Gå til innhold

Trenger råd/beroligende ord. Baby 11 mnd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Min snart ettåring, 11, mnd, snakker ikke, peker ikke, vinker ikke eller klapper ikke. Går og er aktiv. Babler masse. Skal jeg bekymre meg?? Førstegangsmamma 😞

Anonymkode: 0a2ff...e43

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: bf22a...e0f

• Liker 1
Skrevet

Nei

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, absolutt ikke. Normalområdet for språkutvikling er stort. Men selv om det er noen som har begynt å si noen ord, er det flertallet som ikke snakker ved 11 mnd. Mange venter lenger med de ulike gestene også. Å gå ved 11 mnd. er litt tidligere enn gjennomsnittet. 

Anonymkode: ff4e9...6ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet ikke. Men samtidig har jeg, som ubekymret mamma, lært at man godt kan være litt obs. Ta det opp med helsestasjonen så de også er obs på at du er bekymret. 

jeg har en gutt på snart 5 som er veldig dårlig språklig, og jeg er veldig bekymret nå. Vi opplever at det tar EKSTREMT lang tid å få hjelp og at hjelpen som tilbys er på et minimum. Vi har nå holdt på med ppt i 8 mnd uten at adekvat hjelp er på plass. 

han viste tegn til å henge bakpå allerede som 2-åring, men jeg er som sagt en ubekymret type og slo meg til ro med at bhg mente han var innenfor normalen selv om det var i nedre skikt. Jeg skulle ønske jeg hadde vært mer obs på tegn på at noe ikke var normalt, tidligere. Da hadde jeg begynt denne prosessen LENGE før. Et av spm vi fikk av ppt nå var blant annet om han bablet som baby. Det gjorde han ikke, men jeg tenkte ikke på det da. 

så jeg vil si at det er alt for tidlig å være bekymret enda, men det er fint at du er obs. Min sønn er forøvrig helt frisk, det feiler han ingenting, men han sliter med å gjøre seg forstått og skulle hatt hjelp lenge før. 

Anonymkode: 5edd7...ac4

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hei! Min snart ettåring, 11, mnd, snakker ikke, peker ikke, vinker ikke eller klapper ikke. Går og er aktiv. Babler masse. Skal jeg bekymre meg?? Førstegangsmamma 😞

Nei. Vår er 16mnd og sier kun 2-3 ord. Typ mamma pappa bæ der gakkgakk. Han har nettopp begynt å forstå han skal vinke når vi sier hade. 

Anonymkode: a3647...184

AnonymBruker
Skrevet

Ingen grunn til å bekymre seg nå, selv om det er noen røde flagg. Men vær obs og på dersom det skulle vedvare, riktig hjelp tar LANG TID å få dersom barnet trenger det og det er veldig viktig at den hjelpen er der så tidlig som mulig dersom det er noe da tidlig innsats har omtrent alt å si for videre utvikling.

Anonymkode: c859e...13e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ingen grunn til å bekymre seg nå, selv om det er noen røde flagg. Men vær obs og på dersom det skulle vedvare, riktig hjelp tar LANG TID å få dersom barnet trenger det og det er veldig viktig at den hjelpen er der så tidlig som mulig dersom det er noe da tidlig innsats har omtrent alt å si for videre utvikling.

Nysgjerrig på hva du mener er de røde flaggene her? Mangel på peking og vinking? Har sett at babyer etter boka skal begynne å peke på ting ganske tidlig, men  jeg har ei jente på snart seks år med normal utvikling som verken pekte eller vinket da hun var under året. Hun krøp rundt, hadde ikke begynt å snakke og hadde hvert fall ikke begynt å klappe på den tiden. Husker ikke akkurat når hun begynte å peke i bøkene, det var kanskje når hun var rundt halvannet? Skal ettåringer kunne klappe? Kravene til babyene er blitt ganske høye etter hvert forstår jeg...

Anonymkode: 98f37...d00

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

nei, hadde han vert snart 2 hadde jeg forstått deg og din beskymring

Anonymkode: 3085e...217

AnonymBruker
Skrevet

Nei min sa knapt mamma, lagde mest lyder som dadada osv 😅 og han gikk heller ikke. Når er han snart to år, og kan snakke ganske mye og både går og springer, men han begynte ikke å gå før han var over året 🙈 og snakkingen er nylig begynt de siste månedene, han sa kun mamma en god stund først. 

Anonymkode: 7b045...0c6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tar ikke nødvendigvis lang tid nei, varier nok fra sted til sted. Vi fikk raskt og i nesten overkant med hjelp. Ser forøvrig ingen røde flagg i det ts beskriver. 

Anonymkode: ea6ab...fbe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei. Vår er 16mnd og sier kun 2-3 ord. Typ mamma pappa bæ der gakkgakk. Han har nettopp begynt å forstå han skal vinke når vi sier hade. 

Anonymkode: a3647...184

Samme her. Er ikke bekymret og barnehagen viste tydelig at de ikke heller var det når jeg spurte hvordan han lå an i utviklingen.

Anonymkode: 149b2...067

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Samme her. Er ikke bekymret og barnehagen viste tydelig at de ikke heller var det når jeg spurte hvordan han lå an i utviklingen.

Og ts, du burde heller ikke være bekymret 😊

AnonymBruker
Skrevet

Min er 13mnd og hun går ikke. ;)

Alle barn er forskjellige! Ingen grunn til bekymring, men om du vil ha betryggende ord fra helsepersonell, snakk med helsesykepleier på 12mnd kontrollen.

Anonymkode: b4f48...beb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...