Gå til innhold

Har iPhone 12 mini touch-id?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg skal bytte ut min gamle, trofaste iPhone 7 og valget har falt på iPhone 12 mini. Lurer på om den har touch-id? Vet den ikke hadde det før, men det var noe snakk om at det sannsynligvis skulle komme tilbake, men fant ikke ut om det virkelig har kommet tilbake. Vil helst ha det fremfor ansiktsgjenkjenning da jeg noen ganger sminker meg og andre ikke og kanskje telefonen ikke vil kjenne meg igjen uten sminke f.eks. Har også en føflekk i fjeset som skal fjernes og kanskje tlf ikke vil kjenne meg igjen uten. Foretrekker touch id om det er mulig siden jeg varierer mye med sminke, solbriller etc. 

Anonymkode: 4fbff...f36

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et veldig kort søk på Google viser at du bør se deg etter en annen modell.

AnonymBruker
Skrevet
nomore82 skrev (1 time siden):

Et veldig kort søk på Google viser at du bør se deg etter en annen modell.

Takk, men jeg leste en artikkel om at touch id sannsynligvis skulle komme tilbake fordi folk savnet det. Men om det ikke gjør det går det vel an å bruke kode i stedet for ansiktsgjenkjenning? Bruker jo det om touchen ikke funker og. Ansiktsgjenkjenning er jo veldig sikkert, men vet ikke hvor godt det funker i mørket (jeg pleier å være på nettet etter jeg har lagt meg til jeg sovner), ved forskjellige typer sminke, solbriller osv. Og fingeravtrykk er jo minst like sikkert. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk, men jeg leste en artikkel om at touch id sannsynligvis skulle komme tilbake fordi folk savnet det. Men om det ikke gjør det går det vel an å bruke kode i stedet for ansiktsgjenkjenning? Bruker jo det om touchen ikke funker og. Ansiktsgjenkjenning er jo veldig sikkert, men vet ikke hvor godt det funker i mørket (jeg pleier å være på nettet etter jeg har lagt meg til jeg sovner), ved forskjellige typer sminke, solbriller osv. Og fingeravtrykk er jo minst like sikkert. 

Når Face ID ikke virker så er det kode som gjelder.

Hva som KOMMER er det jo vanskelig å spå, men at det kommer til en allerede lansert telefon er heller tvilsomt. Selv om folk savner det. Det koster enormt med tid og ressurser å endre et eksisterende produkt og produksjonslinje.

Om du er veldig interessert i Touch ID så sjekk ut iPhone SE.

AnonymBruker
Skrevet
nomore82 skrev (1 minutt siden):

Når Face ID ikke virker så er det kode som gjelder.

Hva som KOMMER er det jo vanskelig å spå, men at det kommer til en allerede lansert telefon er heller tvilsomt. Selv om folk savner det. Det koster enormt med tid og ressurser å endre et eksisterende produkt og produksjonslinje.

Om du er veldig interessert i Touch ID så sjekk ut iPhone SE.

Jeg kom til en artikkel fra 2020 etter at den var lansert. Men takk uansett, da får jeg heller bruke kode om ansiktsgjenkjenningen ikke alltid funker. iPhone SE er ikke så interessant. Da kan jeg like gjerne beholde 7ern eller dra frem min gamle 5s. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg  har også nettopp kjøpt ny iPhone og var veldig skeptisk til Face ID. 

Men jeg synes egentlig den virker bedre enn touch. Nå kan jeg låse opp telefonen for å sjekke oppskrifter når jeg lager mat f.eks., touch ville ikke det hvis fingeren var bittebittebittelitt våt. 

Den kjenner meg ikke igjen når jeg er på jobb og må gå med munnbind eller når jeg er ute og har haka helt nede i jakka. Men det skal gå an å legge inn f.eks. munnbindfjes og sminkefjes også, jeg har bare ikke prøvd. Jeg har bare lagt inn ansiktet mitt med briller, men den kjenner meg igjen uten brillene også, så den er ikke sååå sensitiv. 

Det eneste "problemet" jeg har er når jeg våkner og vil sjekke telefonen min med en gang. Da nekter den å kjenne meg igjen. Men det sier kanskje litt om hvor trøtt trynet mitt er. 

Anonymkode: f3633...86c

AnonymBruker
Skrevet

Min iphone 12 mini har ikke touch id, nei. Det er ansiktsgjenkjenning eller kode som gjelder. Har alltid funket å låse opp telefonen med ansiktsgjenkjenning. Selv i mørkt soverom så lyser telefonen opp ansiktet mitt godt nok til at det blir gjenkjent, og telefonen låses opp. Har aldri opplevd at den ikke kjenner igjen ansiktet mitt. Når telefonen scanner ansiktet for å legge det inn, tar den mål av alt, antall millimeter mellom øynene, størrelse på munn og nese osv. Det er disse tingene som måles når den skal låse opp, og mm mål forandres jo ikke av sminke.

Anonymkode: 87ca6...650

Skrevet

FaceID bryr seg ikke om sminke eller solbriller. Jeg byttet fra SE til 12 mini utelukkende fordi jeg ville ha FaceID. Bruker telefonen mye ute i regnvær og da er både TouchID og kode helt ubrukelig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har iPhone 13 mini, som er den nyeste varianten, har heller ikke touch-ID.  Jeg har hatt telefon med faceID siden jeg kjøpte iPhone X i 2017 og synes jevnt over at det fungerer langt bedre enn touch-ID. 

iPhone 13 mini har langt bedre batterikapasitet enn 12'eren, så du bør vurdere å gå for den.

Anonymkode: 5e23f...f0f

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har iPhone 13 mini, som er den nyeste varianten, har heller ikke touch-ID.  Jeg har hatt telefon med faceID siden jeg kjøpte iPhone X i 2017 og synes jevnt over at det fungerer langt bedre enn touch-ID. 

iPhone 13 mini har langt bedre batterikapasitet enn 12'eren, så du bør vurdere å gå for den.

Ja, batterilevetiden er nok det som er mest plagsomt med 12 mini, men ikke såpass at jeg bytter til 13 mini bare for det. iPhone 14 ser foreløpig ikke ut til å komme i en hendig størrelse dessverre. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å kjøpe den nyeste iPhone SE? Den kommer ut på fredag, og har touch-id. :) 

Anonymkode: 0b364...d64

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
-jk- skrev (På 6.3.2022 den 23.01):

Ja, batterilevetiden er nok det som er mest plagsomt med 12 mini, men ikke såpass at jeg bytter til 13 mini bare for det. iPhone 14 ser foreløpig ikke ut til å komme i en hendig størrelse dessverre. 

Ser den. Jeg byttet ut min over fire år gamle iPhone X med iPhone 13 mini for noen uker siden, men jeg hadde ikke oppgradert fra 12 til 13, der er ikke forskjellene store nok til å rettferdiggjøre kostnaden. Men er veldig fornøyde med størrelsen på mini. Endelig en telefon jeg kan ha i lomma uten at den føles for stor og så langt synes jeg ikke at skjermen er for liten, som var det jeg var mest bekymret for.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva med å kjøpe den nyeste iPhone SE? Den kommer ut på fredag, og har touch-id. :) 

Ja, jeg vet, men den finnes ikke i lilla. Det gjør ikke 13 heller for den som nevnte den. Så får bare venne meg til ansiktsgjenkjenningen, tror jeg, hehe. Selv om den er litt «skummel» 😂🙈

AnonymBruker
Skrevet

Synes FaceID og mangel på «hjem» knapp er dritt, så jeg kjøper SE :)

Anonymkode: e682f...18b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ja, jeg vet, men den finnes ikke i lilla. Det gjør ikke 13 heller for den som nevnte den. Så får bare venne meg til ansiktsgjenkjenningen, tror jeg, hehe. Selv om den er litt «skummel» 😂🙈

Jeg har også lilla mobil, men jeg har 11. 😅 Tror nok du kommer til å elske ansiktsgjenkjenning, det er helt genialt! 😄 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har også lilla mobil, men jeg har 11. 😅 Tror nok du kommer til å elske ansiktsgjenkjenning, det er helt genialt! 😄 

11 er også superfin, vurderte den også siden den er litt billigere og like fin, men tar 12-ern i stedet siden den har 5G. Haha, skeptisk til ansiktsgjenkjenning jeg 😂 Redd den ikke skal kjenne meg igjen med/uten sminke og med hjelm (driver med hest og liker å ta bilder fra hesteryggen) og med solbriller. Liker også å surfe litt på nett før jeg sovner og det er jo mørkt i soverommet, så ansiktsgjenkjenning funker vel ikke da. Også bekymra for at den ikke skal kjenne meg igjen når jeg har fjernet en føflekk i trynet og må ha bandasje i noen dager. Man får jo brukt koden, men likevel. Blir rart uten hjem-knapp også, men man venner seg jo til det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

11 er også superfin, vurderte den også siden den er litt billigere og like fin, men tar 12-ern i stedet siden den har 5G. Haha, skeptisk til ansiktsgjenkjenning jeg 😂 Redd den ikke skal kjenne meg igjen med/uten sminke og med hjelm (driver med hest og liker å ta bilder fra hesteryggen) og med solbriller. Liker også å surfe litt på nett før jeg sovner og det er jo mørkt i soverommet, så ansiktsgjenkjenning funker vel ikke da. Også bekymra for at den ikke skal kjenne meg igjen når jeg har fjernet en føflekk i trynet og må ha bandasje i noen dager. Man får jo brukt koden, men likevel. Blir rart uten hjem-knapp også, men man venner seg jo til det. 

Ansiktsgjenkjenning fungerer for meg utendørs når det er mørkt, så det fungerer sikkert på soverommet. Bandasje er kanskje verre, den kjenner meg ikke igjen med ansiktsmaske. Hjem-knappen har jeg aldri savnet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.3.2022 den 1.22):

Hadde nok gått for 12 nå, siden den er nyere enn 11. 

Min kjenner meg igjen med og uten sminke, med solbriller (med mindre jeg har sterkt motlys, som ikke har noe med solbrillene å gjøre) og på soverommet selv i mørket, så det er nok neppe noe problem. Eneste gangene face-id sliter litt er om jeg har på ansiktsmaske i hele fjeset, men det er jo forståelig. 😅 Bandasje tror jeg skal gå bra, med mindre det er over halve ansiktet ditt. Face-id på iPhone fungerer generelt veldig bra, uansett situasjon! 

Savnet hjemknappen i noen få sekunder, man venner seg veldig fort til å være uten!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...