AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #1 Skrevet 6. mars 2022 Jeg for min del kunne aldri tatt økonomi fag. Ikke at det er unødvendig, men det interesserer meg ikke. Fag som der i mot er unødvendig i mine øyne, er studier på BI. Anonymkode: a3745...071 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #2 Skrevet 6. mars 2022 Helse fag og praktiske studier. Jeg trives som ingeniør med kontorjobb. Anonymkode: 63511...3ac
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #3 Skrevet 6. mars 2022 Hadde dødd om jeg måtte ta økonomifag. Det lille året jeg hadde med økonomistyring-faget på vgs var avskrekkende nok. Synes det er ekstremt kjedelig, og dessuten har jeg forstått det sånn at det er alt for mange økonomiutdannede ute og går. Anonymkode: e2f7f...6ed 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #4 Skrevet 6. mars 2022 Jeg startet på jussen og ga opp etter jeg så jeg ikke engang orket å lese oppgaveteksten. Syntes det var helt uinteressant. Endte med å studere matematikk og gjorde alltid samtlige oppgaver i bøkene. Anonymkode: a0857...923 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #5 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg startet på jussen og ga opp etter jeg så jeg ikke engang orket å lese oppgaveteksten. Syntes det var helt uinteressant. Endte med å studere matematikk og gjorde alltid samtlige oppgaver i bøkene. Anonymkode: a0857...923 Elsket juss. Jeg har selvsagt ikke godt nok snitt til å komme inn på juss, men tok et juridisk fag i enkelt emne, og det var skikkelig moro, jeg fikk til og med en c på eksamen 😅 Jeg tok faktisk en bachelor i kultur og samfunn, men ser at den var ganske unødvendig siden jeg ikke "ble noe". Jeg ble flink i arabisk da. Anonymkode: cd072...716 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #6 Skrevet 6. mars 2022 Ingenting innen helse og omsorg. Heller ikke finans. Anonymkode: 418b5...26a
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #7 Skrevet 6. mars 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Elsket juss. Jeg har selvsagt ikke godt nok snitt til å komme inn på juss, men tok et juridisk fag i enkelt emne, og det var skikkelig moro, jeg fikk til og med en c på eksamen 😅 Jeg tok faktisk en bachelor i kultur og samfunn, men ser at den var ganske unødvendig siden jeg ikke "ble noe". Jeg ble flink i arabisk da. Anonymkode: cd072...716 Jeg tok jussen for mange mange år siden, karakterkravene var mye lavere da. Jeg hadde ikke kommet inn om jeg skulle studert juss nå. Jeg fikk "ikke møtt opp" "styk" og "E" på alle mine eksamener det året jeg prøvde å studere juss. Hadde verden vært ideell så hadde du studert fått studieplassen min og jeg sluppet for jeg følte meg som tidenes klovn da jeg prøvde å studere juss. Jeg tok som sagt master i matematikk og man "blir ikke noe" da heller. Veldig få jobber hvor man får bruk for mattekunnskapene. Men jeg fikk en jobb jeg er fornøyd med og jeg slipper å jobbe som jurist. Så jeg er fornøyd. Anonymkode: a0857...923 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #8 Skrevet 6. mars 2022 Jeg har tatt økonomistudier og er storfornøyd, men det er mest fordi det er utrolig bredde i det. Det er ikke bare tall, overhodet! Jeg kan jobbe med ufattelig mye forskjellig med den utdanningsbakgrunnen jeg har. Jeg har en siviløkonomgrad, men omtrent alle valgfagene mine har juridiske innslag, så jeg er litt blanding av økonomi/juss. Hadde jeg valgt på nytt hadde jeg nok valgt medisin, men jeg hadde ikke riktig fag fra videregående. Men, hvorfor mener du at studier på BI er unyttig? Du sier at økonomiske fag ikke er unødvendig, men at studier på BI er det? Det er jo økonomiske fag? Det virker som at mange har en foraktelse mot private studiesteder. Egentlig tror jeg det er få ting som er unyttig. Utdannelse er viktig for en helhetlig forståelse av ting. Anonymkode: 60bcc...aa9
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #9 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men, hvorfor mener du at studier på BI er unyttig? Du sier at økonomiske fag ikke er unødvendig, men at studier på BI er det? Det er jo økonomiske fag? Det virker som at mange har en foraktelse mot private studiesteder. Anonymkode: 60bcc...aa9 Kanskje fordi "alle" kommer inn/kan kjøpe seg inn på BI, mens kun de med gode karakterer kommer inn på de gjeveste offentlige studiene? Anonymkode: e0af4...462 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #10 Skrevet 6. mars 2022 Kunne studert ganske mye, men kjønnsstudier, afrikanske studier og annet tull kunne jeg aldri tenkt meg. Anonymkode: 19212...3f0 3 1
PetterKanin Skrevet 6. mars 2022 #11 Skrevet 6. mars 2022 Medisin eller noe i den retningen. Jeg greier ikke huske masse latinske ord.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #12 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje fordi "alle" kommer inn/kan kjøpe seg inn på BI, mens kun de med gode karakterer kommer inn på de gjeveste offentlige studiene? Anonymkode: e0af4...462 Studiene på BI er krevende , og det krever hardt arbeid hvis man skal komme seg gjennom studiene/bestå og få seg jobb etterpå Anonymkode: b2e8f...714
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #13 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje fordi "alle" kommer inn/kan kjøpe seg inn på BI, mens kun de med gode karakterer kommer inn på de gjeveste offentlige studiene? Anonymkode: e0af4...462 Det er feil. Du må ha MINIMUM 3,5 i snitt på vgs, avhengig av antall søkere. Minimum 4,4 i snitt for å kvalifisere til opptak på 5 årig løp. Dessuten er det første året på BI svært krevende, og de som ikke er motiverte kommer til å falle av etter første året. Da vi avsluttet vårt løp på bachelor, var vi langt under halvparten igjen. Anonymkode: 60bcc...aa9
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #14 Skrevet 6. mars 2022 Det jeg ikke skjønner er hvorfor folk betaler for å gå på BI når de kan få utdannelsen gratis andre steder. Skjønner at Siviløkonomlinjen på BI har ryktet på seg for å være god, men de andre linjene har ikke noe slikt rykte. Anonymkode: 261a8...9d4 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #15 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tok faktisk en bachelor i kultur og samfunn, men ser at den var ganske unødvendig siden jeg ikke "ble noe". Jeg ble flink i arabisk da. Anonymkode: cd072...716 Jeg tok samme bachelor. Likte det at man kunne velge fag etter interesse og likte veldig godt fagene jeg tok, men graden ga ingen relevant jobb. Man kunne få jobb om man tok master, men det tok jeg aldri og endte med en jobb som kun krevde "bachelor i hva som helst". Anonymkode: 261a8...9d4 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #16 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er feil. Du må ha MINIMUM 3,5 i snitt på vgs, avhengig av antall søkere. Minimum 4,4 i snitt for å kvalifisere til opptak på 5 årig løp. Dessuten er det første året på BI svært krevende, og de som ikke er motiverte kommer til å falle av etter første året. Da vi avsluttet vårt løp på bachelor, var vi langt under halvparten igjen. Anonymkode: 60bcc...aa9 3,5 i snitt fra VGS og 35 poeng er to forskjellige ting. Hvis man har tatt ett år i forsvaret eller gått på FHS, så får man 2 poeng i tillegg til 2 poeng for alderen. Hvis man i tillegg har tatt en eller flere realfag, så holder det med et karaktersnitt på 2-tallet. Første året er vanligvis krevende på alle studier – uavhengig av studiested – fordi det er en stor overgang fra VGS. Anonymkode: f027e...4d5 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #17 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har tatt økonomistudier og er storfornøyd, men det er mest fordi det er utrolig bredde i det. Det er ikke bare tall, overhodet! Jeg kan jobbe med ufattelig mye forskjellig med den utdanningsbakgrunnen jeg har. Jeg har en siviløkonomgrad, men omtrent alle valgfagene mine har juridiske innslag, så jeg er litt blanding av økonomi/juss. Hadde jeg valgt på nytt hadde jeg nok valgt medisin, men jeg hadde ikke riktig fag fra videregående. Men, hvorfor mener du at studier på BI er unyttig? Du sier at økonomiske fag ikke er unødvendig, men at studier på BI er det? Det er jo økonomiske fag? Det virker som at mange har en foraktelse mot private studiesteder. Egentlig tror jeg det er få ting som er unyttig. Utdannelse er viktig for en helhetlig forståelse av ting. Anonymkode: 60bcc...aa9 Jeg siktet til økonomi fag som - eiendomsmegling, økonomi og administrasjon (med bare bachelor), markedsføring og økonomifag. Dette er typiske studier som BI tilbyr, som jeg ikke ser helt hensikten med. Grunnen til det, er fordi at de er så brei at det skaper vanskeligheter for andre å skaffe seg jobb. I tillegg er eiendomsmegling helt unødvendig i mine øyne, rett og slett fordi at en advokat kan gjøre den samme jobben 😀 Anonymkode: a3745...071
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #18 Skrevet 7. mars 2022 24 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg siktet til økonomi fag som - eiendomsmegling, økonomi og administrasjon (med bare bachelor), markedsføring og økonomifag. Dette er typiske studier som BI tilbyr, som jeg ikke ser helt hensikten med. Grunnen til det, er fordi at de er så brei at det skaper vanskeligheter for andre å skaffe seg jobb. I tillegg er eiendomsmegling helt unødvendig i mine øyne, rett og slett fordi at en advokat kan gjøre den samme jobben 😀 Anonymkode: a3745...071 Men det er mye mer effektivt å bruke 3 år på å bli eiendomsmegler enn 5 år for å bli jurist om man skal jobbe som eiendomsmegler. Det er heller ikke så mange år siden man ikke engang trengte utdanning for å bli eiendomsmegler. Det er vel kun 15 år siden. Galskap om man skulle økt kravet til 5 år. Da kaster man bort mye tid og penger både for studenten og samfunnet. Anonymkode: 3558a...2c4 1
Silva Pluvialis Skrevet 7. mars 2022 #19 Skrevet 7. mars 2022 Jeg kunne aldri tatt en utdanning for å jobbe i begravelsesbyrå, krematorium, patologisk avdeling eller slakteri. Jeg hadde ikke fikset så mye kontakt med døden i løpet av arbeidsdagen.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #20 Skrevet 7. mars 2022 Psykologi, historie, fylosofi, fysikk. Arkiv. Osv sånne studier som på UIO, får ikke jobb med de. Overasket over at du nevner BI, de fleste som leder bedriftene du skal jobbe på eller du har jobbet på er nok fra BI og HK 😅😅✌ Anonymkode: f8b6c...019
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå