Gå til innhold

Mat til påsken , har begynt og planlegge allerede :) er jo ikke så lenge til

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg og mine 5 barn skal på hytta med besteforeldre, min bror, hans kone og deres 4 barn i påsken, jeg har ansvaret og kjøpe inn middag, så trenger litt tips, den dagen vi kommer skal vi spise ute.

vi drar den 10 og hjem igjen den 17.

så tenker

11 : Taco og Nachos

12. biff med tilbehør til oss voksne og 3 av barna og pizza til resten av barna som ikke spiser biff

13. Hamburger og chips

14. lammestek med masse gode grønnsaker og fløtegranterte poteter

15. fersk suppe og kjøtt med sur søt saus

16. Lapkaus

17. tenkte jeg bare en lett lunsj da vi drar sånn i 13 tiden : gode rundstykker med pålegg, egg ,bacon og pølser med grønnsaker

vet det kanskje er litt lite grønnsaker og slik,men er jo ikke ofte vi har slik mat og i påsken skal man kose seg

Anonymkode: 6c4ab...efa

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Med så mange hadde jeg gjort det litt enklere. 

Hadde valgt kun nachos. Lag i form. Det er enkelt å sette inni et par former av gangen, så kan en tredje form settes inni mens man begynner å spise. Enkel salat til. Ferdig pose tilsatt agurk, tomat og paprika (resten kan brukes som pynt på skiver til frokost)

12. biff med tilbehør til oss voksne og 3 av barna og pizza til resten av barna som ikke spiser biff

Er det ikke stress å steke pizza i ovn og biff på panne? Jeg hadde laget indrefilet i stedet. Bare å sette i ovnen og passe på steketermometeret enn å stå over pannen. Hotdogs til barna. Lett å varme i en panne. 

13. Hamburger og chips

Enkelt. Kjøp salathode og litt grønt også. 

Hva er dette for noe? To retter? Eller suppe med sursøt saus? Hadde laget en suppe som alle liker. Blomkålsuppe med bacon eller tomatsuppe med egg. Brød til. Godt med noe enkelt og ikke like mettende dagen etter lammelår. 

16. Lapkaus

17. tenkte jeg bare en lett lunsj da vi drar sånn i 13 tiden : gode rundstykker med pålegg, egg ,bacon og pølser med grønnsaker

Anonymkode: 71fb0...df5

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Med så mange hadde jeg gjort det litt enklere. 

Hadde valgt kun nachos. Lag i form. Det er enkelt å sette inni et par former av gangen, så kan en tredje form settes inni mens man begynner å spise. Enkel salat til. Ferdig pose tilsatt agurk, tomat og paprika (resten kan brukes som pynt på skiver til frokost)

Er det ikke stress å steke pizza i ovn og biff på panne? Jeg hadde laget indrefilet i stedet. Bare å sette i ovnen og passe på steketermometeret enn å stå over pannen. Hotdogs til barna. Lett å varme i en panne. 

13. Hamburger og chips

Enkelt. Kjøp salathode og litt grønt også. 

Hva er dette for noe? To retter? Eller suppe med sursøt saus? Hadde laget en suppe som alle liker. Blomkålsuppe med bacon eller tomatsuppe med egg. Brød til. Godt med noe enkelt og ikke like mettende dagen etter lammelår. 

16. Lapkaus

takk for tips :) ja er 2 retter, barna er veldig glad i det. ja pølser er kanskje bedre enn pizza ja

Anonymkode: 6c4ab...efa

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her har du retten: https://www.google.com/amp/s/www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/ferskt-kjott-og-suppe/%3fgoogle=amp

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men sursøt saus?

Ja, det er den. Jeg har lagd den i dag! Sursøt løksaus.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Påske for meg er grilling og bålpølser...skal dere ikke på skitur å grille pølser? Da kan jo det telle som middag i allfall 2 dager😅 kvikklunsj til dessert.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Må innrømme at jeg ble svett av den menyen. For meg er det greitt å lage litt festmat EN dag  i påska, resten er grilling og andre lettvindte ting. Man skal da ha tid til å kose seg, ikke BO på kjøkkenet. 

Anonymkode: c2c32...f40

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men sursøt saus?

Det er en helt vanlig norsk/nordisk tradisjonsrett.

Hvis du ikke har hørt om det før anbefaler jeg å lese oppskriften noen var så greie å legge ut.

Anonymkode: f6257...60d

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Pinnekjøtt påskeaften, det er tradisjon. Ellers blir det vel mye enkel mat, bålmat osv da vi satser på å være mest mulig ute :) 

Anonymkode: 18845...9d7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva ønsker du innspill på, ts? Du ber ikke om noe? 

Anonymkode: aa237...ab9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du laget disse rettene til så mange før?

Selv om hamburger og chips er enkel kosemat når en lager til seg selv, så er det et himla styr å steke opp så mye chips og ikke minst burgere som dere vil trenge.

