Gå til innhold

Kommer meg ikke videre. Ble meldt falskt til barnevernet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kort fortalt. 
vårt barn ble mobbet av en gutt på skolen. Dette er en gutt som har mobbet andre barn også.
Vi kontaktet skolen for å si fra om dette. Foreldre til gutten ble kontaktet og moren ble rasende på meg. 
som hevn går hun til min fastlege og sier mye rart om vår sønn som ikke stemmer.   
Dette som hevn så klart. 
fastlegen min sender bekymringsmelding til barnevernet på oss foreldre, uten noen form av dialog med oss i forkant. 
Bekymringen går ut på at barnet vårt får spille voldelige dataspill og sitter oppe hele natten og spiller. 
Vi har ikke et eneste voldsspill i huset, og nettet skrus av kl 21 hver kveld via en app. Alt er løgn og hevn. 
Vi fikk sjokk!   
Barnevernet hadde noen samtaler med oss og et hjemmebesøk, de innhentet også opplysninger fra skolen. 
konkluderte med at vi er gode foreldre og henla saken. 
Dette har vært en så kraftig påkjenning for meg at jeg har vært sykmeldt i 3 måneder.
Jeg har aldri vært så langt nede før. 
Jeg har byttet fastlege, men har ikke tillit til leger mere. 
Min nye lege sier jeg ikke skal bry meg og glemme det.  
Dette sier han selvsagt for å beskytte sin kollega som har sendt denne bekymringen. 
Både jeg og mannen har tatt dette så tungt av vi var på nippen til å gå fra hverandre i denne tunge tiden. 
Føler mye på sinne. 
har ikke snakket med denne moren eller legen etter dette. 
hvordan komme seg videre? 

Anonymkode: 1262f...a5c

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet moren hvem som er fastlegen din?

Anonymkode: 0f7b3...011

• Liker 45
AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen har brutt sin taushetsplikt og bør meldes til statsforvalter. Det er ikke lov å sende bekymringsmelding uten foreldrenes samtykke dersom det ikke handler om grov omsorgssvikt (vold, rus, overgrep o.l). Dette var snakk om i verste fall behov for veiledning, og kan ikke ses som alvorlig omsorgssvikt. Ergo, ikke lov og brudd på lovverket. 

Anonymkode: 7abda...fbe

• Liker 30
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Redd dere bare må legge det bak dere. Er lite man får gjort. 

Har opplevd det selv å bli falskt meldt til bv. Det var et sant helvette. En lite å gjøre med det i ettertid.

Anonymkode: c6659...19b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan vet moren hvem som er fastlegen din?

Bor på lite sted, og vi har samme fastlege. Dette fordi vi snakket sammen en gang der jeg fortalte at jeg har samme lege som henne 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Redd dere bare må legge det bak dere. Er lite man får gjort. 

Har opplevd det selv å bli falskt meldt til bv. Det var et sant helvette. En lite å gjøre med det i ettertid.

Anonymkode: c6659...19b

Ble du meldt av en lege? 

Skrevet

Hvis din nye lege ikke tar reaksjonene dine på alvor, så bytt lege. Helst et annet legekontor. Og be om henvisning til psykolog, samt sende en klage til statsforvalteren på forrige lege.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg fødte mitt barn så var barnet innlagt med gulsot og var trøtt, sykepleieren på avd likte ikke meg og siden jeg ikke ville prate så mye om meg selv så måtte jeg snakke med sosionom om hun ville sende meg på mødrehjem, bare fordi jeg ikke hadde slekt/hjelp i nærheten utenom mannen min.

Eneste jeg spurte om hva når tror dere barn er bedre og gledet meg til å dra hjem

Anonymkode: 9ed9a...6fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Kort fortalt. 
vårt barn ble mobbet av en gutt på skolen. Dette er en gutt som har mobbet andre barn også.
Vi kontaktet skolen for å si fra om dette. Foreldre til gutten ble kontaktet og moren ble rasende på meg. 
som hevn går hun til min fastlege og sier mye rart om vår sønn som ikke stemmer.   
Dette som hevn så klart. 
fastlegen min sender bekymringsmelding til barnevernet på oss foreldre, uten noen form av dialog med oss i forkant. 
Bekymringen går ut på at barnet vårt får spille voldelige dataspill og sitter oppe hele natten og spiller. 
Vi har ikke et eneste voldsspill i huset, og nettet skrus av kl 21 hver kveld via en app. Alt er løgn og hevn. 
Vi fikk sjokk!   
Barnevernet hadde noen samtaler med oss og et hjemmebesøk, de innhentet også opplysninger fra skolen. 
Dette har vært en så kraftig påkjenning for meg at jeg har vært sykmeldt i 3 måneder.
Dette sier han selvsagt for å beskytte sin kollega som har sendt denne bekymringen. 
Både jeg og mannen har tatt dette så tungt av vi var på nippen til å gå fra hverandre i denne tunge tiden. 
Føler mye på sinne. 

Jeg synes du skal roe et par hakk ned... en drittkjerring ga legen falske opplysninger og du ble meldt.  De fant ut at det ble bare tull.  De måtte jo sjekke (tviler at der du skrev er nok at legen har meldt da...). Alt endte godt. Glem dette og gå videre🤷‍♀️ den nye legen har rett. Prøv det for barnas skyld. De føler stresset.

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Meld legen til helsetilsynet/Statsforvalteren din eks fastlege har ingenting  å snakke med andre mødre om deg taushetsplikt = brutt 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg forstår jo hvorfor de meldte fra om barnets hjemmetilstand til barnevernet. En mor som tror HUN er den som meldes sliter helt åpenbart psykisk. Barnevernet er ditt barn sin beste venn, ts. Tenk på dem som en fredsbevarende styrke Norge ansetter for å beskytte barn mot at foreldre gjør dem ondt - noe foreldre ofte gjør. Å være mot denne gjengen er å vise at en ikke er riktig satt sammen. Det er ikke noe ok folk er imot.

Dette handler ikke om deg. Det handler om at staten bryr seg nok om ditt barn til å sjekke at barnet har det ok. Og det velger du å bli lei deg for? At folk bryr seg om ungen din? Seriøst? Null sympati fra meg, ts. Til andre enn barnet, som er stuck i denne mørja. Håper barnevern fortsatt holder et øye med at han har det så noenlunde ok som mulig.

Anonymkode: 4e481...426

Hæ??

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Kort fortalt. 
Dette som hevn så klart. 
Vi fikk sjokk!   
Føler mye på sinne. 

Hvis du har bevis på at det var henne som meldte dette inn kan du høre med en advokat om det er mulig å anmelde henne for falsk barnevernsmelding. Det hun gjorde er isåfall å misbruke statens viktigste ressurser!

• Liker 5
Skrevet

Tenk på at dere har papirer på at dere er gode foreldre, det er det ikkje mange som har.Hev deg over det og send denne mor ei melding om at bv fant ingen grunn til å gå videre. No har dere papirer på at dere er velegna som mamma og pappa🤩

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvis du har bevis på at det var henne som meldte dette inn kan du høre med en advokat om det er mulig å anmelde henne for falsk barnevernsmelding. Det hun gjorde er isåfall å misbruke statens viktigste ressurser!

Men det var jo ikke henne som meldte inn. Det er legen som burde blitt stilt til ansvar.

Anonymkode: 29827...078

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det var jo ikke henne som meldte inn. Det er legen som burde blitt stilt til ansvar.

Anonymkode: 29827...078

Legen gjorde bare jobben sin, det var moren som kom med falsk og misvisende informasjon.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Legen gjorde bare jobben sin, det var moren som kom med falsk og misvisende informasjon.

Legen får beskjed av en kvinne at dette barnet spiller voldelige tv-spill hele natten, og er på internett HELE tiden.. Skikkelig «bestemor» tankegang, enten så er det kvinnen selv som har meldt, eller så er jo denne legen en vandrende idiot. Ingen i BV som tar «tv-spilling hele natta» seriøst. Så her MÅ det ha stått noe annet litt mer alvorlig. TS har du sett dokumentasjon på hvem som meldte, og hva som ble meldt inn? 

Anonymkode: a2c5c...d9b

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er naturlig å slite etter man opplever å "miste" kontrollen og får barnevernet på døren. Det kan helt sikret oppleves både krenkende, overraskende, sjokkerende og skremmende. Plutselig kommer det folk som skal sjekke at du er en god forelder fordi noen mistenker det motsatte. Klart man kan få et lite traume da.

Jeg opplevde feks at noen la ut stygge ting om meg på nett. Jeg mistet kontroll og kunne ikke fjerne det. Jeg fikk et traume og kom meg egentlig ikke videre før en god del år etter.

Men barnevernet vil jo det beste for både foreldre og barn, så jeg synes faktisk at foreldre som opplever dette burde få tilbud om samtaler i etterkant. Fordi det er skremmende og omveltende, og det er ikke bra for barnet at folk kommer og lager kaos i livet til foreldrene. Det er ikke bra for barna å ha foreldre som blir skremt og deprimerte og ikke greier å jobbe. 

Samme som at det ikke er bra for barna at en forelder er så belastende for den andre, ( feks ved psykisk og fysisk vold ) at den ene forelderen ikke får overskuddet de trenger for å greie hverdagen. Det kan sammenlignes fordi barnevernet skal hjelpe familier, ikke komme inn og rasere hverdagen og lage et traume.

Barnevernet burde faktisk ha et litt kritisk syn på hvordan de oppleves for foreldre, og ha en instans som støtter opp i etterkant for å ivareta de familiene som opplever slike tiltak.  Feks, i form av samtaler med psykisk helserådgiver.

Anonymkode: ff768...417

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet du at informasjonen legen hadde kom fra denne moren?

Anonymkode: 9c11a...0ec

AnonymBruker
Skrevet

Burde no vært fengselstraff for falske meldinger. Jeg og flere jeg kjenner har blitt meldt. Hevn fra x'er,svigermødre osv. Hva er det med folk?? Lyge om alt mulig sykt for å sende bar evernet på folk .. Vet folk hvor mange som faktisk virkelig trenger hjelp og ikke får det pga idioter som melder falske beskyldninger?? 

Og de som ikke har blitt meldt selv vet ikke hvor tungt det faktisk kan være.. Skole, barnehage, lege, helsesøster, og alle andre.. Noen ganger naboer og. Det er ikke så lett å gå videre som mange sier her!!

Til ts, ville kontaktet lege/psykolog og fått snakket ut om dette og hjelp til å gå videre! Håper alt blir bra :) Gå med hevet hodet og drit i møkkafolk! 

Ikke rart folk mobber når foreldrene gjør slike ting i stedenfor å ta tak i problemene oh snakke sammen. Tragisk! Håper det går bra med barnet ditt!

Anonymkode: 6958d...46e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan vet du at informasjonen legen hadde kom fra denne moren?

Anonymkode: 9c11a...0ec

Sikkert pga bygdesladder eller at det kun var den moren som hadde problemer med hun og ingen andre..Får lese papirene hos bv..Så ikke vanskelig å forstå hvem det er!

Anonymkode: 6958d...46e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...