AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #21 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 6.3.2022 den 13.22): Ha den ute i bånd? Evt. sele med løpeline, bare følg med på den innimellom. Anonymkode: a2d7f...30e Nei, løpeline er IKKE greit! Hva om det kommer en annen katt, kattungene din kommer seg da ikke unna... Eller en løs hund... En katt skal ikke stå bundet ute alene, uansett om du følger med på den "innimellom"... Gidder du ikke å være ute med den, med sele og bånd, så får den være inne. Anonymkode: 55252...f72 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #22 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har sluppet ut min på 9 mnd for første gang i hans liv. Han kom til meg sist onsdag. Første dagene var han bare litt utenfor huset i hagen min, nå lusker han mer rundt. Og elsker det! Har chippet han men skal ta en vaksine til om noen uker. Vurderer gps halsbånd, det var lurt.. hvor får jeg tak i det? Anonymkode: e9c05...3a0 Håper du har kastrert han og. Det er ALT for tidlig. For det første er det ikke sikkert at han har utviklet stedssansen sin skikkelig, det som skjer hvis de ikke er så gammel at de har den på plass er at uansett hvor mye han er ute, så vil ikke han ha den innebygde «gpsen».. Si at han springer etter en fugl eller blir jaget av en hannkatt og kommer langt unna hjemmet til et sted han aldri har vært før, så vil ikke han ha evnen til å navigere hjem, som en katt som har utviklet stedssns. Det varierer litt når hele systemet «stedssans» er på plass, men det er på plass fra 8-12 mnd, det er ingen måte å vite når katten får dette så den eneste måten man er sikker på er at man venter til 12 mnd. Så er dette noe som må øves på også, de får ikke automatisk stedssans selv om de har evnen, så man bør være ute med katten de første dagene og vise katten nabolaget. SÅ, anbefales det at katter som kommer til nye hjem er inne i MINST 6-8 uker før du slipper de ut, her varierer det veldig på katten og hvor fort katten slår seg til ro så du kan måtte holde katten inne i 3 mnd også for den del, men IKKE mindre enn 4 uker miiiiiiiiiinimum. Dette er for at katten skal bli 100% kjent med huset og føle at han hører til der. Slipper du de ut for tidlig risikerer du at de finner seg et nytt hjem, vandrer langt, oppsøker gamle hjemmet osv for at de ikke har skjønt at de bor der de bor. Er katten usikker og redd i det nye hjemmet er det også større sjanse for at han får panikk ute og gjemmer seg/rømmer. Det er ikke på gøy vi har disse anbefalingene, det er forskere, katteeksperter, dyrebeskyttelser og veterinærer som har kommer frem til disse anbefalingene av en grunn. Hører mange sier «jeg slapp ut katten min når han bare hadde vært her en dag og det gikk kjempe fint», «jeg slapp katten min ut når han var 4 mnd og han ble aldri vekke eller tatt av rovdyr» ….. Det blir litt det samme som å si at «det er 100% trygt å kjøre bil for jeg har aldri kræsjet»…. Ja det kan gå bra. Men hvis du ser på savnede katter så er det sånn 5000-6000 savnede katter i Norge nå, kattegrupper på facebook florerer av påkjørte/forsvunnede/skadede katter etter rovdyr, slosskamper o.l., katter dukker opp i boder, drukner og så videre. Det ER veldig farlig å være utekatt i Norge så VI som ansvarlige katteeiere må enten holde de inne(det er null problem hvis du setter deg inn i det) eller gjøre det aller beste for å minske sjansene for at det skjer med vår katt (som å holde de inne etter flytting, vente til de er 1 år, kastrere, vaksinere, idchip, katteluke, gps, kattehus, øving.) Argumenter om at det ikke har skjedd med dine katter kommer til kort når det er så ekstremt mange katter det skjer med. Anonymkode: 96ac9...593 3 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #23 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har sluppet ut min på 9 mnd for første gang i hans liv. Han kom til meg sist onsdag. Første dagene var han bare litt utenfor huset i hagen min, nå lusker han mer rundt. Og elsker det! Har chippet han men skal ta en vaksine til om noen uker. Vurderer gps halsbånd, det var lurt.. hvor får jeg tak i det? Anonymkode: e9c05...3a0 Google tractive gps, finnes flere steder. Pass på at det er med bånd som løser seg ut av seg selv hvis katten skulle sitte fast, så hvis du bytter bånd må du sjekke det. Anonymkode: 96ac9...593
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #24 Skrevet 11. mars 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Håper du har kastrert han og. Det er ALT for tidlig. For det første er det ikke sikkert at han har utviklet stedssansen sin skikkelig, det som skjer hvis de ikke er så gammel at de har den på plass er at uansett hvor mye han er ute, så vil ikke han ha den innebygde «gpsen».. Si at han springer etter en fugl eller blir jaget av en hannkatt og kommer langt unna hjemmet til et sted han aldri har vært før, så vil ikke han ha evnen til å navigere hjem, som en katt som har utviklet stedssns. Det varierer litt når hele systemet «stedssans» er på plass, men det er på plass fra 8-12 mnd, det er ingen måte å vite når katten får dette så den eneste måten man er sikker på er at man venter til 12 mnd. Så er dette noe som må øves på også, de får ikke automatisk stedssans selv om de har evnen, så man bør