Mortiltomedmer Skrevet 6. mars 2022 #1 Del Skrevet 6. mars 2022 Hunden må jo ut. Hva gjør man om man ikke kan gå ut? Noen som har en god løsning de vil dele? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stressedoutgurl Skrevet 6. mars 2022 #2 Del Skrevet 6. mars 2022 Den må ikke ut de første 2 dagene. Den må bare gjøre fra seg inne. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky Skrevet 6. mars 2022 #3 Del Skrevet 6. mars 2022 Mortiltomedmer skrev (2 minutter siden): Hunden må jo ut. Hva gjør man om man ikke kan gå ut? Noen som har en god løsning de vil dele? Jeg vet ikke om folk helt forstår hva dette faktisk vil innebære... Siden det er mye spm og utsagn om at ambulanse må da være tilgjengelig etc. Jeg klør meg litt i hodet. Hvis det er atomvåpen er Europa herved i krig. Da er det survival of the fittest, for å si det sånn. Er det kjernekraftverk.. Vel da skal man ikke bevege seg ut på minst 72 timer, lengre om man kan. At hunden ikke får gått tur og gjort fra seg ute, vil være det minste problemet du har om det skulle gå så galt... Da må hunden gjøre fra seg inne. 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymous33 Skrevet 6. mars 2022 #4 Del Skrevet 6. mars 2022 Den får bare gjøre fra seg inne. Den kan tisse i dusjen for eksempel, og man kan ordne med en kattedo de kan bæsje i. Slipper man ut hunden, så vil den komme inn med radioaktivt støv på pels og poter som smitter over på eiere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 6. mars 2022 #5 Del Skrevet 6. mars 2022 Hva med vi som har hester på stall? Får ikke gått ut og gitt dem mat eller noe. Hunder og katter har man i det minste inne med seg selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 6. mars 2022 #6 Del Skrevet 6. mars 2022 Jeg tror jeg må lære hunden å gå på do i kattedo, hvordan er jeg fortsatt usikker på😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jajajane Skrevet 6. mars 2022 #7 Del Skrevet 6. mars 2022 Tutte skrev (1 time siden): Hva med vi som har hester på stall? Får ikke gått ut og gitt dem mat eller noe. Hunder og katter har man i det minste inne med seg selv. De får du dessverre ikke hjulpet stort… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 6. mars 2022 #8 Del Skrevet 6. mars 2022 Diamant20 skrev (Akkurat nå): Jeg tror jeg må lære hunden å gå på do i kattedo, hvordan er jeg fortsatt usikker på😅 Evt kjøpe engangsdresser til mennesker, kle hunden i klær, poser eller noe som kan tas av og alle man alle må dusjes. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 6. mars 2022 #9 Del Skrevet 6. mars 2022 Tutte skrev (1 time siden): Hva med vi som har hester på stall? Får ikke gått ut og gitt dem mat eller noe. Hunder og katter har man i det minste inne med seg selv. Tror dere må få ordna roboter som kan servere de mat, evt gjøre klart så en kan bo i stallen. Gjøre klart med mat, drikke, klær og et sted å gå på do osv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noomie Skrevet 6. mars 2022 #10 Del Skrevet 6. mars 2022 Dette har jo avisa forklart flere ganger. Det var en artikkel som nevnte dyr med pels i forbifarten men finner ikke igjen artikkelen. Men er jo å bare å tenke litt så finner du fort utav det. https://www.aftenposten.no/norge/i/wOLbe1/dette-er-myndighetenes-raad-ved-atomulykker For å oppsummere. Hold deg inne så lenge du kan. Radioaktiv avfall har kort halveringstid. Jo lengre du klarer å holde hunden inne, jo bedre. Kort tur og ikke lang søndagstur på fjellet, så klart. Det beste er jo klær på hunden, slik at minst mulig avfall setter seg i pelsen. Så må du vaske klærne og dusje hunden, og deg selv så klart. En hest klarer seg et døgn uten tilsyn, men vi er såpass langt unna Ukraina at et døgn er nok ikke nødvendig og siden vi er så langt unna, så vil vi få tid til å få beskjed i god nok tid til å sikre en hest. For det kommer ikke avfall til Norge med selve smellet, det kommer med vær og vind. Så det er ikke en gang en selvfølge at det kommer hit. En hund dør ikke av å måtte være inne i et døgn. Det verste som skjer er at hunden maser om å vil ut og ender opp med å gjøre fra seg ved ytterdøren. Er du en ubrukelig hundeeier så vil hunden bli redd og