Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er ganske tankevekkende.

Thomas Hylland Eriksen skrev en artikkel for lenge siden i Dagbladets Magasinet om dette. Det har aldri vært tryggere å leve, likevel er vi reddere enn før. Vi er redde for alt fra kreft (sjansen er stor for å bli frisk), flyulykker (mye tryggere å fly enn å gå på gaten utenfor hjemmet ditt), fugleinfluensa (som man ikke engang vet om muterer)... Jeg blir ganske matt.

Det er jo ikke tvil om hvorfor det er sånn. Media pumper oss fulle med opplysninger om hvor farlig alt mulig er. Jeg synes det er en uting! Man må selvfølgelig ha med tragiske ting på nyhetene, men det er forskjell på å opplyse og å skremme.

Synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett deg inn islam du jenta mi, så tenker jeg du får deg en støkk :overrasket:

Skrevet

Hehe! Nei, det tror jeg nok ikke. Nå snakket jeg forsåvidt heller ikke om meg personlig, men om tendenser i samfunnet ;)

Gjest mediekritisk
Skrevet

Du (og THE) har et godt poeng, og spesielt med terrortrusselen hengende over oss blir medias overfokusering på de store tragediene - og vinklingen - en pådriver for radikalisering av samfunnet. Dette er interessant iom. at det har ført til store endringer politisk - for første gang er SV og Arbeiderpartiet i formelt samarbeid, og også Fremskrittspartiets vekst vitner om at verdensbegivenheter såvel som lokale saker slår hardere inn.

Nå har det vært litt spesielt de siste åra, da. Tsunamien i fjor, Katrina-orkanen i USA, London-bombene, Spania-bombene, Beslan, 911 og Bush-regimet - og i bakgrunnen dundrer Irak-krigen.

Verden har blitt betraktelig mer usikker siden 90-tallet, og dette tror jeg spiller inn når hvermannsen skal tolke mediebildet. Og når media skal tolke samfunnsbildet.

Dessuten har kommersialiseringen og tabloidiseringen av media ført til en ny vinkling mot mersalg, og jeg tør påstå at endel redaksjonelle prinsipper har røket underveis. Uansett, det fører til en forråing av medieflaten med mer action, større bilder, kjappere klipp - mere død pr. minutt.

Prinsippene som ligger til grunn er forsåvidt greie, jeg er tilhenger av at media skal rapportere det som skjer uten filter. Men spesielt TV og tabloidaviser (nettaviser!) rapporterer nyheter i korte flash uten å følge opp saker over lengre tid og lar vær å grave selv - spesielt utenriks. Å legge vekt på informasjon servert over tid, ikke flashy horror-of-the-second, er ikke en trend i dag. Hvem gidder å se en skranglete maraton-løper slepe seg gjennom to timers blodslit når man kan gasse seg med muskuløse hundremeter-stjerner? Og rekke over flere på samme tida?

Dette er egentlig nokså symptomatisk for mennesket i det moderne samfunn; kick-orientert og selvsentrert, med korte oppmerksomhetsglimt mot nyheter, politikk og formelt samfunnsliv. Fokusen sparer vi til det som virkelig interesserer oss; musikk, film, sex, kjendiser osv. Og selvfølgelig til det som rammer alle andre enn oss selv; katastrofer og død.

Jeg savner i alle fall ofte kontinuitet og dybde i dekningen av saker, og kanskje også litt mer oppfinnsomhet i måten 'tung' informasjon blir fremstilt på.

Gjest Violetta
Skrevet

Er ikke rart man blir redde. Man vet jo om alt det fæle som skjer i verden gjennom media, det fikk man ikke vite noe om før. Det er ikke alltid at det er uvissheten som skremmer, det kan bli for mye visshet også.

Når det er sagt føler jeg ikke at jeg er av dem som er mest redd. Det er så mange av disse truslene som jeg føler er utenfor min påvirkningskraft at jeg velger å ta det som det kommer.

Skrevet

Folk leser seg blind på nyheter, det er bare ett fåtall som er kritiske til nyhetene vi blir servert. Det blir spist rått. Jeg er svært kritisk, og forlanger dokumentasjon fra flere hold når det gjelder saker som krisemaksimeres i avisene. Kritiske journalister finnes vel bare omtrent i 60 minutter programmet. Om dem muligens ikke er kritiske nok heller.

Det eneste jeg bekymmer meg om for i vårt samfunn, er at kriminalitet ikke blir tatt på alvor. Kriminelle får ikke straff ut i fra hva dem gjør. Man går fri like raskt som man blir tatt. Om man ikke er en rik profilert person, eller bare har pengeverdier som staten vil slå kloa i. Er du pengelens, så kan du gjøre hva du vil mot dine medborgere uten å få straff. NOKAS ranerene hadde nok ikke blitt tatt viss dem ikke hadde avfyrt skuddet som drepte en Politimann.

Landet trenger en skikkelig oppryddning når det gjelder dømming, og straffing av kriminelle handlinger. Det er på tide å slutte med omsorg i huet å ræva på mennesker som ikke klarer å sosialisere seg på riktig måte.

Mvh

Skrevet

Veldig bra innlegg, mediekritisk! Jeg synes du sier mye interessant. Er helt enig i at media har blitt mer kynisk. Det er jo samtidig en vanskelig balansegang, siden media serverer folk det de vil ha... Jeg må innrømme at jeg i stor grad har blitt lei av å lese aviser og lei av å se TV-nyheter. Jeg er rett og slett lei av nyheter generelt. Det handler stort sett om katastrofer (og det må jo dokumenteres, men dette kunne vært gjort på en annen måte) og kjendisnyheter. Dette er litt vel satt på spisse, kanskje, men det er slik jeg oppfatter det som oftest.

Violetta: Jeg har ganske lik holdning som deg, det er ikke alt jeg bryr meg om nettopp fordi jeg ikke har noe kontroll over det. Likevel så merker jeg noen ganger at jeg har blitt engstelig for ting jeg ikke ville vært redd for uten at media hadde hauset det opp sånn. Jeg er for eksempel redd for å fly, ville ikke likt å være i London, etc.

Det er som Violetta sier ikke rart at folk er redde. Men det er jo utrolig synd hvis folk bruker tid på å være redde for ting som høyst sannsynlig ikke er noen trussel for dem. Jeg synes det er ganske trist å tenke på.

Skrevet

Tenk om de hadde prøvd å bruke de 5 siste minuttene av nyhetssendingene på GODE nyheter? Arbeidsplasser som er blitt REDDET pga handlekraftige bedriftssjefer, folk som hjelper andre, ansikter som SMILER... Statistikker som peker på POSITIVE utviklinger i verden. Hvis de finnes. Slik at vi sitter igjen med tanken: OK verden er for j*vlig, men det finnes lyspunkter og vi KAN få det til hvis vi vil! Nå for tiden er det jo dommedag på nyhetene.

Skrevet

Jeg er mer redd nå enn før, jeg må innrømme det.

Særlig når jeg går alene om kveldene (når jeg tør) så er jeg redd for å bli voldtatt.

Hvorfor?

Jo, det står i avisene hver dag om jenter som blir voldtatt, og jeg vet jeg hadde slitt med det resten av livet..

Skrevet

Her er jeg veldig enig med soleil~noir!

Når man ser alt det forferdelige som skjer i verden og forsåvidt også i Norge, så hadde det vært fint om nyhetssendingene brukte fem minutter på personer som gjorde sitt for at verden, landet, kommunen, arbeidsplassen.. skal bli et bedre sted.

Nyhetene har mye om personer som dør i naturkatastrofer og krig, men også om tilfeldig vold, drap på utesteder og voldtekter. Jeg skjønner nødvendigheten av at dette opplyses om. Det er særlig de tingene som skjer i Norge som gjør at jeg er redd for å gå alene ute om kvelden. Jeg har alltid vært mørkeredd, men jeg hater å gå gangstien fra bussen og opp til huset der jeg bor. Livredd for om det finnes noen voldtektsmenn som skjuler seg bak trærne.

