AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #1 Skrevet 6. mars 2022 Mener å ha lest det? Er det pga krybbedødfare, eller hva er det? Noe ergonomisk? Synes det virker som om "alle" bruker det, og har hørt at det er veldig praktisk. Er det noe jeg bør tenke på før jeg eventuelt går til anskaffelse av ett? Har forstått at det ikke bør brukes på natt, men kun under oppsyn på dagtid, stemmer det? Anonymkode: 0146a...2bc
altflyter Skrevet 6. mars 2022 #2 Skrevet 6. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mener å ha lest det? Er det pga krybbedødfare, eller hva er det? Noe ergonomisk? Synes det virker som om "alle" bruker det, og har hørt at det er veldig praktisk. Er det noe jeg bør tenke på før jeg eventuelt går til anskaffelse av ett? Har forstått at det ikke bør brukes på natt, men kun under oppsyn på dagtid, stemmer det? Anonymkode: 0146a...2bc Det skal aldri brukes uten konstant oppsyn fordi babyen kan rulle over på siden og bli kvalt. Babynest er fint og trygt så lenge du passer på hele tiden Endret 6. mars 2022 av altflyter 5
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #3 Skrevet 6. mars 2022 altflyter skrev (3 timer siden): Det skal aldri brukes uten konstant oppsyn fordi babyen kan rulle over på siden og bli kvalt. Babynest er fint og trygt så lenge du passer på hele tiden Bli kvalt mot kantene, eller er det andre ting enn kantene som gjør det. "farlig"? Anonymkode: 0146a...2bc
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #4 Skrevet 6. mars 2022 Babynest er helt trygt når det brukes korrekt. Dvs barnet kan sove oppi der på dagtid med oppsyn, men ikke på natten. Har brukt det til begge mine barn. Anonymkode: 4f0e0...217 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #5 Skrevet 6. mars 2022 Helt trygt i følge helsesykepleier på HS😎 Anonymkode: d0ce2...ef0
altflyter Skrevet 6. mars 2022 #6 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bli kvalt mot kantene, eller er det andre ting enn kantene som gjør det. "farlig"? Anonymkode: 0146a...2bc Kun det😊 1
AprilLudgate Skrevet 6. mars 2022 #7 Skrevet 6. mars 2022 Vi brukte det på natt også, barnet sov ekstremt lite også der (men roligere). Når han var spedbarn lagde vi en STRAM og helt fast pølse av håndkle med strikker så han ikke kom borti noen myke kanter med ansiktet. La det oppi nestet. I tillegg hadde vi mindre stramme pølser vi la litt på nedsiden av kroppen så han ikke fikk rullet helt inntil kanter med ansiktet. Vi var klar over den bittelille risikoen, men babynestet var på ingen måte veldig mykt (vanskelig å få nese/munn dekket til på noe vis). Det var sydd ganske «stramt i fisken». For vår baby var dyne langt større og åpenbar risiko, så der måtte vi gå for nattpose eller tykk ullpysj. Hadde åpenbart ikke brukt det på natt om han sov greit nok normalt. Vi brukte sprinkelbeskytter også fordi han flere ganger kilte fast armer/ben.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #8 Skrevet 6. mars 2022 Dere som mener babynest har kvelningsfare, er det ikke like stor kvelningsfare med dyne eller sprinkelseng med sånn beskyttelseskant av stoff rundt sprinklene? Anonymkode: 05774...75d
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #9 Skrevet 6. mars 2022 Brukte babynest i sprinkelsengen på natt og før baby kunne rulle. Tror folk overtenker hvor mye en nyfødt baby kan forflytte seg. Anonymkode: c4189...ba7 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #10 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dere som mener babynest har kvelningsfare, er det ikke like stor kvelningsfare med dyne eller sprinkelseng med sånn beskyttelseskant av stoff rundt sprinklene? Anonymkode: 05774...75d Babydyne er ok, men sprinkelsengkant er ikke bra. Anonymkode: c2819...ec1 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #11 Skrevet 6. mars 2022 Jeg skulle egentlig ikke ha babynest, jeg har hatt to barn tidligere og greid meg uten. Tenkte vel egentlig at det var nymotens tull. Uansett, jeg fikk et stokke babynest i gave, og for en oppfinnelse. Babyen roer seg mye lettere ned en i en seng (hvert fall min baby). Selv om det ikke er anbefalt, brukte jeg den på natt også. Da sov hun, i stedet for å ligge å sprelle sutre og kave i sengen sin. Anonymkode: 04fbb...266 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #12 Skrevet 6. mars 2022 Det spørs jo hvilken babynest også. Finnes de som ikke har like voldsom kant irundt. Vi brukte på natten mellom oss da det var deg eneste som funket, men vi brukte en med en plate inni og som ikke var så voldsom i kantene. Men husker jeg ikke likte å bruke den og følte meg ikke trygg så våknet 1000 gang på natten for å sjekke baby, brukte den kanskje i de første to ukene bare, vi turte ikke lengre rett og slett. Anonymkode: d7540...a98
