Gå til innhold

Bekymret for familimedlem

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ei i familien har siden utført studier i høyere utdanning ikke hverken søkt på jobber, ikke tatt kontakt med nav og nekter å snakke med oss i familien når vi gjenntagende har forsøkt å prate med henne om det. Hun har fått hjelp økonomisk til å klare seg, men det har gått over et og et halvt år nå. Hun har ikke engang forsøkt å komme seg videre i livet. 

I det siste har jeg prøvd å snakke med henne for å si at det kanskje er lurt å bestille en time til psykolog, og få hjelp der. At det er helt normalt å møte veggen osv.. For det begynner å virke som at den eneste forklaringen på hvorfor alt står så stille, er at hun sliter psykisk. Hun virker deprimert, og uten livsgnist. Jeg er rett og slett redd for at hun har selvmordstanker. Bekymrer meg veldig mye, og vil så gjerne hjelpe henne. Men, hun aviser meg når jeg prøver å snakke med henne. Det samme gjør hun til foreldrene. De er veldig bekymret. 

Finnes det en slags hjelpetelefon vi kan kontakte? Dette gjelder et voksen menneske på 28 år.. 

Setter pris på gode og velmenende råd, tips osv. 

Anonymkode: ddccb...8d9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan dessverre ikke hjelpe noen som ikke ønsker hjelp.

Anonymkode: b6159...61d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.3.2022 den 18.53):

Ei i familien har siden utført studier i høyere utdanning ikke hverken søkt på jobber, ikke tatt kontakt med nav og nekter å snakke med oss i familien når vi gjenntagende har forsøkt å prate med henne om det. Hun har fått hjelp økonomisk til å klare seg, men det har gått over et og et halvt år nå. Hun har ikke engang forsøkt å komme seg videre i livet. 

I det siste har jeg prøvd å snakke med henne for å si at det kanskje er lurt å bestille en time til psykolog, og få hjelp der. At det er helt normalt å møte veggen osv.. For det begynner å virke som at den eneste forklaringen på hvorfor alt står så stille, er at hun sliter psykisk. Hun virker deprimert, og uten livsgnist. Jeg er rett og slett redd for at hun har selvmordstanker. Bekymrer meg veldig mye, og vil så gjerne hjelpe henne. Men, hun aviser meg når jeg prøver å snakke med henne. Det samme gjør hun til foreldrene. De er veldig bekymret. 

Finnes det en slags hjelpetelefon vi kan kontakte? Dette gjelder et voksen menneske på 28 år.. 

Setter pris på gode og velmenende råd, tips osv. 

Hei, dette høres veldig kjent ut, dessverre. Jeg vet om noen som hadde tilsvarende problem med sin sønn, og de kontaktet noen som de kunne ringe og snakke med for å få råd og hjelp. Du kan jo forsøke det samme: https://endringsteam.no/  Ønsker deg masse lykke til! 

AnonymBruker
Skrevet
Anonymor skrev (16 timer siden):

Hei, dette høres veldig kjent ut, dessverre. Jeg vet om noen som hadde tilsvarende problem med sin sønn, og de kontaktet noen som de kunne ringe og snakke med for å få råd og hjelp. Du kan jo forsøke det samme: https://endringsteam.no/  Ønsker deg masse lykke til! 

Tusen takk! 💕

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært gjennom det samme med en av mine venner. Hen søkte nesten ikke jobber, og slet psykisk av årsaker de færreste rundt hen visste om. Riktig nok var det lite relevant jobber for hen å søke på - pga pandemien - men hen slet som jobbsøker på grunn av depresjon. Det er vondt å være vitne til, men som det skrives ovenfor må vedkommende selv velge å ta imot hjelp. Det er derimot ingenting i veien for at du stiller noen direkte spørsmål om hvordan vedkommende har det, og gir uttrykk for bekymring. Dersom hun er deprimert, er det godt mulig at hun ikke har skjønt det selv. Ofte forstår man ikke det før man blir frist igjen.. Du kan opplyse om Senter for jobbmestring, som er et tilbud fra NAV, som eksisterer noen steder i landet. De kombinerer psykisk helsehjelp og hjelp til å komme i jobb. Man kan be om henvisning dit fra kontaktpersonen man får i NAV, dersom man registrerer seg som jobbsøker. Rask psykisk helsehjelp i enkelte kommuner er et annet alternativ med kort ventetid. 

Anonymkode: 783c9...40f

AnonymBruker
Skrevet

Husk at selv om vedkommende ikke vil snakke med deg, er det ikke sikkert at hun ikke har andre hun er fortrolig med..

Anonymkode: 783c9...40f

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips dere som har svart meg her. ❤️ Setter veldig stor pris på det 

AnonymBruker
Skrevet

kanskje hun opplever deg som veldig "slitsom" og masete, hvis du veldig ofte forsøker å snakke om dette? 

det ser kanskje ikke sånn ut for akkurat deg, men det kan fort fremstå sånn fra noen andre sitt synspunkt. 

Anonymkode: e3a60...b1e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...