Gå til innhold

Hvor mye får deres 13 og 15 åring i lommepenger og hvor lenge får de være ute?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

her blir det en evig krangle hvor mye de skal ha i lommepenger, de får nå 1000kr i mnd, de får alt det nødvendig av meg som mat, busskort, klær, mobil og slike ting. De pengene de har må de bruke i kantina på skolen, når de skal finne på ting med venner og kjøpe ting jeg synes jer unødvendig.

De er selvsagt sikkelig uenig og alle andre får så mye mer enn dem. de 2 yngste på 6 og 3 får 40kr på lørdager til litt godis og er så fornøyd, det samme var nå mine 2 tenåringer i den alderen.

Så er det ute tid på hverdagen : de skal være i seng kl 2130 og 22, og får da være ute en time før de skal legge seg, altså 2030 og 21, er dette veldig tidlig når de skal på skolen dagen etter ?

i helger og ferier får de være ute til 22 og 2230 lengre hvis de er hjemme hos venner og slik, de er heller ikke fornøyd med dette, men jeg synes det er sent nok.

Jeg kommer meg heller ikke ut på kveldstid, da far jobber fra 15-23 ene uka og nattvakt den andre. Så derfor må de høre å meg, de har kommet mange ganger for sent og da er goder tatt vekk 1 uke,men det hjelper ikke her

Anonymkode: 9dd04...fd5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

her blir det en evig krangle hvor mye de skal ha i lommepenger, de får nå 1000kr i mnd, de får alt det nødvendig av meg som mat, busskort, klær, mobil og slike ting. De pengene de har må de bruke i kantina på skolen, når de skal finne på ting med venner og kjøpe ting jeg synes jer unødvendig.

De er selvsagt sikkelig uenig og alle andre får så mye mer enn dem. de 2 yngste på 6 og 3 får 40kr på lørdager til litt godis og er så fornøyd, det samme var nå mine 2 tenåringer i den alderen.

Så er det ute tid på hverdagen : de skal være i seng kl 2130 og 22, og får da være ute en time før de skal legge seg, altså 2030 og 21, er dette veldig tidlig når de skal på skolen dagen etter ?

i helger og ferier får de være ute til 22 og 2230 lengre hvis de er hjemme hos venner og slik, de er heller ikke fornøyd med dette, men jeg synes det er sent nok.

Jeg kommer meg heller ikke ut på kveldstid, da far jobber fra 15-23 ene uka og nattvakt den andre. Så derfor må de høre å meg, de har kommet mange ganger for sent og da er goder tatt vekk 1 uke,men det hjelper ikke her

Min på 13 år får ikke lommepenger. Vi prøvde det men funket ikke. 

Barnet får penger til aktiviteter med venner.  

Barnet legger seg kl 22. På hverdager og 23 i helger. Innetid 20 ca litt avhengi  av hva Barnet skal. 

Anonymkode: 5184e...1ee

Skrevet

- Får ikke lommepenger, men gir penger om de skal gjør noe sosialt med venner (kommer an på beløpet, er det veldig dyrt så nei). 

- Vi betaler for mat, klær og regninger 

- Ta med mat selv hjemmefra da kantinen er unødvendig dyrt

I ukedagene hjemme kl 22.00 og helg 23.00. 

Skrevet

16-åringen min har aldri fått faste lommepenger, men får penger etter behov. Selvfølgelig innenfor rimelighetens grenser, men hun har aldri vært kravstor, så det har aldri vært noe problem.

Eller, det er vel litt feil, faren (min samboer) fører over 100 kroner i uka til henne så hun har i kantina på vgs om det er noe spesielt. Hun har matpakke med også. Bruker hun ikke de pengene der, så har hun dem jo utenom. Hun er på utkikk etter jobb fordi hun ønsker seg mer penger, men det faller henne ikke inn å forlange at de skal komme fra oss.

Vi har heller ikke faste innetider, ser an hvor hun er og med hvem, og hva de driver med osv. Hun er stort sett inne i rimelig tid (før kl 22) på hverdager. Leggetid har hun ikke, det har hun styrt selv siden 8.klasse omtrent. 

Avtalen er at vi skal vite hvor hun er, og at hun alltid ringer og blir hentet hvis det trengs, uansett hva klokka er. Det er selvfølgelig enklere fordi man ikke er alene med barn som sover her....

Hvis jeg hadde vært deg, hadde jeg tatt kontakt med foreldrene til de nærmeste vennene og hørt hvilke regler de har.... Og prøvd å følge omtrent de samme reglene som dem. Mener ikke at man skal la ungene bestemme, men det er utrolig kjipt å være den som alltid må bryte opp først og må hjem før alle andre (jeg var nemlig en som hadde det sånn selv). Skulle ønske mine foreldre hadde sagt at det var greit med en halvtime lenger, når alle de andre måtte hjem for eksempel, da hadde det aldri blitt noen diskusjon.... Så finn ut hvilke regler vennene har, og se om det er noe du kan tenke deg å følge!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har barn på akkurat samme alder. De får 2000 i måneden. Da dekker vi klær, telefon, hygieneprodukter og buss. Resten fikser de selv. Hun på 13 år må være inne 21.30 i ukedagene,  hun på 15 år 23.00. I helgene har vi ingen fast innetid, det kommer an på hva de skal. De styrer søvnen sin helt fint selv, både i helger og ukedager.

Anonymkode: 7d378...7d9

AnonymBruker
Skrevet

Shit så mye penger ungene deres får????

Jeg var tenåring mellom 2001 - 2007. Fikk ikke ei krone i faste lommepenger. Fikk gjerne 500 kr i til jul/burs fra besteforeldre.

Jeg kunne få 50 eller 100 kroner innimellom om jeg tryglet eller hvis det var noe helt spesifikt.

Hadde stipend på videregående (2005-2007 tror jeg) på ca 500 kr i måneden Gikk linje hvor jeg trengte påfyll til materiell, men klarte heldigvis også å dekke opp litt kantinemat. Hadde helgejobb i julebordsesong da jeg var mellom 17-19, og sommerjobb fra da jeg var 16 eller 17. (syns 13 og 15åringer er for unge til jobb selv da, men bare nevner..)

Skjønner at tidene forandrer seg, men...jøsses. 2000 kr for klær, telefon, buss og hygieneprodukter? Hva er budsjettet her? Pr idag betaler jeg 249,- for telefon abb. Trenger de 1000,- kr til klær hver eneste måned??

Anonymkode: 65ba0...9b3

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fikk seg jobb som 14åring, blir nå 16. Klær som ikke er nødvendig må kjøpes selv. Lørdagsgodt, kino, buss osv må betales selv. Hva jeg gir i mnd varierer, kan være alt i fra 300kr til 2000kr, kommer an på hva pengene skal gå til. Inntid 2130 på ukedagene. 23 i helgene. 

Bidrar mye hjemme, med middag, klesvask, barnevakt osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Får barnetrygden, innetid kl 23 om de kun henger ute, hjemme hos venner så må han hjem kl1

Anonymkode: b79e0...30c

Skrevet

Shit, så mye de får, min er 14 og får 400 kr i mnd. Han bruker ikke så mye penger,  men 1000 i mnd så ung syns jeg var mye.

AnonymBruker
Skrevet

Dæven barn får mye penger i måneden her.. Ikke rart det er er trist å være fattig.. Føles vel helt j... for enkelte.. Mine gjør lite hjemme og får dermed ikke ukepenger. Hadde de gjort det hadde de fått.Så de får for det de gjør. Men de får penger til kino og andre ting de skal med venner. Buss,sminke,toalettsaker,telefonregning osv.

Må jobbe mye overtid for å få råd til å betale så mye pr barn i måneden.. 

Bor dere i Bærum eller?? 

Steike... Ikke rart de aldri flytter hjemmefra eller jobber..

Anonymkode: 03226...c3f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke 15-åring, men har en 13-åring. Han får 50 kroner i uka, men det skal ikke dekke noe spesielt. Vi kjøper jo alt av klær, telefon, aktiviteter, godterier  osv.

