Gå til innhold

Synes det er så vanskelig å slanke meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er enkelt, det er bare å spise mindre og bevege seg mer!🙃

Synes ikke det er så lett i praksis 😕 Er ofte flink en liten stund også skjer det et eller annet som forstyrrer opplegget mitt eller jeg blir så nedfor at jeg driter i alt og gir opp. Har tusen grunner til at jeg vil/må ned i vekt, men de gangene det går galt så gir jeg faen i alt det der. Og raserer alt jeg har oppnådd. What to do??

Anonymkode: 501a9...5cf

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mange kjenner seg nok igjen i dette❤️ Hva er din bmi og har du noen helseplager?

Jeg syns det hjelper å være med i trådene «Vi som skal ned i vekt før…», for å holde meg ansvarlig. Samt har hjelp av appene Lifesum og MyWeight.

Det lureste er kanskje å ikke gjøre så store endringer dersom du lett faller av. Små gode valg. Og ikke tenke alt eller ingenting, sprekker du en helg så bare begynn igjen med gode vaner.

Anonymkode: 66cbf...822

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mange kjenner seg nok igjen i dette❤️ Hva er din bmi og har du noen helseplager?

Jeg syns det hjelper å være med i trådene «Vi som skal ned i vekt før…», for å holde meg ansvarlig. Samt har hjelp av appene Lifesum og MyWeight.

Det lureste er kanskje å ikke gjøre så store endringer dersom du lett faller av. Små gode valg. Og ikke tenke alt eller ingenting, sprekker du en helg så bare begynn igjen med gode vaner.

BMI på 37 :( Har vond rygg og fare for diabetes, blant annet. Hadde nok fått det bedre på mange måter om jeg fikk til dette her.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis en forstyrrelse gjør at du faller helt av, trenger du nok litt mer støtte enn bare egenmotivasjon. Har du snakket med fastlegen, ernæringsfysiolog, psykolog?

Anonymkode: 57502...c58

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

BMI på 37 :( Har vond rygg og fare for diabetes, blant annet. Hadde nok fått det bedre på mange måter om jeg fikk til dette her.

Ja, da spiser du jo veldig mye kalorier for å opprettholde denne vekten, og du kan fortsatt spise ganske masse mat og likevel gå ned. Har du spurt fastlegen om veiledning?  
Hva med å denne uken ikke drikke noe med kalorier. (Kun vann, svart kaffe, te med sukrin, lettbrus). Dette fortsetter du med til det har blitt en vane og en del av din rutine. Deretter kan du prøve å halvere mengden godteri du spiser. Samme prosedyre. Når dette er innarbeidet kan du slutte å spise noe mellom måltidene. Deretter halvere mengden middag.

Osv osv, altså du vet jo selv hva som er nyttig for deg (kanskje spiser du aldri godteri nå eller drikker kun vann). Poenget var små endringer og vent med å innføre nye ting til det forrige steget er helt på plass.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Den beste løsningen er ikke å spise mindre, men å spise annerledes. Spiser du ordentlig mat blir du mett når du har fått i deg det du trenger, i motsetning til sukker osv som bare gir masse energi uten å mette noe særlig. Kutt ut sukker og spis mer protein.

Anonymkode: deb75...2c3

• Liker 7
Gjest Karkta
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.3.2022 den 17.50):

Synes ikke det er så lett i praksis 😕 Er ofte flink en liten stund også skjer det et eller annet som forstyrrer opplegget mitt eller jeg blir så nedfor at jeg driter i alt og gir opp. Har tusen grunner til at jeg vil/må ned i vekt, men de gangene det går galt så gir jeg faen i alt det der. Og raserer alt jeg har oppnådd. What to do??

Har din kommune frisklivssentral? Frisklivssentral - helsenorge.no

Disse kan hjelpe deg litt på vei i hvert fall. De hjelper til med alt fra røykeslutt til det å komme i fysisk form. 

Har selv vært i din situasjon. Men det var ingen dietter som hjalp. Men jeg klarte å gå ned 60kg på 1 og et halvt år. 

Dette gjorde jeg ved å endre matvaner samt gå rolige turer. 

Matvanene, jeg spiste mindre og oftere ( vi som har lett for å legge på oss er best tjent med dette slik at magen hele tiden har noe å jobbe med, og kan vær med og få opp metabolismen) Jeg spiste 3 hovedmåltider av hva jeg ville i mindre porsjoner, samt at jeg tok noen gulerøtter/rabbe/knekkebrød inni mellom måltidene eller når jeg kjente " suget " komme. 