Lapskaus - skal den lages fra bunnen av? Det tar laaang tid å skjære opp alt, og koke det til lapskaus. Selv om du tar ferdigvarianten så vil det ta lang tid å varme opp ei så stor gryte.

Lag enklere mat, som i stor grad gjør seg selv. Velg ting som kan tilberedes i langpanne i ovnen.

Helstekt laks, eller laksefilet gjør seg selv i ovnen. Kok poteter, og et par poser med fryst brokkoli. Null skjæring eller mat som må ‘voktes over’. Server med rømme.

Kjøttkaker - kjøp ferdiglagde av god kvalitet. Eneste du må lage er brunsausen. Kjøttkakene trekker i sausen mens poteter og fryste grønnsaker kokes - og dere koser dere i solveggen.

Fryste grønnsaker - fordi null skrelling og kutting! Kun ha de direkte i kokevann. :) 

Anonymkode: 8e087...4d2

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du laget disse rettene til så mange før?

Selv om hamburger og chips er enkel kosemat når en lager til seg selv, så er det et himla styr å steke opp så mye chips og ikke minst burgere som dere vil trenge.

Lapskaus - skal den lages fra bunnen av? Det tar laaang tid å skjære opp alt, og koke det til lapskaus. Selv om du tar ferdigvarianten så vil det ta lang tid å varme opp ei så stor gryte.

Lag enklere mat, som i stor grad gjør seg selv. Velg ting som kan tilberedes i langpanne i ovnen.

Helstekt laks, eller laksefilet gjør seg selv i ovnen. Kok poteter, og et par poser med fryst brokkoli. Null skjæring eller mat som må ‘voktes over’. Server med rømme.

Kjøttkaker - kjøp ferdiglagde av god kvalitet. Eneste du må lage er brunsausen. Kjøttkakene trekker i sausen mens poteter og fryste grønnsaker kokes - og dere koser dere i solveggen.

Fryste grønnsaker - fordi null skrelling og kutting! Kun ha de direkte i kokevann. :) 

Det kan jo hende hytta ikke har fryser?

En hel laks er heller ikke nødvendigvis så lett å få tak i midt i påsken. Jeg sverger til klippfisk og bacalao i påsken nettopp av den grunn. Og dessuten: Laksefilet i ovnen må definitivt voktes over - den tar ikke mange minuttene før den blir overstekt.

(Frosne grønnsaker er dessuten mindre smaksrike enn friske, med unntak av frosne erter).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan jo hende hytta ikke har fryser?

En hel laks er heller ikke nødvendigvis så lett å få tak i midt i påsken. Jeg sverger til klippfisk og bacalao i påsken nettopp av den grunn. Og dessuten: Laksefilet i ovnen må definitivt voktes over - den tar ikke mange minuttene før den blir overstekt.

(Frosne grønnsaker er dessuten mindre smaksrike enn friske, med unntak av frosne erter).

Vi har heller ikke fryser på hytta :) pleier å grave ned plastkasser i snøen til frysevarer når vi er mange - men alle har jo ikke snø heller

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har heller ikke fryser på hytta :) pleier å grave ned plastkasser i snøen til frysevarer når vi er mange - men alle har jo ikke snø heller

Da tror jeg jammen jeg ville syntes det var mindre bry å skjære noen friske brokkoli i buketter altså.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Men sursøt saus?

Ja, det er løksaus som er smaksatt med sukker og eddik. Veldig godt, du burde prøve. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt hver for seg høres godt ut, men synes det virker som veldig tung mat flere dager i strekk.

Hva med en kyllingsalat med baguetter til en dag? Generelt hva som helst som ikke er "kjøtt og poteter"-middag. 

Anonymkode: d1ce7...d2e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da tror jeg jammen jeg ville syntes det var mindre bry å skjære noen friske brokkoli i buketter altså.

Himmel som du kverulerer.

Vi har selvfølgelig smarte løsninger med enkel tilgang. Og mye annen mat fryst enn grønnsaker som skal holde til mange i nærmere to uker på fjellet.

Poenget er uansett at det er smart å tenke gjennom måltidene og velge middager som er lite arbeidskrevende å lage til mange :) 

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke gitt at ts har aleneansvaret for å lage middagene. Hun skriver bare at hun har ansvaret for planlegging og innkjøp. 

Anonymkode: aa237...ab9

AnonymBruker
Skrevet

Syns de tre siste dagene er tung mat, ville hatt noe lettere dagen etter lammelåret.

Og så er jeg enig med personen som nevner dette med å lage hamburger og chips til mange. Det kan bli mye styr. Hva med grilling en dag i stedet? Så blir det hamburger uten chips, men med litt grønnsaker og annet tilbehør i stedet?

Anonymkode: 27103...920

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...