Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 44. Har aldri fått til dette med prevensjon. Valgte å være singel store deler av livet, av redsel får å bli gravid igjen. Jeg har to barn. Tidligere har jeg bare brukt angrepille. Jeg ønsker ikke å måtte ta abort, da dette ville vært uaktuelt for meg. Jeg kjenner at jeg kvir meg til å gå gjennom en steriliseringsoperasjon, men er usikker på om det fins alternativer. Dere som er på min alder, hva bruker dere av prevensjon?

Anonymkode: 3605f...2c6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt yngre enn deg, har ikke barn og bruker pessar. Jeg vil ha noe hormonfritt som jeg fort kan slutte med når vi skal prøve. 

Alternativet til sterilisering er hormonspiral, hormonimplant eller kobberspiral. Eller at partner steriliserer seg. 

Anonymkode: 0ba7c...9a5

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Prevansjons sprøyte. Uten tvil. Kan brukes av de som ikke kan bruke p-piller grunnet høyt blodtrykk. Funker flott, ingen problemer. Må kun sette en sprøyte hver 3 mnd. Anbefales.

Anonymkode: 359a0...abd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Spiral, i din alder det lurt å begynne å tenke på overgangsalder også 🙂 

Anonymkode: 0882b...d72

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg steriliserte meg da jeg hadde fått de barna jeg ønsket, og det var null stress. Spiral kan være et alternativ for noen, jeg trivdes ikke med det, men det er jo individuelt. Personlig ville jeg ikke brukt hormonprevensjon, da det blir vanskelig å vite når/om man kommer i overgangsalder.

Anonymkode: c71f5...ff8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Spiral, i din alder det lurt å begynne å tenke på overgangsalder også 🙂 

TS her. Jeg har lyst på kobberspiral. Liker ideen om hormonfri prevensjon. Men jeg har alltid blødd ganske mye. Tror dette er en kontraindikasjon.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg steriliserte meg da jeg hadde fått de barna jeg ønsket, og det var null stress. Spiral kan være et alternativ for noen, jeg trivdes ikke med det, men det er jo individuelt. Personlig ville jeg ikke brukt hormonprevensjon, da det blir vanskelig å vite når/om man kommer i overgangsalder.

TS her igjen. Jeg tenker som deg. Hvordan var det å komme seg etter steriliseringen? Når kunne du gå på jobb etter inngrepet? Måtte du bruke smertestillende?

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor går du ikke og steriliserer deg ? 
Da får kroppen gå tilbake til sin naturlige syklus og 

Anonymkode: 39794...ae7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eldre?? Da jeg leste overskriften tenkte jeg at det var noen i 70 årene... 

Ta kontakt med lege/gynekolog og hør hva de vil anbefale deg.

Anonymkode: d6d0b...fc1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS her igjen. Jeg tenker som deg. Hvordan var det å komme seg etter steriliseringen? Når kunne du gå på jobb etter inngrepet? Måtte du bruke smertestillende?

Sterilisering i dag er poliklinisk, og du kommer hjem samme dag. De benytter kikkhull, og du er i full vigør igjen etter 2-3 dager. Brukte litt smertestillende de to første dagene, og tok det rolig, da det kan stramme litt i såret. Mener å huske at jeg gjorde det i løpet av sommerferien, så jeg slapp å tenke på jobb med det første. Hadde fint kunnet gå på jobb etter 2-3 dager.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Sterilisering i dag er poliklinisk, og du kommer hjem samme dag. De benytter kikkhull, og du er i full vigør igjen etter 2-3 dager. Brukte litt smertestillende de to første dagene, og tok det rolig, da det kan stramme litt i såret. Mener å huske at jeg gjorde det i løpet av sommerferien, så jeg slapp å tenke på jobb med det første. Hadde fint kunnet gå på jobb etter 2-3 dager.

TS: Jeg tenker litt på mulighetene for å sterilisere meg. Hadde vært deilig å slippe å bekymre seg. Bruker mye energi på å se bort fra menn, og undertrykke seksualiteten. Det er slitsomt. Jeg kunne tenke meg å ha et normalt kjærlighetsliv. Fortsatt litt bekymret for restitusjonstiden, kjenner jeg. Jeg liker å løpe lange turer flere ganger i uken. Trener styrke og løfter mye tungt i hverdagen. Redd for å ødelegge kroppen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS: Jeg tenker litt på mulighetene for å sterilisere meg. Hadde vært deilig å slippe å bekymre seg. Bruker mye energi på å se bort fra menn, og undertrykke seksualiteten. Det er slitsomt. Jeg kunne tenke meg å ha et normalt kjærlighetsliv. Fortsatt litt bekymret for restitusjonstiden, kjenner jeg. Jeg liker å løpe lange turer flere ganger i uken. Trener styrke og løfter mye tungt i hverdagen. Redd for å ødelegge kroppen.

2-3 dager klarer du vel?
De går inn gjennom navlen, så du får ikke arr eller operasjonssår i den forstand. På hvilken måte tror du sterilisering ødelegger kroppen? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eldre?? Da jeg leste overskriften tenkte jeg at det var noen i 70 årene... 

Ta kontakt med lege/gynekolog og hør hva de vil anbefale deg.

Anonymkode: d6d0b...fc1

Vel… det sier seg vel selv at det ikke er det.

Anonymkode: fe9f1...634

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er 44. Har aldri fått til dette med prevensjon. Valgte å være singel store deler av livet, av redsel får å bli gravid igjen. Jeg har to barn. Tidligere har jeg bare brukt angrepille. Jeg ønsker ikke å måtte ta abort, da dette ville vært uaktuelt for meg. Jeg kjenner at jeg kvir meg til å gå gjennom en steriliseringsoperasjon, men er usikker på om det fins alternativer. Dere som er på min alder, hva bruker dere av prevensjon?

Eldre? Trodde det handlet om 70 åringer og ikke unge 44 åringer

Anonymkode: 04bfd...d5e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS her. Jeg har lyst på kobberspiral. Liker ideen om hormonfri prevensjon. Men jeg har alltid blødd ganske mye. Tror dette er en kontraindikasjon.

Ikke sikker på om kobberspiral hjelper med overgangsalder da. Det er vesentlig for meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Bare å bruke Cerazette. Da slutter man å blø, jeg bruker de og er snart 49. 

Anonymkode: 7a92e...454

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

2-3 dager klarer du vel?
De går inn gjennom navlen, så du får ikke arr eller operasjonssår i den forstand. På hvilken måte tror du sterilisering ødelegger kroppen? 

Jeg lurer på hor lenge man må la være å løpe. Kan jeg løfte barnebarnet opp på armen uken etter f.eks? Når kan jeg evt. gjenoppta sexlivet og begynne å høste inn fordelene av denne operasjonen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

P-ring.

funker fjell, som ungene sier.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 49 og bruker Slinda p-piller. Er veldig fornøyd.

Anonymkode: f4465...99d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...