Hvor mye ukelønnen er på sier jo veldig lite uten å sammenligne hva det skal dekke. Min trenger ikke busskort f.eks.

Innetid har vi aldri tenkt på, han er aldri noe sted på kvelden uansett. Hvis han en dag skulle finne på å være på besøk hos noen på kveldstid, hadde jeg bare blitt veldig glad og ikke brydd meg om noe innetid.

Har ikke leggetid, men han går og legger seg av seg selv ca kl 21 i ukedagene.

Anonymkode: 26464...4c1

AnonymBruker
Skrevet

Datter på 16 får ca 1000 kr i mnd, men det kan variere noe. Dvs, hun kan få noe mer med behov. 

Har ingen innetid og leggetid og har ikke hatt det på lang tid. Nå må det sies at hun sjelden er ute på kvelden, kan være kino eller hos ei venninne. Men jeg ønsker å vite hvor hun er. 

Anonymkode: 6f375...fda

AnonymBruker
Skrevet

Min 16 åring får 2000 i mnd, men må da dekke alt unntatt mobil og busskort selv. Det hender at jeg spanderer en frisørtime og får selvsagt klær og ting trenger til jul og bursdag. Lærer seg på denne måten å styre penger, og vet at ikke får noe utenom må spare selv. 

Anonymkode: 71478...9fb

AnonymBruker
Skrevet
Palma skrev (24 minutter siden):

Shit, så mye de får, min er 14 og får 400 kr i mnd. Han bruker ikke så mye penger,  men 1000 i mnd så ung syns jeg var mye.

Hvorfor må du mene så mye om hva andre får? Jeg synes 400 er for lite;)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dæven barn får mye penger i måneden her.. Ikke rart det er er trist å være fattig.. Føles vel helt j... for enkelte.. Mine gjør lite hjemme og får dermed ikke ukepenger. Hadde de gjort det hadde de fått.Så de får for det de gjør. Men de får penger til kino og andre ting de skal med venner. Buss,sminke,toalettsaker,telefonregning osv.

Må jobbe mye overtid for å få råd til å betale så mye pr barn i måneden.. 

Bor dere i Bærum eller?? 

Steike... Ikke rart de aldri flytter hjemmefra eller jobber..

Eh nei , det får vi i barnetrygd så ingen overtid …

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Skjønner at tidene forandrer seg, men...jøsses. 2000 kr for klær, telefon, buss og hygieneprodukter? Hva er budsjettet her? Pr idag betaler jeg 249,- for telefon abb. Trenger de 1000,- kr til klær hver eneste måned??

Anonymkode: 65ba0...9b3

Både TS og hun som gir 2000 i mnd sier jo faktisk at de også dekker klær og diverse i tillegg. Jeg synes også det er mye.

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Tja, kanskje fordi TS spurte oss hva vi mener er passe i lommepenger, og vi (og du) svarer på det?

Anonymkode: 2f7c5...a0d

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

13-åringen får 120 kr i uka. Dekker alt ellers, så det er mest «kosepenger». 11-åringen får for øvrig 80 kr. De er flinke til å spare både ukepenger og ev. bursdags- og julegaver, så de har en del på konto. 13-åringen skal starte å gjøre seg klar til legging fra kl.22.00, så må være inne før det. I sommerhalvåret er de mer ute med venner, og da blir det av og til senere, men avtaler alltid på forhånd. Helger og ferier avtaler vi også fra gang til gang. Men de får ikke lov å henge i byen på kveldstid, kun ute og finner på ting i nabolaget.

Anonymkode: 2cac2...e53

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Barnetrygden skal gå til klær og ting barna trenger. Eller til nødvendige andre ting. Mange sitter det på sparekonto til barna.. Burde virkelig vært behovsprøvd den barnetrygden ser jeg ja.. Herlighet..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du om det. Det er mer enn nok! Når alt annet dekkes uansett... Ikke rart de får fatt i alkohol og dop tidlig..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Barnetrygd er ikke 2000kr pr mnd.. om du ikke da er skilt fra barbefar selvfølgelig og får en ekstra..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...