" Trening " var rett og slett å ta beina fatt i stedet for offentlig transport, var det for langt å gå? vel da gikk jeg av noen stopp før eller etter for så og gå hjem. La bilen stå så mye som mulig om du har en. 

Søtsuget forsvinner etter hvert. Det er en del fallgroper å falle i som overdreven bruk av alkohol, usunt fett osv. Men for helsa? Ja da gjør man det man må :)

MASSE LYKKE TIL! Dette klarer du! 

AnonymBruker
Skrevet

Jobb med viljestyrken din.

Anonymkode: 197c0...c79

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jobb med viljestyrken din.

Anonymkode: 197c0...c79

Hvordan jobber man med viljestyrken?

Anonymkode: aa0d1...3b8

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.3.2022 den 11.50):

Jeg skjønner deg godt, det er dritvanskelig. Jeg vet ikke om jeg har funnet nøkkelen selv før jeg ser at jeg greier å holde vekta noen år. Kjenner meg veldig godt igjen i det du beskriver.

Vi bombarderes daglig med artikler om nærmest mirakuløse vekttap på rekordtid og det er lett å føle seg mislykket om man ikke greier et tilsvarende (tilnærmet umulig) vekttap. 

Om jeg skal gi noen tips som jeg tror er ganske universale:

• Ikke stress. Dette tar tid. Hvis du skal ned fra en BMI på 37 så kommer det til å ta tid, så ikke lag et opplegg du ikke kan følge over tid.
  • Ikke straff deg selv for hardt selv om du går på en smell. Alle gjør det. Ikke gi opp, bare fortsatt opplegget ditt som før. Ikke tenkt at da kan du like gjerne prøve på nytt igjen neste mandag. En smell behøver faktisk å rasere alt.
  • Tillatt deg et "cheat meal" per uke. Bruk det som belønning og motivasjon.
  • Det er bra å trene, men pass på at det ikke føkker med appetitten din. Jeg har en tendens til å bli ekstremt sulten etter harde styrketreningsøkter. Det beste treningsopplegget for meg når jeg har kaloriunderskudd er rask gange/rolig jogg og litt lettere styrketrening. Ikke forvent at du skal oppnå fitnesskropp og stor vektnedgang samtidig.
  • Finn hobbyer/belønning som ikke har med mat å gjøre.

Du har rett i at det ikke er så lett i praksis, men for hver gang du prøver øker sjansen for at du lykkes. Dyrk og sett pris på deg selv når du gjør framskritt. Dette greier du ❤️

• Liker 3
Skrevet

Gratulerer! Du er som absolutt alle andre! Alle har en god unnskyldning på lur for å gi opp (gjelder alt), og alle har gode historier om hvor flinke de er når de "får til" noe 😅

What doOoo? Gjør som Balooo! :opplyser: 🐻

Spoiler

:skya:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kanskje en grei artikkel å lese?

https://www.vektklubb.no/artikkel/helse/JJJkrR/overspisingslidelse-skyldes-ikke-mangel-pa-viljestyrke?utm_source=vgfront&utm_content=hoyrelopet_row4

Tips for å få bukt med overspisingslidelse:

• Søk hjelp og støtte i prosessen
  • Bli kjent med risikosituasjonene og finn måter å redusere disse på
  • Finn alternative strategier for å takle vanskelige følelser
  • Ha faste måltider
  • Sørg for nok mat gjennom dagen
Endret av M71
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det kunne vært noe med  intermittent fasting?

Jeg stopper å spise etter middag, og spiser første måltid klokken 12.

Jeg pusser tennene med en gang jeg har spist middag, så blir jeg ikke fristet til å spise mer.

Anonymkode: 2978c...61f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må ha en mestringsstrategi når ting blir vanskelig. Når du har en dårlig dag, når du er frustrert og lei - da må du ha en "plan B, C og D" for å gjøre noe annet enn å spise.

Anonymkode: 6ec11...5c9

• Liker 1
Skrevet

Det aller viktigste er å ha en plan som er bra for deg og hverdagen din. En plan som kanskje ikke kjennes ut som en plan en gang men som passer inn bra. 

Det tar tid å gå ned i vekt, og da må man kunne holde ut. Små endringer i starten er lurt, og ta en vurdering på hva du er fornøyd med i kostholdet ditt, hva du ikke er fornøyd med og hva du tror er bra for deg. 

Uansett så bør du ha et kosthold der du dekker behovet av de ulike næringsstoffene. Da slipper man ofte unna mye sult og man får et bedre og mer stabilt blodsukker. 

Mange spiser alt for lite å går på en smell med en gang. Et rolig underskudd av kalorier, med god og variert mat som du liker er lurt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også på slankern, og viljestyrken er ikke min beste egenskap.. *kremt* To ting som har hjulpet meg: 

-en sprekk er en sprekk, det betyr ikke at hele opplegget er ødelagt. Legg det bak deg og gå videre med planen din

-jeg blir så fysen på kvelden! Jeg har begynt å legge meg en time-halvannen tidligere, både fordi nok søvn er bra i seg selv og fordi da blir det ikke noen snacks-snoking på kjøkkenet. Den som sover synder ikke 🙂 

Lykke til, heier på deg!

Anonymkode: ac218...223

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det hjelper å endre litt synet på det hele, prøve å gå bort fra det negative: ååå jeg får ikke spise godteri, jeg må spise mindre god mat, det er så sliiitsomt, jeg sprekker osv. 

Jeg har nesten gjort det til min nye hobby. Det er mitt personlige prosjekt som jeg gjør for MEG! Gøy å følge med på vekten som går nedover, telle kalorier og sette meg inn i ernæring. Glede meg til en tynnere kropp. Kjøpe nye klær etterhvert som kroppen skrumper. Å gå på vekten hver morgen er litt spennende. Bare det å føle at man er en sånn person som spiser sunt og tar vare på helsen gir ganske god selvfølelse syns jeg.

Jeg syns du har fått mange gode tips her. Det viktigste er at du må ville det selv. Altså innerst inne, ikke bare av og til når en bukse ikke passer. Kjenne på følelsen av at du har ansvar for ditt eget liv.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg syns det hjelper å endre litt synet på det hele, prøve å gå bort fra det negative: ååå jeg får ikke spise godteri, jeg må spise mindre god mat, det er så sliiitsomt, jeg sprekker osv. 

Jeg har nesten gjort det til min nye hobby. Det er mitt personlige prosjekt som jeg gjør for MEG! Gøy å følge med på vekten som går nedover, telle kalorier og sette meg inn i ernæring. Glede meg til en tynnere kropp. Kjøpe nye klær etterhvert som kroppen skrumper. Å gå på vekten hver morgen er litt spennende. Bare det å føle at man er en sånn person som spiser sunt og tar vare på helsen gir ganske god selvfølelse syns jeg.

Jeg syns du har fått mange gode tips her. Det viktigste er at du må ville det selv. Altså innerst inne, ikke bare av og til når en bukse ikke passer. Kjenne på følelsen av at du har ansvar for ditt eget liv.

Dette er en fantastisk innstilling, for slanking sitter først og fremst i hodet. Dersom man klarer å legge fokuset bort fra alt man ikke kan spise, eller mengdene man har lyst å spise, og heller fokusere på alle fordelene som kommer med livsstilsendring og vektnedgang så kommer man langt. 

Før jeg gikk ned i vekt så gikk jeg stadig rundt med dårlig samvittighet fordi jeg visste jeg burde, men følte at jeg ikke fikk det til. Gleden som det å skeie ut med alt jeg hadde lyst på av godteri var alltid ekstremt kortvarig. Når jeg lykkes å gå ned i vekt, og spise bedre, så har jeg opplevd en mestringsfølelse og eierskap over eget liv som er vedvarende. 

Å skeie ut nå og da er menneskelig, cluet er å ikke la sånne episoder føre til at man gir opp. Det er bare et avvik som ikke betyr noe.

Anonymkode: 5b6da...461

• Liker 2
Skrevet

For meg hjalp det å tenke at:

-1 kg opp er ca 7000 kalorier. Ok, alt ble ikke ødelagt av potetgullsmellen 

-Tenke på hva jeg skal spise MER av. At jeg må huske å hakke litt grønnsaker til jobb. At jeg trenger litt mer yoghurt for kalsium og den nye sorten er supergod. At en frukt blr bli med på jobben. Blir da mindre plass til dårlig mat. 

-ikke ha så sterkt nei-forhold til ting. Vil jeg ha et glass champagne en mandag krymper jeg middagen littegrann og kan få det. Og kaloribudsjett er holdt. Da kommer også lysten sjeldnere syns jeg. 

