Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har blitt lam av epidural og hva er sjansene for å bli lam når man skal ha epidural i forbindelse med en fødsel?

Anonymkode: 046b3...ec7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir den satt feil er det vell en sjanse for det. Har jeg hørt

AnonymBruker
Skrevet

Google Birgit Skarstein....!

Der kan skje ja, men er heldigvis veldig sjeldent.

Anonymkode: 5a809...503

• Liker 4
Skrevet

Satt du å så på Helt Harald med Birgit nå?

AnonymBruker
Skrevet

Lurer jeg også på. Hadde en traumatisk vaginal fødse for noen år siden, da brukte de flere forsøk på å sette epiduralen riktig. fikk beskjed om at det var litt vanselig fordi ryggvirvlene mine satt tett sammen?? Når jeg tenker på det flere år senere, skremmer det meg litt siden jeg nå er gravid for tredje gang.

Andre fødsel var keisersnitt, og pga traumatisk første fødsel, ble jeg lagt i narkose.

Nå gruer jeg meg veldig. Det blir sikkert keisersnitt denne gangen også, men livredd for epidural etter ting jeg har lest om lammelser, og ikke minst hvor smertefullt de mange forsøkene på å sette det på meg var.

Burde jeg be om narkose denne gangen også? Hvor stor er sjansen for å bli lam av epiduralen?

Anonymkode: b344c...3bd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Google Birgit Skarstein....!

Der kan skje ja, men er heldigvis veldig sjeldent.

Anonymkode: 5a809...503

Skarstein fikk epidural i forbindelse med operasjon, og ifølge mine legevenner er dette en helt annen epidural enn den som brukes ved fødsel. 

Anonymkode: e7b0a...5fb

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Skarstein fikk epidural i forbindelse med operasjon, og ifølge mine legevenner er dette en helt annen epidural enn den som brukes ved fødsel. 

Anonymkode: e7b0a...5fb

Spinalbedøvelse het det jeg fikk iallfall. 

Anonymkode: b525d...da7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Lurer jeg også på. Hadde en traumatisk vaginal fødse for noen år siden, da brukte de flere forsøk på å sette epiduralen riktig. fikk beskjed om at det var litt vanselig fordi ryggvirvlene mine satt tett sammen?? Når jeg tenker på det flere år senere, skremmer det meg litt siden jeg nå er gravid for tredje gang.

Andre fødsel var keisersnitt, og pga traumatisk første fødsel, ble jeg lagt i narkose.

Nå gruer jeg meg veldig. Det blir sikkert keisersnitt denne gangen også, men livredd for epidural etter ting jeg har lest om lammelser, og ikke minst hvor smertefullt de mange forsøkene på å sette det på meg var.

Burde jeg be om narkose denne gangen også? Hvor stor er sjansen for å bli lam av epiduralen?

Minimal. Faktisk så liten at den nesten ikke er til stede. Vil du høre risikoene ved narkose?

Anonymkode: 55551...1b2

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ved operasjon i kne. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bivirkninger etter epiduralen. De første ukene etter fikk jeg "anfall" av smertefulle kramper i ryggen. Smertene var "kalde" og "pulserte". Er nå (1 år siden fødsel) nummen på ene siden av ryggen og har tidvis milde ryggsmerter. 

Vet det er sjelden med bivirkninger, men jeg anbefaler ikke epidural. 

Anonymkode: 8e01f...e33

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Samme. Følte meg ekstra lur når hun som skulle stikke sa hun ikke visste hvor og ville at en annen skulle vise henne. Og den andre sa at nei, dette får du jammen klare selv! Fint...  

Mye slendrian på sykehus. 

Anonymkode: b02c8...8b7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Minimal. Faktisk så liten at den nesten ikke er til stede. Vil du høre risikoene ved narkose?

Anonymkode: 55551...1b2

Jeg kjenner en dame som døde av det. Helt frisk og i 30-årene. 

Anonymkode: 46a28...d8e

Skrevet

Ifølge anestesilegen som satte den på meg ja.. Han sa; "Sitt stille ellers så blir du lam".

Når jeg tenker tilbake på hvor frekke folk det er man møter på! Tenk å si slik til ei gravid dame som får en ri midt under dette. Hvorfor ikke vente til den er over?? Jeg skulle rapportert han. Han var sikkert irritert for å bli kalt inn på fødeavdelingen. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Mooza skrev (2 minutter siden):

Ifølge anestesilegen som satte den på meg ja.. Han sa; "Sitt stille ellers så blir du lam".

Når jeg tenker tilbake på hvor frekke folk det er man møter på! Tenk å si slik til ei gravid dame som får en ri midt under dette. Hvorfor ikke vente til den er over?? Jeg skulle rapportert han. Han var sikkert irritert for å bli kalt inn på fødeavdelingen. 

Gravide er nok langt nede på rangstigen ja. Virker som de håper på traumer og hjertestans.

Anonymkode: 46a28...d8e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Birgitte ble jo kan pga epidural som ble satt feil. Så ja, det går an. Men sjansene er så små at det er nesten ikke å tenke på. Men vet av ei som på delvis lampå ene foten og sliter med store smerter i store deler av kroppen pga en feilsatt epidural under keisersnitt (normalt brukes det spinalbedøvelse, Men her ble det satt epidural). Så det er mulig, men de aller fleste av de få som opplever bivirkninger er det forbigående, og forsvinner ila få uker etterpå. Men for noen få få mennesker. Vil det vare livet ut. Men sjansen er langt under 1%

Anonymkode: 86b2b...126

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

For å snu på det: man kan dø under fødsel også. 

Eller på vei hjem fra sykehuset. 

Sjansen for en trafikkulykke er vel større enn å bli lam av epidural. Men, jeg tenkte på det når min ble satt fordi jeg skalv som et aspeløv uten kontroll. Brukte alle krefter på å sitte stille, og den ble satt helt uproblematisk. 

• Liker 3
Skrevet

Ble midlertidig lam, begge gangene... første ganga måtte jeg bli hentet med rullestol på do midt oppi fødselen (varte flere dager, så han ble ikke født i do heldigvis!) andre ganga skulle jeg reise meg, så var beinet mitt som gele fra leggen og ned. Etterhvert føltes det bare ut som det sov, sånn prikkete tannlegebedøvelsefølelse, og til slutt klarte jeg å bruke den gåstolen inn til do selv, og etter 2 timer klarte jeg å dusje på egne bein. Men var litt stressa underveis, etter alle lammelseshistoriene jeg hadde lest her! Den rakk ikke virke engang på styrtfødselen min, så hadde vært irriterende å bli lam for ingenting i tillegg!

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du kan bli lam - det er en liten risiko, men den er der.

Anonymkode: b641d...763

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er ikke det samme. Og noen ganger får man begge deler under operasjon. 

Anonymkode: 7c796...978

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skarstein fikk epidural. 

Det er en fryktet men svært sjelden komplikasjon. Men dessverre fullt mulig. Lammelsen kan også være delvis, med nedsatt førlighet. Trenger ikke være så ille som hos Skarstein. 

Anonymkode: 7160a...965

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...