Gå til innhold

Synes det er så vanskelig å slanke meg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har du mulighet til å legge inn aktivitet som transportetapper? Sykle eller gå til jobb, eller til butikken med sekk på ryggen?

Anonymkode: 2fdc0...5db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.3.2022 den 7.40):

Hadde det kunne vært noe med  intermittent fasting?

Jeg stopper å spise etter middag, og spiser første måltid klokken 12.

Jeg pusser tennene med en gang jeg har spist middag, så blir jeg ikke fristet til å spise mer.

Anonymkode: 2978c...61f

Jeg spiser litt sånn og trives stort sett godt med det, spiser typisk første måltid 11.30 (lunsjpause på jobb). Men har noen ganger vanskelig for å lukke spisevinduet tidlig nok til at det blir en god periode uten, eller at vi spiser middag for sent. Også klarer jeg fint å spise altfor mye innenfor spisevinduet da 😕 

AnonymBruker skrev (På 8.3.2022 den 7.40):

Du må ha en mestringsstrategi når ting blir vanskelig. Når du har en dårlig dag, når du er frustrert og lei - da må du ha en "plan B, C og D" for å gjøre noe annet enn å spise.

Anonymkode: 6ec11...5c9

Det har jeg aldri prøvd sånn på ordentlig faktisk. Rett og slett skrive ned en plan a, b, c, d. Kanskje jeg skal prøve det. Vet ikke helt hva som skal stå på planen da 😛 

AnonymBruker skrev (På 8.3.2022 den 16.21):

Jeg er også på slankern, og viljestyrken er ikke min beste egenskap.. *kremt* To ting som har hjulpet meg: 

-en sprekk er en sprekk, det betyr ikke at hele opplegget er ødelagt. Legg det bak deg og gå videre med planen din

-jeg blir så fysen på kvelden! Jeg har begynt å legge meg en time-halvannen tidligere, både fordi nok søvn er bra i seg selv og fordi da blir det ikke noen snacks-snoking på kjøkkenet. Den som sover synder ikke 🙂 

Lykke til, heier på deg!

Anonymkode: ac218...223

Takk! Har et lite barn og merker at det er veldig egentid vs. søvn her for tiden. Burde legge meg tidligere, men det er så deilig å sitte litt i fred på kveldstid 😛 Og da er det fort at man ryker på noe godt...

Anonymkode: 501a9...5cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.3.2022 den 16.33):

Jeg syns det hjelper å endre litt synet på det hele, prøve å gå bort fra det negative: ååå jeg får ikke spise godteri, jeg må spise mindre god mat, det er så sliiitsomt, jeg sprekker osv. 

Jeg har nesten gjort det til min nye hobby. Det er mitt personlige prosjekt som jeg gjør for MEG! Gøy å følge med på vekten som går nedover, telle kalorier og sette meg inn i ernæring. Glede meg til en tynnere kropp. Kjøpe nye klær etterhvert som kroppen skrumper. Å gå på vekten hver morgen er litt spennende. Bare det å føle at man er en sånn person som spiser sunt og tar vare på helsen gir ganske god selvfølelse syns jeg.

Jeg syns du har fått mange gode tips her. Det viktigste er at du må ville det selv. Altså innerst inne, ikke bare av og til når en bukse ikke passer. Kjenne på følelsen av at du har ansvar for ditt eget liv.

Anonymkode: 66cbf...822

Det er nok et spørsmål om tankesett ja. Prøve å legge om tankegangen slik. Lykkes med det periodevis, men opplever at det funker bare så lenge det faktisk går nedover jevnt. Blir fort demotivert hvis det er flere veiedager på rad at resultatene uteblir. Men det å omdefinere seg selv til en sånn person som spiser sunt, trener, er aktiv. Det har jeg ikke prøvd :) 

Frøkenfryden skrev (23 timer siden):

For meg hjalp det å tenke at:

-1 kg opp er ca 7000 kalorier. Ok, alt ble ikke ødelagt av potetgullsmellen 

-Tenke på hva jeg skal spise MER av. At jeg må huske å hakke litt grønnsaker til jobb. At jeg trenger litt mer yoghurt for kalsium og den nye sorten er supergod. At en frukt blr bli med på jobben. Blir da mindre plass til dårlig mat. 

-ikke ha så sterkt nei-forhold til ting. Vil jeg ha et glass champagne en mandag krymper jeg middagen littegrann og kan få det. Og kaloribudsjett er holdt. Da kommer også lysten sjeldnere syns jeg. 

-Jeg har også forholdt meg litt til dette med mat som noe medisinsk. Tenkt litt som ved diabetes på et vis. At sånn og sånn spiser ikke jeg.  Jeg lever slik og slik det trenger min kropp. Kake på jobb hver fredag spiser jeg bare aldri, tenker ikke, velger ikke. Det bare ER sånn. Da slipper jeg tenke. Det kan dog godt hende jeg spiser litt sjokolade senere fredag men da med god tid og landet i sofa. Travel jobblunsj med kake gir meg mindre, men er jeg sugen kan det hjelpe å tenke jeg får noe slikt senere på dag.

Gode tips. Jeg har diabetes i familien og jeg vet at jeg er disponert for det, så det er jo faktisk litt sånn at jeg tåler ikke så godt slik og sånn mat. Jo mer automatisk jeg kan få det der, jo lettere er det å holde seg unna. Høres lurt ut å prioritere slik du gjør, maks kos for sjokoladekaloriene. Et kakestykke i farta gir ikke samme nytelse.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har du mulighet til å legge inn aktivitet som transportetapper? Sykle eller gå til jobb, eller til butikken med sekk på ryggen?

Anonymkode: 2fdc0...5db

Bor for langt unna butikk og jobb, dessverre. Går litt på jobb og går tur med hunden men noe mer gange enn det får jeg som oftest ikke til i hverdagen. Trener litt på stuegulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil tipse deg om å lese litt om Saxenda. Det er en sprøyte man tar for å gå ned i vekt. Etter utallige slankekurer der jeg har hatt selvdisiplin til tusen og gått ned mange kilo for så å «møte veggen» og legge på meg igjen, har jeg nå bestemt meg for å prøve dette. Og det er rett og slett en life changer! Jeg har bare gått på det i noen uker og gått ned over 11 kg. Det beste av alt er at jeg har fått et mye mer naturlig forhold til mat. Man kan påstå at det «bare» er å spise mindre og bevege seg mer, og ja, det er jo forsåvidt det, men så er det jo så mye mer komplisert når det kommer til stykket. Man skal ha ganske mye overskudd for å klare å stå i det, for det krever mye! Jeg faller lett av i perioder der ting er vanskelige eller jeg er sliten. Nå er det ikke sånn. Jeg er ikke lenger særlig sulten, jeg har ikke søtsug, jeg tenker ikke på mat og er fornøyd med små mengder. Jeg har begynt å tenke at alle som sliter i årevis med overvekt virkelig burde prøve dette! Det er sikkert mange som har meninger mot, men det er også mange som ikke vet at det finnes en sånn løsning, og legen min var utelukkende positiv og hadde mange solskinnshistorier. Det er mitt tips hvertfall :)

Anonymkode: 16ae7...c0f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg vil tipse deg om å lese litt om Saxenda. Det er en sprøyte man tar for å gå ned i vekt. Etter utallige slankekurer der jeg har hatt selvdisiplin til tusen og gått ned mange kilo for så å «møte veggen» og legge på meg igjen, har jeg nå bestemt meg for å prøve dette. Og det er rett og slett en life changer! Jeg har bare gått på det i noen uker og gått ned over 11 kg. Det beste av alt er at jeg har fått et mye mer naturlig forhold til mat. Man kan påstå at det «bare» er å spise mindre og bevege seg mer, og ja, det er jo forsåvidt det, men så er det jo så mye mer komplisert når det kommer til stykket. Man skal ha ganske mye overskudd for å klare å stå i det, for det krever mye! Jeg faller lett av i perioder der ting er vanskelige eller jeg er sliten. Nå er det ikke sånn. Jeg er ikke lenger særlig sulten, jeg har ikke søtsug, jeg tenker ikke på mat og er fornøyd med små mengder. Jeg har begynt å tenke at alle som sliter i årevis med overvekt virkelig burde prøve dette! Det er sikkert mange som har meninger mot, men det er også mange som ikke vet at det finnes en sånn løsning, og legen min var utelukkende positiv og hadde mange solskinnshistorier. Det er mitt tips hvertfall :)

Har hørt om det og lest litt om det, har også en venninne som har brukt det litt. Jeg har vel tenkt at det er siste utvei. Er redd for ubehagelige bivirkninger og for hvordan det skal gå når en etter hvert må slutte å bruke det (kan vel ikke ta det i lang tid?). Men kanskje tiden er inne for å se på det alternativet.

