Gå til innhold

Hva gjør man med katten dersom det blir en nødsituasjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Da tenker jeg spesielt ved krig/sur nedbør v. Atombombe. Får man ha de med i bomberom? Jeg er så nærme med å ville avlive katten fordi jeg er så redd for at hun kommer til å lide da, men man vet jo aldri om/når. Jeg er så ufattelig glad i henne og kunna lett ofra meg selv. For jeg vet de ikke blir prioritert dersom det skjer.. får ikke sove nå. Skal legge av ekstra vann og mat selvsagt, men hva om det ikke er nok :( Tenker også på alle dyra som er i krigen nå, huff dette tynger meg svært! Dere trenger ikke si jeg er hysterisk, har mange traumer som gjør at jeg er alt for glad i dyr. 

Anonymkode: 450ce...e63

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da tenker jeg spesielt ved krig/sur nedbør v. Atombombe. Får man ha de med i bomberom? Jeg er så nærme med å ville avlive katten fordi jeg er så redd for at hun kommer til å lide da, men man vet jo aldri om/når. Jeg er så ufattelig glad i henne og kunna lett ofra meg selv. For jeg vet de ikke blir prioritert dersom det skjer.. får ikke sove nå. Skal legge av ekstra vann og mat selvsagt, men hva om det ikke er nok :( Tenker også på alle dyra som er i krigen nå, huff dette tynger meg svært! Dere trenger ikke si jeg er hysterisk, har mange traumer som gjør at jeg er alt for glad i dyr. 

Man får ikke lov å ta med i dyr i bomberom, kun førerhunder o.l. Det er bare plass til 3 mill i bomberom og vi er over 5 millioner nordmenn så det skjønner jeg godt at ikke er lov. Mtp alvorlige allergier også. 

Jeg har ordnet både bur og sele til mine katter og begynt å trene bur og seletrening, i tilfelle vi må ta de med oss til gjemmested/flykte/bil. 

Har også kjøpt inn ekstra mat, vann og kattesand. Kattedo(her kan man også fylle sand i pose hvis det er krise) er noe man burde ha uansett om det er innekatt eller utekatt slik at de er vandt med det, man kan følge med på urin og avføring og man er forberedt hvis det blir innetid. 

Jeg hadde aldri forlatt kattene mine, enten blir jeg hjemme med de ellers blir de med der jeg reiser, men bomberom blir uaktuelt for meg da de ikke får blitt med. Synes det er helt absurd hvis noen velger å si hadet til dyrene sine og overlate de helt til seg selv. 

Nå skal det sies at jeg ikke tror vi trenger å bekymre oss for mye men det er uansett greit å være litt forberedt.

Anonymkode: 50fc6...3a0

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blir sur nedbør holder du bare katten innendørs med deg.

Må du reise fra hjemmet, legg igjen tonnevis med mat og vann. Sett et vindu opp. Katten kommer til å klare seg. Spesielt nå som vi går mot sommer.

Ikke drep katten nå fordi du er hysterisk i hvert fall.

• Liker 20
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Flamme skrev (6 minutter siden):

Hvis det blir sur nedbør holder du bare katten innendørs med deg.

Må du reise fra hjemmet, legg igjen tonnevis med mat og vann. Sett et vindu opp. Katten kommer til å klare seg. Spesielt nå som vi går mot sommer.

Ikke drep katten nå fordi du er hysterisk i hvert fall.

Tanken er god, men det du lager er jo bare en åpen cafe for alle nabolagets katter og andre dyr som også spiser opp maten, så er katten din like langt og drar rundt på måfå og sulter. Hvis alt håp er ute får en heller humant ta livet av sitt husdyr for å la det slippe å lide. 

Anonymkode: 14d8d...dda

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tanken er god, men det du lager er jo bare en åpen cafe for alle nabolagets katter og andre dyr som også spiser opp maten, så er katten din like langt og drar rundt på måfå og sulter. Hvis alt håp er ute får en heller humant ta livet av sitt husdyr for å la det slippe å lide. 

Anonymkode: 14d8d...dda

Eller ta dyret med deg eller bli hjemme. 

Hvis du skal reise fra dyret er det jo greit med luke med id chip slik at kun katten din kan gå ut og inn, men jeg ser ikke helt hvilke situasjoner dette skal være nyttig i. Hvis det blir krig er det jo best å bli hjemme/reise og da kan katten være med. Er det atombombe er det også greit å være hjemme, da skal jo katten IKKE ut. 

Hva hvis det er atombombe/bombe og bygningen raser over bomberommet og du blir sittende fast der? Hva hvis du kommer til bomberommet og det er fullt? 

Ikke avliv katten din hvert fall, vi er helt trygg per dags dato. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Unnskyld meg, du tenker på å avlive katten nå?  Si at du tuller, vær så snill.

Anonymkode: da483...777

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I Norge er det bare nok bomberom/tilfluktsrom til 2.5 millioner mennesker, og bare noen av disse er rigget for å beskytte mot atomvåpen. 

Jeg blir nok hjemme med hundene under en katastrofe 👍

Anonymkode: 8f4ae...5fb

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis atombomben er så nærme at du trenger å søke tilflukt i bomberom istedenfor hjemmet ditt så er det ikke noe du vil overleve heller. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere med pusekatter og litt panikk, ikke overtenk så mye på det. Jeg har allerede overtenkt masse og kommet til en konklusjon som passet fint for meg, som jeg gjerne deler. :P

Jeg har 3 katter. Som gjør det komplisert bare der, men ikke umulig. 

Man får ikke ta med katter til bomberom osv. Men det kan jo hende man er i en situasjon der man ikke skal til et bomberom, men evakuere til et annet sted/by/land osv.

Her er min konklusjon.

Jeg har jo bur til kattene, selvsagt.  Det bruker man til evakuering for eks. - skulle det være jordras, flom, brann, slike ting. 

Skulle jeg måtte evakuere til et bomberom, ville jeg valgt det nærmeste jeg kunne (selvsagt). I mitt tilfelle er det nærmeste kanskje 800 meter unna, max. Muligens 500 - 600 meter, jeg har ikke målt. Men det går fint å skynde seg til fots.

Jeg ville egentlig latt mine puser være hjemme (og det er ikke noe valg uansett i offentlige bomberom), med mat og vann nok til minst 48 timer, men helst mer. Heller gi de tilgang til alt av for og flere liter vann, enn å være gnien. Sett ut store mengder vann til de. Er du redd det skal oppstå brann i forbindelse med bombing osv, så lar du dører eller vinduer stå åpne slik at kattene kan flykte ut. Ja, du risikerer at folk stjeler eiendelene dine, men noen valg må man ta. Kanskje har du vinduer du vet kattene kommer seg inn og ut av, men som folk flest ikke vil kunne kommet seg inn og ut av.

Er det snakk om tilstander slik i Ukraina (Gud bevare de!), så er det opphold mellom bombingen. Det er ikke slik at det hagler bomber på samme sted utømmelig. Og det er ikke radioaktivt (i denne situasjonen). Så la oss si at du sitter i bomberom 800 meter unna huset ditt. 

Det blir pause. Her får man bare ta på seg matmor/matfarbuksene og løpe hjem og sjekke forholdene. Enten er boligen inntakt og kattene kanskje litt redde men de har det OK. Eller så er boligen bombet og det er ikke noe du kunne gjort med det. 

Du kan også velge å være hjemme, og har du kjeller osv kan du jo lage deg en liten "bunker" innerst i kjelleren, hvor du har kattesand, mat, osv osv klar slik at du og kattene kan være sammen. 

Det er viktig å tenke på at kanskje kattene har det bedre om de får være der de er - med en viss prosent sjanse for å bli bombet - enn å overleve og få fullstendig traumer. En katt i bur, slengt alle veier, bomber og jagerfly, sirener, bomberom, masse hysteriske mennesker, timevis i bur uten tilgang til mat, vann, toalett osv. Hva om buret åpnes midt i full panikk mellom masse mennesker. Katten din stikker av, livredd og forsvinner for deg. Det må da være mye verre.

Nei, la katten være hjemme, er min konklusjon. Ta heller sjansen på at de enten får leve eller dø i trygghet, enn å nesten garantert fullstendig traumatisere de for å overleve. (Da snakker jeg ikke om evakuering slik de gjorde i Ukraina, der så jeg flere på TV med kattebur.)

Håper dette var til litt hjelp!

Anonymkode: 248be...ac7

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi forlater ikke kattene, men nå er det ikke tilfluktsrom heller her vi bor.

Blir det atombomber så dør vi nok uansett, og tviler på at jeg ønsker å overleve i en verden som ikke blir beboelig og stor matmangel.

Anonymkode: 7fa20...aef

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer ikke til å forlate katten. Nærmeste offentlige bomberom er over en time unna. Vi bor også langt unna noen storbyer, og avsides, så tipper det faktisk er tryggere å bare bli hjemme. I verste fall stapper vi katten i et bur å har henne med i bilen hvis vi må komme oss unna. 

Anonymkode: 14710...fc8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det sjenker jeg ikke en tanke nå. Om du har det så ille at du tenker å ta livet av det friskt dyr, for noe som det er en mikroskopisk sjanse for at skal skje, ville jeg ha funnet meg en profesjonell å snakke med.

Anonymkode: a864f...d48

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar ❤️ jeg kommer såklart ikke til å avlive katten da avliver jeg nok meg selv i samme slengen. Vet jeg er hysterisk og paranoid, kanskje litt ekstra i går. Jeg bare er så takknemlig for alle gode tips! Vet man ikke skal bekymre seg før at noe er en realitet, fordi man vet aldri hva som kan skje eller når. Godt å se vi er flere dyreelskere

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.3.2022 den 5.50):

Du er virkelig hysterisk! Tenk å ville ta livet av sitt eget kjæledyr fordi du tror det kan bli krig. Skjerp deg, du opptrer ikke rasjonellt. Anbefaler deg å ta en prat med fastlegen din først og fremst. 

Vi har kattebur og seler med bånd dersom vi skulle trenge å ta med kattene på kort varsel. Ved brann feks. Har også en nødsekk som er klar til lignende tilfeller. Inneholder det viktigste som bla. pass og viktige dokumenter. I den sekken ligger også litt kattemat.

Anonymkode: 8427b...228

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du er virkelig hysterisk! Tenk å ville ta livet av sitt eget kjæledyr fordi du tror det kan bli krig. Skjerp deg, du opptrer ikke rasjonellt. Anbefaler deg å ta en prat med fastlegen din først og fremst. 

Vi har kattebur og seler med bånd dersom vi skulle trenge å ta med kattene på kort varsel. Ved brann feks. Har også en nødsekk som er klar til lignende tilfeller. Inneholder det viktigste som bla. pass og viktige dokumenter. I den sekken ligger også litt kattemat.

Anonymkode: 8427b...228

Ja jeg er det, og får ikke hjelp. Men det skal selvsagt ikke gå utover min katt. Derfor er hun i mine foreldres eie :) Pass ja, det håper jeg man slipper dersom det er et nødstilfelle med å krysse landegrenser.

TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har tenkt på mye av det samme selv, men jeg har hund da. Ikke like lett å bære med seg i et bur. Bor 40min unna storby. Tror ikke stedet jeg bor er det som blir bombet først. Har også hytte tilhørende familie på landet. Ville reist dit om jeg hadde hatt tid til å flykte. 

Ville nok aldri avlivet dyret med mindre jeg måtte. Med måtte, så mener jeg at det er alt for stor sjanse til at den vil lide en grusom død (vandre gatelangs med bomber, fare for bombing av huset, sult, ekstrem redsel osv). Og da får man ikke akkurat en dyrlege til å komme hjem. Så da er det kanskje lurt å lese seg opp på hvilken måte man kan gjøre det mest mulig humant...Men slikt gjør man aldri "i tilfelle". Slikt gjør man kun om man må. 

Anonymkode: 8ea32...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde krevet og forventet å ta med min katt uansett! Etterlater ikke han for eventuelt å bli drept hvis leiligheten blir bombet. Hans sikkerhet er like viktig hvis ikke viktigere. Må ikke BARE tenke på mennesker. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min katt er vant med bur og sele, så kunne tatt hun med om jeg måtte dra noe sted. Om jeg måtte la henne være hjemme har jeg katteluke med ID-chip som varer i mange måneder med nytt batteri, og mange kilo tørrfor, så måtte jeg bare krysset fingrene. Luken kan stenges og åpnes ved å bruke mobilen også, for å ha henne inne i tilfelle radioaktivt nedfall eller hva som helst, men spørs om internett funker da... 

Anonymkode: 732ab...6bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis katten overlever hjemme så overlever dere også 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/8/2022 at 9:57 AM, Iso1 said:

Jeg hadde krevet og forventet å ta med min katt uansett! Etterlater ikke han for eventuelt å bli drept hvis leiligheten blir bombet. Hans sikkerhet er like viktig hvis ikke viktigere. Må ikke BARE tenke på mennesker. 

Sikkerheten til din katt, og alle andres kjæledyr, kan og skal ikke gå på bekostning av sikkerheten til andre mennesker. Jeg er dyreelsker sjøl, men dette er så selvsagt at jeg nesten ikke har ord. Man må ikke BARE tenke på mennesker, men man må tenke på mennesker først. Vi kan ikke ha bomberom som fylles opp av hunder og katter mens det dør voksne og barn på utsiden.

Anonymkode: d1578...461

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...