Bilulykker og antall drepte i trafikken får ofte bare en liten notis i avisen. Vi kjenner vel alle noen som har omkommet eller blitt stygt skadet i en trafikkulykke. Men allikevel kjenner jeg flere som kjører som svin og som har mistet gode venner i bilulykke. Når jeg ber dem kjøre forsiktigere, får jeg tilbake at man kan ikke være redd for å leve...

Da får jeg ihvertfall angst for å kjøre bil. Redd for å møte dem på veien...

Det er en veldig fokusering fra mediene om selvrealisering, alt man skal oppleve, det gode liv når man blir pensjonist og slike ting. Dette gjør at ihvertfall jeg er redd for å dø ung og gå glipp av det som skal være livet mitt. Jeg skal gifte meg, få barn, realisere meg selv, reise! Kan jo ikke gå glipp av alt dette!!

Vet ikke helt hvor jeg skal med innlegget mitt.. Poenget er vel at individet får mer og mer fokus, samtidig som vi bombaderes med alt det tragiske som skjer og liv som går tapt. Da er det ikke rart for at vi er redde for å miste noen vi har kjær.

Skrevet

Jeg er enig med Hylland-Eriksen og trådstarter i at norsk media har lite annet å skrive om enn forestilt frykt.

Samtidig vil jeg minne om at hvert enkelt menneske har selv ansvar for å ta avstand fra dumskap. Man kan f.eks. lese Morgenbladet (framfor VG/Dagbladet/Aftenposten), man kan ta avstand fra dumheter og la være å gå på fotballkamper.

Da er det mye mer kult med de som snakker dumskapen midt i mot. Slik f.eks. Jostein Pedersen (Grand-prix-Jostein) i et talk show i dag sa at han syntes ikke noe om norske proff-fotballspillere fordi de så ikke ut til å ha så mye mer i hjernen enn aklkurat fotballspillet-som forøvrig Jostein Pedersen kalte "kjedelig og lite utfordrende". Gøy når folk tør være noe direkte i dette trege, dølle døla- landet.

Jeg synes dette sier mest om norske journalister og de styrende redaksjonene: det sier ingenting om hva det norske folk egentlig vil ha. VG går ut med en ny reklame nå, budkspaet er: "Kjøp VG framfor Dagbladet, så slipper du alle disse franske oppskriftene på supper og fine viner og finkultur" - er det noen tvil om at VG går i baret her?!

Hallo, mer dummies-reklame skal man lete lenge etter. Herved er VG stemplet som "avisen for de mindre smarte": og hvem gidder vel være en av de, bortsett fra de dumme.

Skrevet

føler meg sjelden redd, nå er det antagelig tryggere å leve enn noen gang.

tror media har mye aV skylden for at folk er redde

Skrevet (endret)

Igår fikk jeg SJOKK på byen..

Samboeren til ei venninne og kompisen fikk bank, uten grunn!!

En annen gang ble en kompis slått i hodet med en flaske, uten grunn!

Hva i :frustrert: er det som skjer?!?

Er folk blitt gale??

Føler meg IKKE trygg i denne byen lenger.......

Med GOD grunn.

Det er IKKE tryggere enn noen gang før. Største BULLSHIT jeg har hørt! :overrasket:

Endret av Epica
Skrevet
Igår fikk jeg SJOKK på byen..

Samboeren til ei venninne og kompisen fikk bank, uten grunn!!

En annen gang ble en kompis slått i hodet med en flaske, uten grunn!

Hva i  :frustrert:  er det som skjer?!?

Er folk blitt gale??

Føler meg IKKE trygg i denne byen lenger.......

Med GOD grunn.

Det er IKKE tryggere enn noen gang før. Største BULLSHIT jeg har hørt!  :overrasket:

Trist historie, men hvor stor andel av folkene som var ute i går skjedde dette med? 40%? 90%? Eller 0.03%?

