Gå til innhold

Anne Holt fatshamer Erna Solberg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hører på  Anne Holts "Furet/Værbitt" og blir litt forundret. Handlingen inkluderer blant annet en sentral politiker, og Erna Solberg blir nevnt ved navn, som statsminister, flere ganger. Hun blir beskrevet i positive ordelag som politiker/statsminister, men samtidig som "svær" o.l. karakteristika, og "tilfeldigvis" nevnes det blant annet at "Twist-skåla på skrivebordet var tom". Hva er greia? Er det nødvendig å stadig vekk kommentere statsministerens utseende/kropp?

Ingen andre i boka blir beskrevet på samme måte.

Anonymkode: fcf70...5b0

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Så stygt! Mista veldig mye respekt for Anne Holt nå, fy så unødvendig. 

Anonymkode: a99b3...d00

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Hun er jo stor, og er sikkert enig i det selv også. Kalle en spade for en spade?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Det er noe galt når det tydeligvis er verre å bli omtalt som stor når man er stor, enn å bli omtalt som dårlig til jobben sin. For hadde Holt sagt at hun var en dårlig politiker, hadde sikkert ingen reagert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå har ikke jeg lest boka, men "svær" kan jo bety populær, mektig, kjent etc. Og at twist-skåla er tom er jo bare en beskrivelse av omgivelsene? Det kommer jo an på kontekst og resten av setningen. Så er det egentlig fat-shaming, eller leter du bevisst etter ting som kan tolkes sånn? 

Anonymkode: 702f8...227

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonymus Notarius skrev (8 minutter siden):

Hun er jo stor, og er sikkert enig i det selv også. Kalle en spade for en spade?

Det er helt innafor å beskrive noen som stor, som en faktaopplysning. "Svær" er et mye styggere, og helt unødvendig, ord. Det er i tillegg helt på jordet å snakke om den tomme Twist-skåla. Jeg nekter å tro at det hadde noen som helst sammenheng med noe annet i boka, enn at det skulle insinuere at hun er feit og derfor ikke kan styre seg når det kommer til sukker.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er helt innafor å beskrive noen som stor, som en faktaopplysning. "Svær" er et mye styggere, og helt unødvendig, ord. Det er i tillegg helt på jordet å snakke om den tomme Twist-skåla. Jeg nekter å tro at det hadde noen som helst sammenheng med noe annet i boka, enn at det skulle insinuere at hun er feit og derfor ikke kan styre seg når det kommer til sukker.

Stor og svær er vel sånn ca. synonymer?

Har ikke hørt podcasten, så tar forbehold om det, men kan ikke si det høres veldig grusomt ut å nevne at noen har tømt twist-skåla. Hvis noen hadde sagt om meg at de ikke ble overraska over at min favorittsjokolade var borte etter at jeg hadde vært der, hadde jeg bare ledd. Skjønner at det kan være mer av et sårt punkt for folk med fedme, men ærlig talt. Her føler jeg TS leter med lupe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri hatt sansen for Anne Holt. At hun synes fatshaming er "kult" forundrer meg ikke. Hun virker også bisk og humørløs, til tider.

Leste for mange år siden et par bøker av henne hvor en av karakterene var en type som åpenbart skulle fremstilles som kul med en "I don't give a fuck"-attitude. Han kjørte motorsykkel og brukte skinnjakke og var litt av en kjekkas....som til stadighet parkerte på HC-plass 🤦‍♀️

Fiktive karakterer kan gjøre hva de vil, men det hang liksom ikke på greip at denne typen skulle være så kul, mens han gjør noe såpass teit og lavmåls som å parkere på HC-plass.

Muligens en bagatell, men jeg klarte ikke å fri meg fra tanken om at Anne Holt selv synes dette er tøff fremferd. Hadde karakteren ellers blitt fremstilt som en kompleks, mangefasettert type, så hadde det vært forståelig. Men han var mer en sjablong på "tøffing".

Anonymkode: 3a8c1...7dc

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonymus Notarius skrev (3 minutter siden):

Stor og svær er vel sånn ca. synonymer?

Har ikke hørt podcasten, så tar forbehold om det, men kan ikke si det høres veldig grusomt ut å nevne at noen har tømt twist-skåla. Hvis noen hadde sagt om meg at de ikke ble overraska over at min favorittsjokolade var borte etter at jeg hadde vært der, hadde jeg bare ledd. Skjønner at det kan være mer av et sårt punkt for folk med fedme, men ærlig talt. Her føler jeg TS leter med lupe. 

