Gå til innhold

Mannen lar baby fryse på morgenkvisten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bare starte med å si at mannen min er en veldig snill og omtenksom mann og en god pappa og som er veldig mye sammen med barnet sitt. Vi samarbeider godt i det daglige. 

Men det er noe som plager meg så enormt mye og jeg vet ikke hvordan jeg skal ta det opp med han etter å ha sagt noe om det flere ganger allerede.

På natten er det jeg som tar meg av barnet når det ikke sover godt, noe som er hver natt for tiden. Mannen står opp med baby nesten hver morgen, noe jeg selvsagt syns er veldig fint. Men hver morgen er det det samme:

Han tar med seg baby (8 måneder) ned i stuen. Vi bor i et enormt kaldt og gammelt hus. Han setter baby i lekegrinden mens han går på do, finner seg kaffe, gjør forskjellig husarbeid og forbereder seg til jobb. 

Det som plager meg er at babyen sitter med våt bleie i bare en liten pysj i en kald stue alt for lenge. Jeg har sagt det flere ganger til han at det er best om han fikser alt med baby før han gjør alt det andre, for det er for kaldt for babyen å sitte så lite påkledt med full tissebleie. Responsen er litt sånn "det går fint, det er ikke lenge han sitter sånn"... Jeg syns til og med 5 minutter er alt for lenge for et så lite barn i et så kaldt hus. 

Dette fører til at jeg ofte står opp for å gjøre det istedenfor å nok en gang mase om noe jeg føler han burde vite.  

Etter nattskift så føler jeg at dette kunne han godt ta seg av siden han er en morgenfugl som likevel skal stå opp tidlig? 

Er jeg urimelig? Hvordan skal jeg få det frem uten at det blir masete? Jeg setter jo pris på at han ønsker å stå opp med babyen.. 

Anonymkode: 23031...b90

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp en sånn timer til ovnen så innstiller du den til en halvtime før han står opp med baby og i løpet av den tiden han er oppe er stua varm. Hvis det ikke går an å kommunisere med idioter så må man finne idiotsikre løsninger. 

• Liker 20
Skrevet

Skjønner godt at du reagerer, og er helt enig med deg. Han burde jo ta morgenstell på baby, før han tar barnet med i stuen. Er du i permisjon, og mannen jobb nå?

Da jeg hadde veldig tøffe netter under permisjon, sto mannen opp og tok baby noen timer før jobb. Men aldri at han ikke skiftet bleie og tok på baby klær, før de gikk ned i stuen. Her ga han også frokost (vet ikke hvor gammel baby er, hos oss var det grøt og flaske i den perioden). 

Jeg ville bare vært bestemt, og si at du syns det er helt uholdbart at baby skal sitte der i pysj og tissebleie, mens han suller rundt med andre ting - det tar han 5 min å skifte bleie og ta på klær, ærlig talt.

Si at dette handler ikke om hvorvidt baby sitter der noen minutter eller et kvarter. Det handler om at det er en baby, og babys behov går foran hans, sånn er det å bli foreldre. Når man står opp, skifter man bleie og tar på klær, punktum. Jeg hadde ikke brydd meg om han syns det er mas, her har vi hatt en del «kamper» etter baby kom til verden, og dersom barnefar setter egne behov foran babys, og er litt sånn «pytt pytt, det går bra», så har jeg vært veldig bestemt, og ikke gitt meg. Du får jo heller ikke slappet av og sovet, når du vet at baby ikke blir skiftet eller kledd på.

Bare si fra, og ikke gi deg, det får han tåle 🙂

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke ideelt, men det går nok bra. Med mindre dere har 15 grader i stua vil babyen neppe fryse for mye

Anonymkode: 4a86b...d1f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke ideelt, men det går nok bra. Med mindre dere har 15 grader i stua vil babyen neppe fryse for mye

Anonymkode: 4a86b...d1f

Siden huset er enormt, gammelt og kaldt er ikke det helt usannsynlig at det er nettopp 15 grader(eller mindre!) i stua om morgenen. Vi bor også i et gammelt hus, og nå på vinteren har det vært helt ned i 12 grader i førsteetasjen om morgenen. (Vi har riktig nok unngått panelovner dette året pga strømprisene.) 

Anonymkode: 74ff2...3ee

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du får sette på en ovn i stua så det ikke er så kaldt da. Men ellers så er jeg litt oppgitt over mødre som vil at far skal ta ansvar for barnet, men det må gjøres på mors måte, i mors tempo, slik mor ville gjort det selv, ellers så er det ikke godt nok. Baby overlever fint en halvtime ekstra med våt bleie, det er faktisk ikke krise. Blir ungen kald kan du regne med at det blir grining, men barn tåler faktisk å være kald en liten stund, det går fint. De fleste ligger ikke på varme soverom, men spraker av deg dyna og ligger store deler av natten uten, det går faktisk greit. Hva du skal gjøre? Ingenting, du skal ikke gjøre noe som helst. Far må få gjøre ting på sin måte.

Anonymkode: 0a145...e41

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Madrass og ullteppe i lekegrinda, så det blir lunere?

Anonymkode: 4cc4b...83c

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns du høres litt hysterisk ut. 5 minutter gjør ingenting.

Anonymkode: d86d3...e2e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg skjønner deg godt. Men har også etterhvert lært meg at selv om jeg gjør ting nøyere og setter meg selv om mine behov sist i en større grad enn mannen, så er det ikke alltid helt nødvendig. 

hva med å legge en ullgenser og ullsokker eller en ulldress over lekegrinden, og spør mannen om han kan ta på babyen den før han setter ham oppi? Si at det kan godt hende han har rett i at det går fint for babyen å sitte i pysj, men at du klarer ikke å slappe av da likevel. Det er et lite tiltak som bør være overkommelig for ham, og som kan hjelpe deg. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Håper babyen har på ullpysj.

Anonymkode: 4e517...b4e

• Liker 3
Skrevet

Snakk med han...5-10 er ikke ille...vi er nok litt forskjellig i hvordan vi gjør ting. Men du sier at det er 15 grader når de står opp...blir det varmer utover dagen eller har dere det så kaldt? Tenker da finnes det slike ull hel drakt .husker ikke hva de heter. De er ganske varme

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg vil bare starte med å si at mannen min er en veldig snill og omtenksom mann og en god pappa og som er veldig mye sammen med barnet sitt. Vi samarbeider godt i det daglige. 

Men det er noe som plager meg så enormt mye og jeg vet ikke hvordan jeg skal ta det opp med han etter å ha sagt noe om det flere ganger allerede.

På natten er det jeg som tar meg av barnet når det ikke sover godt, noe som er hver natt for tiden. Mannen står opp med baby nesten hver morgen, noe jeg selvsagt syns er veldig fint. Men hver morgen er det det samme:

Han tar med seg baby (8 måneder) ned i stuen. Vi bor i et enormt kaldt og gammelt hus. Han setter baby i lekegrinden mens han går på do, finner seg kaffe, gjør forskjellig husarbeid og forbereder seg til jobb. 

Det som plager meg er at babyen sitter med våt bleie i bare en liten pysj i en kald stue alt for lenge. Jeg har sagt det flere ganger til han at det er best om han fikser alt med baby før han gjør alt det andre, for det er for kaldt for babyen å sitte så lite påkledt med full tissebleie. Responsen er litt sånn "det går fint, det er ikke lenge han sitter sånn"... Jeg syns til og med 5 minutter er alt for lenge for et så lite barn i et så kaldt hus. 

Dette fører til at jeg ofte står opp for å gjøre det istedenfor å nok en gang mase om noe jeg føler han burde vite.  

Etter nattskift så føler jeg at dette kunne han godt ta seg av siden han er en morgenfugl som likevel skal stå opp tidlig? 

Er jeg urimelig? Hvordan skal jeg få det frem uten at det blir masete? Jeg setter jo pris på at han ønsker å stå opp med babyen.. 

Anonymkode: 23031...b90

Du er ikke urimelig! Jeg er helt enig med deg. Mann min var akkurat lik, prioriterte seg selv først før babyen, vare han gjorde dette HELE tiden. Gjett om jeg ble irritert, det klikket til slutt for meg å han fikk høre hvor STOR EGOIST han var 😅 må le litt av det i dag. Det hjalp litt faktisk, han begynte å prioritere babyen før seg selv mer enn det han hadde gjort å mer enn det man kunne forventet fra akkurat han så da var jeg fornøyd 😅

Jeg syns du burde si det til mannen din. Si det rett ut som det er. Når man har baby/barn må man faktisk sette egne behov til side for en periode og prioritere babyen først. 

Anonymkode: 2eac6...b9f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
miip skrev (24 minutter siden):

Skjønner godt at du reagerer, og er helt enig med deg. Han burde jo ta morgenstell på baby, før han tar barnet med i stuen. Er du i permisjon, og mannen jobb nå?

Da jeg hadde veldig tøffe netter under permisjon, sto mannen opp og tok baby noen timer før jobb. Men aldri at han ikke skiftet bleie og tok på baby klær, før de gikk ned i stuen. Her ga han også frokost (vet ikke hvor gammel baby er, hos oss var det grøt og flaske i den perioden). 

Jeg ville bare vært bestemt, og si at du syns det er helt uholdbart at baby skal sitte der i pysj og tissebleie, mens han suller rundt med andre ting - det tar han 5 min å skifte bleie og ta på klær, ærlig talt.

Si at dette handler ikke om hvorvidt baby sitter der noen minutter eller et kvarter. Det handler om at det er en baby, og babys behov går foran hans, sånn er det å bli foreldre. Når man står opp, skifter man bleie og tar på klær, punktum. Jeg hadde ikke brydd meg om han syns det er mas, her har vi hatt en del «kamper» etter baby kom til verden, og dersom barnefar setter egne behov foran babys, og er litt sånn «pytt pytt, det går bra», så har jeg vært veldig bestemt, og ikke gitt meg. Du får jo heller ikke slappet av og sovet, når du vet at baby ikke blir skiftet eller kledd på.

Bare si fra, og ikke gi deg, det får han tåle 🙂

Vi har en hund (uten sammenligning forøvrig selvsagt) og jeg sliter med akkurat det samme som ts. Mannen står opp og dusjer og lager kaffe får han lar hunden få komme ut og tisse. «Han klarer å vente fem minutter til» 🙃 jeg syns det er så SYKT unødvendig at hunden må vente med å få gått på do etter ti timer fordi han har lyst til å dusje først. 

Har sagt ifra en million ganger, hjelper nada. Virker nesten som om menn ikke er i stand til å sette egne behov til side, at de er programmert sånn. 

Anonymkode: b47d0...877

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Siden huset er enormt, gammelt og kaldt er ikke det helt usannsynlig at det er nettopp 15 grader(eller mindre!) i stua om morgenen. Vi bor også i et gammelt hus, og nå på vinteren har det vært helt ned i 12 grader i førsteetasjen om morgenen. (Vi har riktig nok unngått panelovner dette året pga strømprisene.) 

Anonymkode: 74ff2...3ee

Enig, det er 14-15 grader, og MYE KALDERE når det blåser fra nord, i første etasjen i mitt hus, har koblet ut all varme og fyrer bare med ved. Når jeg våkner tidlig så tar jeg på meg ullsoller og ullundertøy og tjukk morgenkåpe for å holde ut. Alt under 17 grader inne kjennes ekstra kaldt ut fordi det er inne, det er jævlig stor forskjell på 15 grader ute og i stua mi. 

Å la en baby sitte i våt bleie når det er så kaldt, med lite klær, er uansvarlig og omsorgssvikt, det mener jeg. Jeg hadde fryst ihel skulle jeg satt meg ned på gulvet i vått undertøy og en tynn pysj i 10-15 min i stua mi kl 7 om morningen.

Anonymkode: 139aa...10d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går rett på badet og skifter bleie og kler på babyen selv, men har også en mann som ikke gjør det. Og jeg tenker delvis at det ikke er mulig for utenforstående å si, men i utgangspunktet tenker jeg syns far skal få gjøre det på sin måte. Det forutsetter at babyen er blid og fornøyd og ikke plaget av at den er kald eller sulten. I siste tilfelle syns jeg det er uholdbart. Men hos oss er det ikke slik. Jeg syns det er kaldt i stua, og vi bor også i et gammelt, kaldt hus. Men babyen pludrer i vei også når det er mannen og venter med å skifte på henne. 

Anonymkode: 294bd...d4e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Du får sette på en ovn i stua så det ikke er så kaldt da. Men ellers så er jeg litt oppgitt over mødre som vil at far skal ta ansvar for barnet, men det må gjøres på mors måte, i mors tempo, slik mor ville gjort det selv, ellers så er det ikke godt nok. Baby overlever fint en halvtime ekstra med våt bleie, det er faktisk ikke krise. Blir ungen kald kan du regne med at det blir grining, men barn tåler faktisk å være kald en liten stund, det går fint. De fleste ligger ikke på varme soverom, men spraker av deg dyna og ligger store deler av natten uten, det går faktisk greit. Hva du skal gjøre? Ingenting, du skal ikke gjøre noe som helst. Far må få gjøre ting på sin måte.

Anonymkode: 0a145...e41

Og fars måte er: fars behov og ønsker kommer først. Fars behov og ønsker er viktigere for far enn babyens velvære. 

Det er jo dette det koker ned til. Har man litt empati og omsorgsevne så setter man ikke babyer med våt bleie i ei lekegrin i ei stue der det er 12-16 grader. Man tenker heller: det beste for barnet er å få skifta bleia si og være i varmere omgivelser. Man finner løsninger for å gjøre et komfortabelt for barnet.

• Liker 13
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ungen først, alltid. Setter alltid meg selv i andre rekke til enhver tid, også om morgenene selv hvor ræva dårlig tid jeg har🤷‍♀️ Ser på det som en selvfølge uansett hva! Håper lille gullisen har på ullpysj, høres jo ut som dere bor i det! ishuset.🥶

Anonymkode: d022e...ec2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvor kaldt dere har det. 14 grader eller 17-18? 

Tror du kan slappe av her. Det er ikke sikkert at barnet fryser. Noen småbarn har en imponerende evne til å holde varmen (har en slik selv, hun er alltid varm på hendene) Går ut fra at mannen tar opp baby hvis baby sutrer? 

Anonymkode: 589ad...a66

• Liker 1
Skrevet

«Mannen gjøre det på sin måte»?

Er det virkelig SÅ vanskelig for ham å skifte bleie+ta på noe varmere tøy og SÅ fikse frokost? 🤷‍♀️

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg skjønner hva du mener, men samtidig er det noe med å ikke henge for mye over skuldrene på fedrene også. Hvis det ikke er så lenge, barnet ikke gråter eller er misfornøyd og heller ikke blir syk av det, hadde jeg latt det ligge. Du har tatt det opp flere ganger, uten at han hører. Jeg syns heller ikke det er helt heldig at fedrene ikke kan ta den type ansvar fordi de ikke gjør ting helt slik mor ønsker. Jeg hadde begynt å ta på babyen en ullpysj om kvelden og evt sokker, og så sovet om morgenen med god samvittighet. Og tenkt at det kommer familien til gode at du får sove etter slitsomme netter og for far å ha tid alene med barnet.

Endret av Vera Vinge
  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...