Hva er din plan? Eller hvor lenge kan du gå på det og hva kommer du til å gjøre etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Har hørt om det og lest litt om det, har også en venninne som har brukt det litt. Jeg har vel tenkt at det er siste utvei. Er redd for ubehagelige bivirkninger og for hvordan det skal gå når en etter hvert må slutte å bruke det (kan vel ikke ta det i lang tid?). Men kanskje tiden er inne for å se på det alternativet.

Hva er din plan? Eller hvor lenge kan du gå på det og hva kommer du til å gjøre etterpå?

Jeg skjønner. Jeg har det også som siste utvei, men ville prøve det før operasjon hvertfall. Nå var det på tide, var så lei av å prøve uten hjelp og aldri få det til. Tar det litt som det kommer. Tanken er å gå på det i to år i første omgang og så se om det er mulig å få det lengre om jeg har behov. Jeg tenker man jobber mye med tankene og følelsene rundt mat iløpet av den tiden også, så kanskje man etterhvert ikke trenger det mer. Vi får se. Jeg er hvertfall veldig fornøyd og har foreløpig ingen bivirkninger :) Det er en så befriende og annerledes måte å gå ned i vekt på! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner. Jeg har det også som siste utvei, men ville prøve det før operasjon hvertfall. Nå var det på tide, var så lei av å prøve uten hjelp og aldri få det til. Tar det litt som det kommer. Tanken er å gå på det i to år i første omgang og så se om det er mulig å få det lengre om jeg har behov. Jeg tenker man jobber mye med tankene og følelsene rundt mat iløpet av den tiden også, så kanskje man etterhvert ikke trenger det mer. Vi får se. Jeg er hvertfall veldig fornøyd og har foreløpig ingen bivirkninger :) Det er en så befriende og annerledes måte å gå ned i vekt på! 

Ingen bivirkninger? Måtte du prøve den andre typen først (husker ikke hva den heter), mener å ha lest at man må prøve noe billigere før man får sprøytene.

Tror du har rett i at man må jobbe med alt rundt samtidig. Men det må man jo om man velger å operere også, det er ingen lettvint og varig løsning hvis man ikke tar tak i det mentale. To år er jo en god stund, bør ha tid til å lande i ny kropp og jobbe med mønstrene sine da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ingen bivirkninger? Måtte du prøve den andre typen først (husker ikke hva den heter), mener å ha lest at man må prøve noe billigere før man får sprøytene.

Tror du har rett i at man må jobbe med alt rundt samtidig. Men det må man jo om man velger å operere også, det er ingen lettvint og varig løsning hvis man ikke tar tak i det mentale. To år er jo en god stund, bør ha tid til å lande i ny kropp og jobbe med mønstrene sine da.

Nei, hvertfall ingen store bivirkninger. Bare litt sporadisk kvalme og det lever jeg veldig fint med 😊 Her er det individuelle forskjeller da, noen får mer bivirkninger enn andre 😊 

Ja, man må egentlig prøve Mysimba tabletter først, men jeg trengte ikke det fordi det ikke var kompatibelt med en annen sykdom jeg har. 

Helt enig med deg i at man må jobbe med det mentale. Og det er det som er så fint med denne løsningen. Man blir på en måte kjent med kroppen sin på en annen måte. Jeg ser for eksempel mye tydeligere hvilke spisemønstre jeg hadde tidligere. At jeg for eksempel spiste fordi jeg var lei meg eller kjeder meg og sånne ting. Nå kjenner jeg godt etter om jeg faktisk er sulten eller om jeg faktisk har lyst på det før jeg spiser. Og jeg trenger ikke nekte meg noe fordi jeg er fornøyd med små mengder. Det håper jeg at jeg klarer å ta med meg videre, som du sier, to år er en stund, så forhåpentligvis klarer jeg å venne meg til nye spisemønstre 😊

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg spiser litt sånn og trives stort sett godt med det, spiser typisk første måltid 11.30 (lunsjpause på jobb). Men har noen ganger vanskelig for å lukke spisevinduet tidlig nok til at det blir en god periode uten, eller at vi spiser middag for sent. Også klarer jeg fint å spise altfor mye innenfor spisevinduet da 😕 

Det har jeg aldri prøvd sånn på ordentlig faktisk. Rett og slett skrive ned en plan a, b, c, d. Kanskje jeg skal prøve det. Vet ikke helt hva som skal stå på planen da 😛 

Takk! Har et lite barn og merker at det er veldig egentid vs. søvn her for tiden. Burde legge meg tidligere, men det er så deilig å sitte litt i fred på kveldstid 😛 Og da er det fort at man ryker på noe godt...

Om du binger mat I større mengder skal du ikke faste! Det vil ofte bare forverre overspising hos de som sliter med det. 

Anonymkode: cdc94...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående trim og aktivitet er det superbra, men man må ikke. Jeg slanket meg ferdig uten å trimme. Startet dog med det etter ferdig slanking. Vil bare si fra om det, man kan jo bli overveldet av alt man skal endre! Så må jeg bare si at jeg syns du er veldig god på å faktisk bruke denne tråden og lytte til folk. Det er ikke alltid lett på røffe temaer der man kanskje syns man har prøvd hardt og kan tenke andres løsninger er enkle og ikke funker. Heier på deg❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Om du binger mat I større mengder skal du ikke faste! Det vil ofte bare forverre overspising hos de som sliter med det. 

Ja, skulle til å kommentere det samme. 

Å få i seg nok mat på dagtid forebygger overspising på kveldstid. Jeg sliter i perioder med overspising og eneste måte å stoppe det på er å spise nok gjennom døgnets våkne timer. 

Forebygger småspising på kvelden også. Må ikke være overspising etter definisjon. 

Endret av Purple_Pixiedust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Huff. Har blitt flinkere til å ikke drikke kalorier, men har en lei iskaffevane dessverre.

Kan du ikke lage deg iskaffe med mindre kalorier og uten sukker selv, da? 

Anonymkode: 421be...3d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er det som er så kjipt, når det funker så føles det veldig fint... Føler meg bra fysisk og tenker ikke så mye på mat når jeg faster. Men ser at det kanskje kan forverre overspising i perioder...

Frøkenfryden skrev (6 timer siden):

Angående trim og aktivitet er det superbra, men man må ikke. Jeg slanket meg ferdig uten å trimme. Startet dog med det etter ferdig slanking. Vil bare si fra om det, man kan jo bli overveldet av alt man skal endre! Så må jeg bare si at jeg syns du er veldig god på å faktisk bruke denne tråden og lytte til folk. Det er ikke alltid lett på røffe temaer der man kanskje syns man har prøvd hardt og kan tenke andres løsninger er enkle og ikke funker. Heier på deg❤️

Ja, å gå hardt ut og endre på alt samtidig, det går ofte i grøfta for meg i alle fall. Har trent litt en stund, ikke noe hardt men bare enkle ryggøvelser fra fysioterapeut. Ikke fått det til så ofte som jeg burde men jeg har ikke gitt opp så det er fremskritt :) Takk! ❤️ 

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kan du ikke lage deg iskaffe med mindre kalorier og uten sukker selv, da? 

Anonymkode: 421be...3d7

Det kan jeg når jeg er hjemme ja. Burde bli flinkere til det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, all forskning viser jo at dietter ikke fungerer. Man går opp i vekt igjen - med renter.

Det jeg derimot tenker kan hjelpe helsemessig er å kartlegge - sammen med en psykolog - «hva er trigger til å spise det utover mengden kroppen trenger». 

Er det kjedsomhet? At det ligger i skapet? Ulike type følelser? Sinne? Vane som har «bare blitt sånn»?

Det er poengløst å begynne på diett, det fungerer ikke.

Men om man klarer å sakte men sikker ta for seg en og en uvane - kartlegge «hvorfor vil jeg ha denne, hvordan tilfredsstiller dette meg, er denne bra næring for meg» så kommer man et godt stykke på vei.

Det er veldig vanskelig å forandre tankesett og vaner, men spørsmålet er jo hvorfor du gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...