AprilLudgate Skrevet 6. mars 2022 #13 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Babydyne er ok, men sprinkelsengkant er ikke bra. Anonymkode: c2819...ec1 Babydyne kan de jo lett få over ansiktet, og selv om man sikrer dynen kan babyen lett kave seg ned. Sålenge kanten er fast er det ikke farlig. Det som er viktigst er at de ikke får noe over ansikt, eller havner på magen.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #14 Skrevet 6. mars 2022 Fløff skrev (1 minutt siden): Babydyne kan de jo lett få over ansiktet, og selv om man sikrer dynen kan babyen lett kave seg ned. Sålenge kanten er fast er det ikke farlig. Det som er viktigst er at de ikke får noe over ansikt, eller havner på magen. Babydyne skal ikke legge seg tett rundt babyens ansikt og har ikke like tett fyll som babynest og speinkelsengbeskyttelse. Det er viktig å velge riktig dyne. Den skal være lett og liten. Se https://lub.no/om-barnedod/krybbedod/forebygging-av-krybbedod/sorg-for-gode-pusteforhold/. Vi brukte en ammemadrass i sengen. Denne skal ikke øke risiko for krybbedød og virker litt som er babynest. Nå er det likevel ingen forskning, som jeg kan se, som viser at babynest direkte øker risikoen for krybbedød. Om en babyen eller foreldrene sliter med søvn og kan sove bedre om baby sover i nest, hadde jeg ikke nølt med å bruke det. Både hs og jordmor på sykehuset foreslo babynest for oss. Anonymkode: c2819...ec1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #15 Skrevet 6. mars 2022 Fløff skrev (14 minutter siden): Babydyne kan de jo lett få over ansiktet, og selv om man sikrer dynen kan babyen lett kave seg ned. Sålenge kanten er fast er det ikke farlig. Det som er viktigst er at de ikke får noe over ansikt, eller havner på magen. Greia er vel at om de havner på magen mot kanten, så er kanten veldig mye mer massiv enn en dyne, og de kan ikke snu seg igjen. En dyne når baby ligger på rygg vil den gjerne klare å sparke eller slå bort bra festet, pluss at dynene er jo såpass tynne og lette at det er vanskelig at de skulle føre til kvelning, selv om sjansen er der. Anonymkode: 0146a...2bc 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #16 Skrevet 6. mars 2022 Her er forresten ammemadrassen vi brukte.. https://www.easygrowofnorway.com/no/hjem/104-samsove-og-ammemadrass-7090011250108.html Anonymkode: c2819...ec1
BobbySocks Skrevet 6. mars 2022 #17 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her er forresten ammemadrassen vi brukte.. https://www.easygrowofnorway.com/no/hjem/104-samsove-og-ammemadrass-7090011250108.html Anonymkode: c2819...ec1 Sånn hadde vi i senga. Ungen lå mellom oss i denne. Beste oppfinnelsen i verden!
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #18 Skrevet 6. mars 2022 Vi har brukt babynest på natt. Gutten ble født blind og var veldig avhengig av å ha det trangt for å føle seg trygg nok til å kunne sove. Han greide ikke sove uten både stram svøp og babynest en god periode. Tanten min sydde et babynest som kunne justeres i både lengde og bredde, så etterhvert som han vokste, vokste også nestet. Anonymkode: 51558...140 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #19 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Mener å ha lest det? Er det pga krybbedødfare, eller hva er det? Noe ergonomisk? Synes det virker som om "alle" bruker det, og har hørt at det er veldig praktisk. Er det noe jeg bør tenke på før jeg eventuelt går til anskaffelse av ett? Har forstått at det ikke bør brukes på natt, men kun under oppsyn på dagtid, stemmer det? Anonymkode: 0146a...2bc Nei det er ikke fyfy. Babynest er ikke farlig så lenge man er litt påpasselig. Siden det er høye kanter rundt, kan baby i teorien bli liggende med ansiktet inn i kanten og få for lite oksygen. Derfor bruker man ikke babynest i senga, vogna eller vugga. Men det er så kjekt å ha det på sofaen. Eller ta det med når man skal dusje eller gå på do. Anonymkode: 1da1d...25a
Myml1 Skrevet 6. mars 2022 #20 Skrevet 6. mars 2022 Egentlig ikke bra å bruke, men veldig mange bruker babynest om natta, men de bruker også ofte sengekantbeskytter, det er også fyfy. Selv har jeg aldri vågd å risikere noe, så mine har sovet med sovepose og tom seng. en på første termingruppen min kom inn til en blå baby som var snudd seg i babynestet, å kommet på kanten og ikke klart å snu tilbake. Heldigvis kom de tidsnok inn, hadde de ventet noen minutter til hadde den ungen trolig dødd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå