Gå til innhold

Serbere og krig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Opplever i stor grad, i disse dager, at mange serbere støtter Putin og handlingene han nå gjør. Ukrainas president blir hengt ut som en homofil taper.
Det er skummelt å se på disse holdningene. 
Putin er satt på pidestall og fremmes som det beste som noen gang har skjedd. 
Og de tolererer ikke støtte av Ukraina, for de vil bare snakke om sin krig, som var på 90 tallet. Og at ingen kan støtte andre land, siden de ikke ble støttet under sin siste krig.

Det er en hatsk utvikling i verden som følge av denne krigen, og jeg er redd det er det som blir de største konsekvensene når alt kommer til alt. Det store hatet verden nå ser. 

Anonymkode: 7d463...f0d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Serbere er russernes lillebror som de ser opp til og vil gjøre alt for å please storebror Russland. De er av samme ulla. Innen kort tid vil de gjøre mot sine naboland nettopp det russerne gjør mot Ukraina nå. De venter bare på klarsignal fra diktatoren. Sann mine ord. 

Anonymkode: 08bcd...c19

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serbia har sett på Russland som sin snille storebror i over 150 år, spesielt siden de hjalp dem da Serbia var under ottomansk(tyrkisk) styre. Eneste landet i Europa som ikke fordømte Ukrainainvasjonen. (Pluss Russland og Hviterussland så klart.)

Anonymkode: c1e6c...875

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Serbere er russernes lillebror som de ser opp til og vil gjøre alt for å please storebror Russland. De er av samme ulla. Innen kort tid vil de gjøre mot sine naboland nettopp det russerne gjør mot Ukraina nå. De venter bare på klarsignal fra diktatoren. Sann mine ord. 

Jeg tror deg, for det rulles opp det ene innlegget etter det andre «Krim is Russian like Kosovo is Serbian» bilder på nett…. Og de er mange. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg tror deg, for det rulles opp det ene innlegget etter det andre «Krim is Russian like Kosovo is Serbian» bilder på nett…. Og de er mange. 

Nettopp. Med serberes historie og hissige krigsføring hvert 40-50 år er det ingen tvil om hva som venter. Dessverre for landene rundt. Kanskje særlig Kosovo som du nevner.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det mange som frykter på Balkan akkurat nå. Hvis Putin hadde lyktes med å okkupere Ukraina de første dagene hadde nok serberne innvandrert både Kosovo og Bosnia. De er som noen nevnte ovenfor av samme ulla,blodtørstige jævler.

Anonymkode: 54aad...989

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan vel snakke for meg om min familie som er flyktninger fra tidligere Jugoslavia (mor bosnier og far serber) og de jeg kjenner av serbere at det er så klart ingen som liker det som foregår og det tror jeg ikke har med nasjonalitet å gjøre, men at vi til tross alt er mennesker som ikke ønsker krig.

Jeg tenker også at det område rent geografisk er omgitt av mange folkegrupper og har vært utsatt for mange meninger, religioner og diskusjoner om hvordan området skal bli drevet og hvem som har rett på hvilket område. Det er også et komplisert tema og hvis du har gått på skolen og lært om samfunn og historie så er det mye som kan gå galt når det blir kaotiske tilstander med en feil president som i de fleste tilfeller IKKE er folkevalgt. Lett å bo i Norge og kommentere, vi som har det kanskje best og enklest i hele verden. 

Når det gjelder Serbia sitt forhold til Russland har de vært Serbias naturlige allierte, men de har heller ikke gjort noe særlig betydningsfullt for landet i f. eks Jugoslaviakrigene og Kosovo. Jeg tror den gamle generasjonen ser verdien i å fortsette slik, men den nye generasjonen er sterkt kritiske til Putin generelt. Dette kommer fra en 88 modell som har bodd i Serbia fram til 2019. Jeg tror generelt serbere har følt seg urettferdig behandlet av vesten, spesielt med tanke på Kosovo konflikten (grunner jeg ikke skal ramse opp her, hvis du vil virkelig finne ut av det så finnes det på nettet) og derfor vil du se slike bilder på nett.  Men de fleste vanlige serbere er luta lei krig og sult og holder seg nøytrale i denne konflikten med Ukraina… 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tam skrev (3 minutter siden):

Jeg kan vel snakke for meg om min familie som er flyktninger fra tidligere Jugoslavia (mor bosnier og far serber) og de jeg kjenner av serbere at det er så klart ingen som liker det som foregår og det tror jeg ikke har med nasjonalitet å gjøre, men at vi til tross alt er mennesker som ikke ønsker krig.

Jeg tenker også at det område rent geografisk er omgitt av mange folkegrupper og har vært utsatt for mange meninger, religioner og diskusjoner om hvordan området skal bli drevet og hvem som har rett på hvilket område. Det er også et komplisert tema og hvis du har gått på skolen og lært om samfunn og historie så er det mye som kan gå galt når det blir kaotiske tilstander med en feil president som i de fleste tilfeller IKKE er folkevalgt. Lett å bo i Norge og kommentere, vi som har det kanskje best og enklest i hele verden. 

Når det gjelder Serbia sitt forhold til Russland har de vært Serbias naturlige allierte, men de har heller ikke gjort noe særlig betydningsfullt for landet i f. eks Jugoslaviakrigene og Kosovo. Jeg tror den gamle generasjonen ser verdien i å fortsette slik, men den nye generasjonen er sterkt kritiske til Putin generelt. Dette kommer fra en 88 modell som har bodd i Serbia fram til 2019. Jeg tror generelt serbere har følt seg urettferdig behandlet av vesten, spesielt med tanke på Kosovo konflikten (grunner jeg ikke skal ramse opp her, hvis du vil virkelig finne ut av det så finnes det på nettet) og derfor vil du se slike bilder på nett.  Men de fleste vanlige serbere er luta lei krig og sult og holder seg nøytrale i denne konflikten med Ukraina… 

Jeg har serbiske venner, og har hørt om den krigen i over ti år nå, siden det er det eneste de snakker om, så trenger ikke lese meg opp… og er du serbisk, og har serbiske venner på feks Facebook, også de fleste på din alder, så vet du hva jeg snakke om…. De er vanlige serbere… og de støtter denne krigen. Og de kjører hardt mot Kosovo om dagen. Kosovo, homofile, trans, andre folkeslag osv… det er helt utrolig å se på.

Jeg er glad du, som er serber, tar avstand fra dette, men jeg tror ikke det er normalen om dagen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har serbiske venner, og har hørt om den krigen i over ti år nå, siden det er det eneste de snakker om, så trenger ikke lese meg opp… og er du serbisk, og har serbiske venner på feks Facebook, også de fleste på din alder, så vet du hva jeg snakke om…. De er vanlige serbere… og de støtter denne krigen. Og de kjører hardt mot Kosovo om dagen. Kosovo, homofile, trans, andre folkeslag osv… det er helt utrolig å se på.

Jeg er glad du, som er serber, tar avstand fra dette, men jeg tror ikke det er normalen om dagen.

Mhm, vet hva du snakker om og har sett det selv. Når det gjelder homofile og trans så er det mange som ikke liker dette i Serbia og balkanområdet generelt. Jeg har sett på gayparadene i Beograd og de blir ikke tatt godt imot.. 

Det er også mange som har den mentaliteten «noen må dø for the greater good». Nesten som de på en måte har en høyere toleranse for dette, jeg tror det ligger kulturelt, altså mange har opplevde dette på nærhold. Derfor du ser at mange av russerne som forsvarer handlingene i Ukraina er av den eldre generasjonen også. Og noen av de yngre blir smitta av denne tankegangen, spørs sikkert på landsby/by, tilgang på informasjon osv. mye propaganda i disse landa.  Jeg har også sett at de viser mye i mediene i Serbia at Ukraina har på en måte gjort dette mot seg selv ved å bryte minskavtalen osv.. vanskelig å forstå seg på dette. Tror det er mange faktorer som forårsaker at de kommer med sånne utsagn. Jeg personlig synes at det er forkastelig og at det kommer fra bitterhetens standpunkt.. krig er rett og slett jævlig og hadde de vært i konflikten selv hadde de ikke ønsket at folk tenkte slik

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serberne, russerne og tyrkerne er alle opptatt av områder utenfor eget land hvor det bor mange som identifiserer seg med den gamle etnisiteten sin. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...