Nei. Sier man "store sko" betyr det nettopp store sko. Sier man "svære sko" prøver man å overdrive for å forklare hvor store skoene er. 

Det er en helt unødvendig opplysning at Twist-skåla var tom, når det samtidig nevnes at en person er "svær". Om det ikke hadde stått noe om størrelsen på vedkommende, hadde det vært en helt nøytral opplysning - selv om den fortsatt er helt unødvendig. Hun hadde mest sannsynlig heller aldri tatt med en slik opplysning dersom det var snakk om Støre, for eksempel. Du må tenke kontekst, ikke tenke på setninger isolert sett. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonymus Notarius skrev (22 minutter siden):

Det er noe galt når det tydeligvis er verre å bli omtalt som stor når man er stor, enn å bli omtalt som dårlig til jobben sin. For hadde Holt sagt at hun var en dårlig politiker, hadde sikkert ingen reagert.

Kanskje fordi det er 100% mer relevant hvordan en statsminister er som politiker enn hvordan hennes kroppsfasong er. 

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har aldri hatt sansen for Anne Holt.

Vi er flere. Greit, så skriver hun bra til tider, men hun har ingen grunn til å "shame" noen, hun som gikk hen og la bort den fine nordnorske dialekten sin til fordel for "finere" østlandsk. Og det i godt voksen alder. Jeg har alltid sett litt ned på mennesker som bevisst bytter bort dialekten sin.

Anonymkode: c937e...9af

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi er flere. Greit, så skriver hun bra til tider, men hun har ingen grunn til å "shame" noen, hun som gikk hen og la bort den fine nordnorske dialekten sin til fordel for "finere" østlandsk. Og det i godt voksen alder. Jeg har alltid sett litt ned på mennesker som bevisst bytter bort dialekten sin.

Det største sviket  i Norge er tydeligvis å bytte dialekt. Noe så patetisk som å henge seg opp i det. 

Anonymkode: 39561...447

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anne Holt har jo vært aktiv politiker for AP, så det er jo ikke overraskende.

Anonymkode: 32428...a34

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Typisk nok er kvinners utseende alltid liksom så relevant å kommentere. 

Anonymkode: 5f775...e8c

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror ikke jeg hadde tenkt så mye over den beskrivelsen. Det er ikke til å stikke under stol at hun er svær.

Anonymkode: cea7b...3b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kanskje fordi det er 100% mer relevant hvordan en statsminister er som politiker enn hvordan hennes kroppsfasong er. 

Dette. Det har jo null relevans hvilken kroppsfasong statsministeren har. Uvesentlig å ta med i en bok.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det største sviket  i Norge er tydeligvis å bytte dialekt. Noe så patetisk som å henge seg opp i det. 

Anonymkode: 39561...447

Det er langt fra det største sviket (jøss, hvor kom den fra, noe så patetisk å hevde det), men jeg synes likevel det er merkelig og tyder på dårlig selvtillit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei. Sier man "store sko" betyr det nettopp store sko. Sier man "svære sko" prøver man å overdrive for å forklare hvor store skoene er. 

Det er en helt unødvendig opplysning at Twist-skåla var tom, når det samtidig nevnes at en person er "svær". Om det ikke hadde stått noe om størrelsen på vedkommende, hadde det vært en helt nøytral opplysning - selv om den fortsatt er helt unødvendig. Hun hadde mest sannsynlig heller aldri tatt med en slik opplysning dersom det var snakk om Støre, for eksempel. Du må tenke kontekst, ikke tenke på setninger isolert sett. 

Jeg synes fortsatt dette virker som om man bevisst leiter etter småting som kan være fornærmende. 

Ingenting er som rettferdig harme på andres vegne... For alt du veit, gir Erna selv f...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, så hvorfor er det da så ille å påpeke hvorvidt noen er tjukk eller tynn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er konteksten? Kan du skrive hele setninger med ordet svær? Umiddelbart når jeg tenker politiker + svær så tenker jeg vanskelig eller krevende

Anonymkode: 62cac...7bb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er ikke Anne selv litt svær? Den tjukkeste lesba sør for Sinsenkrysset?

Anonymkode: b58d9...b6a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...