Gå til innhold

Reseptfritt mot angst

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg studerer i Polen og sliter en del med angst fortiden med tanke på det som skjer i Ukraina. Bor nærme grensen og er redd for strålefare om ting skulle gå galt, i tillegg til at jeg har flere i klassen som er vernepliktige og må bli igjen for å kjempe for landet, så uroer meg på deres vegne. Det er utrolig vanskelig å konsentrere meg om skolearbeid og det jeg før brukte 10 minutter på kan jeg nå bruke flere timer på. Derfor lurer jeg på om noen har en anbefaling til reseptfrie legemidler jeg kan få kjøpt som skal virke mot angst/uro som jeg kan bruke over en kort periode?:)

Anonymkode: 19cb7...b23

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ingenting. Medisiner er ikke løsningen.

Anonymkode: b41ce...634

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingenting. Medisiner er ikke løsningen.

Tull, medisin er svært nyttig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shawtyella

Finnes vel ingenting lovlig uten resept som kan dempe angsten din, annet enn terapi eller drugs.. sistnevnte er det dummeste man kan gjøre, for det kan gjøre vondt verre. Lyrica er vel et av de angstdempende medisinene man kan få, men det også er på resept, for det brukes også mot epilepsi. Det som kan hjelpe er for eksempel visse urter, det er enkelte urtelukter som kan roe ned indre uro, mener det blandt annet er lavendel eller Johannes-urt, sistnevnte kan hjelpe mot angst og depresjon og har vært brukt i alle tider tilbake. Verdt et forsøk, finnes vel i både i sånn du svelger, i te eller som du tar oppi når du bader i badekar eller lignende. Det vanligste er vel te eller olje på slike urter, men les litt opp hvordan man får det i seg, eller om man bare skal ha lukten rundt seg i en sånn luktdispenser greie (hvis det ga mening, husker ikke navnet på den).

Legger ved en link til tips om urter, og et screenshoot. Håper du snart føler deg litt roligere, selvom det er grusomt alt som skjer..❤Jeg angster jo her i Norge, så kqn ikke forestille meg hvordan du har det så nær Ukraina.

https://veientilhelse.no/9-urter-for-a-roe-nerver-og-dempe-angst/

Screenshot_20220306-221206_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
rambo skrev (14 minutter siden):

Tull, medisin er svært nyttig.

Ikke mot angst for en ung person.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke begynn med tabletter. Alt bør være prkvd ut først, før man går den veien. Husk også at tabletter kak gi utrolig mye bivirkninger, ikke så bra for helsa på sikt. 

Anbefaler psykolog eller terapeut. Noen du kan snakke med om angsten. Det koster jo litt, men er gode prognoser på angst. 

Pluss trene. Jogging eller annet som for opp pulsen regelmessig kan bidra til å hjelpe mot det verste. 

Anonymkode: e7305...167

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

På det norske markedet finnes det ikke noe angstdempende reseptfritt. 
Du kan høre med apotekere i Polen, hva som kan fåes der.
Uansett, et medisinsk quick fix er ikke det mest bærekraftige. Anbefaler at du finner noen å snakke med situasjonen

Anonymkode: 9b69b...796

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke begynn med tabletter. Alt bør være prkvd ut først, før man går den veien. Husk også at tabletter kak gi utrolig mye bivirkninger, ikke så bra for helsa på sikt. 

Anbefaler psykolog eller terapeut. Noen du kan snakke med om angsten. Det koster jo litt, men er gode prognoser på angst. 

Pluss trene. Jogging eller annet som for opp pulsen regelmessig kan bidra til å hjelpe mot det verste. 

Jeg er enig med deg at trening og psykolog er gode verktøy mot angst, men vil også legge til at tabletter i kombinasjon med oppfølging fra lege kan i en periode hjelpe med å klare å leve som normalt.

Jeg har generalisert angstlidelse og alvorlig depresjon og det var vanskelig å leve som normalt. Antidepressiva har vært viktig for å dempe de sterkeste symptomene (hadde ekstremt mye hjertebank og pustebesvær). Det er ikke siste utvei, mer som en livbøye mens det står på som verst, slik at man har ork til å gjennomføre trening, jobb, sosialliv - alle de andre tingene som også hjelper mot angst. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke forslag til legemidler, men hva drikker du om dagen? Ville byttet ut cola, kaffe og te som har koffein og koffeinliknende stoffer i seg med beroligende urtete f.eks. kamille eller slike god-natt blandinger. Kan også anbefale guidet meditasjon, prøv det i noen dager og se om du får litt lindring.

Anonymkode: db1b0...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Joda der finnes feks «valerina dag» som demper angst og uro. Med valerinarot. Kjøpes på apotek

Anonymkode: 37227...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Joda der finnes feks «valerina dag» som demper angst og uro. Med valerinarot. Kjøpes på apotek

Anonymkode: 37227...dba

Placebo. Det har ikke en samlet dokumentert effekt. 

Anonymkode: 9b69b...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde panikkangst og agorafobi i tre år. Måtte kjøres til jobb av typen, turte ikke ta tog,buss eller gå på butikken eller kjøpesenter alene. Fikk panikkanfall. Måtte ha faste ruter på alt jeg skulle alene med "rømningsveier" hvis jeg fikk anfall og mistet kontrollen. Denne angsten startet helt plutselig, fikk et anfall på en butikk en dag på vei hjem fra jobb og da var det gjort. I tre år var det sånn. Forholdet mitt røk. Klarte holde på jobben med et nødskrik.

Nå er jeg frisk.

Men.

