Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært plaget med kviser på rygg og bryst siden jeg var rundt 14 (er 19 nå). Har gjort at jeg ikke har turt å ha sex, tørr ikke å ha på klær eller bade med venner om sommeren. Har prøvd mye forskjellig men ingen ting funker. Noe funker litt da. Har noen noe tips til å bli kvitt det??

Anonymkode: f8d23...db5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på antibiotika i 3 mnd, og ble kvitt det da. Acne er ofte betennelse i huden som trenger behandling, så kontakt lege.

Anonymkode: 4efed...05b

• Liker 1
Skrevet

Gå til hudlege! Det finnes piller og kremer på resept.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg gikk på antibiotika i 3 mnd, og ble kvitt det da. Acne er ofte betennelse i huden som trenger behandling, så kontakt lege.

Takk! Var det antibiotika piller? Og fikk du noen bivirkninger? Og kom det tilbake når du slutta? (Haha beklager for sp mange spørsmål)

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Summeer said:

Gå til hudlege! Det finnes piller og kremer på resept.

Takk!! Vet du om jeg innom fastlege først eller kan man dra rett til hudlegen?

Gjest GulSol
Skrevet

CeraVe sin SA Smoothing Cleanser og lotion funker på noe av det, men sitter det dypt så må du få behandling. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, GulSol said:

CeraVe sin SA Smoothing Cleanser og lotion funker på noe av det, men sitter det dypt så må du få behandling. 

Med behandling mener du hos hudlege da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk! Var det antibiotika piller? Og fikk du noen bivirkninger? Og kom det tilbake når du slutta? (Haha beklager for sp mange spørsmål)

Piller ja, en om dagen i 100 dager, ingen spesielle bivirkninger. Sikkert 5-6 år siden, hadde store kviser på ryggen som gjorde vondt når jeg dusjet og sånne ting, har kanskje hatt to eller tre sånne i årene etter kuren.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror du må til fastlegen først, det er ting allmennlegen kan prøve ut med deg først også 🙂

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Piller ja, en om dagen i 100 dager, ingen spesielle bivirkninger. Sikkert 5-6 år siden, hadde store kviser på ryggen som gjorde vondt når jeg dusjet og sånne ting, har kanskje hatt to eller tre sånne i årene etter kuren.

Så bra at det ordnet seg fot deg og takk for hjelpen! Skal kontakte legen i morgen:)

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Summeer said:

Tror du må til fastlegen først, det er ting allmennlegen kan prøve ut med deg først også 🙂

Takk! Skal kontakte fastlegene i morgen!:))

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet veldig med kviser i ansiktet, bryst og rygg (og skuldre og nakke!) i ungdomstida. Viste aldri ryggen min til noen. Ikke skuldre en gang.

Etterhvert som jeg bikket 20 ble det litt bedre, men det gikk aldri helt bort. Nå er jeg 30, og for litt siden gikk jeg til lege og etterhvert gynekolog, og fant ut at jeg hadde PCOS, som forårsakte hormonelle kviser som aldri går bort. Går nå på medisiner for PCOS og det har endelig hjulpet.

Hvis du ikke blir kvitt det, kan det være verdt å få sjekket hormonene dine og funnet ut at alt er i orden. Men kanskje er du såppass ung enda at de ikke vil gjøre det, jeg er ikke helt sikker...

PCOS er uansett ikke farlig i seg selv, så jeg sier ikke dette for å skremme deg. Det er bare et lite tips, hvis du ikke finner hjelp i kremer og tabletter. Da trenger du ikke gi opp helt, for det er nemlig kanskje det hormonelle som må fikses. :)

Anonymkode: 06839...060

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg slet veldig med kviser i ansiktet, bryst og rygg (og skuldre og nakke!) i ungdomstida. Viste aldri ryggen min til noen. Ikke skuldre en gang.

Etterhvert som jeg bikket 20 ble det litt bedre, men det gikk aldri helt bort. Nå er jeg 30, og for litt siden gikk jeg til lege og etterhvert gynekolog, og fant ut at jeg hadde PCOS, som forårsakte hormonelle kviser som aldri går bort. Går nå på medisiner for PCOS og det har endelig hjulpet.

Hvis du ikke blir kvitt det, kan det være verdt å få sjekket hormonene dine og funnet ut at alt er i orden. Men kanskje er du såppass ung enda at de ikke vil gjøre det, jeg er ikke helt sikker...

PCOS er uansett ikke farlig i seg selv, så jeg sier ikke dette for å skremme deg. Det er bare et lite tips, hvis du ikke finner hjelp i kremer og tabletter. Da trenger du ikke gi opp helt, for det er nemlig kanskje det hormonelle som må fikses. :)

Anonymkode: 06839...060

Ååå tusen takk for hjelpen!!:)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan gå til privatklinikk for hudlege direkte. Dette er dyrere, men du får hjelp med en gang.

Skal du ha offentlig hudlege, må du ha henvisning fra fastlegen din først, og det kan være lang ventetid hos hudlegen. Prisen er billigere, fordi de får refusjon fra det offentlige hos slike leger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, Million said:

Du kan gå til privatklinikk for hudlege direkte. Dette er dyrere, men du får hjelp med en gang.

Skal du ha offentlig hudlege, må du ha henvisning fra fastlegen din først, og det kan være lang ventetid hos hudlegen. Prisen er billigere, fordi de får refusjon fra det offentlige hos slike leger.

Vet du sånn ca. Hvor mye billigere det blir? Er det liksom snakk om 50kr billigere eller noen hundre lapper? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vet du sånn ca. Hvor mye billigere det blir? Er det liksom snakk om 50kr billigere eller noen hundre lapper? 

Hundrevis.

Var hos hudlege på privatklinikk i Oslo med min sønn pga hans acne i 2016, og da betalte vi 1500 kr for den første timen. Neste time tror jeg var 1000. Vi var der bare de to gangene, det var alt som trengtes. Han fikk utskrevet isotretinoin, en kur over 7 måneder, og den hjalp. Alle kvisene forsvant og kom aldri tilbake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...