Gå til innhold

Katt som klorer på sofa, klorestativ ved sofa?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har adoptert en katt på 11 år for ca 1 år siden, han er fæl til å klore på sengekant og sofa.. Noen som har tips? Vurderer å kjøpe sånne enkle klorestativ foran sofaen da jeg har bestilt ny sofa som jeg ikke vil bli skal ødelagt.. Tips? 

Anonymkode: 1a9eb...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo prøve å sette et klorestativ foran sofaen, men det er ingen selvfølge at katten din foretrekker det i stedet for sofaen. Jeg har kjøpt flere klorevarianter opp gjennom årene som kattene mine ikke har villet klore på. Nå har jeg heldigvis funnet en de bruker, men hvis din katt er like kresen på kloreting som mine, kan det hjelpe å bare henge et pledd eller noe over det stedet de klorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Limebåter rundt og på sofaen. 

Så klorestativ ved siden av. Husk å kjøpe en lang nok en så de får ordentlig strukket seg. 

Anonymkode: ac345...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mariama

En bra klorestolpe kan hjelpe, men ville nok uansett dekket med pledd når du ikke er til stede. Bonus er at du slipper en hårball rett på sofaputene også 😅 #livetmedkatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spray sofaen med Feliway, det funket her da jeg fikk ny sofa og lenestol. De var hysteriske på å klore på stolen og jeg vurderte å kle den med dobbeltsidig tape og folie. Hadde to klorestokker foran og dekket stolen med pledd, de gikk under pleddene for å klore. 

Ble anbefalt Feliway og da fikk den være i fred. Hender de prøver seg fremdeles, to år senere, da sprayer jeg litt igjen og de sniffer og gir seg. 

Anonymkode: a95eb...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøp dekkfolie og fest på sofaen og kjøp hjørne klorestativ. Det fikk min 5 år gamle frøken til å slutte 

Anonymkode: bd3fa...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har adoptert en katt på 11 år for ca 1 år siden, han er fæl til å klore på sengekant og sofa.. Noen som har tips? Vurderer å kjøpe sånne enkle klorestativ foran sofaen da jeg har bestilt ny sofa som jeg ikke vil bli skal ødelagt.. Tips? 

Anonymkode: 1a9eb...a0d

Anbefaler en spray på dyrebutikken som er for å hindre at katter klorer på møbler. Er med sitrusduft som katten ikke liker.

Har hatt et stort problem med katten vår som klorte på spisestuestolene, og etter at jeg sprayet på denne så har det blitt slutt på det. Lukter ikke sitrus lenge, men katten vil kjenne lukten for det.

Anonymkode: c66ac...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De har klorestolper du kan feste på sofaen:

https://www.dyrekassen.no/petrebels-kings--queens-klorebrett-for-hjoerner-57-cm?sku=109932&gclid=EAIaIQobChMIqpzlgLGy9gIVxEeRBR3BBgmhEAQYAiABEgJUW_D_BwE&gclsrc=aw.ds

og matter som skal forhindre at de klorer:

https://www.fruugo.no/katt-mobler-sofa-beskyttelse-klistremerker-pads-katt-hund-pote-selvklebende/p-64031658-129210982?language=no&ac=croud&gclid=EAIaIQobChMIweCLubGy9gIV3EWRBR30cQD8EAQYAiABEgLYwfD_BwE

Det finnes også spray som de visstnok ikke skal like, og man kan legge aliminiumsfolie eller feste på dobbeltsidig teip. Det er veldig mange tips og råd og du må nok prøve deg frem litt da noen katter driter i det mens andre katter holder seg vekke da. 

Ser en her skriver feliway, det kan funke pga det er kattens naturlige feromoner og grunnen til at katter klorer på sofa og seng er fordi der lukter det veldig av deg og di klorer for å sette lukten sin der og sier «jeg bor her også, jeg er en del av familien, min lukt skal og være her» så å spraye feliway kan sikkert funke for noen katter siden da vil det allerede være masse lukt der som lukter trygt. Men det er egentlig ikke til den bruken og aldri hørt noen bruke det i den forbindelsen. 

Det jeg tror er den beste løsningen er som du skriver å sette en klorestolpe der, gjerne flere steder og prøv litt forskjellige typer. Trenger jo ikke være klorestolpe heller, kan være dør matte eller en stokk feks. HVER gang katten klorer på sofa/seng så flytter du katten til klorestativet, og hver gang katten klorer der istedenfor så gir du godbit. Finnes og catnip osv man kan spraye på klorestativet. 

Hvis du googler kommer det opp hundre tips.

Anonymkode: 19007...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...