Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til dere som har født tre ganger eller mer; 

har alle fødslene lignet hverandre? Da tenker jeg på ift termin, intensitet og rifter. Min første og andre måtte settes i gang pga overtid, tok laaaaaang tid men ingen rifter. Lurer på hva jeg kan forvente i dag, tanken på ny overtid gjør meg så nedstemt. 

Anonymkode: a8457...7ab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

har alle fødslene lignet hverandre? Da tenker jeg på ift termin, intensitet og rifter. Min første og andre måtte settes i gang pga overtid, tok laaaaaang tid men ingen rifter. Lurer på hva jeg kan forvente i dag, tanken på ny overtid gjør meg så nedstemt. 

Min to første ble også satt i gang pga. overtid (første) og den andre en dag før termin pga. komplikasjon. Begge var lange, vonde, jeg var null moden og trengte masse hjelp (ballong, hormonpille, ta vannet, mye drypp) for å føde, fikk epidural med begge. Fikk rift grad 2 med første og grad 1 med andre.

Tredje fødsel begynte av seg selv en uke før termin. Fikk begynnende rier om kvelden og gjennom natten. Følte på meg at nå skulle det skje. Litt uregelmessige rier som økte i styrke, men var overkommelig mtp. smerte. Ringte føden neste dag og dro dit rundt ti for å se om noe hadde skjedd, og jeg ble kjempeoverrasket over at jeg hadde 6 cm åpning. Fikk da fødestue, og fødte 4 timer seinere med lystgass som smertelindring. Ingen rifter. En fantastisk opplevelse!

Anonymkode: 7e599...6ec

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt igangsatt alle tre fødslene. 

Fødslene har gått raskere for hver gang som har gått. Nummer 3 var i følge jordmor styrtfødsel. Riene var veldig intense, men egentlig greit å bli ferdig med det på 1 times tid kontra å pines i mange timer. 

Noe annet som kanskje var litt annerledes, var at jeg hadde veldig sterke og regelnessige kynnere fra uke 34 og uttover. Jeg trodde mange ganger at fødselen var igang, men ble bare lurt...

Anonymkode: aa75c...0ed

AnonymBruker
Skrevet

Min tredje fødsel var definitivt den letteste ❤️ 

Anonymkode: 36ced...a16

AnonymBruker
Skrevet

Min tredje fødsel var den letteste.👍

Anonymkode: 6be88...12d

AnonymBruker
Skrevet

Første fødsel var jeg veldig ung. Følte kroppen min var en jente. Fødte 8 dager før termin. Brukte 1,5 time på pressinga. Måtte sy masse, to stk som måtte sy meg. Fødselen startet med at vannet gikk og alt gikk naturlig.

Andre fødsel startet helt naturlig, slimproppen gikk og noen timer etterpå startet riene. Det var en styrtfødsel, hadde 5 cm da jeg kom inn på sykehuset, under en time etter jeg kom dit, blei babyen født. Babyen kom 6 dager etter termin, stjernekikker var den også. Pressa aldri, babyen fløy bokstavelig talt ut av meg. Måtte sy to pyntesting. 

Tredje fødsel var den verste. Ingenting var naturlig. Jeg måtte legges inn da terminen nærmet seg da de var redd for styrtfødsel igjen. Men babyen kom aldri. Jeg bodde laaangt fra nærmeste sykehus. 6 dager over termin, pakket jeg tingene mine. Sa til dem at jeg har to barn hjemme. Har ikke det blitt baby til nå, blir det ikke før dere setter meg igang. Og det skjer jo ikke før max overtid. De skjønte at jeg faktisk mente det. De tok meg med på et rom, blei ikke strippet. Det hadde de gjort allerede hver dag i over en uke. Men de gjorde andre ting som var smertefullt og jævlig. Da de var ferdig fikk jeg beskjed om å gå i trapper så mye som jeg klarte. Da var klokken ca 11. I 15-tiden kom riene. I 18-tiden bestemte de seg for å ta vannet. Da de gjorde det, var vannet misfarget. Fra de tok vannet, hadde jeg konstant pressrier, men jeg kunne ikke presse før jeg fikk 10 cm åpning. Helt klart den desidert mest smertefulle fødselen. Babyen kom et par minutter før midnatt. Da den kom ut viste det seg at babyen lå skjevt. Derfor kom den aldri. De ga meg drøpp i 23-tiden, dette førte til sterkere rier og til slutt full åpning. Tror der var 3-4 press så var babyen ute. Lurer på om jeg måtte sy et pyntesting, husker ikke helt. Men hele fødselen var bare unaturlig og vond fra første rie. Helt klart den verste av alle tre. 

Anonymkode: 9b226...095

AnonymBruker
Skrevet

Født fire ganger, alle gangene litt før termin, alle fødslene uten rifter og uten komplikasjoner eller igangsettelse. 

men synes også det har gått litt lettere for hver gang. Så selv om du har hatt to tøffe fødsler kan det hende nummer tre går bedre tenker jeg :)

Anonymkode: b28c9...b1e

AnonymBruker
Skrevet

Født tre ganger. Første gangen var igangsatt i uke 38 pga langvarig vannavgang. Da var aktiv fødsel på rundt 9 timer. Gikk veldig fint, men fikk epidural. Ingen rifter.

Fødsel nr to var på termindato. Heftig styrtfødsel. Ingen rifter.

Nr tre kom én uke på overtid. Heftig styrtfødsel det også. To små rifter som trengte et par sting.

Anonymkode: 37476...44e

AnonymBruker
Skrevet

Min tredje fødsel var min "verste", selv om den var fin og udramatisk. Brukte lystgass på alle tre.

Revnet og måtte sy 4 sting (ingen sting etter fødsel 1 og 2). Det var også det lengste svangerskapet (fødte dagen før termin med nr 3) og den største ungen (3,6 kg, 53 cm).

Det var en kjapp fødsel, som mine andre fødsler, og jeg var i god form etterpå etter alle fødslene.

Lykke til. :)

Anonymkode: 90eba...116

AnonymBruker
Skrevet

Ganske lik min andre fødsel, like over termin. Men enda raskere, rakk såvidt føden før han var ute, og fikk derfor ikke badekar som med nummer to. Revnet litt, som ved begge de to forrige. Var fort i form igjen.

Anonymkode: fc79c...015

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

3 fødsel var igangsatt og derfor intens mtp smerter.

Men alle fødslene var raske og uten noen form for rift. 

Anonymkode: 2ea70...3eb

Skrevet

1 fødsel-11 timer aktiv fødsel, noen rifter, hele fødselen var ukontrollert og forferdelig. 11 dager på overtid

2 fødsel igangsatt-6 timer aktiv fødsel, en rift, fin fødsel. 

3 fødsel igangsatt, 4 timer aktiv fødsel, ingen rifter, oppe å gikk fort etterpå og var i form med engang. Denne gangen var jeg godt trent før svangerskapet, og trente litt underveis. Tror det hadde mye å si for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...