AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #1 Skrevet 6. mars 2022 Kan noen hjelpe meg angående permisjonsregler? Har aldri søkt permisjon tidligere, og lurer på hvilke muligheter/sjanse jeg har til å få det innviglet. Har jobbet i bedriften (butikk) over 5 år, deltidskontrakt, og tar utdanning til noe annet. Nå har jeg fått en sommerjobb i et annet fylke. Sjef mener jeg må bruke feriedagene (4 uker) på å jobbe på annet sted, og at hen skal sette meg mye over kontrakt i sommermånedene ellers. Dette fører til null ferie for min del. kan jeg søke om permisjon her? Er det rimelig av meg å forvente innviglet permisjon når jeg har jobbet der såppas lenge? Er snakk om ca 6 uker. Varsler jo også ifra i god tid. Sjefen er ikke så medgjørlig og vennlig til vanlig, men kan hen nekte permisjon bare på trass? Anonymkode: 155cc...702
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #2 Skrevet 6. mars 2022 Ts her. Mente 2 uker ulønnet permisjon, totalt 6 uker borte fra jobb ila sommermånedene. Anonymkode: 155cc...702
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #3 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Kan noen hjelpe meg angående permisjonsregler? Har aldri søkt permisjon tidligere, og lurer på hvilke muligheter/sjanse jeg har til å få det innviglet. Har jobbet i bedriften (butikk) over 5 år, deltidskontrakt, og tar utdanning til noe annet. Nå har jeg fått en sommerjobb i et annet fylke. Sjef mener jeg må bruke feriedagene (4 uker) på å jobbe på annet sted, og at hen skal sette meg mye over kontrakt i sommermånedene ellers. Dette fører til null ferie for min del. kan jeg søke om permisjon her? Er det rimelig av meg å forvente innviglet permisjon når jeg har jobbet der såppas lenge? Er snakk om ca 6 uker. Varsler jo også ifra i god tid. Sjefen er ikke så medgjørlig og vennlig til vanlig, men kan hen nekte permisjon bare på trass? Anonymkode: 155cc...702 Man har ikke rett på permisjon fra arbeidsgiver med mindre du skal f.eks ha barn Anonymkode: 85e44...f08
Gjest Smeltemann Skrevet 6. mars 2022 #4 Skrevet 6. mars 2022 Om du er vikar så kan du ikke regne med å få permisjon sånn helt uten videre. Om det er konkurrerende bedrift du skal jobbe i så har leder sin største rett til og ikke gi deg permisjon. Men er du vikar så kan du bare si at fra til dato kan du ikke jobbe.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #5 Skrevet 6. mars 2022 Ts her. Vet om flere som søker ulønnet permisjon uten å ha fått barn. Gjorde det selv når jeg var i en annen bedrift og uten å ha en «viktig» grunn. Anonymkode: 155cc...702
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #6 Skrevet 6. mars 2022 Tviler på du har krav på dette med mindre det går under utdanning din som praksis/utplassering, da kan det være at saken stiller seg annerledes. Hos oss får vikarer permisjon som følger av det. Anonymkode: 1936b...783
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #7 Skrevet 6. mars 2022 Du kan selvfølgelig søke. Men hvis bemanningsituasjonen på jobben din er vanskelig i sommer er det sannsynlig du får nei. Hvis du ikke allerede har avtalt ferie anbefaler jeg at du gjør det snart. Du har ikke krav på å ta ut mer ferie enn tre uker sammenhengende på sommeren, selv om mange arbeidsgivere er fleksible. Anonymkode: 06a98...bed
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #8 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ts her. Vet om flere som søker ulønnet permisjon uten å ha fått barn. Gjorde det selv når jeg var i en annen bedrift og uten å ha en «viktig» grunn. Anonymkode: 155cc...702 Det betyr ikke at det er en rettighet. Du er avhengig av at arbeidsgiver lar deg ta permisjon. Anonymkode: f6a0d...0e6 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #9 Skrevet 6. mars 2022 Er du ekstrahjelp og student så har ju sjefen din regnet med at du jobber i sommer slik at de heltidsansatte får ferien sin. Hvor stor stilling har du på kontrakten? Anonymkode: 11341...766
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #10 Skrevet 7. mars 2022 Du har plikt til å ta ut ferie hvis du har opptjent feriepenger til det. Det er både ditt og arbeidsgivers ansvar. Du har ingen lovfestet rett på permisjon, så det vil i tilfelle være kun basert på arbeidsgivers velvilje. Anonymkode: 7d65c...095
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå