Gå til innhold

foring av hund

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg ga hunden min stekt kyllingfilet i dag!  Han har ikke spisst på noen dager og jeg begynte å lure litt!  Med kyllingfilet i skåla skal jeg si det gikk unna! :)

Vil helst anbefale å gi det rått. Noe som helst kjøtt bør fôres rått, koker eller steker du det, fjerner du noe av det viktigste tingene hunden trenger i selve kjøttet.

Du ser liksom ikke at ulven ute går og finner seg en stekeplate og koker/steker rådyret sitt. Den spiser det helrått med bein og alt.

Tror nesten vi mennesker legger litt for mye av det hva vi skal fôre hundene med. Hunden er en kjøtteter, og spiser kjøttet den får som servert rett fra slakteren uten ekstra tilsetningstoffer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig!

Mine hunder får bein og kjøtt og fett rett fra frysern, tint selvfølgelig...

Vi ender opp med mye som kunne gått rett i søpla etter jakt og hjemmeslakt, men fryser i passelige porsjoner, som vi tar opp flere ganger i uken. Valpene får i tillegg noe de kan klø seg litt på, og det blir lite gnaging på andre ting :)

Gjest Revenka
Skrevet

Etter frem og tilbake med testing av ulike typer falt vi på Hills c/d foret. Veldig fornøyd.

Skrevet

Som jeg skrev tidligere er hunden min veldig vàr når det gjelder mat. Det skal nesten ikke noe til før den klør og river ut pels i store dotter. Pro Plan Laks fungerer og Friskes Softies eller leverbiter går som go'bit/belønning. I tillegg kan han knaske griseører eller haler og tørrfisk. Alt annet av "ekstra" gir utslett. Har katt også, så variasjonen hunden vår får er kokt fisk i ny og ne. Heldigvis syns han det er supergodt og spiser med god appetitt. Det gjør han med foret sitt også-.

Skrevet
Men jeg tenker at Labb kanskje er OK for vanlige familiehunder, men ikke for en hyper jakthund (som er det vi skal kjøpe)? Men kanskje jeg er ubegrunnet skeptisk.

labb har nå kommet med eget fôr til jakthunder.

de har jo også labb aktiv og labb aktiv pluss.

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

triumph til GD'en og Pro plan til dobbermannen

Skrevet

Har vært mange tester på Pedigree (butikk for) og dyrebutikk for. Veterinærstudenter tester dette hvert år. Når jeg studerte i Australia kom de frem til at Eukonoba var kalrt bedre enn Pedigree, i Norge på veterinærhøgskolen er de kommet frem til at de er like bra. Men det kan ikke jeg si meg enig i.. Min hund driter konstant når han var på Pedigree, men Hills er han tilbake på sitt gode gamle så klumper :) det må jo bety at de tar opp mer av Hills!

Gjest Lilleulv
Skrevet

Min hund bæsja på seg av Hill's... hun var valp da, og jeg nekta å tro at det var hun som produserte de sinnsyke rukene!!

Det siste foret jeg ville gitt henne er Labb :forvirret:

Skrevet
Det siste foret jeg ville gitt henne er Labb  :forvirret:

Jeg var egentlig veldig fornøyd med Labb jeg, bortsett fra den enorme produksjon av avgasser :forvirret:

Gjest Lilleulv
Skrevet
Jeg var egentlig veldig fornøyd med Labb jeg, bortsett fra den enorme produksjon av avgasser :forvirret:

Avgasser er en ting :) Min utvikla allergi pga alt for store mendgder havre/korn...

Skrevet

Det har jeg aldri hørt om, havre? trodde det var et allergivennlig kornslag?

Er det sånn at du må styre unna mange typer for da eller? At mange for inneholder mye korn?

Gjest Lilleulv
Skrevet
Det har jeg aldri hørt om, havre? trodde det var et allergivennlig kornslag?

Er det sånn at du må styre unna mange typer for da eller?  At mange for inneholder mye korn?

da vi gikk på labb begynte Nemi å klø noe vanvittig. til slutt hadde hun hårløse flekker med sår og måtte gå på kortison :tristbla: Hun hadde t-skjorte og sokker på seg for ikke å klore seg. ørene så ut som kjøttkaker inni... så bytta vi for, og det ble litt bedre. men først da vi bytta til Norwegian Polar som er et reint kjøttfor ble alt helt bra!! nå kan hun ikke ha tørrfor, ikke brødskalker, ikke kjeks eller knekkebrød. da kjør hun med en gang... Jeg tror det er unaturlig for hunder å få så mye vegetabilsk i maten sin, hunden er en kjøtteter! :)

Skrevet

Hunden jeg skal ha går på Eukanuba, jeg har tenkt å gå over til Olivers.

Skrevet
da vi gikk på labb begynte Nemi å klø noe vanvittig. til slutt hadde hun hårløse flekker med sår og måtte gå på kortison  :tristbla: Hun hadde t-skjorte og sokker på seg for ikke å klore seg. ørene så ut som kjøttkaker inni... så bytta vi for, og det ble litt bedre. men først da vi bytta til Norwegian Polar som er et reint kjøttfor ble alt helt bra!! nå kan hun ikke ha tørrfor, ikke brødskalker, ikke kjeks eller knekkebrød. da kjør hun med en gang... Jeg tror det er unaturlig for hunder å få så mye vegetabilsk i maten sin, hunden er en kjøtteter!  :)

Fy, det må ha vært forferdelig, og ikke kunne dere gjøre noe før dere visste hva det var som gjorde hun klødde så heller, stakkar vovsen :(

I dag har jeg en hund som blir fort tørr og matt i pelsen, og vil ikke legge på seg, i tillegg til at dyrlegen mener hun har ¨kronisk bendelorm¨, som hun jo får behandling for med jevne mellomrom, har jeg skjønt at foret hennes er viktig. Hun får høyaktivitetsfor og mye kjøtt/fett og bein, og har de siste fire mnd ikke vært under 24 kg ;) Foreløpig er jeg så heldig at vi har mye kjøtt og slakt i frysa, men på lang sikt kan jo dette lageret gå tomt, da kan kanskje dette foret du snakker om være et alternativ :) Må det bestilles eller får du det i dyreforretninger/dyrlege?

Skrevet

Synes det er ganske mye "dritt" i vanlig tørrfor, blant annet en haug av korn, og produkter av dyr vi mennesker ikke ville spist (kyllingføtter, hoder osv) som blir kvernet. Hvis du tar en titt på innholdsfortegnelsen til foret, så vil du finne ut at det ikke er bra å fore med i lengden, for en hund klarer ikke å takle alt dilldallet som blir lagt i tørrforet vs reint kjøtt (og grønnsaker).

Så for å være ærlig ville jeg holdt meg unna tørrfor. Jeg har hatt mine hunder på det før, og ingen av dem var slik jeg ønsket at de skulle være (ekkel tørr eller fett pels, dårlig kondisjon/bein, daffe o.l.). Og etter at jeg byttet for over 10 år siden, så har det hele vært annerledes (og flere har faktisk fått mindre veterinærregninger også).

Hunden og ulven har spist kjøtt fra den tidlige morgen, og har holdt seg like bra. Jeg ser ingen verdens problemer med at de ikke skal få gjøre det nå også. Det er vi mennesker som er sære, ikke hundene.

Gjest Lilleulv
Skrevet

jeg kjøper polar-fôret av forhandlere... www.norwegian-polar.no

det var helt forferdelig da Nemi var allergisk og vi ikke forsto hva som var galt. det tok en evighet å finne ut av, og jeg synes i grunn at dyrlegene kom til kort. det var til slutt jeg som fant ut hva som skjedde. vårt første råd var: gå på hill's du, så blir alt fra. (klinikken solgte hill's). etter 2 mnd sa jeg at nå måtte noe gjøres for nå hadde nemi det fælt. "bare gi det noen uker til. hill's er så bra bla bla bla". mens jenta mi led... :tristbla:

Gjest Lilleulv
Skrevet

oliver's fôret er forresten veldig bra synes jeg :)

Skrevet

Leste en annonse om foret i et hundesport når jeg spiste middag, virket ganske så intr :) Desverre har det vel vist seg at noen dyrleger kommer til kort når det ikke skjer helt ¨dagligdagse¨ ting, da skjønner jeg ikke hvorfor de ikke bare kan si det som det er, og heller henvise videre?

Mon tro om denne tråden ikke er litt løs i tråden nå... Hahaha!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...