Gå til innhold

Fortetning på lunge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har slitt lenge med muskulære smerter i bryst, skulder og nakke og tok mr og ct i desember/januar. Hadde ødem i brystbeinet, mulig artritt så skal til Martina Hansen ila mars for utredning revmatologi.

På ct oppdaget de tilfeldigvis en fortetning på ene lungen som de rutinemessig skal følge opp om 6 mnd. Legen sa at det mest sannsynlig skyldes arr etter en tidligere infeksjon men det er rutine å sjekke den 6 mnd senere. Visstnok veldig vanlig med slike fortetninger. 

Rett etter ct fikk jeg korona og hoste. Hoster fortsatt mye (tørrhoste) 5 uker senere. Legen sier det kan ta tid at hosten går bort men så lang tid da? 

Er så redd at den hosten har noe med den fortetningen å gjøre og ikke korona, selvom den oppsto med koronaen. Tenk om den fortetningen egentlig er lungekreft eller noe? Ville de ikke ved mistanke om det sendt meg rett videre og ikke ventet 6 måneder? Kan de se hva fortetningen skyldes på ct? 

Anonymkode: 01ef0...7b3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mest sannsynlig er det som legen sier; arr etter tidliger infeksjoner. "Fortetninger" kan være arr, pågående infekjon eller rester etter f.eks en lungebetennelse. Etter 6 mnd så er de fleste borte. Arr kan henge igjen hele livet uten noen påvirkning av lungefunksjon.

Koronarelatert hoste kan sitte i mange, mange mnd.

Anonymkode: c84d0...208

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mest sannsynlig er det som legen sier; arr etter tidliger infeksjoner. "Fortetninger" kan være arr, pågående infekjon eller rester etter f.eks en lungebetennelse. Etter 6 mnd så er de fleste borte. Arr kan henge igjen hele livet uten noen påvirkning av lungefunksjon.

Koronarelatert hoste kan sitte i mange, mange mnd.

Anonymkode: c84d0...208

Takk 😀 bare litt rart om det skal være arr etter noe lungerelatert for jeg har ikke vært syk på så lenge jeg kan huske før koronaen og aldri hatt lungebetennelse. 

Anonymkode: 01ef0...7b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...