Leste selv en artikkel i dagsavisen, tror jeg det var, om gjenger og bråk i Oslo, og folk mente byen hadde blitt roligere og mindre voldelig. Så klart, ikke lett å se det når du selv er mitt i en av de slosskampene som skjer, men det betyr likevel ikke at det er mer av det i dag.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Jeg synes mange går rundt og er redde og hysteriske for alt mulig rart. Jeg tror endel går rundt og nærmest "skaper" sin egen depresjon eller angst ved å bekymre seg over ting som neppe kommer til å skje eller som man uansett ikke kan gjøre noe med. Det må jo gå ut over livskvaliteten. Og jeg synes media er flinke til å skape oppstyr om filleting.

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg tror dette er mye påvirket av utenlandsk media, spesielt kanskje amerikansk mediedekning. Se bare der hvor redde de er for alt mulig, og hvilke konsekvenser det her for folk. Man har til og med rett til å gå med våpen (ja jeg vet at det ikke gjelder overalt), hvor redd blir man ikke av det?

Skrevet
Jeg er enig med Hylland-Eriksen og trådstarter i at norsk media har lite annet å skrive om enn forestilt frykt.

Samtidig vil jeg minne om at hvert enkelt menneske har selv ansvar for å ta avstand fra dumskap. Man kan f.eks. lese Morgenbladet (framfor VG/Dagbladet/Aftenposten), man kan ta avstand fra dumheter og la være å gå på fotballkamper.

Da er det mye mer kult med de som snakker dumskapen midt i mot. Slik f.eks. Jostein Pedersen (Grand-prix-Jostein) i et talk show i dag sa at han syntes ikke noe om norske proff-fotballspillere fordi de så ikke ut til å ha så mye mer i hjernen enn aklkurat fotballspillet-som forøvrig Jostein Pedersen kalte "kjedelig og lite utfordrende". Gøy når folk tør være noe direkte i dette trege, dølle døla- landet.

Jeg synes dette sier mest om norske journalister og de styrende redaksjonene: det sier ingenting om hva det norske folk egentlig vil ha. VG går ut med en ny reklame nå, budkspaet er: "Kjøp VG framfor Dagbladet, så slipper du alle disse franske oppskriftene på supper og fine viner og finkultur" - er det noen tvil om at VG går i baret her?!

Hallo, mer dummies-reklame skal man lete lenge etter. Herved er VG stemplet som "avisen for de mindre smarte": og hvem gidder vel være en av de, bortsett fra de dumme.

Okey, dette innlegget handlet om at fotball er dumt, forballspillere er dumme

og vedkommende som skrev innlegget er ikke dum, for h*n leser ikke VG.

Jeg gremmes.

Skrevet

Norge er blitt lille Amerika. Om dere ser hvordan mediene i USA skremmer amerikanere, så trenger man ikke lenger å lure på hvorfor Amerikaner er så redde. I filmen bowling for Columbine, så bevises nettopp dette med at mediene blåser opp saker, og at folk skal skremmes. Det er det samme som holde på å skje her i norge. Alle mennesker er ulike og reagere ulikt på ting (heldigvis) men det skaper også frykt, fordi noen mennesker tar ting lettere til seg en andre. Et eksempel er jo fugleviruset. Noen har hamstret medisin uten at de står i fare, mens andre ikke tenker på det en gang.

Nei det er en skremmende utvikling

Skrevet

Jeg nekter å bli lettskremt. Og i hvertfall pga nyhetene! Jeg lar meg skremme av personlige erfaringer, ikke f.eks fugleinfluensa som hittil 60!! seksti!!! personer i hele Asia har dødd av. Det blir for dumt å skulle hamstre inn vaksiner som de ikke tror kommer til å virke engang!

Klart det er mye skummelt i verden, men hvordan skal samfunnet bli om vi ikke kan sende ungene våre til klassekamerater engang, pga mulig pedofil far eller nabo? Det har vi jo lest om i avisene.....

Skrevet
Det har aldri vært tryggere å leve, likevel er vi reddere enn før.

Hvis man trekker inn sykdomsrelaterte farer er nok det sant. Likevel er det en kjensgjerning at det er mer vold nå enn tidligere. Og volden er grovere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...