forvente kjeft, normalt så får bare stoltheten seg en knekk og hunden blir lei seg og det er ikke noe å le av stakkars. Ellers så skjer det ingenting, en hund overlever en dag eller to inne. Må hunden på do, så går den på do, ute som inne. En reell atomulykke som berører Norge på en katastrofal måte, vil si at Nord Korea sender en bombe i retning Ukraina for å hjelpe Putin, også feilberegner de noe også havner den i havet utenfor Norge ved et uhell. Hvor vi da blir berørt av selve smellet og bomben. Er det så nære at du ser lyset for å si det sånn, ja da er det ikke så mye du kan gjøre egentlig. Sleng deg ned på bakken, dekk til munnen og hud, lukka øynene og håp på det beste. Er det en ulykke i et kjernekraftverk i Ukraina, så er det været som kan for at vi blir berørt, og skjer det så har vi litt tid på oss til å tenke minst tre tanker før det blir et problem. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvaifaen Skrevet 6. mars 2022 #11 Del Skrevet 6. mars 2022 Noen dyrebutikker har sånne gressmatter som liksom er som en slags kattedo for hund. Han går nok når han MÅ uansett, men det er jo ikke så sunt for de å holde seg så lenge, tenker på de stakkars hundene og kattene uten kattedo som har fått kjeft for å gjøre fra seg inne og er livredd for det.. Kan jo kjøpe en og øve på det, det kan jo være fint å ha uansett, hvis man vil sove litt lengre en dag. Har ikke hund da så vet ikke hvordan det er i praksis. https://www.dyrekassen.no/petsafe-pet-loo-portabelt-toalett?sku=109575&gclid=EAIaIQobChMIyeuV5O6r9gIVEeh3Ch0WBAcsEAQYAyABEgJE9PD_BwE&gclsrc=aw.ds https://www.musti.no/littlebigger-indoor-potty-patch?69978&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Little%26Bigger+Indoor+Potty+Patch&from=kelkoo&gbraid=0AAAAADGtTT8t2xXGAIQ-kfsElCEz9UFOI&gclid=EAIaIQobChMIyeuV5O6r9gIVEeh3Ch0WBAcsEAQYBSABEgI7LPD_BwE 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perleblomst Skrevet 6. mars 2022 #12 Del Skrevet 6. mars 2022 Tutte skrev (1 time siden): Hva med vi som har hester på stall? Får ikke gått ut og gitt dem mat eller noe. Hunder og katter har man i det minste inne med seg selv. Jeg tipper en hest klarer seg uten mat 3 døgn? Mange dyr klarer seg. Sørg for masse drikke. For oss som har hund, så er det lurt å tenke på at hunden også skal ha mat, ikke bare menneskene. Men hunder klarer seg noen dager uten mat om det er krise. De fleste har jo allerede en pose med tørrfor som varer en stund. Husk å lagre drikke til hunden også. En hund kan man aktivisere inne. Trene på triks, mental stimuli, godbitsøk. Å ha hund er det minste problemet ved radioaktivt nedfall. Det eneste man bør tenke på er at man må holde seg hjemme da dyr sikkert ikke er tillatt i offentlige bomberom. Uansett blir vel alle anbefalt å holde seg hjemme dersom det er radioaktivt nedfall. Man skal ikke farte rundt unødvendig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 6. mars 2022 #13 Del Skrevet 6. mars 2022 kvaifaen skrev (4 minutter siden): Noen dyrebutikker har sånne gressmatter som liksom er som en slags kattedo for hund. Han går nok når han MÅ uansett, men det er jo ikke så sunt for de å holde seg så lenge, tenker på de stakkars hundene og kattene uten kattedo som har fått kjeft for å gjøre fra seg inne og er livredd for det.. Kan jo kjøpe en og øve på det, det kan jo være fint å ha uansett, hvis man vil sove litt lengre en dag. Har ikke hund da så vet ikke hvordan det er i praksis. https://www.dyrekassen.no/petsafe-pet-loo-portabelt-toalett?sku=109575&gclid=EAIaIQobChMIyeuV5O6r9gIVEeh3Ch0WBAcsEAQYAyABEgJE9PD_BwE&gclsrc=aw.ds https://www.musti.no/littlebigger-indoor-potty-patch?69978&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Little%26Bigger+Indoor+Potty+Patch&from=kelkoo&gbraid=0AAAAADGtTT8t2xXGAIQ-kfsElCEz9UFOI&gclid=EAIaIQobChMIyeuV5O6r9gIVEeh3Ch0WBAcsEAQYBSABEgI7LPD_BwE Dette syns jeg var en god ide! Er en tilsvarende tråd inne i kjæledyrforumet også. Bestilte et sånt hundetoalett og håper hundene går med på å bruke det hvis nødvendig. Det kan ihvertfall kommandoen «tisse», som vi bruker for å få dem til å gå ut og gjøre sitt fornødne før de skal være alene noen timer f.eks, så ser for meg at vi på en eller annen måte kan overføre kommandoen til å gjelde dette toalettet. Skader jo ikke å ha det stående 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 6. mars 2022 #14 Del Skrevet 6. mars 2022 (endret) Perleblomst skrev (5 minutter siden): Jeg tipper en hest klarer seg uten mat 3 døgn? Mange dyr klarer seg. Sørg for masse drikke. For oss som har hund, så er det lurt å tenke på at hunden også skal ha mat, ikke bare menneskene. Men hunder klarer seg noen dager uten mat om det er krise. De fleste har jo allerede en pose med tørrfor som varer en stund. Husk å lagre drikke til hunden også. En hund kan man aktivisere inne. Trene på triks, mental stimuli, godbitsøk. Å ha hund er det minste problemet ved radioaktivt nedfall. Det eneste man bør tenke på er at man må holde seg hjemme da dyr sikkert ikke er tillatt i offentlige bomberom. Uansett blir vel alle anbefalt å holde seg hjemme dersom det er radioaktivt nedfall. Man skal ikke farte rundt unødvendig. Nei, hester er faktisk dyr som trenger jevnlig tilførsel av mat for at magen skal fungere normalt. De er skapt for å spise over 20 timer i døgnet, og allerede etter 4 timer uten mat så begynner mage/tarmen og ødelegges. Endret 6. mars 2022 av Tutte 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymous33 Skrevet 6. mars 2022 #15 Del Skrevet 6. mars 2022 Tutte skrev (2 timer siden): Hva med vi som har hester på stall? Får ikke gått ut og gitt dem mat eller noe. Hunder og katter har man i det minste inne med seg selv. Da ville jeg ordnet med 2-3 dresser, hansker og noe å dekke ansiktet med, også vasket klærne etter hver gang man har vært ute og stelt med hestene. Også er det viktig å dusje også (men unngå balsam). Så bør hestene spyles ned etter de 2-3 dagene før man tar på de med hendene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 6. mars 2022 #16 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonymous33 skrev (1 time siden): Da ville jeg ordnet med 2-3 dresser, hansker og noe å dekke ansiktet med, også vasket klærne etter hver gang man har vært ute og stelt med hestene. Også er det viktig å dusje også (men unngå balsam). Så bør hestene spyles ned etter de 2-3 dagene før man tar på de med hendene. Ideelt sett burde en bodd i stallen, og alle hestene være inne, så slipper man og styre med spyling så ofte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymous33 Skrevet 6. mars 2022 #17 Del Skrevet 6. mars 2022 Diamant20 skrev (Akkurat nå): Ideelt sett burde en bodd i stallen, og alle hestene være inne, så slipper man og styre med spyling så ofte. Med mindre man har en stall som er like godt isolert og uten gjennomtrekk som et hus, så bør man holde seg hjemme, ikke bo i stallen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 6. mars 2022 #18 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonymous33 skrev (Akkurat nå): Med mindre man har en stall som er like godt isolert og uten gjennomtrekk som et hus, så bør man holde seg hjemme, ikke bo i stallen. Tja, man klarer seg jo greit om man setter opp noe som gjør at det ikke kommer forurenset luft inn, men dette vil jo variere fra stall til stall. De jeg kjenner med stall har gode staller uten gjennomtrekk osv, men det vil jo variere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rediken Skrevet 6. mars 2022 #19 Del Skrevet 6. mars 2022 Jeg har utekatter, som hater å være inne. Har hvert fall kjøpt inn kattesand og ekstra kattemat i beredskap. De dør jo ikke av å være inne noen dager, men de blir sikkert frusterte. Håper dersom et slik scenario dukker opp at man får et forvarsler. Da kan jo bønder forberede seg slik at dyrene har nok mat for en periode og tilgang på nok vann. Noen fjøs har jo automatisk fôring og drikkevannsanlegg som kan stilles inn på tid. Så da er det vel bare å fylle opp siloene og stille inn riktig dosering. Men man får jo ikke spadd ut møkken. Blir nok noe redusert dyrevelferd, men dersom det er svært helseskadelig å gå ut har man jo ikke så mye valg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 6. mars 2022 #20 Del Skrevet 6. mars 2022 Ryddet for latterliggjøring og svar til det. _popcorn_, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå