Gjest Jaconandersen Skrevet 6. mars 2022 #1 Skrevet 6. mars 2022 Jeg ble ganske skuffet når jeg leste om den nye LOTR serien. En ting er at regissøren har gjort historien multikulturell, dvs. at folk med ulike hudfarger lever side om side på samme område, i motsetning til de ulike verdensdelene slik som i boken. Det kanskje verste er at de skal ha mye sex og nakenhet, slik som i en serie jeg hatet fra første stund, nemlig Game of Thrones. Mye av det som gjorde LOTR spesiell var historien om vennskap mellom hovedpersonene. Noe en veldig sjeldent ser i filmer nå til dags, at de utforsket ekte vennskap. Personer som var glade i hverandre og hadde respekt for hverandre. I filmer og serier i dag fokuserer de veldig mye om sex og nakenhet. Det som er så dumt med det, er at sex altid har en bakgrunn av konkurranse og ukontrollerbarhet. Hat. Kjærlighet mellom en mann og en kvinne har generelt mange av de samme egenskapene. Jeg kan ikke si jeg koser meg når jeg ser på en kjærlighetshistorie. Vennskap er mye mer rent enn kjærlighet mellom mann og kvinne. Dette tror jeg er grunnen til at Tolkien i bøkene nesten ikke utforsket romansen mellom Arawen og Aragorn. Det var en bok om fellowship og vennskap. Her kan du se traileren: Vil du se seren? Hva tenker du om veien de tenker å gå?
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #2 Skrevet 6. mars 2022 Gidder ikke å se politisk korrekt woke greier nei Anonymkode: 8b206...c22 6
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #3 Skrevet 6. mars 2022 Jeg er helt enig. Er såå lei av så mye sex overalt. Ikke så mange seier jeg finner som handler om noe annet. Og det blir så ensformig. Finnes unntak, men det florerer ikke akkurat. Men hvordan vet du at det er mye sex i denne? Og mangel på andre ting? Vanskelig å se kun ut i fra en trailer da, men du har gjerne fått det med deg en annen plass? Anonymkode: 420db...34c 1
sys64738 Skrevet 6. mars 2022 #4 Skrevet 6. mars 2022 Å i tillegg til alt det woke, så har de ikke rettigheter til loren før Hobbiten!!! 🤬
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #5 Skrevet 7. mars 2022 Stay woke and get broke. Dette er bare latterlig. LOTR-universet er basert på Nord-Europeisk kultur, og er ikke noe multikulturelt samfunn. Anonymkode: 2a927...b2d 5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #6 Skrevet 7. mars 2022 Woke-greia bryr meg ikke, men sex er unødvendig. Hvorfor skal det gjennomsyre alt her i verden? Jeg er ikke interessert i å se det på TV. Kjærlighet er greit så lenge det er satt i en kontekst hvor det gir mening i historien, men jeg skjønner jo selv hva som skjer på soverommet. Anonymkode: d70f9...652
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #7 Skrevet 7. mars 2022 Hvordan forklarer de alle disse etnisitetene egentlig? Mener de å si at hudfargen til en hobbit eller en dverg er helt tilfeldig? Det er jo heller ikke som om det ikke er rom i LOTR-universet for fargede, men de kommer jo fra andre verdensdeler. Man kunne fint laget en historie lagt til Harad, men nesten utelukkende svarte skuespillere. Siden haradrim allierte seg med Sauron er det heller ikke vanskelig å se for seg at det kunne vært etniske/rasistiske gnisninger mellom Gondor og Harad, som kunne vært grunnlaget for en historie rundt det, Om de absolutt skal være woke og snakke om rase hele tiden. Men å bare strø svarte og arabiske skuespillere blant hobbiter/alver/dverger/mennesker i vesten, uten noe som helst forklaring, bare saboterer for innlevelsen. Anonymkode: 0728a...c79 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #8 Skrevet 7. mars 2022 Sex selger men hvis produsentene ikke er woke så blir de kansellert, det handler ikke lenger om å lage bra historier og finne de mest passende skuespillerne til rollene de skal spille. Virker også som om det er pluss i margen hvis de klarer å bruke mørkhudede skuespillere i rollen som hvite historiske personer, det er en form for å forfalske historien sånn at det ser ut som om enkelte grupper alltid har vært en del av denne historien. Når det gjelder historiene til Tolkien så er nettopp de forskjellige rasene og deres historie en stor del av poenget, men dette kan jo selvfølgelig ikke produsentene respektere. Dette er et problem som går igjen over alt for tiden, New York's filharmoniske orkester har i alle år hatt såkalte "blind auditions". Det vil si at musikerne blir valgt ut p.g.a. av prestasjoner og ikke etnisitet, panelet som velger ut musikere vet ingenting om musikerne og de får bare høre hvordan de spiller. Nå er det selvfølgelig ikke bra nok lenger siden orkestret har så få med minoritetsbakgrunn, nå MÅ de velge folk med minoritetsbakgrunn selv om de er dårlige musikere. Sånn er det også på mange andre arbeidsplasser, de kan ikke lenger ansette de beste fordi de MÅ kvotere inn basert på kjønn og etnisitet. Anonymkode: 03ae2...03d 3 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #9 Skrevet 7. mars 2022 Når kommer denne ut? Samme med the witcher serien, alle har jo byttet rase… Det irriterer meg litt fordi at jeg har spilt alle spillene og Triss for eksempel som er hvit i huden, rødt hår, grønne øyne har plutselig blitt sør afrikansk med svart krøllete hår, brun hud og brune øyner. Det som også plager meg er at hun er mye eldre og virker mye modnere enn Triss sin karakter i bøkene og spillene. Det er noe med at man ønsker å se det man faktisk har lest/sett/spilt og det er forbundet mye opp i mot utseende, personlighet, stil. Spesielt når det faktisk endrer historien slik som denne lotr serien gjør. Jeg overlever absolutt selv om karakteren ser annerledes ut enn jeg er vandt med, men man kan ikke velge dårligere skuespillere som ikke passer i rollen eller endre historien til hele serien pga hudfarge. Jeg er kjempe for at det skal være like muligheter for skuespillere av alle raser og at det definitivt må representeres mer serier og filmer, men på lik linje som alle skuespillere - den som gjør den beste auditionen og passer til rollen best er den som får jobben. MEN, kan de ikke la de seriene og filmene som er basert på bøker/filmer og spill være i fred? Har de ikke 100 vis av andre filmer å putte de i? Og ja dette gjelder også andre veien. Hvis jeg hadde sett en serie om dragon age og Dorian som er mørk i huden(han er vell ingen «rase» men han ser spansk ut) hadde plutselig fått hvit hud, rødt hår og grønne øyner så hadde jeg følt at det hadde kræsjet VELDIG i forhold til hele oppveksten, personligheten og stedet han kommer fra i serien. Anonymkode: 668e2...960 2 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #10 Skrevet 8. mars 2022 Jeg hørte at det ikke skulle være mye sex? "Vi" har i årevis og caster fortsatt hvite skuespillere i roller som skal/bør være andre etnisiteter. Det er tross alt fiksjon, så hvorfor skal man ikke kunne ha andre hudfarger? For meg spiller det liten rolle så lenge de ikke gjør en dårlig prestasjon. Jeg er mye mer kritisk til hvordan de fremstiller kjente karakterer enn et par brune fjes her og der. Feks Hobbit filmene hvor Legolas var som tatt ut av et tv-spill. Ut fra det jeg har sett av analyser ville jeg vært mye mer bekymret for Galadriel enn disse brune skuespillerne dere er så opptatte av. Anonymkode: 91583...fea 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #11 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg hørte at det ikke skulle være mye sex? "Vi" har i årevis og caster fortsatt hvite skuespillere i roller som skal/bør være andre etnisiteter. Det er tross alt fiksjon, så hvorfor skal man ikke kunne ha andre hudfarger? For meg spiller det liten rolle så lenge de ikke gjør en dårlig prestasjon. Jeg er mye mer kritisk til hvordan de fremstiller kjente karakterer enn et par brune fjes her og der. Feks Hobbit filmene hvor Legolas var som tatt ut av et tv-spill. Ut fra det jeg har sett av analyser ville jeg vært mye mer bekymret for Galadriel enn disse brune skuespillerne dere er så opptatte av. Anonymkode: 91583...fea Enig. Og håper det du sier om sex stemmer. I mange tiår har vi ikke brydd oss en døyt om hudfargen på skuespillere selv om det har vært feil casting ift. boka/tegneserien og lignende, mens nå er vi plutselig så opptatte av at det skal være "riktig" 🙄 Rasismen lenge leve. Anonymkode: d70f9...652 2
mingus Skrevet 10. mars 2022 #12 Skrevet 10. mars 2022 Det var vel like mange mørkhudede i Midgard som det var alver i Helms Deep.. ingen! Hvorfor må folk alltid skrive om og tro at det var en god ide? 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #13 Skrevet 11. mars 2022 Hvis Gandalf er trans, Frodo er jente og Legolas er bifil så kjenner jeg at jeg ikke orker.... Anonymkode: 02360...135 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #14 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 9.3.2022 den 8.17): Enig. Og håper det du sier om sex stemmer. I mange tiår har vi ikke brydd oss en døyt om hudfargen på skuespillere selv om det har vært feil casting ift. boka/tegneserien og lignende, mens nå er vi plutselig så opptatte av at det skal være "riktig" 🙄 Rasismen lenge leve. Anonymkode: d70f9...652 Det er ikke rasisme. For noen er det kanskje det men rasisme er jo å tenke at man er bedre enn noen og mer verdt enn noen pga hudfarge. Jeg tenker ikke at jeg er bedre enn de bare fordi jeg ønsker at den karakteren jeg har sett/lest om/ spilt skal være mest mulig lik. Jeg mener at alle mennesker av alle farger har egenverdi og er individuelle mennesker som kan være både smart, dum, ond, snill, uavhengig av farge. Jeg er imot at man caster en hvit person i en mørk rolle og omvendt. Jeg irriterer mer også hvis karakteren har lang lyst hår og så blir castet med mørkt kort hår, det har ingenting med rasisme å gjøre. Det som er rasistisk er å caste mennesker som ikke passer/er flink nok kun pga hudfarge fordi vi skal «ta igjen» feil fra fortiden. Anonymkode: 668e2...960 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå