Gå til innhold

Drivstoffprisen er helt krise.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Drivstoff er helt hinsides dyrt gor tiden, og gjør hverdagen vanskelig for mange, jeg vil til og med gå så langt som å si umulig. 

Det blir forklart med Ukraina krigen, og det er sikkert riktig nok det. Allikevel er mesteparten ulike avgifter til staten, så staten kan lett få denne kostnaden redusert ved å fjerne avgifter, slik at folk kan ha råd til å dra på jobb og å gjøre andre daglige gjøremål.

Denne enorme prisen, sammen med de enorme strømprisene er svært tung for husholdningene å bære. Det forringer kjøpekraften, og vil nok først gå ut over service næringene og deretter varehandel. 

Det er tyst fra regjeringen, tyst fra stortinget. De svikter folket.

• Liker 19
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Madame Butterfly skrev (6 timer siden):

Får vi en "drivstoffpakke" lik den vi nå har for høye strømpriser? Neppe. SV, MDG og Rødt ville sannsynligvis ha gått i taket dersom regjeringen foreslo noe slikt. 

• Liker 2
Skrevet

At de våger å skylde prisene på krigen, det var dyrt før Ukraina ble invadert... Oppi 21 kr per literen avogtil her i vest for noen mnd siden. 

• Liker 23
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, det er 100% løgn at prisene ble høye på grunn av Ukraina-krigen. De har steget og steget, og har vært høye flere måneder.

Skal vi se 30 kr for bensin snart? Hvor stopper det? 40 kr? 50 kr? Siden det er de 'hellige" markedskreftene som rår. Og Staten koser seg, og vi betaler minst 40% av inntektene våre i skatter og avgifter, fra før.

MDG jubler vel. De vil jo straffe folk for å kjøre bil.

Vi skal se hvor høye strømprisene blir, hvis Europa slutter å handle med Russland. Nå ser vi baksiden av fri flyt over grensene. Når noen land blir avhengige av andre land for å skaffe forsyninger, så er det vanskelig med sanksjoner. Russland har store inntekter, på grunn av rekordpriser på gass og olje.

Og matvareprisene har gått opp også. Jeg har allerede lest at matolje og mel skal stige mye i pris. Melprisene vil påvirke alle bakevarer.

• Liker 10
Gjest Made4u
Skrevet

Prisene er ikke verre enn at vi enkelt kan leve med dem, gjelder forøvrig strøm og mat etc. også, vi ville sågar evnet greit høyere priser over hele fjøla.

Men klart, vi vil jo alle ha mest mulig igjen for hva man tjener, så det hadde jo vært hyggeligere dersom prisene var lavere.

Skrevet
14 hours ago, Made4u said:

Prisene er ikke verre enn at vi enkelt kan leve med dem, gjelder forøvrig strøm og mat etc. også, vi ville sågar evnet greit høyere priser over hele fjøla.

Men klart, vi vil jo alle ha mest mulig igjen for hva man tjener, så det hadde jo vært hyggeligere dersom prisene var lavere.

Hvem er «vi»? Og hva er «enkelt»?

Ønsker vi virkelig et sånt samfunn? Der momsinntektene til staten på livsnødvendig strøm, matcher inntektsbeskatningen. Inntektsbeskatningen som er progressiv og kommet frem til gjennom grundig politisk debatt, spisset for å treffe der stortinget ønsker, skal natches av denne tilfeldige økte utgift som mons på strøm, som slår ned helt vilkårlig ig tilfeldig? Det er en kjent sak at den ikke er progressiv, men slår hardt ned på de som bor i de minst nye -, og minst oppussede hus.

Er det vilkårlighet og tilfeldigheter som skal bestemme statens inntekter? Er det slik vi vil ha det?

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet
Made4u skrev (19 timer siden):

Nei man kan bare ikke leve med dette på sikt! Flere og flere vil tvinges til å selge sine boliger og alt blir dyrere! Nesten umulig for single å klare boutgiftene alene, og for å ikke snakke om alle de med lavere inntekter. Bedriftene rammes jo av dette også, så må de hente inn tapene med økte priser. Det går bare til et visst punkt! Så havarerer hele driten og konkursene setter inn. Man må være totalt tilbakestående eller uvitende om man påstår noe annet, dette som skjer nå er farlig for hele samfunnsstrukturen på sikt. AP har det totalt rablet for. De later som ingenting har skjedd og strømprisene går over 8 kroner KWT i morgen. Landet virker uten styring for tiden. Klabbetrynet fra SP har gått å gjemt seg, Støre har forvunnet i tåka.

• Liker 18
Skrevet
1 hour ago, Antiviruset said:

Landet virker uten styring for tiden. Klabbetrynet fra SP har gått å gjemt seg, Støre har forvunnet i tåka.

Dette sist er svært problematisk. Hvor et de henne?

De glimrer med sitt fravær, fullstendig borte. 

• Liker 6
Skrevet

Villet politikk. Dette er noe samtlige partier på Stortinget, kanskje med unntak av FrP, har ønsket i lang tid. Alle som har stemt på de andre partiene får nå som fortjent.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest Made4u
Skrevet
Antiviruset skrev (5 timer siden):

Nei man kan bare ikke leve med dette på sikt! Flere og flere vil tvinges til å selge sine boliger og alt blir dyrere! Nesten umulig for single å klare boutgiftene alene, og for å ikke snakke om alle de med lavere inntekter. Bedriftene rammes jo av dette også, så må de hente inn tapene med økte priser. Det går bare til et visst punkt! Så havarerer hele driten og konkursene setter inn. Man må være totalt tilbakestående eller uvitende om man påstår noe annet, dette som skjer nå er farlig for hele samfunnsstrukturen på sikt. AP har det totalt rablet for. De later som ingenting har skjedd og strømprisene går over 8 kroner KWT i morgen. Landet virker uten styring for tiden. Klabbetrynet fra SP har gått å gjemt seg, Støre har forvunnet i tåka.

Nå er det høy pris på drivstoff og strøm i hele Europa, ikke noe Norske politikere kan lastes for (så din kritikk er helt malplassert), krigen i Ukraina påvirker jo prisene mye og den er i alle fall ikke Norske politikere sin skyld. Uansett hvem som hadde sittet med makten så hadde prisene vært høye nå, og ikke glem at det var Erna som knyttet oss sterkt mot Europa med utlandskabler (noe sittende regjering arvet konsekvensene av).

Nå sortmaler du situasjonen mer enn hva godt er, sunt driftede bedrifter og også privatpersoner håndterer disse prisene, de vil ikke varig være like høye som nå og i så fall så kommer garantert regjeringen til å trå til (noe som enhver regjering uavhengig av hvem som styrer landet hadde tatt tak i)... Altså kommer dette til å gå greit...

Gjest Sirisiri10
Skrevet

Det er jo takken for at så mange gikk på den gjentatte idiotiske lovnaden til regjeringen som ikke er praktisk mulig. Men folk tenkte heller "ohh, jeg får 1000,- ekstra i året på redusert skatt" I stede for å forstå at ting blir dyrere for å kompansere med alle offentlige oppløftløftninger og skattekutt. 

Krig eller ei, alt er svindyrt med denne regjeringen og alltid vært det 🤷‍♀️

Skrevet
Made4u skrev (2 minutter siden):

Nå er det høy pris på drivstoff og strøm i hele Europa, ikke noe Norske politikere kan lastes for (så din kritikk er helt malplassert), krigen i Ukraina påvirker jo prisene mye og den er i alle fall ikke Norske politikere sin skyld. Uansett hvem som hadde sittet med makten så hadde prisene vært høye nå, og ikke glem at det var Erna som knyttet oss sterkt mot Europa med utlandskabler (noe sittende regjering arvet konsekvensene av).

Nå sortmaler du situasjonen mer enn hva godt er, sunt driftede bedrifter og også privatpersoner håndterer disse prisene, de vil ikke varig være like høye som nå og i så fall så kommer garantert regjeringen til å trå til (noe som enhver regjering uavhengig av hvem som styrer landet hadde tatt tak i)... Altså kommer dette til å gå greit...

Jeg er enig i vurderingen din av de bakenforliggende årsakene. Strøm og gass er kanskje problemer som er spesifikke for Europa, men prisene på mat og bensin er rekordhøye her på andre siden av atlanteren også og det er neppe noe Støre kan lastes for.

Jeg mener likevel at du bagatelliserer situasjonen "mer enn hva godt er" for veldig mange. Jeg er selv i den situasjonen at jeg fint overlever dagens prisnivå. Jeg har romslig økonomi, er ikke avhengig av bil og har bare meg selv å tenke på. Jeg ønsker meg selvsagt ikke mindre kjøpekraft, men jeg sulter ikke og jeg fryser ikke. Det er imidlertid mange som har langt mindre marginer i husholdningsbudsjett enn meg (og sikkert deg også) og jeg har ikke noe problem med å forstå at mange synes det er krevende nå.

• Liker 5
Skrevet
Sirisiri10 skrev (3 minutter siden):

Krig eller ei, alt er svindyrt med denne regjeringen og alltid vært det 🤷‍♀️

Så du har ikke lagt merke til at bensinprisen har gått opp jevnt og trutt i mange år nå? Veit ikke hvilken regjering som satt første gangen jeg så bensinprisen bikke over 20kr.

• Liker 1
Skrevet

Det man ser av de høye prisene er at mange kan spare mye. Vi har redusert forbruket betraktelig. Spesielt på strøm, men også på bilbruk. Og det har over hodet ikke gått ut over komforten. Det samme sier «alle» andre på kontoret og venner.

Når det er sagt, er det for dyrt nå. 

Skrevet

Nå kommer jeg sikkert med en skikkelig upopulær mening. Men vi har det alt for godt i Norge. oppvaskmaskin, haugevis med duppedingser som går på strøm som ikke strengt tatt er nødvendige. Vask klær med litt mer mellomrom om mulig: en dør ikke av å ha på samme genser 2-3 dager i strekk. Det er mye vi kan gjøre. Mange som har på utelys hele natta, er vel strengt tatt ikke helt nødvendig. Vi dør ikke av å vaske opp med oppvaskbørste og zalo i en periode. Vi går mot lysere tider og det blir varmere og lysere. Tenn stearinlys. Finn frem en god bok istedenfor tv/pc. Så vi trenger ikke å varme opp alt i boligen heller. Vi kan faktisk benytte oss av mindre strøm. Nå tar ikke lyspærer mye, men bytt til led der det er mulig. Bruk bare lys i rommene du oppholder deg i. Lukk dører til rom du ikke bruker om du må ha noe varme. Om du har tilgang til peis benytt det (vi har ikke det). Eller bruk ullundertøy og varme klær, finn ullpledd/pledd. 

har du elbil lad om natten, evt lad når strømmen er lavere - selvsagt om mulig. Evt ta buss annen kollektivtransport om mulig. 

Sjekk om du kan bytte til billigere strømløsninger.

På sikt bør en også investere i vaskemaskiner, oppvaskmaskiner, kjøleskap osv. som er bruker mindre strøm, ved å følge energiklasser.

Det er mye å spare på strømmen, men ja det er ikke gøy at strømmen er så dyr.

Det går også å tette igjen mellom vinduslister og dørlister for å hindre kald luft utenfra og inn, det koster nødvendigvis ikke alt for mye.

Selvsagt er det ikke alle i Norge som kan kutte, for de som har lite råd og har kuttet ned på alt, så må de se bort ifra dette. Dette er ikke ment mot dere. Men heller mot mange nordmenn som er blitt litt for vant til å sløse.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Skal vi forurense mindre tror jeg det må bli dyrere å forurense, det er den eneste måten å påvirke i dagens marked. Det er synd at det blir så uretferdig for de farligste, det beste hadde vært om man kunne utregne bensin, strøm og bompenger ut i fra den enkeltes lønn.

• Liker 1
Skrevet

Både bensin/ diesel prisene samt elprisen er sterkt beskattet her i norge.  Det finnest ikke vilje blant politikere å lette på dette da de får leke seg med masse penger som kommer inn i statskassen.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Over 24 kr nå 😱

Gjest Made4u
Skrevet
parmanoia skrev (8 timer siden):

Over 24 kr nå 😱

19 kontra 24 kroner pr liter, fyller man 40 liter så er det bare en 200 lapp ekstra og det er overkommelig og intet noe noen ruineres av.

Selv kjører jeg 35.000-40.000 km i året, som jeg tenker at er over snittet. Det koster jo mer når prisene er som nå, men igjen så er det veldig overkommelig og vi kan klare priser opp mot 30 kroner literen også uten at det er noe krise...

Dere må slutte å lage så stort nummer av lite, man får uansett ikke påvirket prisene så det beste er som meg å ikke ha særlig fokus på det da det ikke har noen hensikt å la pumpeprisene styre humøret.

Gjest Odyssinous
Skrevet
Madame Butterfly skrev (På 6.3.2022 den 9.17):

Drivstoff er helt hinsides dyrt gor tiden, og gjør hverdagen vanskelig for mange, jeg vil til og med gå så langt som å si umulig. 

Det blir forklart med Ukraina krigen, og det er sikkert riktig nok det. Allikevel er mesteparten ulike avgifter til staten, så staten kan lett få denne kostnaden redusert ved å fjerne avgifter, slik at folk kan ha råd til å dra på jobb og å gjøre andre daglige gjøremål.

Denne enorme prisen, sammen med de enorme strømprisene er svært tung for husholdningene å bære. Det forringer kjøpekraften, og vil nok først gå ut over service næringene og deretter varehandel. 

De sinnsyke strømprisene skyldes også at politikerne er så fryktelig opptatt av å prioritere isbjørnen foran egne innbyggere og å blidgjøre hun tenåringen med Downs syndrom og musefletter. "How dare you"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...