være ute med katten de første dagene og vise katten nabolaget. SÅ, anbefales det at katter som kommer til nye hjem er inne i MINST 6-8 uker før du slipper de ut, her varierer det veldig på katten og hvor fort katten slår seg til ro så du kan måtte holde katten inne i 3 mnd også for den del, men IKKE mindre enn 4 uker miiiiiiiiiinimum. Dette er for at katten skal bli 100% kjent med huset og føle at han hører til der. Slipper du de ut for tidlig risikerer du at de finner seg et nytt hjem, vandrer langt, oppsøker gamle hjemmet osv for at de ikke har skjønt at de bor der de bor. Er katten usikker og redd i det nye hjemmet er det også større sjanse for at han får panikk ute og gjemmer seg/rømmer. Det er ikke på gøy vi har disse anbefalingene, det er forskere, katteeksperter, dyrebeskyttelser og veterinærer som har kommer frem til disse anbefalingene av en grunn. Hører mange sier «jeg slapp ut katten min når han bare hadde vært her en dag og det gikk kjempe fint», «jeg slapp katten min ut når han var 4 mnd og han ble aldri vekke eller tatt av rovdyr» ….. Det blir litt det samme som å si at «det er 100% trygt å kjøre bil for jeg har aldri kræsjet»…. Ja det kan gå bra. Men hvis du ser på savnede katter så er det sånn 5000-6000 savnede katter i Norge nå, kattegrupper på facebook florerer av påkjørte/forsvunnede/skadede katter etter rovdyr, slosskamper o.l., katter dukker opp i boder, drukner og så videre. Det ER veldig farlig å være utekatt i Norge så VI som ansvarlige katteeiere må enten holde de inne(det er null problem hvis du setter deg inn i det) eller gjøre det aller beste for å minske sjansene for at det skjer med vår katt (som å holde de inne etter flytting, vente til de er 1 år, kastrere, vaksinere, idchip, katteluke, gps, kattehus, øving.) Argumenter om at det ikke har skjedd med dine katter kommer til kort når det er så ekstremt mange katter det skjer med. Anonymkode: 96ac9...593 Skriver under på dette! Jeg vokste opp med at kattungene var ute på gården fra de var små, og det gikk bra det, men når jeg nå har skaffet meg katt i voksen alder har jeg jo lest meg opp på hva som faktisk anbefales av de som kan dette. Det hadde knust meg om min kattunge gikk seg bort og ikke fant veien hjem, og døde av sult/tørste/angrep fra et annet dyr, fordi jeg ikke tok ansvaret mitt på alvor. Fatter heller ikke at mennesker som er glad i katter lar spesielt hannkattene sine vandre rundt ute uten å være kastrert, og skape enda flere små katter som må leve vanskelige liv. Anonymkode: f236a...11e
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #25 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Skriver under på dette! Jeg vokste opp med at kattungene var ute på gården fra de var små, og det gikk bra det, men når jeg nå har skaffet meg katt i voksen alder har jeg jo lest meg opp på hva som faktisk anbefales av de som kan dette. Det hadde knust meg om min kattunge gikk seg bort og ikke fant veien hjem, og døde av sult/tørste/angrep fra et annet dyr, fordi jeg ikke tok ansvaret mitt på alvor. Fatter heller ikke at mennesker som er glad i katter lar spesielt hannkattene sine vandre rundt ute uten å være kastrert, og skape enda flere små katter som må leve vanskelige liv. Anonymkode: f236a...11e For å ikke snakke om at katter under 1 år ikke klarer å forsvare seg mot rovdyr/ eldre, større katter… Var nettopp en liten katt på 6 mnd som lå ute på etterlysning da den var funnet kald, våt og mjauende ute i forferdelig vind, når eieren ble funnet viste det seg at katten hadde gått kjempe langt, hadde aldri funnet tilbake selv. Tror heldigvis eieren lærte av det da. Jeg og bodde på landet før, gikk fint med de fleste kattene, men hadde også katter som det ikke gikk fint med, hadde en som forsvant og en som ble påkjørt. Men hadde selvfølgelig et par katter som kom i slosskamper osv. Samme med maten, de fikk forferdelig fôr, en døde når han var 4 år og en døde når han var 16 år.. Og resten litt her og der, så jeg kan ikke si «ja min katt fikk friskies og levde til han var 16 så det er bra fôr» fordi det er helt umulig å si sånt basert på bare sine egne erfaringer og fordi det har gått bra en gang. Det blir litt det samme som hvorfor vi trenger forskning på mennesker, fordi vi har så ekstremt mange forskjellige erfaringer og det er så mye som spiller inn. Det er så mye ny forskning på katt nå som ikke fantes før, og jeg mener at man forplikter seg til å holde seg oppdatert på slikt når man er ansvarlig for et annet liv. Google er så lett tilgjengelig og gratis, hvorfor ikke google spørsmål der? Hvorfor ikke se litt på filmer om kroppsspråk? Lese litt innimellom, følg ett par kattesider/instagram/grupper. Det er fortsatt mange idag som fôrer kattene på whiskas, slipper de ut når de er 4 mnd, ikke vet at kattene sine er stresset fordi de ikke kan tegnene, kattene biter fordi de er over/understimulert, slipper kattene ut en arbeidsdag i 10-, bare skaffer seg ny katt og slipper de sammen og så blir det krangling og så sier de «ja det er sånn katter er»….. Hvorfor skjer dette fortsatt når informasjon er så lett tilgjengelig? Og hvorfor skjer dette fortsatt når de VET at det anbefales annerledes? Jeg forstår ikke….. Anonymkode: 96ac9...593
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå