Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg heter Kirsti og går på folkehøyskole. Jeg har egentlig ikke et vanskelig navn, men husmor og mange andre sier det feil hele tiden. Jeg kjenner at det begynner å gå utover psyken min. Hva gjør jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytter navn.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må rette på de! Si «Jeg heter Kirsti ikke kjirsti» eller omvendt 

Anonymkode: e72cd...696

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Noen navn uttales forskjellig i landet. Vanskelig for noen å si det riktig. Prøv  å få en bergenser å uttale «Kaarn» i stedet for Karen med skarre-r.

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Korriger dem - eller bare la det gå. Jeg gidder ikke bry meg om at alle både skriver og uttaler navnet mitt feil.

Anonymkode: 9fe20...bfd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Foreslår at du slutter på folkehøgskolen. Etter alle innleggene dine er det tydeligvis svært tøft for deg å være der.

Anonymkode: e8672...ea2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Stella Virgin skrev (17 minutter siden):

Hei, jeg heter Kirsti og går på folkehøyskole. Jeg har egentlig ikke et vanskelig navn, men husmor og mange andre sier det feil hele tiden. Jeg kjenner at det begynner å gå utover psyken min. Hva gjør jeg?

Hvordan kan man si Kirsti feil? 🤔

Anonymkode: fe03d...cdd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Slik: "Jon".

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en som heter Oliver. Og jeg har hørt minst fem ulike måter å si det på. Samme med navnet mitt. Skulle tro det var enkelt, men nei. Har aldri hengt meg opp i det. Hvorfor skulle jeg la det plage meg? Det er jo en bagatell. Enten så korrigerer du dem, eller så slutter du å bry deg. 

Anonymkode: 43bf1...b23

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kjenner en som uttaler navnet sitt Kirsti og en kjirsti, vet noen uttaler det shishti også. 

Anonymkode: dcee0...1d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg svarer ikke om folk sier navnet mitt feil. Hvis de blir irriterer så sier jeg at de må si det riktig om de vil ha svar. 

Her jeg bor sier vi ofte Marje om navnet Marie, og var en gammel dame som het Anne Marie (Marje), så kommer ei oslodame og påstår at man skal si Ann Mari til henne. Respektløst. Man uttaler nærmest likt slik vedkommende selv uttaler det. Det ser jeg på som normal høflighet. 

Anonymkode: ecab4...0c0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Stella Virgin skrev (28 minutter siden):

Sier med et smil: "Er det meg du mener? For det er ikke navnet mitt. Jeg heter ... ". 

Anonymkode: 17881...a37

• Liker 3
Skrevet

Folk bommer stadig på navnet mitt. En ting er at tonasjonen kan låte rart, men ofte sier de direkte feil navn. Jeg har konkludert med at hvis min rolles viktighet i deres liv undergår 1% er det bare å smile overbærende og late som ingenting.

Hvis de etterhvert øker kontaktflaten sånn at vi treffes oftere, vil de før eller siden selv korrigere det, etterhvert som de snakker om meg med andre, bak min rygg. :nori:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg kjenner en som uttaler navnet sitt Kirsti og en kjirsti, vet noen uttaler det shishti også. 

Men det handler jo bare om dialekt. Jeg kan ikke komme til en bergenser og insistere på at hen skal uttale navnet mitt med rulle-r. 

Anonymkode: bb4bc...7cf

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det handler jo bare om dialekt. Jeg kan ikke komme til en bergenser og insistere på at hen skal uttale navnet mitt med rulle-r. 

Nei, jeg er vestlending og kan ikke uttale Martin, Maren og Karen på den måten de gjør her på Østlandet. Kan ikke påstå at jeg sier feil navn hvis det er en sånn dialekt-sak som med disse navnene. 

Anonymkode: 42f12...761

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Går ut over psyken?
Jøss. Jeg må alltid si navnet mitt minimum 2 ganger, og så stave det i tillegg. Kan ikke si det har gått utover psyken min.

Anonymkode: f766a...bd6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg heter Ane og så ett navn til, men ca 60% av alle jeg kjenner sier Anne. Kunne ikke ha brydd meg mindre

Anonymkode: cdcc4...021

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, jeg er vestlending og kan ikke uttale Martin, Maren og Karen på den måten de gjør her på Østlandet. Kan ikke påstå at jeg sier feil navn hvis det er en sånn dialekt-sak som med disse navnene. 

Anonymkode: 42f12...761

Ja, det var jo akkurat det jeg sa. 

Skrevet

Om det bare går på uttale, get over it!

Om de faktisk sier feil navn har du grunn til å reagere.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke dialekt, det er tre forskjellige navn, men med samme skrivemåte. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...