-Jeg har også forholdt meg litt til dette med mat som noe medisinsk. Tenkt litt som ved diabetes på et vis. At sånn og sånn spiser ikke jeg.  Jeg lever slik og slik det trenger min kropp. Kake på jobb hver fredag spiser jeg bare aldri, tenker ikke, velger ikke. Det bare ER sånn. Da slipper jeg tenke. Det kan dog godt hende jeg spiser litt sjokolade senere fredag men da med god tid og landet i sofa. Travel jobblunsj med kake gir meg mindre, men er jeg sugen kan det hjelpe å tenke jeg får noe slikt senere på dag.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen, mye nyttig å ta med seg :) 

AnonymBruker skrev (På 6.3.2022 den 21.07):

Ja, da spiser du jo veldig mye kalorier for å opprettholde denne vekten, og du kan fortsatt spise ganske masse mat og likevel gå ned. Har du spurt fastlegen om veiledning?  
Hva med å denne uken ikke drikke noe med kalorier. (Kun vann, svart kaffe, te med sukrin, lettbrus). Dette fortsetter du med til det har blitt en vane og en del av din rutine. Deretter kan du prøve å halvere mengden godteri du spiser. Samme prosedyre. Når dette er innarbeidet kan du slutte å spise noe mellom måltidene. Deretter halvere mengden middag.

Osv osv, altså du vet jo selv hva som er nyttig for deg (kanskje spiser du aldri godteri nå eller drikker kun vann). Poenget var små endringer og vent med å innføre nye ting til det forrige steget er helt på plass.

Jeg spiser nok mer enn jeg tror, ja. Har ikke spurt fastlegen, han er litt sånn at han sliter med vekta selv så han har medfølelse men ikke så mye hjelp å tilby. Har gjort noen grep som jeg klarer å følge til vanlig, men så kommer disse dagene der jeg bare driter i alt🙈 Huff. Har blitt flinkere til å ikke drikke kalorier, men har en lei iskaffevane dessverre.

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Den beste løsningen er ikke å spise mindre, men å spise annerledes. Spiser du ordentlig mat blir du mett når du har fått i deg det du trenger, i motsetning til sukker osv som bare gir masse energi uten å mette noe særlig. Kutt ut sukker og spis mer protein.

Anonymkode: deb75...2c3

Godt innspill. Dette kan jeg nok bli flinkere til, å fokusere på næringsrik mat som jeg vet er bra for meg :) Vet at hvis jeg spiser egg hver dag så blir det jo mindre plass til annet tull.

Jdz skrev (21 timer siden):

Jeg skjønner deg godt, det er dritvanskelig. Jeg vet ikke om jeg har funnet nøkkelen selv før jeg ser at jeg greier å holde vekta noen år. Kjenner meg veldig godt igjen i det du beskriver.

Vi bombarderes daglig med artikler om nærmest mirakuløse vekttap på rekordtid og det er lett å føle seg mislykket om man ikke greier et tilsvarende (tilnærmet umulig) vekttap. 

Om jeg skal gi noen tips som jeg tror er ganske universale:

• Ikke stress. Dette tar tid. Hvis du skal ned fra en BMI på 37 så kommer det til å ta tid, så ikke lag et opplegg du ikke kan følge over tid.
  • Ikke straff deg selv for hardt selv om du går på en smell. Alle gjør det. Ikke gi opp, bare fortsatt opplegget ditt som før. Ikke tenkt at da kan du like gjerne prøve på nytt igjen neste mandag. En smell behøver faktisk å rasere alt.
  • Tillatt deg et "cheat meal" per uke. Bruk det som belønning og motivasjon.
  • Det er bra å trene, men pass på at det ikke føkker med appetitten din. Jeg har en tendens til å bli ekstremt sulten etter harde styrketreningsøkter. Det beste treningsopplegget for meg når jeg har kaloriunderskudd er rask gange/rolig jogg og litt lettere styrketrening. Ikke forvent at du skal oppnå fitnesskropp og stor vektnedgang samtidig.
  • Finn hobbyer/belønning som ikke har med mat å gjøre.

Du har rett i at det ikke er så lett i praksis, men for hver gang du prøver øker sjansen for at du lykkes. Dyrk og sett pris på deg selv når du gjør framskritt. Dette greier du ❤️

Takk for tips! Skal lese de flere ganger :) 

M71 skrev (13 timer siden):

Kanskje en grei artikkel å lese?

https://www.vektklubb.no/artikkel/helse/JJJkrR/overspisingslidelse-skyldes-ikke-mangel-pa-viljestyrke?utm_source=vgfront&utm_content=hoyrelopet_row4

Tips for å få bukt med overspisingslidelse:

• Søk hjelp og støtte i prosessen
  • Bli kjent med risikosituasjonene og finn måter å redusere disse på
  • Finn alternative strategier for å takle vanskelige følelser
  • Ha faste måltider
  • Sørg for nok mat gjennom dagen

Takk for link, det var mye som gav gjenklang der... Må jobbe med forebygging og legge plan for dårlige dager, det var lurt tips.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...