Gjest KATTAstrofe Skrevet 28. oktober 2005 #1 Skrevet 28. oktober 2005 Vi har en skjønn liten hunnkatt på 4 mnd. Hun virker overhodet ikke interessert i vannet hun får i vannfatet sitt (bytter vann ofte). Men når vi er ferdig å dusje piler hun inn på badet og slurper i seg restene av vannet på golvet med stor apetitt! Hva kommer dette av? Er det vanlig? Når hun er tørst hender det at hun hopper opp i servanten på badet og begynner å slikke på kranen. Da må vi sette på vannet til henne slik at hun får drikke rett av kranen. Det skal nevnes at hun har en skål med kattemelk ved siden av vannfatet som hun ofte drikker av, så jeg er ikke bekymret for at hun ikke får i seg nok væske.
Gjest gjest1 Skrevet 28. oktober 2005 #2 Skrevet 28. oktober 2005 Er vannet iskaldt? For Mio nekter iallfall drikke vann hvis det er det. En mellomting av lunkent og iskaldt går bra Også synger hun bare hun ser dusjen hehe tror ikke hun hadde turt å drikke av den!
Gjest KATTAstrofe Skrevet 28. oktober 2005 #3 Skrevet 28. oktober 2005 Det blir jo lunkent i løpet av den tiden det er i fatet, vannet altså. Forøvrig elsker hun iskaldt vann fra springen. Hun er i det hele tatt ikke særlig redd vann, hun elsker å stå å se på mens vi dusjer, om det spruter litt på henne så slikker hun det bare i seg! Nå ligger hun forresten halvveis hengslengt over tastaturet, noe hun gjør hver gang jeg sitter ved datan. Og så elsker hun å sitte på fanget til husfar når han spiller xbox eller playstation2.
Arkana Skrevet 28. oktober 2005 #4 Skrevet 28. oktober 2005 Sånn er vår katt også. Vi har hatt henne i 2½ år og jeg har aldri sett henne drikke fra skålen, vi har prøvd alle slags temperaturer på vannet. Prøvd å skifte ofte, eller litt sjeldnere. Badekaret derimot, det er tingen! Dusjhodet må ligge nede i karet og det må renne en tynn stråle ut, og den drikker hun av flere ganger om dagen. Litt sært når vi har folk som passer henne når vi er borte og vi må forklare at vannet faktisk skal renne i karet, for det er det eneste stedet hun drikker. Jeg synes det er bare søtt, og så lenge hun får i seg vann er det ikke så nøye hvor det kommer fra.
Gjest gjest1 Skrevet 28. oktober 2005 #5 Skrevet 28. oktober 2005 Mange katter som bare drikker rennende vann
Gjest KATTAstrofe Skrevet 28. oktober 2005 #6 Skrevet 28. oktober 2005 Vi har ikke badekar, men jeg pleier å dusje litt vann på gulvet innimellom så hun kan drikke av det. Sær katt
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2005 #7 Skrevet 28. oktober 2005 Dette er jo tildels instinktivt: rennende vann er rent vann, derfor foretrekker katter dette. Mine to katter er helt likedan. De hopper opp i badekaret og ser på meg med store øyne. Da setter jeg på krana og de drikker og leker med vannet Jeg tør imidlertid ikke la vannet stå på mens jeg ikke er hjemme, siden sluket har vært tett tidligere. Så da setter jeg en vannskål i badekaret, og den drikker de av. Kanskje trådstarter kan prøve dette? Mine ville nemlig ikke drikke av vannskåla når den sto på kjøkkenet, men nå når den er på badet i badekaret går det greit. Tror de liker følelsen å bevege seg til et vannhull, akkurat som på steppene i afrika (de tror nemlig at de er tøffe som løver ) Ellers selger de drikekfontener til katt i dyrebutikken. Da får kattten tilfredsstilt sitt behov for rennende vann, uten at eier trenger å bekymre seg for oversvømmelse på badet. Det er ikek alle katter som får i seg nok vann, men det er jo veldig viktig. Bla er det med å minsker faren for tilstoppet urinrør hos hannkater.
Gjest gjest1 Skrevet 28. oktober 2005 #8 Skrevet 28. oktober 2005 Tror de liker følelsen å bevege seg til et vannhull, akkurat som på steppene i afrika (de tror nemlig at de er tøffe som løver ) ← Høres ut som katteatferd ja
Gjest Varg-Menja Skrevet 28. oktober 2005 #9 Skrevet 28. oktober 2005 Det er helt normalt, mange katter er ikke redd for vann. Dette er ofte katter med enten skogkatt eller maine coon i seg. Og de samme kattene har en sterk tendens til å foretrekke rennende vann også.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 28. oktober 2005 #10 Skrevet 28. oktober 2005 Det er ikke noe problem at hun drikker fra dusjen, jeg bare lurte på hvor vanlig dette er. Men takk for svar Katten min ser forresten ut som en korthåret maine coon, så det er jo ikke umulig at hun har slike gener i seg.
iss Skrevet 28. oktober 2005 #11 Skrevet 28. oktober 2005 :grine2: Deilig å høre at katten min er normal allikevel!! Helt siden hun var kattunge har hun villet være med inn på badet. Før hadde vi dusj der vi dusjet utover det knøttlille badet, da satt hun på dolokket og ventet til vi var ferdige. Hun måtte også leke med såpeskummet som rant ned mot sluket.. Hun hadde også egen kopp som vi fyllte med vann vær kveld. Da drakk ho rikelig! Nå har vi et annet bad med dusjhjørne. Inni der vil hun ikke være altså. Men hun sitter på utsiden og løper inn når jeg åpner døra for å ta hånkle. Og samboeren har nå klart å venne henne til at når vi pusser tenna, får hun litt rennende vann ut av dusjhodet..
Gjest Pet Skrevet 28. oktober 2005 #12 Skrevet 28. oktober 2005 Katten min er helt nevrotisk mht vann. Hun drikker aldri av skåla som står ved siden av maten, men til nød av en skål som står i stua. Det mest populære å drikke av for tida er en bøtte som står på verandaen og i perioder er det badet som gjelder - enten fra badegulvet eller fra springen i badekaret. Mine vannglass er også OK og må voktes av meg - må snart begynne med tutekopp! Har hørt om katter som har lignende atferd i forhold til drikkevann, spesielt det med å ikke ville drikke av det vannet som står sammen med maten.
_Anki_ Skrevet 28. oktober 2005 #13 Skrevet 28. oktober 2005 Katta mi drikker ikke vannet som er i skåla som står sammen med maten. Hun drikker kun av en kopp eller glass som står på kjøkkenbenken. Var på festival ei helg i sommer og småsøstrene mine passa ho, glemte jo å si fra til dem at ho kun drikker av kopp. Stakkars katta drakk nesten en hel kopp med vatn når jeg kom hjem..
Mrs. K Skrevet 28. oktober 2005 #14 Skrevet 28. oktober 2005 Å, den er kjennt. Her går det mest i doskålen (prøver å ha doloket nede etter en episodet der katten trengte hjelp ), sølepytter, blomstekrukkene ute med vann i, dusjen, kjøkkenvasken.
liv Skrevet 28. oktober 2005 #15 Skrevet 28. oktober 2005 Vår og vil helst ha rennende vann! Lurte på å kjøpe en sånn sak som gjør at vannet renner i skålen.
Sniglå Skrevet 29. oktober 2005 #16 Skrevet 29. oktober 2005 Samme her! Skåla ved siden av maten står urørt, men vi har satt en bolle med vann i stua, inni et hjørne. DEN er populær den Og den gamle katten vår, han skulle alltid opp i vasken på morgenkvisten å ta seg noen slurker med vann. Tror jeg leste en plass at dersom en er usikker på om katten får nok væske så er det bare til å plassere vann på litt forskjellige plasser i huset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå