet ved feks hjertestans er ganske gøy. Desverre er du alltid i en risikosone for å få ganske skremmende avvik hvis det er noe du misser, og det kan gå hardt utover resten av yrkeslivet og personlig. Så, ja

Anonymkode: a2c8f...d30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørs på hva du vil jobbe med!

Ingen andre kan ta denne avgjørelsen for deg og treffe riktig, du må ta den selv. 

Anonymkode: 010aa...c2d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er du omsorgsperson? Jeg er ikke omsorgsperson og kunne aldri jobbet med mennesker. Så for meg er valget lett: økonomi og adm. Er utdannet noe lignende og jobber som kontorsjef. Veldig spennende hverdag, høyt tempo og mange baller i luften. 

Anonymkode: a18fe...901

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke IT eller ingeniør? Mulighet til å tjene mye bedre ☺️

Anonymkode: 2fcaf...9f8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor ikke IT eller ingeniør? Mulighet til å tjene mye bedre ☺️

Anonymkode: 2fcaf...9f8

Fordi det er ganske krevende studier og har ikke realfag.

Anonymkode: a535c...fe0

AnonymBruker
Skrevet

Økonomi og administrasjon. Men det er fordi jeg ikke ønsker å jobbe som sykepleier med alt det innebærer av turnus, stress og ansvar. 

Anonymkode: 9692e...55f

AnonymBruker
Skrevet

Det var jo to veldig ulike retninger da 🤔 "Tørr" kontorjobb med matte og tabeller eller sosial og fysisk omsorgsjobbb liksom.. Hva kunne du helst tenke deg? 

Anonymkode: aaa52...8db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var jo to veldig ulike retninger da 🤔 "Tørr" kontorjobb med matte og tabeller eller sosial og fysisk omsorgsjobbb liksom.. Hva kunne du helst tenke deg? 

Anonymkode: aaa52...8db

Oi! Her la du føringer for hvilket svar du ønsker i alle fall!

Jeg er økonom. I begynnelsen var det spennende, men nå er jeg enig i at det kan være litt kjedelig. Det kan nok sykepleieryrket også være. Stort pluss for fleksibel arbeidstid mtp fleksitid, fri i helger, gode ferier og fleksibelt arbeidssted. Det kommer godt med når en har familie. Det er også mindre risiko for at en blir sykemeldt av fysiske plager.

Yrket er veldig sosialt, men da sammen med kolleger, ikke brukere/pasienter. Jeg synes det er en fin fordeling mellom selvstendig arbeid og samarbeid. 

Det er nok et vanskeligere arbeidsmarked for økonomer nå, enn når jeg var nyutdannet. Da fikk jeg tilbud om fast jobb i flere selskapet året før jeg var ferdig i studiet. 

Anonymkode: 7386c...f9d

• Liker 1
Skrevet (endret)

Som sykepleier kommer du aldri til å være arbeidsløs i alle fall. Du kan også ta videreutdanning og få bedre lønn, for eksempel anestesisykepleier. Da øker lønnen din ganske mye. Så som sykepleier er du sikret jobb.

Det er du ikke sikret med øk. og adm. Det kan være litt vanskelig å få seg jobb innen det området. Men får du jobb, kan du sannsynligvis ha hjemmekontor og jobbe hjemmefra ved pc. Enkelt og greit. Men kanskje mye av det samme hele tiden, noe som kan bli ensformig i lengden muligens? Noen trives med det, andre går lei.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Det var veldig forskjellige retninger da.

Den ene er en kontorjobb på dagtid, mulighet for fleksitid. Men etter hva jeg har lest så kan det være utfordrende å finne en jobb med en bachelor i økonomi og adm.

Den andre kommer med turnus hele året. Lett å få jobb. 

Jeg er utdannet sykepleier, men har nå en kontorjobb i et privat firma. Jeg likte arbeidsoppgavene som sykepleier veldig godt. Likte prosedyrene, omsorgsoppgavene, pårørendesamtaler osv. Jeg likte til og med turnus. Men jeg likte ikke helsevesenet som arbeidsgiver. Snakk om å ikke ta vare på sine ansatte. Vi ble stadig færre ansatte til like mange arbeidsoppgaver. Og det at en sykepleier skal lage mat, være vaktmester ol er bare tullete når det er så mange sykepleieoppgaver som skal gjøres. 

Nå har jeg en jobb med fleksitid, kun dagtid hvor jeg til en viss grad kan styre dagene mine selv. Lønnen er omtrent lik. Må jo si at det er veldig deilig å ha fri hele jula og avspasere når jeg har behov for det. 

Anonymkode: 73d8c...4ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke begge deler? Du kan jo begynne på sykepleien og ta et økonomi/administrasjonsfag ekstra i semesteret. Da får du en fin kombinasjon av fag som du kan bruke til mye forskjellig den dagen du er ferdig som sykepleier.

Anonymkode: f7240...e9e

AnonymBruker
Skrevet

Trives du med å sitte på et kontor foran en PC i åtte timer hver dag? (Ja, det er møter osv i tillegg, men man sitter stort sett hele dagen). Trives du med forutsigbarhet? 
I så fall, velg økonomi og adm. Hvis dette ikke er deg, velg sykepleie. Jeg hadde en administrativ jobb, men døde litt inni meg hver gang jeg åpnet et excel-ark. Jeg hadde store vansker med å motivere meg for å sitte så mye stille hver dag, og utføre oppgaver som er viktige for all del, men ofte mindre viktige enn å hjelpe folk. Så jeg ble sykepleier, og har ikke angret et sekund, til tross for turnus og lavere grunnlønn (med tillegg kan jeg tjene mer enn før). Jeg jobber på et travelt akuttmottak, og elsker det. Trives du med uforutsigbarhet, velg sykepleie. 

Anonymkode: 4589d...ab6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...