Gå til innhold

Hvor lite er det mulig å legge på seg i svangerskapet uten at det går utover babyen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble gravid tidligere enn planlagt, og rakk derfor ikke å slanke meg ned til mer ønsket vekt.

Er i uke 11 nå, og veier 77 kg. Min idealvekt er 65 kg....

Jeg har lagt på meg 1 kg så langt, men frykter at det kommer til å bli mye mer. Har ikke hatt særlig matlyst de siste 5-6 ukene pga. kvalme, men den gir seg nok om ikke så mange uker.

Dere som kan mer enn meg om dette: Hva er det minste antall kg jeg kan/burde legge på meg uten at det går utover helsen til babyen?

Ideelt sett skulle jeg ønske å "kun" gå opp de kg som utgjør livmor, ekstra blod i svangerskapet og selve babyen, men er det realitisk å kun gå opp 2-3 kg utover dette? Eller er jeg helt ute å kjøre med disse tankene?

Anonymkode: 959d7...d50

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er litt ute og kjøre ja.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du er helt ute å kjøre. Spis normale mengder og sunt, så er ikke dette noe å stresse over. Dette er ikke tiden for å tenke på slanking og spiser du normalt så går du heller ikke opp masse ekstra. Men husk at mange får mye vann i kroppen også. 

Anonymkode: be8a5...804

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, du er helt ute å kjøre. Spis normale mengder og sunt, så er ikke dette noe å stresse over. Dette er ikke tiden for å tenke på slanking og spiser du normalt så går du heller ikke opp masse ekstra. Men husk at mange får mye vann i kroppen også. 

Anonymkode: be8a5...804

Den ekstra vekten som kommer av vann i kroppen, går den vanligvis bort ved/rett etter fødsel?

AnonymBruker
Skrevet

Du skal spise sunt og variert i svangerskapet. Det er ikke lurt å tenke kilo når du er i gravid.  
Du kan tenke kilo når barnet er ute og du er ferdig med amming. Det meste av babykiloene går uansett vekk i løpet av det første året.

Anonymkode: f2ede...c85

• Liker 3
Skrevet

Kos deg..du spiser for 2. Dette er ikke tiden å tenke på vekt...enten gå opp eller ned. Spis vanlig og gjør det du gjør til vanlig. Noen kan gå opp 1-20 kg i et svangerskap...men mange går ned etterpå. Du har nå en mamma kropp... ikke tenk på vekt nå

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den ekstra vekten som kommer av vann i kroppen, går den vanligvis bort ved/rett etter fødsel?

Jeg hadde mye vann i kroppen på slutten av mitt første svangerskap, og det forsvant i løpet av en uke etter fødsel.

• Liker 1
Skrevet

Mange tenker nok som deg mtp kropp og vekt.

Dropp slanking under svangerskap. Med mindre du er kortvokst så er dette er helt ordinær vekt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Rapportert

Anonymkode: 59869...ac7

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg veide det samme den dagen jeg fødte som da jeg ble gravid (baby på nesten 5 kg). MEN jeg hadde hyperemesis og var kjempedårlig i halve svangerskapet. Var også veldig overvektig i utgangspunktet, og det er ikke du. Ikke tenk slanking når du er gravid! 

Anonymkode: f09fc...c43

Gjest Dævendøtte
Skrevet

Ikke slank deg, det er bare tull når man er gravid.

Men fokuser heller på å spise sunt. De kiloene du går opp, kan du fint gå ned igjen etterpå. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Rapportert

Hæ? krenkepolitiet?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (10 minutter siden):

Kos deg..du spiser for 2. Dette er ikke tiden å tenke på vekt...enten gå opp eller ned. Spis vanlig og gjør det du gjør til vanlig. Noen kan gå opp 1-20 kg i et svangerskap...men mange går ned etterpå. Du har nå en mamma kropp... ikke tenk på vekt nå

Nei, du spiser ikke for to! Du har behov for noen ekstra kalorier, men slett ikke dobbelt så mye!

Anonymkode: 5dd08...8b4

• Liker 12
  • Nyttig 2
Gjest sukkerspinndilla
Skrevet

Ikke ta sjansen

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hæ? krenkepolitiet?

Krenket nei! Men Ts har tydelig usunt forholdt til kropp og vekt og i følge kg sine egen regler skal slike tråder stenges 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er fult mulig. Men noen legger jo på seg 17 kg vann. Du kan jo ikke vite hva du legger på deg, derfor er det lite gunstig å veie seg og tenke kg i svangerskapet.  

Å kun gå opp 2 til 3 kg, da er du fysisk syk om du greier det. Da skal du spise tilsvarende ingenting. 

Anonymkode: e9376...d87

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Krenket nei! Men Ts har tydelig usunt forholdt til kropp og vekt og i følge kg sine egen regler skal slike tråder stenges 

Tull og tøys. Jeg stilte et saklig spørsmål angående vekt og graviditet. At du blir krenket av det og vil hindre meningsutveksling fordi du blir krenket, det er ikke mitt eller kg sitt problem. Det er ditt problem, og løsningen er simpelthen at du ikke leser denne tråden. Problem solved.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det er fult mulig. Men noen legger jo på seg 17 kg vann. Du kan jo ikke vite hva du legger på deg, derfor er det lite gunstig å veie seg og tenke kg i svangerskapet.  

Å kun gå opp 2 til 3 kg, da er du fysisk syk om du greier det. Da skal du spise tilsvarende ingenting. 

Anonymkode: e9376...d87

Fysisk syk om man legger på seg k un 2-3 kg utover baby, livmor og vann etc. i kroppen? Jeg prøver å spise sunt, problemet til nå har vært at ingen mat smaker særlig godt pga kvalme. Får prøve å holde meg til normale mengder når kvalmen gir seg, og se uke for uke hvordan vekten utvikler seg.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis ingen mødre eller fostere tålte litt lite kalorier i et svangerskap, så hadde det ikke blitt født så mange barn på enkelte kontinenter hvor matmangelen er påfallende.

Anonymkode: 70a5b...9a5

• Liker 1
Skrevet

Du kan kaste opp alt du spiser 9 måneder i strekk og likevel legge på deg 20 kilo. Hvor mye vann, blod, morkake, baby osv veier er så individuelt. Jeg var også i en slankeprosess før jeg ble gravid og har tenkt å ta opp tråden igjen når jeg er ferdig. Slanking under graviditet er ikke anbefalt. Babyen vil nok ta det den trenger uansett, men du har andre organer som også er avhengig av vitaminer og kalorier for å fungere. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...