Det finnes ingen piller som hjelper. Jeg tok aldri piller. Min mor sponset timer hos en privatpsykiater som tok godt betalt. Men ble frisk etter 4-5 timer. Han viste meg veien ut av det og lagde en slagplan. Jeg fulgte den og ble ganske raskt frisk. Det handlet om å lære seg å leve med angsten. Når jeg klarte det forsvant den. Men du trenger kyndig veiledning. Du kan bli kvitt det, men du må finne riktig vei. Det er ikke piller. Tro meg. 

Jeg sier ikke at man må ha en dyr psykiater. Men du må få veiledning fra noen som kan lære deg å håndtere angsten. Piller bare setter det på vent. Før eller siden må du se angsten i hvitøyet og ta den helt og fullt innover deg. Kjenne det rive så i kroppen at du tror du skal dø. Men du dør ikke, og når du tør å la den omfavne deg helt og står i det, så slipper den litt og litt taket. Jeg hadde panikkanfall midt i et kjøpesenter med flerfoldige folk rundt meg og utgangen var langt unna. Men der sto jeg og lot den lamme meg fullstendig. Jeg klarte ikke gå, så dobbelt, bakken var bølger og svetten rant av panna. Aldri vært så redd, der sto jeg på psykisterens instruks og hadde fått beskjed om å gi faen i om jeg besvimte. Jeg skulle bare stå der og la det rive i meg. Det gjorde det i 20-30 minutter. Fikk slept meg inntil en vegg og støttet meg der. Husker lite. Men da anfallet var over, så gråt jeg først hjemme i to døgn. Før jeg plutselig innså at det var riktignok jævlig, men det tok jo ikke livet av meg. Det gikk, jeg klarte det. Så vidt, men jeg klarte det. Slik måtte jeg holde på lenge, og anfallene ble mildere og mildere. Nå 4 år etter første kan jeg få antydning en gang i blant, men da tar jeg et dypt pust og det forsvinner.

For å si det sånn, kunne jeg bli frisk kan alle det. For det var verste sort på meg. 

Anonymkode: f6bd9...15f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kan du utsette vårsemesteret, og rett og slett dra hjem?

Jeg forstår veldig godt din bekymring, og semesteret hadde gått til helsike for min del uansett.

Anonymkode: 230fb...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Crema skrev (13 timer siden):

Jeg er enig med deg at trening og psykolog er gode verktøy mot angst, men vil også legge til at tabletter i kombinasjon med oppfølging fra lege kan i en periode hjelpe med å klare å leve som normalt.

Jeg har generalisert angstlidelse og alvorlig depresjon og det var vanskelig å leve som normalt. Antidepressiva har vært viktig for å dempe de sterkeste symptomene (hadde ekstremt mye hjertebank og pustebesvær). Det er ikke siste utvei, mer som en livbøye mens det står på som verst, slik at man har ork til å gjennomføre trening, jobb, sosialliv - alle de andre tingene som også hjelper mot angst. :)

Ja, sikkert for noen. Men forskning og alt viser at behandling er bedre og fullt mulig mot angst. Jeg tror ikke alle er klar over hvor skadelig antidepressiva kan være. Det er dessverre alt for lite snakk om det, fordi legemiddelindustrien tjener masse penger på dette. 

Tabletter setter bare lokk på problemet. En tablett kan ikke fjerne problemet. Men ja, som i en overgangsfase er det helt sikkert hjelpsomt for noen. 

Problemet er at mange får det også mye verre med antidepressiva og det er rapportert inn mange bivirkninger, plager og økt ønske om selvmord. Antidepressiva kan skade hjernen og kroppen. 

Jeg har selv hatt alvorlig angst, panikkangst og depresjon. Isolerte meg i to år. Jeg klarte meg uten piller og er mye bedre nå. Men det krevde en lang sykemelding i stedet så kroppen fikk ro, samt behandling hos en dyktig psykolog og jevnlig trening og sunt kosthold. Mye hvile. 

Men det finnes jo ikke en oppskrift til alle 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 hours ago, Shawtyella said:

Finnes vel ingenting lovlig uten resept som kan dempe angsten din, annet enn terapi eller drugs.. sistnevnte er det dummeste man kan gjøre, for det kan gjøre vondt verre. Lyrica er vel et av de angstdempende medisinene man kan få, men det også er på resept, for det brukes også mot epilepsi. Det som kan hjelpe er for eksempel visse urter, det er enkelte urtelukter som kan roe ned indre uro, mener det blandt annet er lavendel eller Johannes-urt, sistnevnte kan hjelpe mot angst og depresjon og har vært brukt i alle tider tilbake. Verdt et forsøk, finnes vel i både i sånn du svelger, i te eller som du tar oppi når du bader i badekar eller lignende. Det vanligste er vel te eller olje på slike urter, men les litt opp hvordan man får det i seg, eller om man bare skal ha lukten rundt seg i en sånn luktdispenser greie (hvis det ga mening, husker ikke navnet på den).

Legger ved en link til tips om urter, og et screenshoot. Håper du snart føler deg litt roligere, selvom det er grusomt alt som skjer..❤Jeg angster jo her i Norge, så kqn ikke forestille meg hvordan du har det så nær Ukraina.

https://veientilhelse.no/9-urter-for-a-roe-nerver-og-dempe-angst/

Screenshot_20220306-221206_Chrome.jpg

Vær obs på at Johannesurt ikke skal brukes hvis du går på p-piller! 

Anonymkode: a5705...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Grav ned en potet i hagen.

Anonymkode: 6aef4...6be

?

Anonymkode: 18e64...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shawtyella
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vær obs på at Johannesurt ikke skal brukes hvis du går på p-piller! 

Anonymkode: a5705...c73

Takk for at du sa ifra om det! Lønner seg uansett for ts å lese om det en del før man prøver, som med alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...