AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #1 Skrevet 6. mars 2022 Hei! Jeg har to flotte barn, en gutt på 6 år og en gutt på 12. Jeg er skilt og har delt omsorg for barna, men et godt forhold til eks. vi opplever noen utfordringer med minstemann, og lurer på om noen kjenner seg igjen og kan komme med noen råd? Vi har søkt hjelp hos PPT men det tar veldig lang tid. i følge barnehage og skole har det vært «noe» med han. Barnehage nevnte dårlig selvbilde, da han er veldig sjenert (det har alle i familien vært, men det har gått over). Vi har uansett blitt veldig nøye med å vise at vi setter pris på han og roset han mye, uten at det har blitt noe endring i adferd. I barnehagen ble PPT koblet inn pga mye krangling blant guttene, men konklusjonen var dårlig gruppedynamikk. Det er de samme barna som går i klassen hans nå, og de samme voksne. Tilbakemeldingene vi får fra skolen er at han er en skikkelig god gutt, som har mye uro og vil ikke konsentrere seg om fagene og vandrer mye. Han kler ikke på seg til friminutt, og tøffer seg en del og finner på ugagn med vennene sine. Når han er på grupperom så konsentrerer han seg og jobber godt. På tur har han gått tilbake til skolen i sinne, hvis han har blitt våt o.l., selvom han har med skiftetøy. På SFO er det ingen problemer. Jeg ser et mønster i når skolen kontakter meg om uro, er det ofte spesielle ting som har vært annerledes den dagen - feks fremføring av blimed dans, eller synging av noe slag osv. på avslutning i barnehagen ville han ikke opp på scenen, og ble veldig sur. På hjemmebane har vi ikke disse problemene, men vi har jo mye mer tid for lek og fysisk aktivitet hjemme, enn på skolen, så det blir vel ikke så tydelig. han er ikke glad i lekser - noe jeg ikke har tenkt så mye over, siden han bare er 6 år.. Han er en veldig snill gutt, han elsker dyr og er veldig omsorgsfull. Det er morsomt å være med han. følelsene hans er «utpå» kroppen. Når han får litt motgang kan han bli veldig irritert, og lager litt dårlig stemning med sutring, istedenfor å prøve å løse situasjonene. Når han blir glad er han kjempeglad, han har ofte latterkrampe. Han elsker broren og søskenbarna, er det babyer tilstede så er det han som holder de. Veldig omsorgsfull og god. han har ikke noe ukontrollert sinne, og han er en grei gutt. Han er tøff men samtidig sjenert og blir sur når det er ukomfortable situasjoner. Noen ganger må man fysisk gå bort til han for å gi beskjeder, hvis ikke er det akkurat som om han ikke hører. Han vil gjerne gjøre noe HELE tiden og kan godt si «jeg kjeder meg» 20 ganger på en time.. Far og stefar har nevnt at de tror han kan ha AD/HD. Jeg selv tror at han er litt usikker, har mye energi og ikke er helt skoleklar. han er født seint på året mens de fleste andre i klassen er født tidlig. Det er få gutter i klassen, og jeg tror de sammenligner en 6 år gammel gutt med en gjeng 7 år gamle jenter. Men det er slitsomt å hele tiden bli kontaktet av skolen, og det skal bli godt å få vite hva som plager han, hvis det er noe. Så må man jo ta skolens bekymring på alvor, og derfor tok jeg kontakt med PPT. Forhåpentligvis kan de hjelpe. Keg kan jo nevne at det eldste barnet aldri har hatt noen slike utfordringer, han var sjenert men det gikk over. Samtidig er søstra mi sosionom som jobber i barnevernet, og moren min jobber i PPT - begge sier at han er en helt vanlig gutt som heller vil leke enn å lære. De er jo selvfølgelig inhabile, men det hadde vært betryggende dersom de hadde rett. Er det noen andre som har barn som kanskje har en diagnose eller utfordring, som kjenner igjen denne oppførselen i sine barn? ~ Anonymkode: 8b324...d66
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #2 Skrevet 6. mars 2022 Prøv å søke opp høysensitive barn.. vi hadde en del av det samme, ADHD ble nevnt, helt til ped.leder i barnehagen tok opp høysensivitet. Da falt mange brikker på plass for oss. Lykke til 😊 Anonymkode: 78f47...278
Era Vulgaris Skrevet 6. mars 2022 #3 Skrevet 6. mars 2022 Jeg tenker ikke umiddelbart diagnose, men at han kanskje er litt umoden og har vansker med å regulere seg selv enda. Vanskelig å komme med noe konkret når man ikke har observert barnet. Har han venner? Hvordan fungerer han i frilek med andre barn? Hvorfor ringer skolen så ofte, har de ingen tiltak å bruke når det oppstår situasjoner? Han bør først og fremst forberedes godt hvis det skal skje noe annet enn det som står på planen, han trenger kanskje en voksen litt mer tett på som kan støtte han når det blir vanskelig for han. At dine familiemedlemmer ser en helt gjennomsnittlig gutt, handler mest om at de ser han i en helt annen sammenheng enn lærerne gjør. Barn oppfører seg ofte annerledes hjemme og i skole/barnehage. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #4 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Prøv å søke opp høysensitive barn.. vi hadde en del av det samme, ADHD ble nevnt, helt til ped.leder i barnehagen tok opp høysensivitet. Da falt mange brikker på plass for oss. Lykke til 😊 Anonymkode: 78f47...278 Takk, når du sier det så har barnet et søskenbarn som er høysensitiv- de er veldig like men dette søskenbarnet er en del eldre. Skal lese litt om dette 😊 ts Anonymkode: 8b324...d66
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå